Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Fine bilder av biler fra en annen tid :)

Men med "wedge" menes nok "kile", som er den dominerende formen på fronten, sett i profil.

Postet tidligere, men legger den igjen:

M1 turbo (ikke procar) som det av ymse grunner aldri ble så mye av. Nydelige lyder, ikke noe alt for små turboer og lineær effektkurve her i gården nei!

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det engelske ordet "wedge" betyr jo kile, men det er mange biler som har en kileform uten å ha et direkte kantet design, som er det primære poenget i disse innleggene. Jeg tenkte derfor at begrepet "kant" design (fra "angular" design som også designet omtales som på engelsk) ga mer mening, men rett skal være rett - kileform er den korrekte definisjonen på dette designet... :)

Uansett er jeg veldig fascinert av dette designet som den gangen Alfa Romeo Carabo ble presentert på Paris Motor Show i 1968 fullstendig må ha fått publikum ned i knestående. På den tiden hadde bilene primært et avrundet design så Carabo må ha virket ekstremt revolusjonerende og moderne, men også ganske passende i en tid da andre nye ting var reiser til månen og Concorde passasjerflyet som hadde en topphastighet på hele 2200 Km/t.

Kulturelt fikk designet også stor betydning i form av en ganske signifikant minimalisme når det gjaldt boliginteriører på 70-tallet og ikke minst som et symbol på hva som teknisk var mulig. Danske Bang & Olufsen tok dette til nye høyder med futuristiske stereoanlegg som f.eks Beomaster som kom på markedet i 1976. Bang & Olufsen dannet på mange måter skole når det gjaldt moderne design og det som senere ble kjent som dansk design og ultimativt skandinavisk design.

I filmens verden, som utover bøker og musikk i en tid før internett og Netflix, ble designet kjent igjennom filmer som f.eks James Bond "The spy who loved me" fra 1977 der Mr. Bond ratter en Lotus Esprit S1 under vannet (også populært kalt for "Wet Nellie"). Hver James Bond film var på denne tiden et kulturelt fenomen og det var alminnelig at filmene viste det mest moderne av tekniske ting og/eller rene fremtidsvisjoner... :)

Lotus_Esprit_S1_Spy_Who_Loved_Me.jpg     

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TRF skrev:

Fine bilder av biler fra en annen tid :)

Men med "wedge" menes nok "kile", som er den dominerende formen på fronten, sett i profil.

Postet tidligere, men legger den igjen:

M1 turbo (ikke procar) som det av ymse grunner aldri ble så mye av. Nydelige lyder, ikke noe alt for små turboer og lineær effektkurve her i gården nei!

Noen bilder av motorrommet til Wagner M1 turbo, fra Oldtimer GP 2011

DSC00658.JPG

DSC00659.JPG

DSC00660.JPG

DSC00661.JPG

DSC00662.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doug DeMuro har skjønt det og han har så uendelig rett... E38 er den beste og fineste 7-serien - og perioden da E38 var på markedet var BMW utvilsomt på sitt aller beste. Tenk bare... E46, E39, E38, E53 (X5) og E52 (Z8). E38 er også den siste modellen der Claus Luthe (E30, E34, E31, E36 og E32) var involvert i designet på en BMW... :)

Apropos rattet ("comfort") så hadde jeg det samme i min E46 og selv etter nesten 340000 Km ble jeg aldri lei av akkurat dette rattet. Det er kanskje ikke det mest sportslige og fancy rattet man kan ha, men du verden så effektivt og komfortabelt det er i daglig bruk. Jeg savner å sitte bak akkurat dette rattet og jeg savner virkelig hydraulisk styring. Det er nesten så en skikkelig kalibrert hydraulisk styring alene kan få meg til å kjøpe en eldre BMW som f.eks E46 eller E39 i dag... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp videoen til Doug selv, flott video som går ordentlig i dybden på denne modellen. Jeg tror kanskje at E38 er en potensiell klassiker, kanskje ikke akkurat nå men om en 5 års tid. Jeg føler litt at folk i bilmiljøet alltid holder en knapp på E38 når det er snakk om den beste luksus sedanen. Omtalen av modellen nå i ettertid gir iallfall tydelige signaler om at dette kommer til å bli en kommende klassiker. 

Jeg er selv veldig glad i perioden fra 1986-2003 når vi snakker om BMW. Dette synes jeg var en periode hvor alt BMW tok i ble til gull, de lå ikke bare foran konkurrente men de lå i en helt annen liga. Jeg vil gå så langt som å påstå at mange av innovasjonene BMW kom med i denne perioden var med på å forme bilene slik vi kjenner de i dag. På denne tiden så var BMW den tøffe nykommeren, som var best på alt. BMW er fortsatt blant de beste bilene man kan kjøpe, men litt av ekstasen har forsvunnet. Vi er på en måte blitt vant til at BMW er som de er, samtidig som avstanden til konkurrentene har krympet til nesten ingenting. Dagens krav til miljø og kostnadseffektivitet har tatt litt livet av det som var bra med BMWer på 90 tallet. Og det må jeg synes er virkelig trist. Han som kjøpte en ny E34 i 1992 fikk en utrolig mye bedre bil enn han som kjøper ny G30 i dag. I dag går utviklingen så fort at dagens modeller vil så si være ubrukelige om 25 år, mens min 25 år gamle 5-serie stadig gjør jobben like godt i dag som den gjorde da den var ny. Sent 80 tallet og hele 90 tallet er virkelig en hærlig periode når det gjelder BMW 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... kort oppsummert forteller du nettopp det Doug forsøker å fortelle i sin Youtube video til over 2 millioner abonnenter/seere. BMW'er i siste halvdel av 80-tallet og utover 90-tallet var fantastiske og jeg kan egentlig ikke få skrevet det tydelig nok at nettopp  denne perioden ga oss de beste bilene. Det handler ikke om massiv effekt og superhurtige akselerasjoner, men bilene var allikevel mer enn hurtige nok og ikke minst tilbød de fantastiske kjøreegenskaper - for ikke å snakke om kjørefølelse. Nærvær... er en dekkende beskrivelse. Man følte virkelig at man kommuniserte direkte med BMW'ene og at de ga tilbake i bøtter og spann. Slik var det med E46, men dessverre ikke med f.eks F30 selv om styringen i seg selv er presis nok i den modellen. Ordentlig feedback fra styringen (les: hydraulisk styring) og et mer "levende" chassis er i alle fall savnet her i gården... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til E26 M1. Som gammel BMW entusiast er det vanskelig å ikke la seg imponere av nettopp denne modellen. Ikke bare er den BMW's eneste ordentlige supersportsbil med midtmotor, men den har også et design som mer minner om en flamboyant italiensk supersportsbil enn om tysk snusfornuft. Årsaken er innlysende når man vet at den ble designet av italieneren Giorgetto Giugiaro, men den ble faktisk også langt på vei utviklet i Italia av Lamborghini.

Historien er både utrolig og litt diffus, men utgangspunktet var i alle fall at BMW's Motorsport (i dag BMW M) sjef, som den gangen var Jochen Neerpasch (bildene er dessverre borte), på midten av 1970 tallet ønsket å utvikle en BMW racingmodell for Gruppe 5 i motorsport. Dette var en serie i motorsport som gikk fra 1966 til 1982 og et av kjennetegnene var det såkalte "silhuett" reglementet som sa at bilene rent teknisk kunne være høyt spesialiserte, men at det utvendige designet mer eller mindre skulle være som på produksjonsbiler.

BMW hadde på dette tidspunktet ingen andre relevante serieproduserte sportsbiler så den kommende supersportsbilen (M1) måtte evt. bli homologert for Gruppe 5. Dette medførte etter regelendringer i 1977 at minst 400 eksemplarer av bilen måtte produseres for å tilfredsstille reglementet for Gruppe 4 før de evt. kunne bli homologert for Gruppe 5. BMW mente imidlertid at istedenfor å vente på at samtlige 400 stk. M1 i ulike utførelser (gateregistrerte, Gruppe 4, Gruppe 5 etc.) var bygget ville det gi en større reklameeffekt og mer erfaring hvis BMW allerede i utgangspunktet begynte å bygge biler med spesifikasjoner for Gruppe 5 sideløpende med de andre bilene. En deltagelse i Gruppe 5 med de tilpassede bilene var umulig pga. regelendringen, men å starte en egen serie var en annen opplagt mulighet for BMW.

Dette var begynnelsen på Procar racingserien og dette var en temmelig spektakulær affære i årene 1979-1980. Poenget med serien var at sjåfører fra ulike internasjonale racingserier kunne konkurrere mot hverandre i identiske biler... nemlig BMW's egen M1. Løpene ble stort sett gjennomført i forbindelse med de alminnelige F1 løpene. Basert på resultatene i F1 kunne sjåførene gjøre seg fortjent til en plass i Procar serien. Niki Lauda vant serien i 1979 og Nelson Piquet i 1980. Premien for å vinne serien, utover æren selvfølgelig, var en ny gateregistrert M1 (altså en av de 453 stk. som ble bygget og som i dag er verdt rundt 10 millioner kroner i mint condition).

Lamborghini fikk oppdraget med å utvikle og bygge M1 (hovedsakelig fordi BMW manglet erfaring med å bygge supersportsbiler), men på midten av 70-tallet hadde Lamborghini store økonomiske problemer. Dette førte til en rekke snarveier som f.eks at chassiset umiskjennelig bar preg av den samtidige modellen Lamborghini Silhouette anno 1976 som igjen var basert på den eldre modellen Urraco fra 1973. Dette var i seg selv ingen katastrofe (de var begge kompetente sportsbiler) hadde det bare ikke vært for at begge modellene tilsammen kun ble solgt i et antall på rundt 850 stk. Lamborghini gikk konkurs og BMW måtte derfor finne en annen løsning for å få utviklet og produsert M1.

Løsningen ble at Giorgetto Giugiaro sammen med noen ingeniører fra Lamborghini overførte oppdraget med utvikling og design av bilen til ItalDesign (i dag et selskap der 90% eies av VAG og 10% av Giorgetto Giugiaro). Tyske Baur skulle stå for montering av det mekaniske samt ferdigstillelse av bilene. Rørrammen og fiberglass karosseriet ble satt bort til de italienske spesialistene Marchesi og Trasformazione Italiana Resina... :)

Jochen Neerpasch med en modell av M1

1836570303_JochenNeerspasch.jpg.b838b5a1e5250cc237fc6de0dc644219.jpg

Fiberglass karosseriet blir montert hos Trasformazione Italiana Resina

233132802_M1karosseritilramme.jpg.27393599fd3db7436cc30b0d97c6121c.jpg

M1 samlebånd fomodentlig hos Baur i Stuttgart

1415097264_M1samlebnd.jpg.b707cf64f02a2e8c5e170f6d01d284ef.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M1 synes jeg er interessant på mange måter. Det ble vel aldri noen suksess da den ble produsert men har jo fått legendestatus siden så selv om de nok så på det som et tapsprosjekt da så har det nok blitt lønnsomt tilslutt. Men det virker som om de prøvde og utnytte M1 så lenge de kunne noe som man godt kan forstå.

Jeg har noen salgsbrosjyrer til E23 fra 1984 og da hadde jo M1 gått ut av produksjon for 3 år siden. Der skryter de av at motoren i 735i er basert på motoren i M1 samtidig med at de har fotografert de to bilene sammen. Hvor sant den påstanden er kan sikkert diskuteres. Uansett så tror jeg ikke man hadde kunne solgt en bil idag hvor man skrøt av at motoren kom fra en bil som hadde gått ut av produksjon for 3 år siden og ikke fikk noen etterfølger. På den annen side så er det jo litt spesielt og bruke 2 tettskrevne sider for og fortelle hvorfor man ikke satt inn en V8 eller V12 men heller satt inn en turbomotor i 745i. Tror ikke det hadde fungert som et godt salgsargument idag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig interessant tråd, Fredrik!

Imponerende å lese om M1.

Jeg har en `99 E39M5 og en `00 728iA ( i tillegg til en `90 E30cab og en `12 X3 F25), og synes at disse er toppen av Bmw.

Min F25 blir litt for moderne, selv om det er en veldig bra bruksbil......

Er også veldig glad i perioden 1986 - 2003 i likhet med Fredrik 90 :).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første bmw var en 1984 modell 528i og den nyeste anskaffelsen er en 2007 modell 530xd. Og den er bra til bruk i dagens trafikkbilde. Men har også en 2001 modell e39 som jeg mener er den beste allrounderen til bmw. I tillegg også en 03 e46 m3 banebil men før den ble bygget om så var det en fantastisk kjøreopplevlse på vei! Så støtter perioden 86-03 som den beste æraen om man kan kalle den det, som bmw har hatt. 

Mest sannsynlig pga min generasjon så interreserer ikke 60 og 70 talls bmwer meg. De var sikkert gode for sin tid, men de kan ikke brukes på samme måte som en 80 talls bil. Designmessig på 60 og 70 tallet..... sikkert nydelig for de som kan slikt. For meg ser dem spinkle og kvasse ut. Det runde som kom med e39 og e38 harmonerer mer i mine øyne.

E60 var en nedtur.... (har det nå og god bil det altså... men det er er noe...med den serien der...) så kom fantastiske f10 som jeg en dag skal ha. Og g30 er også flott. Det samme er e92 m3. Så det finnes flotte bmwer etter 2003 også. De er kanskje litt for mye tech... og litt for lite sjel og myke sofaseter (eks e34) 

Derfor: rundt tusenårskiftet fikk man litt av begge sider. Og det er som nevnt tidligere; e39 som er den ideelle allrounderen sammenkoblet av disse egenskapene. En e39 m5 er en av bilhistoriens (etter min menings) store milepæler i så måte. Uten å være det råeste i noen ende av skalaen.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henter tilbake Peugeot e-Legend-diskusjonen her; nå sier Peugeot-sjefen at de faktisk må vurdere produksjon om de bikker 500000 underskrifter, etter en massivt positiv mottagelse på Paris-utstillingen. Underskriftskampanje er iverksatt, og jeg har signert! For en lekker doning. 

http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=50707 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Det er ikke så merkelig at BMW selv flere år senere brukte M1 for alt hva den var verdt i markedsføringen av nyere bilmodeller. Først og fremst var M1 et stort økonomisk tapsprosjekt (og pengene skulle jo tjenes hjem igjen) og man kan med rette spørre hvorfor BMW i det hele tatt skulle utvikle en supersportsbil som M1 på slutten av 70-tallet. BMW bygget på dette tidspunktet absoluttt anstendige biler, men de var på ingen måter på dette nivået. På den annen side hadde de en glimrende racinghistorie, spesielt under Jochen Neerpasch ledelse, og såvidt jeg klarer å legge sammen var nok dette også årsaken til at M1 prosjektet i det hele tatt kom i stand. M1 prosjektet kostet Neerpasch jobben pga problemene med Lamborghini, men M1 satte definitivt BMW på kartet og deretter gikk det bare én vei - oppover for BMW.

Når dette er nevnt hadde BMW på dette tidspunktet ikke bredden som skulle til for å konkurrere mot premium bilmerker som f.eks Mercedes-Benz og Jaguar. BMW hadde hverken en V8 motor eller en V12 motor som f.eks Mercedes-Benz og Jaguar hadde. For å bøte på dette tilbød BMW den turboladede M102/106 motoren i E23 745i. I relasjon til f.eks Mercedes-Benz W126 500 SE var effektforskjellen kun 21 HK (i favør av 745i) og 24 Nm (i disfavør av 745i). At M102/106 motoren kun var en rekkesekser og ikke en mer prominent V8 eller V12 motor måtte BMW så forsøke å markedsføre så positivt som overhode mulig ved å sammenligne hele E23 745i konseptet mest mulig med M1 (begge hadde jo kraftige rekkeseksere må vite)

Når dette er nevnt utviklet BMW i Sydafrika ved deres egen Rosslyn fabrikk i Pretoria en variant av E23 745i der motoren faktisk var M88/3 fra E28 M5. Hele 286 HK i en 7-serie var temmelig imponerende på denne tiden (les: Porsche 911 Turbo (930) hadde 300 HK og Ferrari 400i hadde 315 HK - begge toppmodeller) og dermed var egentlig denne varianten av E23 745i, som ble produsert i et antall av 209 stk., faktisk vedens første og eneste M7 selv om BMW ikke anerkjenner dette offisielt.

@Evopower og @Sverre 2468 Utrolig nok er jeg også for ung for 60 og 70-talls BMW'ene, men ettersom tiden har gått har jeg fått mer interesse for BMW's historie på denne tiden. BMW som vi kjenner bilmerket i dag ble primært bygget opp på 70-tallet og det ble gjort med feil, mangler, bemerkelsesverdige suksesser og generelt hardt arbeide.

Jeg kjøpte min første BMW i 1988 og det var en et år gammel E30 320i. Før dette hadde jeg hatt et par Porscher og MB'er - og via et par gode venner hadde jeg sogar hatt anledning til å relativt omfattende kjøre bilmodeller som E28 535i, E23 735i og ikke minst Porsche 924 Turbo (931). Det er litt vanskelig å plassere disse bilene i dagens tidsbilde, men vi er som et minimum oppe ved G30 540i, G11 750i og 911 Carrera GTS når det gjelder relativ motorytelse, pris og status.

Allikevel var ikke E30 320i med 129 HK kjedelig eller langsom. Den var på denne tiden vesentlig hurtigere enn alminnelige biler og dette kombinert med et fabelaktig chassis og responsiv styring gjorde den til en virkelig favoritt hvis man verdsatte skikkelige kjøreegenskaper. E30 325i med 170 HK var et bedre kompromiss, men den modellen var håpløs dyr i Norge (i alle fall som ny) og når alt kom til alt var den ikke tilsvareende mye bedre enn 320i hvis poenget var ren kjøreglede. Var man enda mer fokusert på bilens balanse og kjøreegenskaper var 318is med 136 HK uten tvil det beste alternativet på den billige siden av M3 (begge hadde kortere og lettere firesylindrede motorer)... :)

Når jeg skriver om disse gamle BMW'ene er det ikke meningen å være alt for negativ mot dagens BMW modeller. Hver tid har sine karakteristikker med fordeler og ulemper. Hva jeg og andre opplevde for 30 år siden er egentlig ganske irrelevant, men på den annen side er det litt artig å skrive om forskjellene når det gjelder hvordan vi opplevde datidens biler og hvordan bilene er i dag. Mye har forandret seg og ikke alt til det bedre selv om det aller meste faktisk har blitt veldig mye bedre... :)

http://www.thedrive.com/news/24140/bmw-no-longer-wants-to-hear-about-how-its-old-cars-were-better

På den annen side....

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble sannelig bygget noen interessante biler rundt århundreskiftet og Porsche Carrera GT er trolig en av de mest interessante selv om den sannelig krever en kompetent sjåfør. Denne bilen markerer på godt og vondt et helt avgjørende generasjonsskifte når det gjelder biler.

Som Doug DeMuro påpeker har Carrera GT hverken elektronisk styrt gearkasse (DSG, DCT og hva de alle sammen heter), firhjulstrekk (Carrera GT har alle sine 612 HK godt overført til bakhjulene fordelt på kun 1380 Kg eller like mye som en BMW E46 318i med 143 HK veier) eller f.eks elektronisk stabilitetskontroll (DSC). Alt hviler på sjåføren slik det var normalt tidligere og spesielt på slutten av 80-tallet og igjennom 90-tallet der jeg mener at bilene og kanskje spesielt sportsbilene nådde toppen av utviklingen hvis fokuset er kjøreopplevelse og nærær mellom bilen og sjåføren. Og hvis noen lurer på hvordan en potent motor skal lyde så er Carrera GT utvilsomt toppen av kransekaken. Fantastisk... :)

Porsche Carrera GT har en vannkjølt og selvpustende V10 motor på 5733 cm3 som yter 612 HK ved 8000 rpm og 590 Nm ved 5750 rpm. 0-100 Km/t går løs på 3.6 sekunder, 0-200 Km/t på 9,2 sekunder og topphastigheten er 335 Km/t.

For å sette dette i et perspektiv klarer dagens F90 M5 Competition som har en V8 motor på 4395 cm3 og som med to turboladere yter 625 HK ved 6000 rpm og 750 Nm mellom 1800 og 5800 rpm, firehjulstrekk og 8-trinns DCT gearkasse 0-100 Km/t på 3,3 sekunder, 0-200 Km/t på 10.8 sekunder og en topphastighet på 305 Km/t (med M Driver's Package).

14 år skiller disse bilene og det som var toppen av supersportsbilene er nå mer eller mindre tilgjengelig i en superfamiliebil der far, mor, to barn og en vovse kan kjøre fra München til sommerhuset på Sylt i god komfort samt gi f.eks en Carrera GT konkurranse på Autobahn hvis forholdene tillater det. Noe har sannelig skjedd rent teknisk i bilindustrien og med de elektriske bilene har vi bare sett begynnelsen... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrera GT er knalltøff og et mesterverk, den er jo ikke så ulik dagens 918 om man tenker kun design. Og dagens 918 har jeg skikkelig sansen for.


Silver_918_Spyder_07.0.0.jpg


Man kan til og med klaske på hvit skrift på dekkene uten at det er feil (selv om det grønne time-attack ble litt too much). Og for de som er litt kjent lengre sør i Europa, eller man trenger ikke være det engang, men man bare vet hvor bildet er tatt. Juks å se på skilt-nasjonalitet. 

porsche-918-spyder-c378114082017162744_1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...