Gå til innhold

Bmw E63 645ci - [SOLGT]


 Share

Anbefalte innlegg

Oppstart av ny motor 😲

Diagnose PC koblet til, klar for å starte

IMG_3997.thumb.JPG.a49c8843c0558ec1796b4cab5deafe7b.JPG

Etter 2 måneder med å hatt bilen stående i garasjen var den til slutt klar for å bli vridd om nøkkelen på. Utrolig nok var dette et øyeblikk jeg trodde jeg skulle glede meg til, men det var rett og slett helt forferdelig. Etter å ha lagt ned utallige timer og mye slit for å komme hit, også kunne det hele bare være gjort for ingen nytte. Tanken av å starte opp også høre mange stygge lyder fra motoren var det eneste som stod i hodet. ''2 mnd med slit for ingenting'' ...

Men vri om den nøkkel måtte jeg uansett.
Bilen kinner men starter ikke. Det fant jeg fort ut av at var sikringen til bensinpumpen. Den hadde vært tatt ut når det ble målt kompresjon på den gamle motoren, men ikke satt inn igjen :) 

Vi prøver gang nr 2. - Bilen starter men går ikke jevnt på tomgang. Diagnose apparatet er koblet til å viser feil på Vanos intake bank 1 og etter litt tid kommer missfire syl 2, 4 og 8. 
Bytter vanos solonoidene med de jeg hadde på den gamle motoren.

Vanos.png.1608ede23aa9d634193c5be6c8f43ec4.png

Vi prøver gang nr. 3 - Bilen starter akkurat som sist og ingenting har endret seg. 
Forstår meg ikke helt på hva som er galt så undersøker litt rundt disse vanos solonoidene på bank 1.For det er den feilmeldingen som er konstant. Etter å undersøkt litt velger jeg å bytte om på kontaktene til vanos solonoidene til bank 1 for de så overraskende like ut og satt veldig tett på hverandre. Kan ikke forstå at de var satt feil, siden ledningsnettet var formet på en spesiell måte. Men måtte likevel prøve.

Vi prøver gang nr. 4 - Bilen starter og ingen feilmelding kommer på vanos. Bilen går jevnt og fint på tomgang men har feilmelding på missfire syl 8. Bytter så om coil 7 og 8 for å se om det er synderen.

Vi prøver gang nr. 5 - Bilen starter og INGEN feilmeldinger eller lekkasjer ser ut til å være der ! :D
Missfire syl 8 var nok en coil som ikke var satt på godt nok, for nå går den helt fint.

Bilen stod på tomgang til den nådde driftstemperatur og alt så veldig bra ut :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Designer skrev:

Dette blir bra! Meget bra arbeid. 👍🏼

Takk for det :)

14 timer siden, Stonescream skrev:

Fint å se bilder av prosessen og hvordan du får bilen sammen igjen. Bra jobbet og håper du ikke får noe mer strev nå utover "kosejobber" du velger selv.

Flott det interesserer flere enn bare meg :) Er dritt lei av å måtte skru, har flere koseprosjekter jeg vil gå igang med etterhvert. Så skal bli deilig å bli ferdig.

13 timer siden, Amistad skrev:

Denne tråden likte jeg. Lett å følge med, masse bilder og mye godt forklart info :) 

Ang den type utgave bil så er smaken som baken, todelt :) Heldigvis for det. jeg klarer ikke bli tam på hverken front eller bak. Får bare sånn ssangyong feeling på hvordan man plutselig fant ut det var logisk å bue ditt og slutte datt ...

Grattis med bil, og være snill å fortsette å holde tråden oppdatert :)

Takk for god feedback, flott å høre det er mulig å følge med her. Prøver å holde det litt oversiktlig(om det er mulig) :) 
Ssangyong feeling? 😄 Den har jeg ikke hørt før. Men føler E63/E64 er litt hat/elsk. Enten liker du den eller så liker du den ikke, så smaken er som baken ja :D 
Har flere prosjekter med denne bilen stående på vent for øyeblikket på grunn av denne motorjobben, så det kommer nok mer etterhvert ;)

3 timer siden, flobben skrev:

Super bra jobba og kred for at man går i gang selv. Kjipt når det blir så mye påkost, men blir veldig bra til slutt.

Takk for det, utrolig morsomt å klare å få det til. Morsomt å klare å få til et slikt prosjekt helt alene uten noe som helst bilmekaniker utdanning i baklommen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Carlsius changed the title to Bmw E63 645ci - Interiør og motorbytte
På 2.9.2018 den 14.37, sveigis skrev:

Ja her er det bare å bøye seg i støvet og si ,fy flate du er fĺink.:).

Er nok mange her inkludert meg som ikke hadde tatt denne jobben.

Nå må du få den sammen sånn at du kan få kjørt litt med den.:).

Igjen flink mann du :)

Tusen takk for hyggelige ord! Hadde nok plassert meg i den samme kategorien ''hadde ikke tatt på meg denne jobben'' men etter noen par pristilbud på jobben fra flere verksteder på rundt 100' og skyhøy selvtillit kom jeg frem til: ''Kan da ikke være så vanskelig, er jo bare ut og inn?''

At en ingeniørstudent på 23 år som bare har studiespesialiserende skole i baklommen klarer å få det til, bare ved hjelp av å sette seg inn i det selv og søke på nettet synes jeg er utrolig gøy :) Vært utrolig mye jobb og gått med en god del $$, men samtidig har jeg lært mye av hele jobben :) 

Første kjøretur og Eu-kontroll

Bilen var avskiltet og ikke eugodkjent, så det var neste mål å få gjort. Uten skilter kom ikke bilen langt, men noen par turer bortover nabolaget(er du politi, LES: inne i garasjen) fikk den og den virket veldig fin. 
Dermed var det å dra frem den krølla mangellappen og fikse det siste.

Slik så den ut:
Skjermbilde.JPG.45202d6cc6f0bcab51cc16863f880229.JPG7

Bilens eu-kontroll gikk ut i Mars(kjøpte den i april med mangellapp). Jeg ventet egentlig på deler for å fikse de resterende 2 feilene, men så raste motoren i mellomtiden. Ikke mye poeng å fikse foringer i understellet for å få den eu godkjent når du ikke har motor til å kjøre den med ?😜

Men nå var motor inne og eu kontrolllappen skulle undersøkes nærmere. Følgende hadde jeg gjort fra før:
- Parkeringsbrems: Ble strammet så jeg ikke fikk dreiet hjulet med maks makt.
- Venstre nærlys lyser ikke: Byttet pære, hjalp ikke. Byttet styreenhet under lykta og den lyste ;) 
- Stopplys(tredje bremselys): Den briljante hunden som hadde ødelagt interiøret, hadde spist på ledningen til bremselyset og kortsluttet omformeren til ledlyset. Lekte litt elektriker og fant den bak dekselet i C-stolpen.
- Refleksvest: Biltema ;) 
Væskelekkasje: Sier seg litt selv, motor ble byttet. 

Det eneste som gjenstod:
Opphengskuler og ledd: For stor slitasje på kingbolt og/eller foringer eller i opphengskuler/ledd, Slakk i V nedre bakre bære kule.😳

Tydeligvis lærer man et eget språk på bilmekanikerlinjen som jeg ikke forstår. For det der er vanskeligere å forstå enn en full Danske. 

Jeg ringer verkstedet som har tatt testet og får forklart at dette gjelder venstre bakhjul og foringen som sitter bakerst der, også kalt knirkeforingen.

Deler blir kjøpt inn, inkludert et eget verktøy for å få den ut.

Verktøy kjøpt hos GS som fungerte helt utmerket:
ASF.thumb.JPG.291aac74f4b3527e42d4ed80a6365751.JPG
 

Gammel på vei ut
IMG_4090.thumb.jpg.7d40ca1119260be35bde070d910d928b.jpgIMG_4096.thumb.jpg.e37fe02754560d02dd8b99cd724d90f5.jpg

Den gamle var helt ferdig og var veldig bra å få byttet!IMG_4097.thumb.jpg.ce308a20aead08bebf754f8c6db0197a.jpgIMG_4099.thumb.jpg.864881286fbce9e745945540a714ab63.jpg

Ny på vei inn

IMG_4105.thumb.jpg.0a2319d0c4b9a7e72c6784e473ae6d70.jpgIMG_4106.thumb.jpg.a1b07420a3a3c1fcdf41dfd81d44eb11.jpgIMG_4108.thumb.jpg.2640cca5d4f7be62ae9f7a7c39ca3d20.jpg

Med dette verktøyet er jobben gjort på 1 - 2 timer, noe jeg ser på som en veldig grei jobb :) 

Eu kontroll:

Jeg valgte å ta etterkontrolltimen hos NAF Drammen da jeg har vært veldig fornøyd med NAF i Larvik og de har kort ventetid.

Eu kontroll timen dagen etter trodde jeg da ville gå som en drøm og kunne hente skilter den dagen for å ta en ordentlig prøvetur, men neidaaaa så heldig skulle jeg ikke være.

Han kommer å forteller at denne opphengskula/foringen/kingbolten (eller hva søren det stod på det arket) ikke har blitt skiftet. 
Jeg legger frem bilder at jeg har skiftet den og fikk beskjed av de som hadde tatt testet at det var denne som skulle byttes. 
Han har nå funnet slakk ved venstre forhjul, på bærearmen. Han mener at det var denne som skulle vært byttet. Litt irriterende da det virker som han finner nye feil. Men muligens det er det som det står på arket, ikke forstår jeg det språket uansett....
Oljelekkasje påstod han også at jeg hadde, fordi han hadde sett det var litt oljerester på bunndekslet. Men ble litt spak når jeg sa at motoren var byttet og det har ikke vært en dråpe på garasjegulvet mens jeg den har gått.
Refleksvest hadde jeg heller ikke, for åpne hanskerommet gadd han ikke.
Men kjøre i 50km/h på parkeringsplassen og gi gass var mer spennende.

Sure 300kr blir betalt og lunter hjem igjen for å bestille flere deler  😠

Endret av Carlsius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den såkalte knirkeforingen kan være litt slitsom å skifte uten det rette verktøyet. Jeg kjøpte et verktøy som passer en rekke BMW-modeller som gjør selve utskiftningen til en lek. Skift begge sider. Min erfaring var at den andre siden var helt gåen også, men sørget ikke for uønsket bevegelse riktig enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@FredrikE24 - Jeg ser nå at innlegget ble publisert når jeg var halvferdig. Men ja, uten det verktøyet hadde jeg problemer så det måtte kjøpes. Med verktøyet gikk det veldig greit :) 
Jeg rakk bare bytte den ene siden, men skal bytte den andre når tiden strekker til. Kjøpte inn til begge sider.

Så er det noen som trenger å bytte knirkeforing så kan dere slenge meg en PM, så kan verktøyet lånes :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettermontering

Sånn at alt ikke bare skal handle om reperasjon så kan jeg vel kanskje innrømme at jeg har vært på shopping mens bilen har stått i ro. Her er noe av det som venter, som jeg klør i fingra etter å gå igang med:

 IMG_4200-1.thumb.jpg.beba0e6fd77c210b8e95f6e326e8438a.jpg

 

IMG_2679.thumb.jpg.28305997ab256170b4175cbd22b2afee.jpg

Valgte også å bestille denne da jeg ikke er så fan av den som er på sportrattet som er chrome.

s-l300.jpg.0887c0cadb39bf4313b6fa42022b50d4.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, mcelg skrev:

Godt jobba, bare litt pirk nå, så er den tilbake på veien! Har utsikt til NAF Drammen fra jobb, anbefaler å unngå dem.

Takk for det, har en ganske lang liste over ting som skal gjøres med bilen. Men ikke så mye lenger som  gjøres heldigvis :) Morsomt nok har jeg hørt mye av det i ettertid, så ja skal unngå dem i fremtiden.

Eu etterkontroll nummer 2

Bestilte bærearm venstre side foran etter at en gluping på NAF ville ha den byttet før jeg fikk bilen godkjent. Bytter jeg den ene siden, bytter jeg likesågodt begge sider. Veldig grei jobb som er gjort på 1 time :) Husk bare å stram boltene når bilen er satt ned på bakken(normal posisjon), så ikke foringen hele tiden står i spenn.

Mr. NAF klaget og på håndbrekket noe jeg ikke var enig i. Han mente det var mer enn 50% forskjell i bremsevirkning på HS og VS. Orket ikke kverulere noe med det, så bestilte nye bremseklosser med tilhørende tilbehør. Greit å ha nytt og liker at det er i orden :)
De gamle rives av og nye krangles på
IMG_4142.thumb.jpg.79db6f10bac5adb91a90addc16e38d05.jpg

 

Bilen leveres så til Cash&Drive i Drammen for eu-kontroll! Jeg hadde ikke bestilt time men spurte om det gikk greit å levere bilen om morgningen også kunne dem få hele dagen på den. 

IMG_4151.thumb.jpg.0fe76973f7bedf5c4c47c8c4d9835aed.jpg

Allerede 1 time etter den var levert fikk jeg tlf samtalen om at her var alt i skjønneste orden og den var Godkjent! :D 

Utrolig god service og de var fleksible med tid, så Cash&Drive anbefales absolutt!

Dermed gikk turen rett til statens vegvesen og hente ut skiltene jeg hadde levert inn for ca 2 måneder siden.

IMG_4152.thumb.jpg.8758e285c17d0041e273234597e24683.jpg

 

IMG_4157.thumb.jpg.34be5c7c247ff04ddff41e28bf92cb75.jpg

 

Så var det bare å rive av den forferdelige røde plastlappen :)

IMG_4158.thumb.jpg.89078086a9da42c8a1f17a4aeb0e26d2.jpg

Testtur - Suksess? 🤔

Så var det tid for å teste bilen! Tanken fylles opp og triller ut på en liten roadtrip for å sjekke at alt er som det skal.

Denne lille roadtrippen ble til 5 timer bak rattet og bilen var helt nydelig å kjøre, ville rett og slett ikke stoppe.

Men bilen synes nok dette var en litt hard start etter å ha stått så lenge stille. Dermed kjenner jeg plutselig servoen forsvinne, og bilen blir utrolig tung på rattet. Heldigvis hadde jeg akkurat stoppet på en bussholdeplass. Motor sviver pent, så tolket det som enten: A.) Servovæskelekkasje, B.)Viftereima hadde hoppet av.

Opp med panseret for å ta en inspeksjon av hva som har skjedd. (om det skulle være noe tvil, er jeg bak kameraet på dette bildet 😄)

IMG_4530.thumb.JPG.8cb6e8a355733143a6fa7561fd788771.JPG

Det viste seg å være alternativ B+. Viftereima og AC reima lå som spagetti nede på bunnskjoldet 😕 
IMG_4166.thumb.jpg.c7d5c0c6403b1331fc03335bc8d8de65.jpg

 

Snudde så litt på løpehjulet til vannpumpa og fant da syndebukken. Ikke mye igjen der gitt IMG_4168.thumb.jpg.260ee9412b19357708b907b423e8e2a6.jpg

Da var det bare å ringe en kompis for å bli hentet og bestille mer deler😅

Heldigvis hadde bilen en fin utsikt i noen dager frem til delene kom.IMG_4192.thumb.jpg.e0184efc0bb66584848da93570c9c673.jpgIMG_4191.thumb.jpg.5dcf8b71aad4fe1d2169eb2ae3c98783.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å skrive gratulerer med EU-godkjent kjørbar bil, men ser nå at det kanskje ble litt feil. 😛

Har sansen for disse bilene, og liker godt tråden din. :) Surt med de problemene du har hatt, men liker veldig godt de "morsomme" planene dine. :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min E39 med mangellapp. Forrige eier hadde hatt bilen på EUkontroll samme dag som jeg var og besiktiget den. Kjempeflaks for meg, at det var så mye feil med den. Cash&Drive mente at bremseslanger måtte skiftes, bremseskiver og klosser var bytteklare, slakk i alle endeledd, høy avgass og en del mer.
Jeg synes nå bilen kjentes grei ut og gikk ganske normalt egentlig.
Deres tilbud på fiks av bilen var på nesten 20 000kr. Utskiftning av lambdasonder og you name it!
Jeg handlet inn komplett forstilling for 1250spenn fra koed. Byttet bremser bak til billigste sort(mener jeg betalte under 400kr komplett) og skiftet en bremseslange til en hundrings.
Sendte den inn på etterkontroll og den sklei igjennom som ingenting. Jeg fant i utgangspunktet ikke noe feil med bilen bortsett fra et endeledd og en bremseslange hvor denne var skjært i med kniv slik at ytre gummilag manglet og man så inn på armeringen.
Jeg fikk nesten 20 000kr i rabatt på bilen og fikk dermed en meget billig og fin, så godt som rustfri E39 med forholdsvis beskjeden km.stand sett opp mot alder og tilsvarende biler på markedet.
Jeg er litt tvilende til Cash&Drive av denne grunn..!

Flaks at viftereima ikke dro med seg noe annet når den ramlet av. Den kan jo hekte seg i mye rart under panseret og rive i filler det meste. Slikt liker jeg å ha på stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Carlsius changed the title to Bmw E63 645ci - [SOLGT]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...