Fredrik 90 Skrevet August 5, 2015 Share Skrevet August 5, 2015 Den evige diskusjonen gikk jo på hvilken som var raskest av Lotus Omega og B10 BiTurbo, begge hevdes å være datidens raskeste familiebil. AMS gjorde en test på disse to bilene i 1991 for å finne ut av dette, Omegaen viste seg å være bitte litt raskere enn B10 på 0-100 med ca 0,2 sekunder, med henholdsvis 5,1 sek og 5,3 sek til hundre. B10 var 0,1 sek raskere til 200 km/t med sine 18,2 sek mot Omega sine 18,3 sek. Lotus Omega sies likevel å være oppgitt 0-200 km/t på 17 sek men dette er nok noe optimistisk, den klarte aldri sprinten til 200 noe særlig raskere enn 18 sek. B10 hadde høyere toppfart derimot, Omega hadde toppfart på 285 km/t mens B10 var oppgitt til over 290 km/t. Flere eiere har rapportert toppfart på opp i mot 310 km/t i B10 BiTurbo, (319 km/t er den høyeste kjente toppfarten for original B10, dokumentert i BMW magasinet BMW Car) mens også flere har i ettertid kunne logge ærlige 300 km/t med sine Lotus Omega Hva man vil legge til grunn for betegnelsen "verdens raskeste" får man velge selv, akselerasjonstider eller toppfart Uansett to helt utrolig råe biler, imponerende prestanda med tanke på at disse to sedanene kunne matche biler som Ferrari Testarossa. Jeg velger selvsagt E34 B10 BiTurbo, dette er min drømmebil nummer 1, den ser bedre ut en Omaga, mye bedre kvalitet og den er mer eksklusiv enn Omega med bare 507 produserte biler (Lotus Omega 950 biler). M|Fjeld og janerik171187 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet August 5, 2015 Share Skrevet August 5, 2015 (endret) For min del handler det lite om hvilken bil som har best prestanda(typ hestekrefter, 0-100 osv.) av de to, det er jo marginalt likt. Jeg liker både 500E fra Mercedes-Benz, Alpina B10 BiTurbo og Opel Lotus Omega. Noe jeg føler er grunnen til det, er fordi alle tre modeller på hver sin måte har fått sin plass i historien. De blir fremdeles sett på som ordentlige råskinn, og drømmebiler for mange selv en generasjon etter. Omegaen har sin lille tur hos Lotus med tilhørende spennende utvikling og magi, Alpina taler litt for seg selv, særlig her på Bimmers. For Mercedes-Benz 500E modellen så ble denne bygget hos Porsche, og det er også noe jeg synes er litt historisk. Ja takk alle tre Endret August 5, 2015 av FredrikE24 Marius2002 og Werther reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 5, 2015 Share Skrevet August 5, 2015 (endret) Det interessante er at alle disse tre modellene (Lotus Omega, B10 BiTurbo og 500E/E500) på mange måter utviklet et nytt marked som vi idag nærmest tar for gitt... superfamiliebilene som har ytelser som mange av de grommeste sportsbilene. Idag har sogar enkelte SUV modeller like mye effekt og ytelser og det neste må jo være at MPV'ene blir like hurtige. Ultimativt måtte sportsbilprodusentene selv begynne å bygge superfamiliebiler (les: Porsche Panamera) for å kunne være med på leken. Jeg har i denne sammenhengen litt ekstra sans for Mercedes-Benz 500E (senere E500) selv om den kanskje er den modellen som er mest laidback i denne trioen. Det at den ble bygget av Porsche til en svært høy standard gjør den bare ekstra interessant. Porsche lå på begynnelsen av 90-tallet med brukket rygg økonomisk og tok derfor på seg oppdrag for de andre tyske bilprodusentene. Det ble til Mercedes-Benz 500E og ikke minst Audi RS2 Avant. Dette fenomenet forteller en hel del om den gentlemen's agreement som eksisterer blandt de tyske bilprodusentene. Man konkurrerer til daglig, men hjelper hverandre i nøden... til fellesskapets beste... Endret August 5, 2015 av Fredrik Marius2002 og FredrikE24 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet August 5, 2015 Share Skrevet August 5, 2015 500E (senere E500) selv om den kanskje er den modellen som er mest laidback i denne trioen. Det at den ble bygget av Porsche til en svært høy standard gjør den bare ekstra interessant. Porsche lå på begynnelsen av 90-tallet med brukket rygg økonomisk og tok derfor på seg oppdrag for de andre tyske bilprodusentene. Det ble til Mercedes-Benz 500E og ikke minst Audi RS2 Avant. Dette fenomenet forteller en hel del om den gentlemen's agreement som eksisterer blandt de tyske bilprodusentene. Man konkurrerer til daglig, men hjelper hverandre i nøden... til fellesskapets beste... Hmh, det visste jeg ikke. Kan det ha sammenhengen med at jeg ofte ser RS2 Avant med Porsche-hjul? Kult er det uansett! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet August 5, 2015 Share Skrevet August 5, 2015 Det stemmer på en prikk! Jeg er svak for 500E, så er jeg ekstra glad i 500E i Nautikblau metallic Når det gjelder E34 Alpina B10, så kom vel den både som Biturbo og 4,6 Switchtronic? Hva er Switchtronic? Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet August 5, 2015 Share Skrevet August 5, 2015 (endret) Switchtronic har med giring å gjøre, da man skifter gir med knapper på rattet. Litt ala F1-giring. Endret August 5, 2015 av Marius2002 janerik171187 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet August 5, 2015 Share Skrevet August 5, 2015 Så fett! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet August 5, 2015 Share Skrevet August 5, 2015 Hmh, det visste jeg ikke. Kan det ha sammenhengen med at jeg ofte ser RS2 Avant med Porsche-hjul? Kult er det uansett! Felgene de kommer med orginalt er vel Porsche felger. Dessuten mener jeg det står Porsche på kalipperne også Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet August 6, 2015 Share Skrevet August 6, 2015 0-100 er så teit at jeg spyr, et halvt sekund forskjell, hva er det? Har aldri sett på slike meningsløse tall når jeg har vurdert biler. Hadde forresten tatt en Lotus Omega uten å tvile, rå som faen... sveigis, M|Fjeld og Skulebollen reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet August 6, 2015 Share Skrevet August 6, 2015 @316 du får høre med en Tesla eier, der er 0-100 det som gjelder. Kan jo ha noe med at høyere opp så dabber Teslaen veldig av. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 6, 2015 Share Skrevet August 6, 2015 @316 du får høre med en Tesla eier, der er 0-100 det som gjelder. Kan jo ha noe med at høyere opp så dabber Teslaen veldig av. 0-100 som en F10 M5, toppfart som en 24 år gammel 520I... Der har du Tesla sine ytelser ahj reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet August 6, 2015 Share Skrevet August 6, 2015 0-100 som en F10 M5, toppfart som en 24 år gammel 520I... Der har du Tesla sine ytelser Hva er toppfarten til en tesla egentlig? Har lest så mye rart, 200 - 210 og sist så leste jeg at P85D har en toppfart på 250? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet August 6, 2015 Share Skrevet August 6, 2015 Litt forskjellig påmde forskjellige utgavene, men 250på p85d. Litt usikker på hva p90d med ludicrous mode gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 6, 2015 Share Skrevet August 6, 2015 (endret) 0-100 Km/t på 3,0 sekunder. Det er veldig fort og totalt vannvittig i en familiebil... Endret August 6, 2015 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 6, 2015 Share Skrevet August 6, 2015 Hva er toppfarten til en tesla egentlig? Har lest så mye rart, 200 - 210 og sist så leste jeg at P85D har en toppfart på 250? De aller fleste Model S i Norge ligger vel på rundt enn 190-215 km/t, det er vel da 85, P85 og P85+. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg