Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Men det er de få gangene du trenger lang rekkevidde du virkelig trenger det, og da blir ladeangst ett reelt problem når man har elbil med lang rekkevidde. Det blir litt som med firehjulstrekk, du trenger det ikke før du virkelig trenger det..

Det er så mange usikkerhets momenter her, det så mange kameler så svelge for at jeg skal gidde å kjøre elbil. Hva hvis du kommer til en lader ute av drift, hvis det er kø, hvor lenge må man vente hvis ikke batteriet er tilstrekkelig varmt. Hvor må vi planlegge stopp, kanskje til ett sted ikke jeg vil stoppe. Jeg kunne klart meg med den beste rekkevidden til Tesla, men jeg har ikke lyst på bilen som den rekkevidden leveres i. Jeg vil ha BMW, helst 5-serie og den er ikke elektrisk. Er derfor jeg er nysgjerrig på 545e som kommer. Jeg vil ha frihet, jeg vil ha muligheten til å være spontan...jeg er rastløs. Fossilbilen er alltid reiseklar, uansett hvor og når du vil. Er den ikke klar så blir den det på rekord tid, det er jeg villig til å betale ekstra for. Når jeg da finner den bilen jeg vil ha i dette segmentet så er det en nobrainer for meg. 

Folk er forskjellige, har forskjellig behov og godt er det.  

Du har masse bra argumenter her, @Fredrik 90! Det er nettopp disse forskjellene i behov og i oppfatning jeg synes begynner å bli veldig spennende. For å besvare det ene spørsmålet jeg stilte litt lenger opp, så er jeg ikke sikker på at det er noen i min familie eller vennekrets som kjører mer enn 40-50 mil på en dag. De fleste av dem har også mulighet til å lade både hjemme og på hytta. Så sånn sett er det ikke noen grunn til at de ikke kan ha en Tesla eller ID.3 eller Skoda Enyaq eller tilsvarende. Og noen av dem er enige med meg, mens andre argumenterer for at den ene gangen de trenger å lade langs veien, så vil det bli problemer med køer på ladestasjonene. Eller at de ikke vil ta seg tid til en halvtimes pause. Igjen, det er ingen fasit, men veldig spennende å se argumentene for og mot.

Selv er jeg spent på hvordan det vil være å ha elbil for vår del nå som vi har bestilt en Volvo XC40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ampera said:

Dette støtter jeg deg helt i.

Vi kommer aldri til å kvitte oss med fossilbilen, selv om jeg bor i Oslo. Hos oss fyrer vi heimen med olje, det er ok så lenge du bruker bioolje.

Da regner jeg med du også jobber i oljebransjen? 😁 kan jo ikke noe annet enn å støtte den næringen en jobber i fremfor å bidra til å sparke bena under den 😬.

1 hour ago, ogee1 said:

Du har masse bra argumenter her, @Fredrik 90! Det er nettopp disse forskjellene i behov og i oppfatning jeg synes begynner å bli veldig spennende. For å besvare det ene spørsmålet jeg stilte litt lenger opp, så er jeg ikke sikker på at det er noen i min familie eller vennekrets som kjører mer enn 40-50 mil på en dag. De fleste av dem har også mulighet til å lade både hjemme og på hytta. Så sånn sett er det ikke noen grunn til at de ikke kan ha en Tesla eller ID.3 eller Skoda Enyaq eller tilsvarende. Og noen av dem er enige med meg, mens andre argumenterer for at den ene gangen de trenger å lade langs veien, så vil det bli problemer med køer på ladestasjonene. Eller at de ikke vil ta seg tid til en halvtimes pause. Igjen, det er ingen fasit, men veldig spennende å se argumentene for og mot.

Selv er jeg spent på hvordan det vil være å ha elbil for vår del nå som vi har bestilt en Volvo XC40.

Gratulerer med bestilling! Tror dette er en kjempebil, men føler nesten den har gått litt under radaren sammenlignet med f.eks. PS2. Når får dere den? Del gjerne mer info i tråden din :) 

Jeg sitter også med litt av de samme argumentene som @Fredrik 90, selv om jeg ikke nødvendigvis har det samme kjøremønsteret og behovet som han. Vi har ingen lademulighet der vi bor nå, og kommer heller aldri til å få det. Så det er det første som gjør det umulig for oss å ha elbil per nå. Det andre er at jeg ikke orker alle de kompromissene som må inngås, @Fredrik nevner hva som er mulig hvis man planlegger lading f.eks. 30-70% på de fleste, starte med 100%, kanskje toppe opp på den siste før en kommer fram til målet, eller basere seg på å lade der over natta? Det er sikkert en vanesak, men en skal legge litt energi inni denne planleggingen for å få det til å flyte relativt smertefritt og sømløst på f.eks. en lengre ferietur. Og det er planlegging jeg helst vil være foruten, litt for mange kameler å svelge på kostnadsbesparelsens alter når alternativet mitt er en nøysom dieselbil. De sedvanlige, lite kompliserte helgeturene er noe annet, der kjører folk flest kjente ruter. De er jo heller ikke gratis disse bilene heller, så for oss som måtte lagt 200-300k i en brukende elbil nr 1, skal jo tjene inn igjen de pengene også fremfor å ha den bilen vi har. Men det er et regnestykke jeg ikke har viet tid enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, papertiger skrev:

Da regner jeg med du også jobber i oljebransjen? 😁 kan jo ikke noe annet enn å støtte den næringen en jobber i fremfor å bidra til å sparke bena under den 😬.

Det stemmer ikke, har absolutt ingenting med oljebransjen å gjøre. Jeg er kun avhengig av dem for å kunne kjøre fossilbil og holde bolig varm. Når jeg er på min fritidseiendom er jeg avhengig av dem for å holde bensinaggregat med bensin, har hytte uten innlagt vannn og strøm, har over 6,5 Km til nærmest  strømledning. Jeg jobber med noe så kjedelig som regnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ampera said:

Det stemmer ikke, har absolutt ingenting med oljebransjen å gjøre. Jeg er kun avhengig av dem for å kunne kjøre fossilbil og holde bolig varm. Når jeg er på min fritidseiendom er jeg avhengig av dem for å holde bensinaggregat med bensin, har hytte uten innlagt vannn og strøm, har over 6,5 Km til nærmest  strømledning. Jeg jobber med noe så kjedelig som regnskap.

Så feil kan man ta! Vel, jeg jobber i oljebransjen, og det kjennes forsåvidt godt å bidra til eget arbeid, sånn helt perifert 😛 Dessuten er jeg redd kjøregleden kommer til å visne hen i en BEV. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mulighet for å lade hjemme men likevel kjenner jeg på at det må være absolutt frihet når man er på tur og da er det fossilt som gjelder. Har et par turer i året til Stockholm og det er akkurat 100 mil fra Haugesund, det går som dagstur på ca 13 timer men da er det lite pauser, kun bensinfylling. 

Synes derimot at hybrid virker mer og mer spennende, melk og brød kjøring og kjøring til jobb elektrisk virker genialt både for å spare drivstoff og for å skåne bilen for slike småturer med halvvarm motor. 

@Ampera litt på siden av tema her men.. er i ferd med å overta en bolig hvor det finnes en nedgravd glassfibertank i plenen og mulighet for å brenne bio-olje. Nåværende eier hadde sugd tanken tom og gått over til varmepumpe for ca 10 år siden. Hvordan kommer du ut økonomisk med å brenne bio-olje i forhold til andre varmekilder?  

I mitt barndomshjem hadde vi en svær oljekamin hvor mine foreldre brant parafin,  de brukte den helt til huset ble solgt for 10 år siden men parafinen hadde vel passert 9,- pr liter så jeg tror ikke det var spesielt gunstig økonomisk. Det var derimot svært komfortabelt. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Hpi skrev:

I mitt barndomshjem hadde vi en svær oljekamin hvor mine foreldre brant parafin,  de brukte den helt til huset ble solgt for 10 år siden men parafinen hadde vel passert 9,- pr liter så jeg tror ikke det var spesielt gunstig økonomisk. Det var derimot svært komfortabelt. 

Det kommer helt an på hvilket utgangspunkt du har. Vårt hus hadde sentralfyr med 17 radiatorer fra det var nytt i 1970. Vi har en grunnflate på 300 m2 over 2 plan. Sentralfyr er også kilde til varmtvann. Jeg vurderte å erstatte oljefyr med en varmepumpe for luft til vann. Dette for vår del var en invenstering på minst 150 000. Vi måtte også ha montert varmtvannsbereder i tillegg. Konverterte over til bioolje for 7 år siden, her fikk jeg tilskudd fra Enova så total kostnad ble ca 14.000. Det inkluderte tømme og rengjøre oljetank, montere filter før brenner, justere og starte opp. Siden vi har glassfibertank trenger ikke den å bli kontrollert før om 30 år.  Byttet ut sentralfyr for 5 år siden, med ny , kostnad ca 30.000 , inklusive rørlegger og Elektrikker. Kan også kjøre kjele på strøm med 6 KW kolbe. Vi har helautomatisk styring slik at  hvert rom har hver sin termostat. Sirkulasjonstempratur på radiatorvann er ca 40 - 50 grader når utetemperatur er under -10. dette blir justert med uteføler og inneføler, dag og nattsenking. Vi forbrenner ca 2000 l pr. År. 1 liter olje tilsvarer ca 9 KW strøm. Vårt totale forbruk av strøm er ca 16.000 KW, av dette var lading av elbil ca 3000 KW. Vi har også mulighet for vedfyring, har ikke fyrt ved de siste 5 år. Prisen på bioolje var kr. 11.17 pr. Liter når jeg fylte tanken i august. Våre totale fyringsutgifter tror jeg ligger under gjennomsnitt med det arealet vi holder varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Ampera skrev:

Vi kommer aldri til å kvitte oss med fossilbilen, selv om jeg bor i Oslo. Hos oss fyrer vi heimen med olje, det er ok så lenge du bruker bioolje.

Joda... med forbud og/eller veldig høye miljøavgifter så vil du kvitte deg med både fossilbilen og oljefyren. Dette er virkeligheten her i Danmark der det siden 2013 har vært forbudt å installere ny oljefyr i både nye og gamle hus (som har en eldre oljefyr). Man kan få et unntak, men da skal alle andre former for oppvarming være undersøkt og funnet uegnet av myndighetene (noe som er svært lite sannsynlig). Det er i denne sammenhengen et tverrpolitisk mål at samtlige oljefyrer i Danmark skal være utfaset innen 2030.

Her i Danmark har vi også en såkalt årlig progressiv (stiger år for år) grønn eieravgift. Har man f.eks en E70 X5 xDrive35i fra 2013 skal man i år betale en årlig grønn eieravgift på 8020 DKK (ca. 12000 NOK). Har man f.eks en E70 X5 xDrive30d fra 2013 er den årlige avgiften på 10780 DKK (ca. 16000 NOK). Dette er nok til at få har slike biler bare på måfå eller f.eks som vinterbiler. Bilene er enten solgt (ofte ut av landet), avregistrert eller registrert som veteranbiler (når de er gamle nok).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljefyr er utrolig komfortabelt, og igjen som med alt annet fossilt veldig forutsigbart. På jobb er byggningsmassen delt inn i to deler, hvor hver del hadde hver sin oljefyr. For noen år siden så byttet man over til varmepumpe i den ene delen, en investering til nesten 300 000 kr. Siden har det egentlig bare vært problemer, når det er ordentlig kaldt så fryser folk, ute aggregatene snør ned og mister effekt, stadig vekk er det noe kluss med innstillinger som gjør at innetemperaturen ikke er optimal. I den andre delen hvor jeg sitter er det oljefyrt oppvarming. Alltid jevn varme, anlegget står tørt i kjelleren og er ikke væravhengig. Noen ganger blir det faktisk litt for varmt i vår del av bygget, til misunnelse for dem i den varmepumpe fyrte delen. Men vi snakker om at det vil komme en tid hvor også vår del må over på varmepumpe, bygningsmassen er fra 1966 og jeg tror mye av anlegget er like gammelt. Da blir det en svær investering i noe som ikke fungerer like bra...som med alt annet som har med det grønne skiftet å gjøre. 
 

1 time siden, Fredrik skrev:

Joda... med forbud og/eller veldig høye miljøavgifter så vil du kvitte deg med både fossilbilen og oljefyren. Dette er virkeligheten her i Danmark der det siden 2013 har vært forbudt å installere ny oljefyr i både nye og gamle hus (som har en eldre oljefyr). Man kan få et unntak, men da skal alle andre former for oppvarming være undersøkt og funnet uegnet av myndighetene (noe som er svært lite sannsynlig). Det er i denne sammenhengen et tverrpolitisk mål at samtlige oljefyrer i Danmark skal være utfaset innen 2030.

...ikke så lenge vi forplikter oss til EØS avtalen:

https://www.tu.no/artikler/eu-kommisaer-ikke-lov-a-forby-diesel-og-bensinbiler/470003

Så kan de jo prøve å endre det reglement, men da bør de begynne arbeidet nå. For det kommer til å ta mange mange år å få endra. Særlig når det skal tilpasses alle land som er med i EU. Dog tror jeg vi aldri vil se ett totalt forbud mot fossilbiler. Det vil alltid være lov å kjøre fossilbil i en eller annen form, det vil komme unntak. Paris innførte jo forbud mot biler eldre enn 1997 modell, men listen med unntak er utrolig lang. Bla veteranbiler er fritatt, mye bra 1990 modeller man kan ha som daily driver 😀

Akkurat det med oljefyring i private boliger er nok mer utbredt i Danmark enn i Norge. For det første så er de aller fleste hus i Norge trehus, som holder bedre på varme enn murhus i Danmark. Vi har med vår frodige natur bedre tilgang på fyringsved, noe man ikke har i Danmark. I etterkrigstiden så ble mange hus i Norge bygget med en kombinert løsning for parafin fyring og vedfyring, dette ble det slutt på ut over 80 tallet da vedfyring og elektrisk oppvarming tok over. Mine besteforeldres hus fra 50 tallet hadde en sånn Jøtul ovn med parafin fyring nederst og vedfyring øverst. Husker det var ett lite vindu inn til brennkammeret, var alltid fascinert av den blå flammen når jeg var liten. Huset jeg har vokst opp i er fra 80 tallet og var avhengig av vedfyring og elektrisk oppvarming i form av panelovner og varmekabler. Dette var ikke normalt for 50 talls hus. Så akkurat i Norge så er ikke dette fokuset så stort, og går man over til å fyre med bio olje så får man stort sett være i fred her i landet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljefyring var før i tiden vanlig i Danmark (dog mest gassfyring på Sjælland), men da vi bygget hus i 2000 (på Jylland) var oljefyring ikke et alternativ. I dag har de fleste fjernvarme inkl. vi. På landet finnes det stadig noen hus med oljefyring, men de fases ut etterhvert som de må repareres/renoveres. Dette får man ganske mye offentlig støtte til så det er ikke den helt store utgiften å skifte til annen oppvarming. Mange gårder har pelletsfyring, men dette er knapt økonomisk rentabelt i dag så de legger ofte om til f.eks jord/solvarme.

Moderne murhus bygges ikke lenger med mursten i Danmark (det finnes unntak, men det er sjeldent), men f.eks gassbetong med f.eks stenbekledning utenpå så det ser ut som et murhus. Mange velger lavenergihus der energibehovet ikke overstiger 20 kWh/kvm pr år. Vi har et lavenergi trehus og har alltid vært veldig tilfreds med dette. 

Vedr. forbud mot fossilbiler er dette heller ikke et alternativ i Danmark. Her skrur de bare miljøavgiftene kraftig opp så folk selv velger å bytte ut den gamle bilen. De fleste velger å lease bil i dag med mindre det handler om de helt små bilene som f.eks VW Up og tilsvarende.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedfyring er et skikkelig kult tema @Fredrik 90 :) Jeg er veldig for vedfyring, men man må ha et bra ildsted med optimal tilluft for at det i det hele tatt skal være effektivt. Fra 1996 var alle nye ovner i Norge såkalt rentbrennende. Skal man skifte ildsted idag må det være en rentbrennende ovn, altså er det å kjøpe en gammel brukt peisovn bortkastede penger da man ikke har lov til å installere den. Fjerner du din gamle ikke-rentbrennende peisovn fra pipeløpet for å gjøre noe vedlikehold så har du faktisk ikke i teorien lov å koble den tilbake igjen. Alt idag handler om riktig trekk/tilluft og å få pipeløpet varmet. Pipen er på en måte motoren i en ovn. Skikkelig kult prinsipp :) Mange som kjøper ny ovn blir sterkt misfornøyd fordi "den gamle fra 70-tallet brenner som bare juling, mens den nye får vi ikke fyr i". Det stemmer på mange punkt, men det er ikke peisovnen sin feil. En peisovn er død og det er ikke trekk i en peisovn som mange tror. Sliter man med fyr, vel da er rehabilitering av pipen en mulig løsning, en svært dyr løsning, men ofte nødvendig. Så er det og se på tilluft. Nye hus idag har innlagt rør for tilluft til peis eller tar det via en stålpipe. Gamle hus har gjerne ventiler i vindu. Også noe å tenke over når en skifter vindu på ditt gamle hus, bestiller du uten ventiler så kan det hende det går ut over trekken i peisovnen. Så sier mange også at de angrer på at de byttet peisovn, men det er igrunn tidsspørsmål før rentbrennende ovner blir et krav tror jeg.
Jeg synes dette er kjempespennende som sagt, og det er morsomt og høre folks erfaringer.
Det rentbrennende prinsippet er kort sagt at gassene som slippes ut går en ekstra runde inni peisovnen og brenner opp og utslippet ut pipen er nesten ingenting. Derfor ser man ofte heller ikke mye røyk ut av pipen på hus med rentbrennende ovner, kun slik varmluft. En rentbrennende ovn som ikke har optimal atmosfære er en tragedie, soter ned, får ikke fyr, all røyk slipper inn i hus osv. osv., men som sagt det er ALDRI peisovnen sin feil :D 


Og husk å tenn på fra toppen, for som jeg sa, det handler om å få pipeløpet varmt siden dette er motoren for ildstedet. Glem det gamle med å tenne på i bunn.

Beklager avsporingen, men det ble snakk om oppvarming og vedfyr ble nevnt!
Se gjerne filmen under for en faktafilm, for ordens skyld har jeg ingen connection med Norsk Varme eller noen som har med filmen å gjøre. Noe er kanskje litt propaganda i filmen, så man må klare og sile ut og snappe opp det som er viktig. :) 

 

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slutter aldri og forbause meg hvilke retninger denne tråden tar noen ganger.

De danske avgiftene på halvgamle biler er bare tragiske for oss som synes at nye biler er blitt rullende datamaskiner uten sjel. Hvordan er det med veteranbiler? Er det sterke restriksjoner på disse hvis man skal slippe avgifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Vedfyring er kos, men egentlig forferdelig i et villastrøk. De fleste av våre naboer har ovn i stuen for hyggens skyld (alle har fjernvarme som primær oppvarming), men med store deler av vinterhalvåret innhyllet i lavtliggende tåke/yr slår røyken ned og gjør det direkte utrivelig å være utendørs. Mange kommuner har derfor påbud om begrenset bruk av ovnene slik at innholdet av sot og partikler i luften omkring villakvarterene ikke overstiger normene. Følges dette ikke har kommunene anledning til å forby bruk av ovnene samt plombere pipeløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også vedfyring er kos, bygget nytt hus i 2003 da med vedovn selvsagt. Det ble derimot aldri noe suksess fordi ovnens nærhet til tv-kroken gjorde at det alltid ble for varmt. 

Kom vel etterhvert til at det nesten aldri er kaldt nok her i Haugesund til at vedovn er spesielt egnet så den ble etterhvert erstattet av varmepumpe for å få jevnere varme. 

Har ei lita hytte på Bømlo og der er det topp med vedfyring når man kommer bort en Fredagskveld og det er 10 grader inne i hytta. Hjemme derimot vil man jo ha en grunnvarme i huset og da blir vedovn fort overkill på Vestlandet ihvertfall 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Rune-K skrev:

Det slutter aldri og forbause meg hvilke retninger denne tråden tar noen ganger.

De danske avgiftene på halvgamle biler er bare tragiske for oss som synes at nye biler er blitt rullende datamaskiner uten sjel. Hvordan er det med veteranbiler? Er det sterke restriksjoner på disse hvis man skal slippe avgifter?

For at en bil skal kunne registreres som veteranbil må den i Danmark være minst 30 år gammel. Nyimporterte 30 år gamle biler kan kun registreres som veteranbiler hvis de fantes på markedet i Danmark for 30 år siden (typegodkjent den gangen). Veteranbiler skal til teknisk kontroll første gang etter 5 år, men deretter kun hvert 8 år. Reglene for registreringsavgift er ganske strenge (normalt ca. 180% avgift, men veteranbiler slipper med 40% avgift av kjøpsverdien eller alternativt markedsverdien hvis Skat er vanskelige) og det avgjørende er hvor original bilen er (helt ned til felger, speil etc) og bilen må ikke være såkalt konstruktivt endret rent teknisk (f.eks en annen kraftigere motor selv om den i sin tid fantes til modellen og/eller trimmet motor).

Var bilen i sin tid godkjent uten sikkerhetsseler kan man lovlig kjøre uten sikkerhetsseler i dag, men dette gjelder ikke for barn under 3 år(!). De skal sitte i et barnesete som er forskriftsmessig montert (noe som rent teknisk kan være en utfordring). Det er ingen spesielle krav til forsikring (kun anvarsforsikring og den er normalt relativt billig), men forsikringsselskapene krever ofte kilometerbegrensning, kun sommerkjørsel og parkering i lukket garasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...