Gå til innhold

*MrB*

Medlem
  • Innholdsteller

    2847
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    11

*MrB* vant dagen sist Mai 30

*MrB* hadde mest likt innhold!

Om *MrB*

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Rett vest
  • Kjøretøy
    BMW

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Har nettopp byttet casterstag på min. Kan i hvertfall si at de er nesten ikke mulig å inspisere på en god måte når de er montert. Indre foring sitter godt gjemt, så man må nesten bruke spettet litt i blinde. På den annen side: Dårlige casterstag merker du gjerne uten at bremsene er aktive også. Har også Zimmermannskiver og har ingen problemer med vibrasjon. Biter bremsene godt ellers? Sålenge du er skrukyndig, så vil jeg nesten begynne med å ta ut klossene, se over flatene og evt rufse de litt. Det koster ikke noe mer enn litt egeninnsats. Da kan du få inspisert stemplene og glidepinnene også.
  2. Adaptiv funksjon er alltid påskrudd (I hvertfall med lybryter i auto - aldri prøvd noe annet), men fjernlysassistent (eller selected beam) må aktiveres i tillegg for å unngå å blende andre biler. Skyver du bare fjernlysbryteren frem på "gamlemåten" og lar den stå der, vil du blende. Matriseteknologi har vel både I4 og I5. Det er jo det som er prinsippet med å blokkere ut konkrete objekter, men ikke miste fjernlyset helt. Hvorfor ordlyden er forskjellig hos BMW vet jeg ikke. Her er en fyr som tester lysene på sin I4 (spol frem til ca 3 min). Vet ikke om det hjelper:
  3. Jeg trodde jeg sa det samme som han, bare med litt andre ord?
  4. Adaptive betyr at lyktene kan endre lysbildet alt etter hastighet, med rattutslag og generelle lysforhold. Den kan lyse kort og bredt (flood) eller smalere og lenger frem alt etter forholdene. Har bilen adaptive lys, er de aktive enten du har kun nærlys, "manuelt" fjernlys eller fjernlysassistent aktivert. Eldre biler med fjernlysassistent (typ E9X eller E6X) blender helt ned ved møtende trafikk, eller om du har bil foran deg. Mulig dette prinsippet brukes fortsatt på de aler simpleste lyktene BMW leverer. Typ entry level 1 og 2 serie. Nyere/mer avanserte biler blokkerer bort lyset akkurat der den andre bilen er, og gir deg fullt lys "rundt". Det er dette BMW kaller "selective beam". En mer raffinert variant av fjernlysassistent. Jeg er ikke helt sikker, men tror ikke BMW selger biler uten en eller annen variant av fjernlysassistent i dag. Ikke i Norge i hvertfall.
  5. Adaptive lys følger veien (styreutslag). Har ikke noe med fjernlysassistent å gjøre. Fjernlysassistent blender som regel ned der det er mye gatelys og ved lav fart. Det er en oppfinnelse jeg aldri har forstått meg på.
  6. Har vært noen dager med «sakte-tv» her når kontorrotten (altså undertegnede) skal friske opp forstillingen på gammel bil. Kom nå i mål til slutt, og «feiret» med en kjøretur og vask.
  7. Mye pulverlskkert stål i bakstilling på E9x. Det er dårlig match for veisalt, og jeg har sett finere bakstillinger enn den der. Men om du får fjernet det meste av det som er løst, og sauser inn resten burde det holde en stund. Begge de øvre armene der er jo også relativt lett å komme til for å løsne for bedre tilkomst evt.
  8. Scand 360. Er vel 2 dieselseksere der, med hvert sitt drev. Bare kranbil og opplag koster fort noen kroner med så stor båt. Kunne godt tenkt meg cabincruiser, men sover best med en mindre balje på henger i hagen.
  9. Man får løse slike til under 200kr, men de er som regel mindre og mer puslete. Her her har man flere i ett, og det er virkelig solid. Jeg synes det er verdt 1800kr ja.
  10. Akkurat i dag er jeg svært glad i dette settet: Etter 3 dager med svette og banning med brytegaffel og håndslegge, fikset dette settet biffen på 20 min. Hadde glemt hvor gjenstridig kulene kunne være på E39… Var det dyrt? Ja. Var det verdt det? Jeg vil si ja. Det er konfigurerbart til å takle det meste av større kuler.
  11. Samme som jeg hadde på min gamle E92. Heldigvis kunne bilen fikses på stedet.
  12. Ene framfjæren min knakk når bilen sto parkert i garasjen. Fjærbrudd er uforutsigbare greier. Den fjæren knakk også så høyt oppe at det som sto igjen tok borti dekket, slik at bilen ikke var kjørbar. Hadde det skjedd i fart kunne det vært skummelt. Her var også bilen synlig lavere på den siden. Men ja. Få løftet opp bilen før du konkluderer endelig.
  13. Du må bare ta av hjulene og se. Du kan ha knekt en fjær uten at det er noen synlig høydeforskjell. De knekker ofte i nederste vindingen, og det er vanskelig å se uten å jekke opp bilen. Om bare en liten bit er borte kan bilen føles helt fin etterpå.
  14. Regner med du sjekket mutteren i toppen av demperen når du gikk over ting også? Den lurte meg en gang. (Når bilen hadde vært på verksted(!)) Om det ikke er forstilling eller dette staget, så begynner det å bli få muligheter igjen. Motorfester kan det jo selvsagt være. Er det en "tung" lyd?
  15. Kjede(ne) på S62 er ikke noe svakhet, selv om det selvsagt kan havarere det også. Det er imidlertid 3 kjedestrammere, hvorav den ene kan bli dårlig og gjøre at kjedet gir guidene mer juling slik at disse igjen blir ødelagt. Denne kan/bør byttes preventivt på et tidspunkt. (Del 20 under). Man kan inspisere kjedene til en viss grad gjennom oljepåfyllingen.
×
×
  • Opprett ny...