Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri skjønt hvorfor noen kjøper noe annet enn Skoda når man skal ha et Folkevogn produkt. Alle de andre synes jeg er voldsomt overpriset.

V8 motoren i Barokengelen er en fin konstruksjon. De tok nok og tittet endel på div. amerikanske modeller men den er bl.a laget helt i lettmetall og er en veldig kompakt konstruksjon. Det første som slår en når man titter i motorrommet i en 502 er hvor liten motoren er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At siste gen. Superb etter min mening ser mer spenstig ut enn Passat og A4 gjør at den hadde stått øverst på min VAG-liste (og generelle liste) om jeg hadde vært i markedet for en stor stasjonsvogn med enorm bakseteplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Rune-K said:

Jeg har aldri skjønt hvorfor noen kjøper noe annet enn Skoda når man skal ha et Folkevogn produkt. Alle de andre synes jeg er voldsomt overpriset.

V8 motoren i Barokengelen er en fin konstruksjon. De tok nok og tittet endel på div. amerikanske modeller men den er bl.a laget helt i lettmetall og er en veldig kompakt konstruksjon. Det første som slår en når man titter i motorrommet i en 502 er hvor liten motoren er.

Nja vi havnet på Passat når vi skulle ha stasjonsvogn nå, det var der vi fikk mest bil for 200k i våre øyne. Hadde da prøvekjørt både Mondeo og diverse annet (inkl skoda), men landet på Passaten. Desidert mest utstyr, nyest og lavest kmstand i forhold til pris. Fantastisk kjedelig bil, men kjerringa er fornøyd og barnevogna sklir inn uten problemer. Den går også utrolig billig med 120hk diesel og DSG7, skjønner hvorfor mange kjøper disse bilene. 

Vi kikket også litt på superb, men bortsett fra plassen følte vi at passaten var bedre på alle punkter. 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, scoot skrev:

Nja vi havnet på Passat når vi skulle ha stasjonsvogn nå, det var der vi fikk mest bil for 200k i våre øyne. Hadde da prøvekjørt både Mondeo og diverse annet (inkl skoda), men landet på Passaten. Desidert mest utstyr, nyest og lavest kmstand i forhold til pris. Fantastisk kjedelig bil, men kjerringa er fornøyd og barnevogna sklir inn uten problemer. Den går også utrolig billig med 120hk diesel og DSG7, skjønner hvorfor mange kjøper disse bilene. 

Vi kikket også litt på superb, men bortsett fra plassen følte vi at passaten var bedre på alle punkter. 

Skoda skal jmf. VAG ha en lavere status enn VW (akkurat som VW skal ha en lavere status enn Audi) og dette dikterer hvordan de ulike modellene er når det gjelder opplevd kvalitet og pris.

I Norge koster en Superb stasjonsvogn fom. 408500 NOK, mens en tilsvarende Passat stasjonsvogn koster ca. 30000 NOK mer. Superben har imidlertid en akselavstand som er 5 cm lengere, men også i utgangspunktet en litt lavere kvalitet når det gjelder bl.a interiøret. Ergo blir det mest et spørsmål om hva man prioriterer, men bare det at man har et slikt substansielt valg liker jeg veldig godt med Skoda. VAG styrer disse merkene på en temmelig imponerende måte.

Bare for ordens skyld. Jeg er ikke i markedet for en Skoda, men jeg liker å observere hva de ulike bilmerker står for og jeg synes at det er artig å diskutere dette (også selv om jeg ikke skal kjøpe disse bilene)... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, scoot skrev:

Nja vi havnet på Passat når vi skulle ha stasjonsvogn nå, det var der vi fikk mest bil for 200k i våre øyne. Hadde da prøvekjørt både Mondeo og diverse annet (inkl skoda), men landet på Passaten. Desidert mest utstyr, nyest og lavest kmstand i forhold til pris. Fantastisk kjedelig bil, men kjerringa er fornøyd og barnevogna sklir inn uten problemer. Den går også utrolig billig med 120hk diesel og DSG7, skjønner hvorfor mange kjøper disse bilene. 

Vi kikket også litt på superb, men bortsett fra plassen følte vi at passaten var bedre på alle punkter. 

Når det gjelder brukt bil så er det sikkert slik du beskriver, jeg snakket om ny bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble posetivt overrasket da jeg kjørte en ny Superb i fjor høst. Virkelig god å kjøre og spør du meg så er det svært lite som skiller Skoda fra øvrige VAG produkter når det kommer til opplevd kvalitet. Jeg ser absolutt ingen grunn til å velge en Volkswagen fremfor en Skoda, du betaler bare mer. 

Men etter å nå ha kjørt Mondeo i to år som firmabil, hvorav det siste året med kun E34en som privatbil etter jeg solgte F10en. Så merker jeg virkelig hvor mye jeg savner de gode tingene en nyere premium bil gir til eiergleden. Mondeo er helt super, ser lekker ut og er vanvittig god å kjøre. Men når du har kjørt 5-serie i ti år, så blir du godt vant. Jeg kunne ALDRI brukt mine egene penger på en Passat, Mondeo eller annen smør og brød bil. De tilfredsstiller ikke de kravene jeg har til bil. Jeg kan skjønne at folk må ha en familiebil til rundt 200 000 kr, at så ny bil som mulig er bra og nybilgaranti og alt det der. Men vet du hva? Det føler jeg at fint kan ofres til fordel for en 3-serie eller 5-serie som er noe eldre. En 2009 530d xDrive gjør samme nytten som en 2014 VW Passat, også er det en veldig mye mer spennede bil å eie. Jeg verdsetter kjøreglede, teknologi og komfort veldig høyt, kanskje høyere enn nødvendig. Jeg mener, Mondeoen har ikke Head up display, setene er ikke i nærheten av F10ens komfortseter, jeg savner Adaptivt understell, softclose på dører samt at den trekkker på feil hjul og mangler over 100 hester. Jeg kan leve med det midlertidig, men nå kjenner jeg at jeg vil ha en skikkelig nyere BMW igjen. Det er svært lite som kan måle seg, selv om Forden gjør en overraskede god jobb 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Men etter å nå ha kjørt Mondeo i to år som firmabil, hvorav det siste året med kun E34en som privatbil etter jeg solgte F10en. Så merker jeg virkelig hvor mye jeg savner de gode tingene en nyere premium bil gir til eiergleden. Mondeo er helt super, ser lekker ut og er vanvittig god å kjøre. Men når du har kjørt 5-serie i ti år, så blir du godt vant. Jeg kunne ALDRI brukt mine egene penger på en Passat, Mondeo eller annen smør og brød bil. De tilfredsstiller ikke de kravene jeg har til bil.

Det er ingen tvil om at en 5-serie Touring er en mye bedre bil enn f.eks en Superb stasjonsvogn. Utfordringen er at man skal finne over 190000 kroner ekstra og da får man "bare" en 520i uten ekstrautstyr. Jeg mener å ha lest et sted at en ny BMW i dag (i Norge) gjennomsnitlig har ekstrautstyr for ca. 25% av nyprisen (og dette velger mange av hensyn til komfort og med tanke på den dagen bilen skal selges). Ergo koster 5-serien reelt rundt 750-800000 NOK - altså omtrent det dobbelte av hva Superben koster (dog uten ekstrautstyr, men økonomisk har ikke dette like stor betydning når det gjelder Skoda - snarere tvert imot).

BMW har med årene blitt veldig dyre biler og jeg er faktisk i tvil om de objektivt er verdt såpass mange penger. Igjen handler det om hva man prioriterer - hvis man er så heldig å ha et valg. Mange har ikke et valg og da er Skoda Superb en glimrende bil hvis man trenger litt ekstra plass.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av arbeidserfaring så kan jeg meddele at VAG kunder er mer oppgitte og blakke enn f.eks Toyota kunder :) 

Forskjellen er stor: Når jeg rygger en Avensis ut av verkstedet så vet jeg at jeg ser den om 1 år igjen, til neste service.  En passat kommer gjerne opptil flere ganger tilbake på 1 år. Det er vel slik at ettermarkedet skal mettes når det kommer til VAG. Ofte er MYE byttet ut på en VAG/Skoda/Audi i løpet av levetiden.  Vi har solgt en del bruktbiler fra VAG og jeg tror samtlige har kommet tilbake med alle slags idiotiske feil. DSG kassene gidder jeg ikke engang kommentere ytterligere..

Kjedelige Avensis har kanskje et par dyse-bytter, rengjort EGR og regenerert DPF på samvittigheten. + Servicene.

Volvo er blitt ganske så premium de siste årene, mange av bilene deres er og biler jeg heller ville valgt fremfor VAG. Robust drivverk og bra plass ser ut til å fenge mange her oppe i alle fall.  Ser at mange Volvo biler hos oss (Toyota/Volvo forhandler) kommer inn med lamper som lyser, men etter en god oppladning og sletting av feilkoder så er de på veien igjen. Man forsøker å fortelle kunder at om de bare passer på å lade bilen i blant samt kjør en langtur i ny og ned så slipper de dette. Noen tar det til seg andre fortsetter å komme tilbake for oppladning og sletting av feilkoder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk at jeg hadde vurdert Mazda sterkt om det kommer til «smør og brød» biler. Det er utrolig hvilken snuoperasjon denne lille, selvstendige bilprodusenten har gjennomført etter å ha blitt misbrukt av flere eiere (les: Ford) opp i gjennom. Nye MX-5 er et glitrende eksempel, den nye 3’eren som kommer med 4x4 og den revolusjonerende Skyactiv X-bensinmotoren med kompresjonstenning er et annet. De gjør sin egen greie både med tanke på design og teknologi. Interiørene har tradisjonelt sett vært ankepunktet til de asiatiske bilmerkene etter min mening, men nå har Mazda gått langt forbi de andre og om en ser på nye 3 og CX-30 som akkurat ble lansert står det estetisk sett ikke mye tilbake for europeiske premiumbiler. Opplevd kvalitet skal jeg ikke uttale meg om, men der er det flere premiummerker som sliter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en xc70 fra 2014 som nå har passert 200.000. Hadde litt tull med dørlåser som frøys, og bakluke som ikke holdt seg skikkelig oppe når det ble kaldt, uten om det så ble det skiftet bremser på 180.000 bak. Foran vet jeg ikke når de har tatt, men den bare går og går. Føles heller ikke slitt ut, på tross av de 200k. 

Hadde før det en v70(2012modell) som hadde gått 240.000 når vi solgte den, og var nesten ingen ting på den heller. 

Nå vet jeg ikke om de nyere volvoene er like bra, men kompisen min som har hatt begge volvoene før meg har en v90 cc nå som har gått over 100.000 og ikke vært noe feil på den heller, og det var en av de første som kom til landet.

Så Volvo virker å være bra og tåle mye kilometer, men skulle jeg kjøpt fritt bil i den klassen nå hadde det nok blitt en hvit superb stasjonsvogn med dsg og awd. Som jeg synes er kul å se på, og virker som en helt ok bil å kjøre.

 

men får nå se. Audi e-tronen kommer om en uke, så da mistenker jeg at bruken av volvoen blir redusert, og med over 200.000km så er det lite penger å få igjen for den . Så blir kanskje bare å beholde den i noen år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også Mazda og det har jeg gjort helt siden jeg kjøpte en MX-5 Miata i 1990. Jeg har ikke hatt andre Mazda modeller, men jeg har fulgt interessert med fra sidelinjen. Dagens design er flott og Skyactive teknologien er helt klart interessant. Jeg husker at min Far på begynnelsen av 80-tallet vurderte både Mazda 626 og Ford Sierra, men landet på en Peugeot 505 og det er ingen tvil om at nettopp dette er en av årsakene til at jeg alltid har hatt Peugeot/Citroën som mine relativt billige bruksbiler.

Det er nok litt forskjell på Norge og Danmark når det gjelder hvilke eldre bilmerker/modeller man stadig ser i gatebildet. Her nede er stort sett alt eldre enn E60 og E90 når det gjelder BMW'er faset ut. Eldre modeller med litt større samlerverdi ser man imidlertid av og til. Tilsvarende også med f.eks Mercedes-Benz og Audi. Citroën modeller som f.eks C5 av den første generasjonen (dvs. tidlig 2000 tallet) ser man imidlertid stadig mange av og tilsvarende også med Toyota Avensis.

VW Passat eldre enn Mrk.V (B6/B7 anno 2005) ser man nesten aldri, men Golf uansett alder er stadig veldig populære. Mrk.IV virker imidlertid omsider å være slitt opp og det er trolig derfor man nesten aldri ser disse. Volvo modeller eldre enn V70 fra begynnelsen av 2000 tallet ser man sjelden og tilsvarende også når det gjelder Ford. Selv Mondeo Mrk.III begynner nå å bli et sjeldent syn og den modellen ble det solgt enorme mengder av som firmabiler (den lå på toppen av salgslistene i flere år).

Peugeot 406 var også en temmelig populær bilmodell i Danmark og mange holdt fast på denne sliteren helt frem til for noen få år siden, men nå begynner den å bli sjelden i gatebildet. 406 kom på markedet allerede i 1995 så etter over 20 års tjeneste er det kanskje ikke så merkelig at den fases helt ut.

Jeg er imidlertid usikker på hvorfor ganske mange f.eks stadig har deres Citroën C5 Mrk.I, mens andre har skrotet langt finere biler som f.eks BMW E39 og E46. Verksted og delepriser spiller selvfølgelig en rolle, men kanskje spiller det også en rolle at C5 er en temmelig spesiell bil med sin hydropneumatiske fjæring. Det finnes ingen andre biler (bortsett fra enkelte andre Citroën modeller) som har en tilsvarende fjæring så kanskje er det nettopp C5'ens særegenhet og komfort som gjør at folk heller beholder bilen enn å bytte den ut med en ny bil. Type bileier/sjåfør (i dette tilfellet ofte godt voksne) spiller trolig også en stor rolle.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2019 den 22.22, Marius2002 skrev:

Lørdagskveld, ta dere ei god øl folkens og nyt :beer:

BB King er konge og Slash spiller bra, men hør på dette opptaket med en litt yngre King og Gary Moore. Gary Moore døde alt for tidlig, men han er først og fremst kjent fra Thin Lizzy etter mange års tjeneste i bandet. Thin Lizzy var fremragende med Phil Lynott som forsanger og bassist. I 1990 kom Moore med soloalbumet "Still got the blues" som alle bør ha i hyllene (eller i det minste på Spotify i disse dager). Jeg kjøpte dette albumet da det kom ut rett før en 3 ukers roadtrip i det vestlige USA og det er nok et av de beste platekjøpene jeg har gjort (forstå meg rett - platen er ikke blandt mine favoritter, men den er en meget bra blues plate og passet utrolig bra til hva jeg opplevde på den tiden). Platen var et fantastisk akkompagnement til en fin tur, et fantastisk landskap og veldig interessant stemning (stekende varmt, en Chrysler LeBaron cabriolet med en relativt stor motor, ville vesten landskap, gode venner...)... :)

En ganske ung Gary Moore (25) til venstre for Phil Lynott (28 år gammel på dette tidspumktet og sett fra oss) nederst, i Sydney (1978). Det som virkelig var imponerende med Thin Lizzy er hvor tett og samspilte de var som band - i tillegg til Lynott's karisma og fremtoning. Overgangen mellom Cowboy Song og The Boys are back in Town er bare kul i dette opptaket som dessverre ikke har den beste lyden...:)

https://www.youtube.com/watch?v=4O_YMLDvvnw

https://www.youtube.com/watch?v=KmBy48YJKd4

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry Metcalfe (bl.a grunnlegger av det britiske bilmagasinet EVO) har laget en kort oppsummering av hva han synes er det viktigste fra årets Geneva Motor Show. Han reflekterer over de dramatiske endringene som skjer med bilindustrien i disse dager samt hvordan dette påvirker bilenes teknikk og design. Spesielt fester han seg ved at flere av de store bilprodusentene har varslet at de ikke lenger vil produsere de minste bilmodellene etter 2021 fordi de er tvunget til å nedbringe det gjennomsnitlige CO2 utslippet for hele deres modellportefølje. Dette er også årsaken til bl.a VAG's voldsomme fokus på elektriske biler.

Neste generasjon Porsche Macan som kommer på markedet i slutten av i år blir f.eks kun 100% elektrisk. Macan har siden 2014 vært en stor suksess for Porsche med rundt 90000 stk. solgte biler årlig så dette blir definitivt både en stor utfordring og en stor mulighet for Porsche. Jeg tror at hvis Porsche først skal utvikle en elektrisk volumselger er Macan helt klart den rette modellen å begynne med.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...