Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Igjen mye bra musikk i tråden og det er virkelig spennende å bli introdusert for ny musikk. Jeg blir inspirert og selv om det noen ganger kan ta lang tid med mange gjennomhøringer for låtene faller på plass (spesielt med ny/moderne musikk for min del) er det helt klart verdt å bruke litt tid på dette. Takker så mye for bidragene... :)

Motörhead er en relativt ny greie for min del. Jeg har selvfølgelig hørt om bandet i mange år (helt siden Lemmy var på sitt mest intense på slutten av 70-tallet), men å faktisk like musikken tok ganske lang tid. Det var først da jeg så et par dokumentarprogrammer om bandet for 5-6 år siden at jeg forsto konteksten (altså hvordan jeg skal forstå bandet og musikken) og dermed ble hekta. Ikke alle låtene, men en del av låtene. Jeg liker energien og jeg liker hvor bra det rocker tiltross for at det er relativt enkle komposisjoner. Det enkle er ofte best i denne sjangeren. Lemmy's stemme er også noe for seg selv. Han kunne ikke synge, men akkurat med Motörhead høres det bra ut (Lemmy var Motörhead og Motörhead var Lemmy).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lemmy var definitivt et kapittel for seg selv! Husker et intervju jeg så med han hvor hun som intervjuet han spurte "can you remember if any of the songs you wrote were written under the influence of drugs?" Hvorpå han svarte "All of them!" med et smil om munnen! :)  Sangen Going to Brazil skal visst være skrevet på en kjedsom flytur på tur til konsert i Brazil. I sangen synger han "Elevator music, butter in my ears". Ryktene sier at det sto på musikk han ikke likte, så han faktisk stappet ørene fulle av smør for å dempe lyden. Høres litt snodig ut, men når det er Lemmy det er snakk om blir jeg ikke fortenkt i det hele tatt om det er sant! :D

Jeg nevnte Mike Portnoy i mitt forrige innlegg. Han var i en periode trommeslager i Avenged Sevenfold etter den originale trommeslageren døde. Videoen er riktignok et cover, men har litt forhøyet lyd på trommene, samt at han som covrer faktisk gjør en veldig bra jobb! Jeg blir veldig fascinert over at det er mulig å tromme slik som han gjør! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nevnt noen ganger i tråden at Ferrari 288 GTO var min ungdoms drømmebil. 288 GTO var supersportsbilen fra Ferrari som kom før F40 i perioden 1984-1987 og kun 272 stk. ble bygget. V8 "Dino" motoren på 2855 cm3 er grunnleggende den samme som i F40 (2936 cm3), men med 400 HK og 496 Nm istedenfor 478 HK og 577 Nm. 400 HK og nesten 500 Nm var imidlertid en helt utrolig høy ytelse på midten av 80-tallet. Til sammenligning hadde en alminnelig Porsche 911 Carrera 3,2 på den samme tiden 231 HK (innstegsmodellen 911 SC hadde 201 HK), BMW E28 M5 hadde 286 HK, BMW's flaggskip E23 745i hadde 252 HK og Mercedes-Benz' flaggskip W126 500 SEL hadde 272 HK.   

Ferrari 288 GTO klarer 0-100 Km/t på 4,9 sekunder og har en topphastighet på 305 Km/t. Dette er ikke spesielt imponerende i dag, men f.eks den samtidige Porsche 911 Turbo (930) klarer som standard 0-100 Km/t på 5,2 sekunder og har en topphastighet på 260 Km/t. Med Werksleistungssteigerung (WLS) og 330 HK istedenfor 300 HK klarer den 0-100 Km/t på 4,9 sekunder og har en topphastighet på 270 Km/t. Den samtidige Lamborghini Countach LP5000 QV klarer 0-100 Km/t på 4,8 sekunder og har en topphastighet på 298 Km/t.

Ferrari 288 GTO var fantastisk og designet sto etter min mening over alt annet kjent på midten av 80-tallet. Jeg har nevnt noen ganger at vi (jeg og en god venn i hhv. en Porsche 928 S og en Porsche 924 Turbo (931)) på denne tiden kom til å kjøre sammen med en engelsk 288 GTO over Massif Central om natten i Frankrike. Dette var før motorveien A75 fra Clermont-Ferrand til Béziers var ferdig bygget og store deler av strekningen gikk derfor på landeveier og på enkelte deler rene fjellveier. Vi holdt et høyt tempo, men ikke et uforsvarlig høyt tempo. Selvfølgelig var Ferrarien hurtigere, men vi holdt godt følge med Porschene og det var ikke før mange timer senere da vi kom ned fra Massif Central og veiene ble bedre at vi ikke klarte å holde følge lenger (ganske sikkert fordi vi alle synes at det var en temmelig artig tur over fjellmassivet med en Ferrari og to Porscher rett etter i relativt høyt tempo)... :)

Jeg har senere sett 288 GTO live 3-4 ganger (Saint-Tropez, Marbella området og i Baden-Baden - typiske steder der man kan være heldig å se slike biler). Jeg har også sett bilen på Autobahn og dette var definitivt mest interessant. Bilen har en fremtoning som virkelig brøyter vei for å si det på den måten. Sint og aggressiv som få andre biler både før og etter... en fantastisk supersportsbil... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere postet denne britiske dokumentaren om Concorde, men den er verdt å se igjen. Concorde var et fantastisk passasjerfly som faktisk fløy så tidlig som i 1969 (forøvrig det samme året som menneskene landet på månen for første gang i forbindelse med Apollo 11 programmet). Topphastigheten var 2179 Km/t og cruisehastigheten var 2158 Km/t ved 60000 fot eller 18300 meter. 20 stk. ble bygget (14 i kommersiell drift - 7 for hhv. British Airways og Air France) og det kunne ta 92-128 passasjerer avhengig av setekonfigurasjon.

Bare for sammenligningens skyld når det gjelder ren topphastighet så klarer General Dynamics F-16 jagerflyet maksimalt 2120 Km/t. Norges nye jagerfly Lockheed Martin F-35 har en topphastighet på 1930 Km/t. Den 7 februar 1996 (forøvrig på min bursdag) gjennomførte Concorde turen fra London til New York på 2 timer og 53 minutter som det hurtigste noen gang (både før og etter) for et passasjerfly... :)  

1960-tallet var forøvrig en tid da "alt" var mulig. Lockheed SR-71 "Blackbird" var et militært strategisk rekognoseringsfly som ble operativt i 1966. Dette flyet hadde en topphastighet på minimum 3540 Km/t (den reelle topphastigheten er stadig klassifisert som hemmelig, men trolig var den 3700-3800 Km/t. Årsaken til denne vannvittig høye topphastigheten var at det dermed var mulig å fly fra raketter som evt. ble skutt mot flyet fra fientlige makter (les: Sovjetunionen).

Poenget her er at man på 60-tallet hadde en genuin tro på at nettopp alt var mulig rent teknisk. Man kunne bygge passasjerfly med en topphastighet som et jagerfly, man kunne reise til månen og man kunne bygge jagerfly som var hurtigere enn raketter. Dette var altså for 50 år siden, men vi burde etter min mening med dagens teknologi kunne overgå disse bragdene med klar margin. Det er bare å tro hardt nok så klarer vi det... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hakke sett dokumentaren,  men hvis de ikke never concordski som faktisk fløy først og er kanskje den kuleste historien jeg vet om, så er den ufullsetndig  :) 
Enig i at kule fly er barskt, har hatt gleden av å se Blackbird ta av og plutselig forsvinne med et smell. Det er et grom fly det.
Ja, og så har jeg fremdeles gleden av å se/høre Starfighter ta av og vise seg frem sånn av og til. Så da vet du sikkert hvor jeg bor  :) 

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto på taket på bilen 30-40 meter unna rullebanen og så på dette, F16 først som følge for å se at alt ser bra ut, og så Vestfjordoksen og den helt sinnsyke lyden. Får fredeles gåsehud.
Den insisterer på å starte langt ut i videoen, tenk tilbake til man leide VHS og spol tilbake til start :) 
 

 

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Sinsheim Museum mellom Frankfurt am Main og Stuttgart har de originale og statiske eksemplarer av både Concorde og Tupolev Tu-144 "Concordski". Concorde er velkjent, men mindre kjent er kanskje at Tu-144 var et resultat av en temmelig omdiskutert industrispionasje rettet mot franske Aerospatiale (den franske delen av konsortiet mellom Storbritania og Frankrike som bygget Concorde) av bl.a sovjetiske Aeroflot. Den visuelle likheten (samt tekniske ytelser) med Concorde er slående og det er ikke merkelig at flyet fikk kallenavnet "Concordski" i vesten.

Tu-144 var imidlertid en kommersiell katastrofe. Flyet fløy første gang kun to måneder før Concorde i 1969, men allerede i 1973 styrtet det første gang utenfor Paris i forbindelse med et flyshow. Dette førte til at flyet først fløy med passasjerer to år etter Concorde i 1977. Året etter styrtet enda et Tu-144 utenfor Moskva og flyet fløy aldri mer med passasjerer. Concorde fløy med passasjerer i perioden 1975- 2003.

https://bimmers.no/forums/topic/703275-fredriks-alternative-bimmerstråd/?page=226&tab=comments#comment-2708594

gush6kcbc8vyeayniy8t.jpg&key=7868fd6748a

Jeg har aldri vært så heldig å se en Lockheed SR-71 "Blackbird", men jeg har sett 3 stk. Boeing B-52 Stratofortress ta av fra Ålborg Flyvestation under den første Golfkrigen (nesten et skremmende syn). De mellomlandet i Tyskland, England og Danmark når de fløy skyttelstrafikk mellom USA og Irak - og senere Afghanistan. F-16 og F-104 Starfighter har jeg sett mange ganger... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske kult egentlig at amerikanernse sjøl døpte SR71 "Bodøekspressen" Rett og slett storveis å bo i flybyen sånn av og til og litt synd at det blir spydd ut milliarder på Ørlandet og alle folk/eiendommer som egentlig ikke liker fly når de fant ut at de lager lyd i tillegg til inntekt..

rjbati6shyhwfva6vxtf.jpg

Concorden har også vært her, men da gikk jeg i knikkers og hadde ingen anelse om begivenheten

jpeg&ignoreAspectRatio&resize=1168%2B796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Concorde er utrolig fascinerende. Fly generelt egentlig, men slike bragder som ble gjort i en tid der «alt var mulig» som Fredrik sier, er hakket mer fengende. Jeg er så heldig å bo i Sola i nærheten av Stavanger lufthavn, og jeg jobber i umiddelbar nærhet til flyplassen. De har innimellom et fantastisk flyshow her (siste var 2017), og de skal ha Flydag igjen i år. De har et flymuseum i nærheten av flyplassen der det er mange klenodier (bl.a. Storch fra tyske Luftwaffe), og jeg var så heldig å ha simulatorflyging med 737 som en del av mitt utdrikningslag samme plass for noen år siden. Det var rimelig kjekt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er ganske tøff. Verdens raskeste street legal bil rundt Nürnburgring. Chris Harris slår banerekorden på banen de tester den på, og etterpå kjører han samme som slo rekorden på Nürnburgring (Porsche testfører) bilen på samme bane, og slår rekorden igjen på hans første runde rundt banen.. :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nevnt det tidligere... Chris Harris is the man... og han må ha blitt en mye bedre racingsjåfør enn tidligere selv om han alltid siden "Drivers Republic" tiden på Youtube har kjørt bra (han var faktisk veldig tidlig ute med dette konsept på Youtube som vi nå alle liker). Jeg har alltid likt Chris Harris - helt siden jeg begynte å følge ham (og dermed skrive om ham her inne) for 7-8 år siden. Porsche 911 GT2/3 er fantistiske kjøremaskiner og jeg tenker at det går en klar rød tråd tilbake til min gamle 911 Carrera 3,2 selv om den "bare" hadde 231 HK. På den annen side veide den ikke mer enn 1210 Kg så fartsressursene var ikke så dårlige heller... :)

@knut_olestad Et fantastisk kult bilde egentlig og spesielt når man tenker på hvor avansert infrastrukturen rundt dagens jagerfly er (og spesielt F-35). Jeg tviler på at vi noen gang kommer til å få se en F-35 trillende midt i byen. Ikke bare fordi den er for avansert, men også fordi den er enormt stor  i forhold til både F-104 Starfighter ("The Vestfjord Bull" - dette (altså lydbildet) kommer klart frem i videoen som @Kvasi postet) og F-16... :)

Over til noe helt annet. Jeg liker faktisk den nye Jeep Gladiator og jeg tenker at Fiat/Chrysler gjør en del ting riktig med Jeep for tiden. Nå mangler det bare at modellen får en V8 motor istedenfor en V6. Som en nogenlunde seriøs "lifestyle" offroader er Gladiator langt fra det dårligste eksempelet jeg har sett... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2019 den 23.07, Kvasi skrev:

Ganske kult egentlig at amerikanernse sjøl døpte SR71 "Bodøekspressen" Rett og slett storveis å bo i flybyen sånn av og til og litt synd at det blir spydd ut milliarder på Ørlandet og alle folk/eiendommer som egentlig ikke liker fly når de fant ut at de lager lyd i tillegg til inntekt..

rjbati6shyhwfva6vxtf.jpg

Concorden har også vært her, men da gikk jeg i knikkers og hadde ingen anelse om begivenheten

jpeg&ignoreAspectRatio&resize=1168%2B796

Absolutt veldig kult. Concorde var også på Gardermoen (jeg kommer fra Oslo) i 1998 og er det noe jeg i dag virkelig angrer på er at jeg ikke kjøpte en billett til rundturen man kunne være med på den gangen. Såvidt jeg husker gikk turen over fjellet til Nordsjøen for så å returnere til Gardermoen. Vel ute i Nordsjøen kom de såvidt over Mach 1 (altså lydens hastighet som er 1230 Km/t på landjorden og 1067 Km/t ved 60000 fot eller 18300 meter over havet) , men opplevelsen må ha vært utrolig kul... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Concorde er ett fly som alltid har fasinert meg noe enormt. At ett passasjerfly som ble utviklet i 60 årene kunne frakte over 100 mennesker i den hastigheten...utrolig. Jeg klarer ikke å slutte å undre meg fra hvor de tok all den "know how" som måtte til for å få Concorde til å bli en realitet. Vi snakker 60 tallet, før Internett og trådløst..se hvor primitive bilene var den gangen. Vanligvis så måtte man ha trykkdrakt, surstoff maske og hjem om man skulle fly over Mach 1. Her skulle de da fly Mach 2...med over hundre passasjerer kun i ført dress og skjorte nippende til champagne. Vi finner på mye tøft i dag også, men betydningen av det kan ikke måle seg med noen av de bragdene de utførte på 60 tallet. Jeg vil trekke frem nettopp Concorde, SR71 og Apollo programmet. Når Concorde ble parkert for godt i 2003 så synes jeg at at den teknologiske utviklingen til menneskeheten tok ett godt steg tilbake. Nå er det ikke lenger mulig å krysse Atlanteren på tre timer...i over Mach 2 mens man drikker coctails og spiser indrefilet 😉

Jeg har selv aldri flydd med Concorde...selvsagt. Men jeg har en fetter som gjorde det, fra Paris til New York og tilbake. Men jeg har møtt flyet ved flere anledninger...

Det sto ett Air France Concorde på Charles De Gaulle flyplassen i Paris, jeg måtte få med min F10 530d på samme bilde som en Concorde

E539A9D2-5B47-4C7E-B574-351FEBEF413E.thumb.jpeg.8752f1d6103ee2e9be6dc75dbbfec797.jpeg

Vi var i 2016 på det teksniske museet i Sinsheim i Tyskland. Der fikk jeg oppleve både Concorde og TU 144, det var veldig artig. Der fikk jeg muligheten til å gå inn i begge flyene, se cockpiten og i det miste ha vært inni en Concorde.

AE1E277B-8C17-4E30-BB2F-1399AD9EB2D1.thumb.jpeg.34f33121830392ed929f96b874728224.jpeg

43BB53C6-166A-4F7D-94C4-22B73F16BD51.thumb.jpeg.716b4a40f36b5b678c72c8dd5494419d.jpeg

B805A297-D31E-4054-AF25-20376C1FA158.thumb.jpeg.e069b5415dc0c2438dbf5b438b3ee8fe.jpeg

TU 144 var også spennende, kult å se og oppleve begge to samtidig. De er veldig like og det er ikke tvil om at russeren hadde ett godt øye med i utviklingen av Concorde.

89C848C6-160D-4AAC-9FD5-5C3BCA842AA0.thumb.jpeg.1ca13a2fccf5c54d473ebe194aa07af4.jpeg

8F059D8D-A8C9-40BA-9E36-33B9F0333D29.thumb.jpeg.2858e714c55045eab24139beec163dff.jpeg

6F5700D5-2C94-48E5-8C11-26E1CFC8CD66.thumb.jpeg.5ef6eb6910864bd7d536513bb22b8e8d.jpeg

Når det gjelder Concorde sitt besøk i Oslo, så var flyet også på Fornebu på 80 tallet. Husker ikke hvor jeg leste det.. Concorde var jo ett av de mest støyende flyene som ble brukt. Så når flyet tok av så knuste flere vindusruter i enkelte boliger på Snarøya... Artig fun fact 😀

Møtte også på en Concorde på Intrepid museet på Hudson River i New York. 

AE94659C-C716-4353-B2DB-BE7B24D60945.thumb.jpeg.2beb6cdcfab1e83a0bed41d166528cce.jpeg

Oppe på dekket på hangarsskipet Intrepid hadde de plassert selveste SR71. Utrolig kult å se en sånn maskin på nært hold..

14997505-9121-4DC7-92BC-C90A889E2398.thumb.jpeg.c80610dc2b201dda26e577e8438e7fca.jpeg

59F6480E-A348-42C6-85B2-CAC0E9FFCFB6.thumb.jpeg.06fffaca4200a605a4ed58998a3334c0.jpeg

Dette museet anbefales virkelig om man er i New York 👍

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...