Gå til innhold

Del hva du støtte på - en "spotte"-tråd.


Galro
 Share

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det er godt mulig du synes det høres for godt ut til å være sant, men nå har det seg slik at jeg har selv kjørt disse distansene fra Norge til Nederland og tilbake igjen. Det høres ut som du baserer dine elbilerfaringer med den gangen du hadde en e-UP for (som vel er rundt åtte-ti år siden nå?) eller på noen av Ford demobilene du har tilgang til.. 

Det er ikke spesielt lenge siden et politihelikopter fulgte med på rånere på diverse lagerlokaler, men det kan jo hende de er litt mer i bruk her enn i Arendal. 

Beklager å måtte si det mer akkurat her har du null troverdighet. Tro det eller ei så kjører jeg en del forskjellige elbiler, det være seg biler til bekjente, leiebiler eller biler jeg får låne. Men jeg skal argumentere for hvorfor jeg ikke tror deg.

* Tyske Carwow har i sin test testet i4 på Autobahn og kom frem til en rekkevidde på 272 km. Nå sier de ikke noe om hastighet men ettersom anbefalt hastighet på Autobahn er 130 km/t så har de nok tatt utgangspunkt i dette. Sikkert da også i trafikk for det blir mye brem og aks på dagens Autobahn.

https://www.carwow.de/bmw/i4-m50#gref

"Im Praxistest sind wir den BMW i4 M50 auf der Autobahn gefahren, um die tatsächliche Reichweite beim Reisen zu ermitteln. Am Ende unseres Praxistests lieferte die M-Version des i4 eine tatsächliche Reichweite von 272 km"

* Jeg har også kjørt i4 M50 som en kamerat har kjøpt, og bare på en tur retur Arendal-Tvedestand med litt hard kjøring kun for å teste så forsvant det en god del fra batteriet.  

* Samme venn kjørte denne bilen ned til München og han fortalte at han lada opp til 95 prosent i Flensburg og kjørte ganske hardt på A7 ned mot Hamburg, her er det stort sett mindre trafikk så det er mulig. Han kom iallfall frem til Hamburg med 11% etter 150 km kjørt.

* Jeg kjørte tur retur Oslo med en i5 40e jeg lånte en helg da X5en var på verksted for en reklamasjonssak. Det er 540 km pluss lokal kjøring i Oslo. Holder da 120-130 km/t på E18 og kom frem til at denne bilen går ca 370 km i disse hastighetene. Da får jeg ikke dine 300 km i 170 km/t pluss til å stemme. 

* Rekkevidde testen til Tesla Bjørn er enn annen pekepinn på at de rekkeviddene du estimerer her ikke henger helt på greip

Også har du ett annet spørsmål. Hvor mellom Nederland og Danmark kan man kjøre 170-215 km/t i 300 km? Her kjører jeg mye så dette gjør meg nyskjerrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv kjørt med 100% fulladet bil fra Bremen, hvor neste ladestopp foregikk i Haerst (en distanse på ca. 275km), men jeg har sannsynligvis fått strøm fra himmelen (sikkert et eller annet lyn oppi der som juicet opp batteriet) eller hatt skikkelig medvind for å få til dette. Jeg var også så heldig at bilen gikk tom for strøm på vei inn til ladestasjonen i Haerst, men med den antatt gode medvinden var det ingen problem å bli blåst inn fra motorveien og inn til ladeplassen. Når man sier man ligger i 175-215km/t sier det seg vel egentlig selv at hastigheten vil være både lavere og høyere, men at man i det store og hele har ligget i dette hastighetsspekteret. Ellers noterer jeg meg at du har fått solid erfaring med å kjøre i4 M50en til kameraten din ved hard kjøring fra Tvedestrand til Arendal, og at dette naturlig nok overgår mine vel 26 000km bak rattet i en i4 M50. Jeg tror forresten du får deg en liten overraskelse når du etter hvert finner ut at det er forskjell på hard kjøring og jevn kjøring i store hastigheter. 

Obs. Jeg kjørte forresten 402km og hadde igjen 9% på batteriet i fjor sommer med fjellpasseringer og normal kjøring i fartsgrense pluss mva, men dette er, når jeg tenker meg om, helt sikkert noe jeg har bare drømt og som jeg tenkte det ville vært kjekt å skryte av på nettforum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå ble argumentasjonen din skikkelig seriøs ser jeg. Det er for store hull og uklarheter i din argumentasjon til at du med dette utsagnet fremstår som troverdig. Da får vi være enige om å være uenige 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Ja nå ble argumentasjonen din skikkelig seriøs ser jeg. Det er for store hull og uklarheter i din argumentasjon til at du med dette utsagnet fremstår som troverdig. Da får vi være enige om å være uenige 😀

Det blir jo gjerne slik når en skal argumentere med en som (tror han) vet alt. Vi må gjerne være enige om å være uenige, men la oss være enige om at 275km er akkurat det samme i både Oslo og Arendal. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i4 M50 har nå vel rekkevidde og prestasjoner i lange baner. Hvorfor i all verden skal en elektrisk bil være til hinder for politiet? Sjansen for å ligge konstant i 200km/t i Norge er iallefall liten. På én time har man da passert 20 mil og flere enn én bil er forlengst koblet på. For å få en pekepinn hvordan i4 er i hverdagen burde man leve med i4 og ikke bare dra en konklusjon etter en liten test. Den overrasker folk flest. Uansett, her er, ironisk nok, en test gjort i år. Den tester bl.a. rekkevidde som ved 4/5-grader og 50/50 motorvei 100km/t og landevei gir 430km og kun motorvei E18 har 375km beregnet rekkevidde i 4 grader og null hensyn til å spare strøm. Jeg kjørte E18 i sommer og det var jo omtrent bare 110-soner, som burde gi pekepinn på fart.

https://nybiltester.no/biltest/hyggelig-gjensyn-med-bmw-i4-m50/

Jeg kom fra indre land og ladet på Krokstadelva og kjørte ut på E18 ved Drammen i ett sett ned til Tesla ved Sørlandsparken. Det er ca. 30mil akkurat, jeg hadde 30% batteri igjen og startet ved 96%. Riktignok Tesla YP, men den er faktisk ganske lik i4 på rekkevidde. Opphavets i4 M50 gjorde 300-mils tur for tredje gang nå i bilen, med campingvogn på 1500kg bak. Da er rekkevidden 24-28mil på norske veier. En kan uansett bare kjøre 80km/t da, da vogna ikke har 100-merket. Likevel. En side-input her er at flere ladere har kommet opp til i år med mulighet for å lade uten å huke av vogn.

Alt i alt. i4 M50 passer bra som politibil - sivilbil eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 318is med en eier siden ny, gammel dame som kjører den. Solgt ny i byen her..

IMG_1275.thumb.jpeg.8304e109e7e2b6643c67f0b33aeb3967.jpeg

Det er jo Arendalsuka hvor landets topper i poltikk og styre og stell møtes i byen. Lite interessant å se av biler, men noe var det.

IMG_2043.thumb.jpeg.bf6c46b6c6df502968e5313bcd248318.jpeg

GLS 63 AMG…hvor mange andre biler finnes med kombinasjonen 7 seter og keramiske bremser? 😅

IMG_2181.thumb.jpeg.b55eda3eca61de1d99bcd8383ec4fe3c.jpeg

X5 M50i med skuddsikre vinduer…kult 👍 Åpenbart en PST bil ettersom som skiltnummer ikke er søkbart.

IMG_2182.thumb.jpeg.e7cff480b751af701bc0661734419a06.jpeg

En annen røslig PST bil, trodde ikke man brukte sånne biler som dette i Norge. Ford F450 6,7 V8 Powerstroke… Føler at dette er sånn doning FBI bruker som kommandosentral på film, kult at norsk sikkerhetspoliti også kjører sånne biler og ikke bare en kjedelig Sprinter med påbygg. 

IMG_2183.thumb.jpeg.2c0e7e0e8cb55bcf86d0e632ba6ad120.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bombegruppa sin bil det der.

Den var i Arendal senest for noen uker siden ifm kongebesøket.

https://www.politiforum.no/bombegruppa-hundeforere-nyhet/stressmesterne---slik-jobber-politiets-bombetjeneste/157720

 

911 Turbo 3,3 og 911 SC

IMG20240813175754.thumb.jpg.97b78d774cf7749e18afe445d1ffdbe0.jpg

911 Targa og 911T. Begge med manuell

IMG20240813175730.thumb.jpg.2f29f4e03c7ad59bf0e67d08505699ee.jpg

Noen liker fotball

IMG20240812163613.thumb.jpg.e4355ac90e5f6b611843a1f63b8923fa.jpg

 

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lars89 skrev:

Er bombegruppa sin bil det der.

Den var i Arendal senest for noen uker siden ifm kongebesøket.

 

De hadde iallfall for anledningen utstyrt kassa bak med sikkert 20 skjermer fra overvåkningskameraer rundt om i byen. Der satt det to mann å fulgte med, men med døra oppe så så veldig hemmelig kan det ikke ha vært 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For første gang så jeg en Smart fortwo crossblade eller hva de heter, de uten dører og frontrute.  Han så unormalt komfortabel ut i T-skjorte, solbriller og caps i motvind langs 80-sona selv om det ikke akkurat var sydenvarme nedi Odalen rett v/Årnes i dag. 

KZQoyxMZ.dZE61VMTO-(edit).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Werther skrev:

For første gang så jeg en Smart fortwo crossblade eller hva de heter, de uten dører og frontrute.  Han så unormalt komfortabel ut i T-skjorte, solbriller og caps i motvind langs 80-sona selv om det ikke akkurat var sydenvarme nedi Odalen rett v/Årnes i dag. 

KZQoyxMZ.dZE61VMTO-(edit).jpg

Du kan lese mer om den her https://forum.mbentusiastklubb.no/topic/61604-sven-håkons-2003-smart-crossblade/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...