Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Vi har ikke diskutert Geländewagen så ofte i tråden, men den dukker opp med jevne mellomrom. Det er en fantastisk konstruksjon, men i de senere årene har de dessverre blitt alt for dyre i forhold til sammenlignbare modeller fra f.eks Land Rover og Range Rover. I kraft av at Mercedes-Benz endret markedsføringen av Geländewagen fra å være primært en arbeidsmaskin til å være primært en luksus SUV (med dertil vannvittig stive priser) har de eldre modellene også steget kraftig i verdi og blitt rene spekulasjonsobjekter hvis de fremstår i fornuftig stand. Dette har medført at få idag har erfaring med disse bilene.

Jeg kjørte Geleändewagen første gang allerede i 1982/1983 (modellen kom på markedet i 1979) og har alltid vært fascinert av konseptet. Den høye prisen medførte imidlertid at jeg holdt meg til klassiske Land Rovere (Serie III). Jeg har alltid best likt den profesjonelle 461 serien samt den tidligere 460 serien bedre enn den kommersielle 463 serien. Jeg liker også modellen best uten for store skjermbreddere, alt for brede felger og den skal være uten stigetrinn.

På den profesjonelle 461 serien er både chassis (ramme) og karosseriet ekstremt kraftig bygget (rammen er inntil 4 mm tykk, håndlaget og har 6400 sveisepunkter). Motorlokket tåler f.eks 120 Kg last, mens taket uten et forsterket takstativ tåler 200 Kg last. Bakbremsene er trommelbremser for maksimal holdbarhet under skikkelig off-road kjøring og bilen kan trekke hele 3560 Kg. G 300 CDI Professional leveres kun med 5-trinns automatgear, 3 diffbremser (100%), permanent 4x4 samt en elektrisk styrt lavgearserie (kan aktiveres under kjøring). Den klarer helninger på inntil 80 grader og kan vade tørt/sikkert i opptil 60 cm vann. Bilen er imidlertid konstruert for mye større dybder og i gulvet finnes det derfor spesielle avløp for å få vannet hurtig ut av bilen... :)

http://www.mercedes-benz.no/content/norway/mpc/mpc_norway_website/no/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/g-class/_w463_crosscountry/facts_/modelvariants/professional.html

http://bimmers.no/forums/topic/703275-fredriks-alternative-bimmerstråd/?page=132#comment-2488224

       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Remme skrev:

Dette er vel første gang jeg velger å skrive noe i denne tråden som jeg alltid koser meg med å lese. Tommel opp! Har også, etter å ha lest denne tråden, blitt fascinert av Audi A2. Vurderer en A2 som sparebøssebil og har da sett meg ut 1,2 TDi. Hva er det man bør være obs på ang. A2 @RNJ og @N.E.W.? Bor selv i Oslo og det virker noen ganger greiere å fise rundt i en A2 enn min 1986 Mercedes-Benz Geländewagen. ;)

Forresten mye snakk om Land Rover, men lite om Geländewagen i denne tråden?

Geländerwagen er muligens litt store og klumsete i Oslo, men du verden, kule biler dét óg. Har du lang eller kort utgave?

Når det gjelder sparebøssen A2 1.2 TDI, som selv den dag i dag er minst like sparebøssete som de mest sparebøssete moderne dieselbilene, så vet jeg det har vørt noen issues med automatkassen på disse. Om du har tid - kan finner du sikkert litt mer info her om A2 1,2 TDi om du leter litt.

http://www.a2oc.net/forum/forum.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri kjørt A2 1.2TDi men tror heller jeg hadde valgt en annen A2 med mindre du er over gjennomsnittet opptatt av forbruk – eller syns det er ekstra stas med en ekstra-spesiell A2.


1.2TDi har noen spesielle løsninger og som nevnt tidligere er girkassen et kjent problemområde – uten at jeg kjenner til detaljer om omfanget. I det hele tatt er det gjort mye i 1.2 TDi for å presse forbruket ned i 3 liter/100 km og en del av dette er kanskje litt ekstremt. Etter hukommelsen så har bilen ikke servostyring, baksetet er veldig tynt og helt (ikke delt i to som på de andre modellene) og det er andre hjul (kun 4 hjulbolter mot 5 på de andre). I tillegg er tanken kun 21 liter så rekkevidden blir ikke veldig stor på tross av lavt forbruk.

1.6FSI av sen årgang er drømme-A2’en. Sprek og med skivebremser på alle hjul. Det negative jeg har lest er at det er noen kjente motorproblemer og jeg mener også den krever 98 oktan.

1.4TDi finnes i to utgaver: 75 hk og 90 hk. Sistnevnte er ganske sjelden men også veldig skrek. Skivebremser på alle hjul på 90 hk også. Både 90 hk diesel og 1.6 bensin har for øvrig en litt annen spoiler på bakvinduet en de andre men jeg tror man skal være over gjennomsnittet interessert for å se forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne filmen tester Thomas Majchrzak fra Autogefühl Porsche Panamera 4 E-Hybrid Executive (altså Panamera varianten med 15 cm lengere akselavstand) i Sydafrika. Denne modellen har en V6 bensinmotor på 2894 cm3 som yter 330 HK og 450 Nm samt en elektrisk motor som yter 136 HK og 400 Nm. Samlet systemeffekt er oppgitt til å være 462 HK og 700 Nm. 0-100 Km/t går løs på 4,7 sekunder og topphastigheten er 278 Km/t. Rekkevidden med kun elektrisk motor er iht. NEFZ normen 51 Km.

Det jeg imidlertid finner mest interessant er hvor sømløst bilen går mellom de ulike modusene. Man kan ved moderat akselerasjon knapt merke at bilen skifter fra elektrisk motor til bensinmotor (bortsett fra lydbildet selvfølgelig). Umiddelbart tenker jeg etter å ha sett denne filmen at en elektrisk motor faktisk er det som passer best til denne bilens karakter og det sier ikke så rent lite. Thomas påpeker det samme og sier at dette trolig også er noe som Porsche er klar over. Han mener at vi ikke skal se bort fra at denne bilen i realiteten er en fullt funksjonell prototype på den kommende Model S konkurrenten fra Porsche. Spennende... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... apropos diskusjonen i off topic tråden vedr. hvilke biler som er i vinden hvor (f.eks at franske biler er populære i Danmark, men ikke i Norge) så kom jeg over denne artikkelen der de viser hvilke bilmerker som folk googler mest etter i ulike land... :)

http://www.thedrive.com/news/7256/this-map-shows-every-countrys-most-googled-car-brand-in-2016

most-searched-car-brands-google-hero.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men når det kommer til interiør er jeg veldig glad i E38, E39 og E46. Knipset et par bilder av min tilårskomne og godt brukte E46 her om dagen, og jeg synes virkelig interiøret er en tidløs innertier. Mulig at jeg er for mye farget av 90-talls nostalgi, men det oser av kvalitet. Man sitter godt og alt er intuitivt og ukomplisert i forhold til mer moderne biler.

IMG_2337.JPG

IMG_2341.JPG

IMG_2346.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Nå var muligens ikke 1-serien jeg hadde helt sammenlignbar med en 3-serie, men likevel så var interiøret i e46-en jeg hadde milevis over 1-seriens. Dette gjelder alt fra knapper til opplevd kvalitet og "følelse". Vil også påstå at e46-en hadde et mye hyggeligere førermiljø enn det e61-en har, men der er det likevel litt på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til design og tidløshet så synes jeg også at interiørene i E38, E39 og E46 er skikkelig innertier. Ergonomien er veldig bra, materialene er gode og ting sitter der du forventer å finne det. Selv i dag ser det ikke ut som noe spesielt gammel, derimot tidløst og ryddig.

Når det kommer til ren byggekvalitet og solid følelse synes jeg dog det skal litt til å overgår E34. Nå har bilen snart gått 300 000 km, neste sporet etter slitasje er at skinnet på rattet er litt blank..

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall kilometer bilen har rullet er én ting, men alle årene som har gått setter også sine spor ved at bl.a solen og varme påvirker overflaten på stoffer, tre og kunststoffer. Det er ingen tvil om at kvaliteten i så måte var bedre før på bl.a E34. På min E46 med bare litt lenger kjørelengde var det heller ikke mye slitasje å spore, men stoffet på setene var blitt bleket betydelig av solen med årene. BMW bygger generelt fantastisk robuste interiører, men det var kanskje litt høyere kvalitet før i tiden da fokuset var et litt annet.

Jeg liker også designlinjen BMW interiørmessig fulgte på nettopp E46, E39 og E38. Det er veldig klassisk og har bortsett fra elektronisk gadgets som radio/navi holdt seg veldig godt. Det virker stadig ikke direkte gammeldags og ergonomisk er det spitzenklasse. Apropos det at elektronisk utstyr er det som først og fremst sladrer om alderen på disse modellene kan man jo begynne å lure litt på hvordan dagens biler vil bli oppfattet om 10 år (altså ikke om rundt 20 år som med de nevnte BMW modellene). Jeg tror at de vil virke veldig gammeldagse og florere med feil iom. at alt etterhvert styres elektronisk. Små pixelfeil (som ikke var uvanlig på E46, E39 og E38) blir bare småplukk til sammenligning. På den annen side er fokuset et annet idag og bilene er overordnet ikke konstruert til å holde i 20+ år. Jeg kan levende forestille meg hvor artig det blir å etterspørre 20+ år gammel software/firmware til dagens bilmodeller bare for å få f.eks klimaanlegget til å virke ordentlig.    

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med elektronikken er jeg helt enig med deg. Og restaurere en 30 år gammel bil i 2025 blir et mareritt. Leste en artikkel for en 8-10 år siden at NASA hadde haugevis av bilder fra Viking sondene men ingen datamaskiner som greide og tolke de. Man finner ingen diskettstasjon for 8" disker som virker idag.

Vi har litt av det samme problemet på jobben. Alle moderne tog har diagnoseskjermer av forskjellige slag for feilmeldinger o.l. Det eldste materialet vi har med en slik skjerm er fra 1990. Hvis en slik skjerm ryker da er det ikke bare og gå bort på nærmeste elektroforretningen og handle en ny en. Skal også legge til at man vil jo at det skal være driftsikkert og robust derfor bruker man ikke det nyeste av teknologi. Derfor brukte man også WIN 95 som operativsystem i Flytoget og på NSB type 73 selv om de ble produsert i tidsrommet 1998 til 2001.Det ble ikke billig da man oppgraderte systemet for noen år siden. Spesielt siden det er bygd i små serier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega satt på meg meg i e39' her om dagen. Han gav utrykk for at bilen kjentes solid og bra ut. Han nevnte spesielt interiøret som noe eksklusivt. Og det er jo litt artig å høre fra de som ikke har interesse for bil :) viser at helt objektivt så er e39 epoken veldig tidløse interiør. Når det gjelder ergonomi så var ikke e60 jeg hadde noe bedre enn e39. Mulig standarden ble satt her :D 

I tillegg ble han overrasket hva jeg hadde gitt for bilen, da han trodde det var en mye nyere og dyrere bil. Måten bilen svever avgårde uten ulyder er over hva flere biler leverer i dag. En km.stand som nærmer seg 300k og still going strong.  Spesielt det lave lydnivået er vel blitt omtalt tidligere her, men det er vesentlig lavere enn en splitter ny 3 serie f.eks. og det øker også det eksklusive intrykket.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange nye bilmodeller lider under et høyt støynivå fra alt for store hjul. Det ser kult ut, men ødelegger komforten. Litt smalere dekk med en høyere profil på dekkene og støynivået fra dekkene reduseres betydelig samt at drivstofforbruket også reduseres med 10-15%.

Apropos Mercedes-Benz Geländewagen så har Range Rover til alle tider vært den store konkurrenten hvis vi ser bort fra arbeidsmaskinene fra 460 og 461 seriene. Den opprinnelige Range Rover Mrk.I modellen er den fineste og spesielt som to-dørs versjon (altså den aller første). Nå har Range Rover i likhet med de tyske premium bilprodusentene satt igang offisiell restaurering av gamle modeller. Billig er det helt sikkert ikke, men du verden så fine bilene blir... :)

http://expeditionportal.com/land-rover-to-release-brand-new-1978-3-door-range-rover/

1978-restored-range-rover-classic-01.jpg

RR_Reborn_Build_001-1200x800.jpg

I Kina er nesten alt mulig og nå er også Cadillac et stort bilmerke i det kommunistiske diktaturet. Aggressiv markedsføring og reduserte priser har medført at General Motors nå med relativt god margin har passert et årlig salg på 100000 Cadillacer i Kina og det er utrolig nok primært yngre mennesker som kjøper bilmerket. 

Dette viser etter min mening at selv om bilmerker som f.eks Cadillac og Citroën er belastet med dårlig omtale og myter i USA og Europa kan de allikevel ha suksess i Kina. Kineserne kjenner ikke til omtalene/mytene og dette gir med den rette markedsføringen nye muligheter for bilprodusentene. 

BMW solgte i 2016 ca. 310000 biler i Kina og Mercedes-Benz ditto ca. 375000 biler. PSA (Citroën & Peugeot) solgte i 2016 ca. 400000 biler i Kina og Volkswagen AG ditto ca. 382000 biler.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-02-02/cadillac-is-huge-in-china   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg kan levende forestille meg hvor artig det blir å etterspørre 20+ år gammel software/firmware til dagens bilmodeller bare for å få f.eks klimaanlegget til å virke ordentlig

Tja. Du får alt sånt, til alt bmw har lagd. Dette ligger i diagnose/programmerings systemene, og har blitt med gjennom 3 (?) generasjoner med slikt utstyr, mao, så lenge det har vært noe å flashe. e39 er 20 år, og alle nødvendige versjoner av slikt ligger inne (såkalte daten filer). Du kan til og med koble til, velge nytt delenummer, og på den måten endre oppsettet også.

BMW er ekstremt ryddige med ettermarkedet, eller har i alle fall alltid vært. Trenger du deler til en gammel bil? Bare å bestille. Trenger du sære gamle motorsportsdeler? Bare å bestille, med noen forbehold. Her kuttes produksjonen tidligere enn til gatebiler, men de legger opp til en ganske enorm beholdning til å begynne med, selv til biler/motorer som selges i svært begrenset opplag. Trenger du hjelp eller info om noe fra BMW Motorsport? Bare å spørre (forutsatt at du er ryddig og har en form for relasjon med dem). "Min" kontakt der maser jeg på støtt og stadig om filleting. Et godt eksempel er et svar jeg fikk for en stund siden "han som lagde denne softwaren har slutta hos BMW Motorsport og gått av med pensjon. Jeg har gått gjennom alt av dokumenter og spurt de andre på kontoret men ingen som kan svare på eksakt xx (det jeg lurer på). Det hender jeg treffer på han privat, så jeg skal spørre han om dette neste gang, det kan dog ta noe tid".  Hva slags verdier er det snakk om? Et par hundre euro på noe som må anses som supersært og uten etterspørsel. Stor tommel opp til den gjengen der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...