Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Lada Riva er en bilmodell som jeg alltid har vært litt fascinert av. Italiensk design og teknikk fra 60-tallet (Fiat 124) kombinert med sovjetisk behov for en enkel og slitesterk konstruksjon som kunne klare den kalde sibirske vinteren er litt av en historie. Teknikken ble forsterket og ombygget etter alle kunstens regler og bilen endte opp med å bli produsert i nesten 50 år og over 19 millioner eksemplarer - faktisk verdens femte mest solgte bilmodell etter VW Boble.

Modellen ble eksportert til hele verden inkl. Nordamerika med Canada og jeg kan huske at det også gikk ganske mange i Norge. Totalt ble det solgt ca. 37000 stk. i Norge. Jeg kan huske at jeg engang på midten 90-tallet kjørte en Lada Riva som taxi i Oslo. Det var litt trangt bak, men komforten var faktisk ikke så ille som mange skulle ha det til. Jeg kan stadig huske turen og sjåføren, så litt minnerikt må det ha vært.

En annen litt artig ting med Lada er selve logoen de bruker som illustrer et vikingskip (forøvrig i likhet med britenes historiske bilmerke Rover). Årsaken er at det historisk ble brukt et fartøy på Volga floden (der Lada fabrikken ligger ved byen Toljatti/Togliatti) som umiskjennelig minner om et vikingskip. Vikingene var der også når de reiste austerveg til Gardarike. Faktisk så ble svenske handelsmenn og bosettere som fulgte etter vikingene kalt for "rusar" - som i dag er utgangspunktet for navnet Rusland (Россия/Rossija på russisk).

Vi har forøvrig en bruker her inne som også har (eller ihvertfall hadde - jeg er litt usikker) en Lada Riva sogar med hammer og sigd på dørene... :)

Over til noe helt annet og langt mer moderne. Litt mer om Teslas Gigafactory Berlin.

https://www.dr.dk/nyheder/udland/analyse-tesla-goer-klar-til-frontalangreb-paa-den-tyske-bilindustri   

Apropos Tesla så kan batteriene også brukes i andre applikasjoner... :)

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/jBPyde/tester-batterier-i-stroemnettet

Apropos Barbour så har jeg en over 20 år gammel Classic Beufort jakke som stadig er god som ny. De er dyre, men kvaliteten er helt fantastisk og så er de tidløse i designet.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lada er ett bilmerke som nesten har blitt litt glemt her i Norge, iallfall av den oppvoksende generasjon. Jeg er akkurat gammel nok til å huske at Lada 2104 (den het vel aldri Riva i Norge) var å se i trafikken. En gammel dame som het Gerd som bodde nedi gata her hvor jeg vokste opp hadde en grønn 2104. En litt artig historie der er at min fetter, som på denne tiden var 18-19 år var litt bøllete av seg. Når de ikke hadde skyss til byen på lørdagskvelden, så rappa de Ladaen til Gerd. Den fikk de låst opp og starta med hvilken som helst nøkkel, bare det var en nøkkel av noe slag. Gerd ble til slutt så vandt til dette, at når bilen var vekk på Søndagen så tok ho bussen til byen å henta den. De var snille nok til å alltid sette den fra seg på samme sted, så da så ikke Gerd noe problem i at de lånte bilen hennes 😂 Det er sånn som kun skjedde i Arendal på starten av 90 tallet 😅

Det var Konela Bil i Drammen som var hovedimportør av Lada til Norge. På 80 tallet så ble direktøren og flere russiske ansatte ved Konela mistenkt for å være russiske spioner. I import anlegget dems skulle det angivelig foregå russisk spion virksomhet. Det ble til og med hevdet at Arne Treholt hadde en finger med i Konela, noe som aldri ble bekreftet. Treholt forøvrig kjørte ikke Lada, på tross at han var venstrevridd og russervenn. Han likte kapitalismens fine frukter, han kjørte Mercedes, hadde stor leilighet på Oslo vest og gikk i dyre dresser. Kona hans (som var NRK journalist) kjørte Saab 900 Turbo, som tilfeldigvis en bekjent av meg eide for flere år siden. Han var over og under i den bilen for å se om han kunne finne rester av PST sitt overvåkningsutstyr 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lada var solide biler det og jeg kan heller ikke huske noe annet navn en kun Lada. Det var jo en Fiat som var forsterket på alle hold for og tåle russiske forhold, verktøyet på en Lada var jo legendarisk. Det inneholdt absolutt alt du trengte hvis bilen gikk i stykker på den sibirske tundraen.

Foreldrene til en klassekamerat kjørte Lada og jeg husker første ganger jeg satt på med den. Jeg ble veldig imponert over en rar sak i baksetet. Den hadde armlene i midten, det hadde ikke den gamle Asconaen vi kjørte rundt i.

Etterfølgeren Samara var en helt annen historie. Det var en ordentlig drittbil. Vi hadde noen av de i høggeri og vi kviet oss så fort vi måtte hente noen deler fra de. Jeg husker godt jeg tok av dørtrekket på en slik en engang. Bak der var det brukt haugevis av pakketeip fra Konela bil for og holde fuktsperren på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke at Lada Riva ble solgt under navnet Riva i Norge, men kjært barn har mange navn. I de russisktalende landene er bilmodellen mest kjent under navnet VAZ Zhiguli der VAZ står for Volzhsky Avtomobilny Zavod (Volga Automobil Fabrikk). Zhiguli er navnet på en fjellkjede som løper parallelt med Volga floden i fylket Samara der bilfabrikken ligger. Toljatti/Togliatti er den største byen i fylket. Navnet Riva kommer fra hebraisk og betyr pike, jomfru etc.

Da russerne begynte å eksportere bilmodellen ble det hurtig klart at navnet VAZ Zhiguli var vanskelig å uttale på mange språk. For eksportmodellen valgte de navnet Lada som på slaviske språk og mytologi er et navn på en kvinne og gudinnen for skjønnhet, kjærlighet og ekteskap. Forøvrig ikke helt ulikt Mercedes som er avledet av María de las Mercedes eller Jomfruen av barmhjertighet - Jomfru Maria.

For å gjøre det enkelt fikk eksportversjonen modellbetegnelsene Lada 1300, 1500, 1600 etc. der nummeret gjenspeiler motorvolumet. Hvorfor modellen i utgangspunktet f.eks fikk nummeret 2101 vet jeg ikke, men jeg antar at det handler om et internnummer på linje med f.eks Porsche 996 der nyere generasjoner fikk et høyere nummer. Dette førte til en del artige kallenavn i Sovjetunionen som f.eks for 2101 modellen "Kopeyka" etter 1 Kopek (1/100 av en Rubel - eller 1 øre på norsk). 2103 fikk kallenavnet "Troika" eller "3" på norsk. 2106 fikk kallenavnet "Šestyorka" eller "den sjette" på norsk... :)

Lada Riva ble etterhvert viderutviklet til en SUV 4x4 versjon kalt Lada Niva (VAZ-2121). Chassiset var helt nytt, men den delte ganske mange deler med Riva inkl. motorene (bortsett fra dieselmotoren som kom fra PSA - XUD9, en svært solid konstruksjon). Navnet Niva er også fra hebraisk og betyr uttrykksfull (pike). I russisk kontekst betyr navnet imidlertid dyrket jorde/mark/åker som jo passer bra for en SUV med firehjulstrekk.

Modellen var relativt revolusjonerende da den kom på markedet i 1977 med et selvbærende karosseri, lang fjæringsvandring, lavgir og mekanisk sperredifferensial. Bakkeklaringen var på hele 23,5 cm. I likhet med Riva var den en fornuftig og solid konstruksjon der man kunne foreta de aller fleste reparasjonene selv med verktøyet som fulgte med bilen. Man kunne f.eks skifte støtdempere bak uten å løfte opp bilen. Hvis jeg skulle realisere en gammel drøm om å kjøre Oslo-Vladivostok skal dette gjøres i en Lada Niva. Mest for kontekstens skyld, men også fordi man dermed er sikret kvalifisert hjelp i hele Russland... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å se bilsalget i Norge for tiden. Hvem skulle trodd for få år siden at godt over 60% av bilsalget skulle bestå av helelektriske biler. Her snakker vi 7 av 10 på topp som er BEV (antar at Kona kun er solgt i BEV-versjon selv om jeg har sett en og annen ICE-versjon). 
Over 20% er hybrider, resten fordelt på rene diesel/bensin. 

https://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=54072

 

Kan trygt si at det norske markedet er så mot normalt som det går an i det store bildet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Interessant å se bilsalget i Norge for tiden. Hvem skulle trodd for få år siden at godt over 60% av bilsalget skulle bestå av helelektriske biler. Her snakker vi 7 av 10 på topp som er BEV (antar at Kona kun er solgt i BEV-versjon selv om jeg har sett en og annen ICE-versjon). 
Over 20% er hybrider, resten fordelt på rene diesel/bensin. 

https://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=54072

 

Kan trygt si at det norske markedet er så mot normalt som det går an i det store bildet. 

Interessant! Jeg er spent på hvor lenge det varer. I mitt hode er det to store ting som skjer i elbilmarkedet i Norge nå som bidrar til ekstrem elbilandel.

Det er veldig mange VAG-kunder som har ventet på skikkelig elektrisk alternativ fra VAG. Det har kommet med ID.3. Dette er kunder som ikke kunne tenke seg å kjøpe noe annet enn et VAG-produkt. Når det så viser seg at VW har lykkes ganske bra med ID.3, renner bestillingene inn. ID.3 er såpass bra at den vil trekke nye kunder til VAG i tillegg.

Den andre kjøpergruppen som kommer til å handle mange biler det neste året er de som har ventet på en middels stor og middels dyr elektrisk SUV med hengerfeste og firehjulstrekk. ID.4, Enyaq, Q4 e-Tron og XC40 er biler som vil være utsolgt langt inn i neste år.

Hva skjer når disse to kjøpergruppene har fått sine biler? Da vil sannsynligvis "alle" som er interessert i elbil ha kjøpt seg ny elbil de siste to årene, så salget vil gå over til utskifting av biler etterhvert som de blir gamle. Antall nye elbileiere vil sannsynligvis stagnere igjen. Hva som så skjer videre er blant annet avhengig av hva som skjer med utbygging av hurtigladere, og hva som skjer rundt avgifter på elbil.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VAG har mer eller mindre brent alle broer når det gjelder satsingen på elektriske biler. Det er full fart forover og ingen vei tilbake. VAG har en såpass stor bredde med alle deres bilmerker og modeller at de stort sett kan tilfredstille alle markeder og ulike kunder. Liker du ikke VW kan du velge Skoda, Seat, Audi, Porsche etc.

PSA forsøker å bli et slags fransk svar på VAG og er etterhvert også ganske store når det gjelder elektriske biler. Du kan velge Peugeot, Citroën, DS eller Opel. PSA har ikke brent alle broer, men strategien fremover er uten tvil flest mulige elektriske bilmodeller. For en tid tilbake slo PSA seg sammen med Fiat-Chrysler så vi kan forvente at det etterhvert vil bli mange elektriske bilmodeller også der (Fiat, Chrysler, Dodge, Alfa Romeo, Jeep, Maserati, RAM etc.).  

Den andre store franske bilprodusenten, Renault, kan derfor ikke gjøre stort annet enn å slå følge og dette betyr at også Nissan vil slå følge. Renault har også et ganske utstrakt samarbeide med flere andre bilprodusenter som f.eks russiske VAZ, Dacia (som de selv eier), Mitsubishi, Mercedes-Benz etc. 

Som man kan se sprer dette seg som ringer i vannet og ingen bilprodusenter kan ignorere utviklingen med elektriske biler. Situasjonen i Norge når det gjelder elektriske biler er spesiell, men ikke mer spesiell enn at årsaken er en kombinasjon av billig og ren strøm, velvillige myndigheter (sogar tverrpolitisk) og sterk kjøpekraft. Andre land har andre strenger å spille på, men timingen er viktig for ikke å undergrave f.eks egen økonomi (omstilling og sysselsetting som i f.eks Tyskland og Frankrike). Andre land som f.eks Danmark er avhengig av en mer gradvis omstilling for å skape alternativer til f.eks høye bilavgifter, men også i lille Danmark er målet klart når det gjelder elektriske biler. Innen 2025 skal over 50% av nye biler være elektriske og innen 2030 skal samtlige nye biler være elektriske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg tre senarioer, med forskjellig utgang. Enten blir markedet til slutt mettet, både på nybiler og elbiler. Myndighetene innfører moms på elbiler, noe som gjør at elbiler blir dyrere og prisforskjellen til en ladbar hybrid blir mindre. Alt elbilsalget bare fortsetter å vokse inn i himmelen, at innen 2025 så selges det 100 prosent elbiler.

Jeg spår derimot en veldig sterk bruktimport i årene fremover. Bruktbilmarkedet i Norge er i ferd med å tømmes, særlig de tradisjonelle fossilbilene går unna men også ladehybrider. Dette er jo fordi at tilstrømmingen av nye biler av denne typen er så lav på grunn av det høye elbil salget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg kun et (1) scenarie. Innen 2025-2030 er samtlige nye personbiler som selges elektriske eller PHEV. Det vil ikke bli forbudt å kjøre rene fossilbiler, men man får ikke kjøpt nye og det vil bli kraftige restriksjoner i byene når det gjelder bruken av bilene. Trolig vil det også komme relativt store miljøavgifter på rene fossilbiler slik at de hurtigere blir faset ut. Dette er i alle fall utviklingen i mange EU land inkl. Frankrike og Tyskland. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg ser for meg kun et (1) scenarie. Innen 2025-2030 er samtlige nye personbiler som selges elektriske eller PHEV. Det vil ikke bli forbudt å kjøre rene fossilbiler, men man får ikke kjøpt nye og det vil bli kraftige restriksjoner i byene når det gjelder bruken av bilene. Trolig vil det også komme relativt store miljøavgifter på rene fossilbiler slik at de hurtigere blir faset ut. Dette er i alle fall utviklingen i mange EU land inkl. Frankrike og Tyskland. 

Hvis moms innføres på elbiler, noe det trolig vil så vil nok ditt senario være veldig aktuelt. Jeg tror derimot ikke på noe forbud mot salg av fossile biler i 2025. Dette strider mot regler Norge har forpliktet seg til i henhold til EØS avtalen. Slike regler er ikke bare å forandre på, da reglementet skal tilpasses alle land i EU og EØS....og her er er det Norge som skiller seg ut. Jeg tror i såfall at salget av rene fossile biler ebber ut av seg selv. Jeg tror andelen rene fossile biler blir noen få prosent, da i hovedsak bestående av offroad biler, sportsbiler, nyttekjøretøy, pickuper, superbiler og andre kjøretøykategorier hvor elektrifisering er vanskelig/ikke mulig. 

Mulig det blir kjøreforbud i Oslo og Bergen, men jeg kan aldri se for meg at dette kommer til å gjelde i hele Norge. Vi er ett land med befolkning spredd utover i små byer, i motsetning til Europa. Blir sikkert dyrt å kjøre i enkelte europeiske storbyer, muligens også forbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å spå dette. Ser vi til Europa er det flere byer med LEZ (Low Emission Zones), noe man kan finne mer ut av her: https://urbanaccessregulations.eu. Det er ikke umulig at dette kommer til Norge også, ihvertfall om vi fokuserer på de største byene. Innerst i bykjernene kan det også komme Zero Emission Zones, men det tviler jeg rammer distriktene og Norge er egentlig bare distrikt. Tør ikke dra noen konklusjoner. Vi har jo egentlig LEZ i Norge også skal vi ser til siden jeg linket til, i Oslo og Bergen. https://urbanaccessregulations.eu/countries-mainmenu-147/norway-mainmenu-197/oslo . Det er rett og slett at det er billigere i bomstasjoner med elbil slik jeg tolker det, og det gir mening. I tillegg til at Oslo har en nødplan dager det er høy luftforurensning, noe vi allerede har sett i praksis.

Sitat

Norway has a national road tolling scheme, which operates both on the motorways, and in a number of cities. Some Norwegian cities have a Low Emission Zones, in that the cost of the road toll is higher for more polluting vehicles.
These cities have a green LEZ scheme below, but the information can be found under the tolling scheme for that city.
Emergency pollution schemes in times of high air pollution have also started some Norwegian cities.

Jeg hadde synes det hadde vært digg med frisk luft de kaldeste vinterdagene i sentrum, men jeg tror ikke Molde by er stor nok for LEZ, iallefall ikke annet enn i Storgaten(den éne gaten gjennom sentrum). For fossilbilene på tomgang gjennom Storgaten påvirker luftkvaliteten betydelig negativt. Om noen år når elbilene blir litt større, litt rimeligere, bedre batteri(ladehastighet), ladenettverk og kan dra skikkelig henger så kan det hende LEZ kunne gjort seg her også. Men jeg registrerer jo likevel et uendelig tall med E-Golf, E-Tron, i3, 225xe, Leaf, Outlander PHEV, RAV4 hybrid +++ hver dag og mer kommer det bare. :) 

Forbud i 2025 vet jeg heller ikke om blir realitet, men det er et mål. Målet er oppnåelig. Likevel, ser vi på øverste graf i denne artikkelen: https://energiogklima.no/nyhet/bilparken-bare-nullutslippsbiler-fra-2025/ Så ser vi at jo nærmere vi kommer 2025 jo færre ønsker at dette skal bli en realitet, for noen år tilbake var faktisk flere enige om 2025-målet. Jeg tror de færreste her omkring bryr seg veldig om miljøet i valg av bil, men det at elbil er rimeligere i drift og generelt sett har mer ekstrautstyr trigger mange. Husholdningsøkonomien stiller altså sterkere enn miljøet. Man sparer faktisk tusenvis med å kjøre elbil i bomstasjoner og ikke minst ferger(som det kryr av her). :) 

Så kan man jo alltid si "Jeg må sikkert ta ferge i 120 år med en ny elbil for å dekke innkjøpsprisen, kontra og beholde min gamle 2002 Avensis som starter hver dag", et poeng jeg skjønner, men blir like oppgitt hver gang jeg leser :D 

Med det sagt er jeg passe lei bil akkurat nå, hva skal en velge idag? Konseptbilene er heller ikke til og stole på, Skoda sin Enyaq er et godt eksempel. Knallfin bil som konsept, skikkelig kjedelig og kjip nå. 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/4/2020 at 2:05 AM, Fredrik 90 said:

Lada er ett bilmerke som nesten har blitt litt glemt her i Norge, iallfall av den oppvoksende generasjon. Jeg er akkurat gammel nok til å huske at Lada 2104 (den het vel aldri Riva i Norge) var å se i trafikken.

Det var Konela Bil i Drammen som var hovedimportør av Lada til Norge. 

 

Kult at du deler slike historier, Fredrik. 

Selv kjente jeg disse Ladaene kun som Lada 1300 eller 1500. Det gikk noen av de langs veiene til ca 1995-1997, etter det var det slutt. Dog var det en survivor som en kamerat av en kamerat hadde bygget - det var en klassisk sleeper, men hadde en blodtrimmet Fiat twincam-motor (ca 150hk-ish..). Uansett, jævlig sprek når du drasser på drøye 1000kg. Han hadde det ganske morro med å overraske X-antall rånere i BMW E30/E36, Merce 190, VW Golf 2 GTI, Sierra IS etc når de skulle gruse den gamle Ladaen :-D

 

On 10/4/2020 at 8:24 PM, Marius2002 said:

Med det sagt er jeg passe lei bil akkurat nå, hva skal en velge idag? Konseptbilene er heller ikke til og stole på, Skoda sin Enyaq er et godt eksempel. Knallfin bil som konsept, skikkelig kjedelig og kjip nå. 

 

Grunnen til at du er lei bil er fordi du ikke kjører noen spennende biler eller opplever noe som tenner gnisten i deg.  Veldig mange moderne biler er ganske kjedelige. Inkludert den du kjører. De tilbyr en pakke der de er jack of all trades, but master of none. 

Det finnes mange artige, interessante og spennende biler der ute hvis du er villig til å prioritere. Løsningen er å kjøpe en kjekk og grei bruktbil for under 100k til dama og en kjekk og artig kosebil til deg. DU bestemmer om du skal ha det gøy bak rattet eller ikke, ingen andre.  Ta ansvar for eget liv og få flere smil pr mil. Du bestemmer, Marius. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Werther skrev:

Grunnen til at du er lei bil er fordi du ikke kjører noen spennende biler eller opplever noe som tenner gnisten i deg.  Veldig mange moderne biler er ganske kjedelige. Inkludert den du kjører. De tilbyr en pakke der de er jack of all trades, but master of none. 

Det finnes mange artige, interessante og spennende biler der ute hvis du er villig til å prioritere. Løsningen er å kjøpe en kjekk og grei bruktbil for under 100k til dama og en kjekk og artig kosebil til deg. DU bestemmer om du skal ha det gøy bak rattet eller ikke, ingen andre.  Ta ansvar for eget liv og få flere smil pr mil. Du bestemmer, Marius. 

Nei. Du har gode poeng, men nei :) Vi har knapt plass til 2 biler(egentlig ikke faktisk), fruen har ikke lappen enda(tross over 30 år) og vi vil ha litt romslig med tanke på aktiviteter og barn. 225xe er faktisk en morsom og kvikk bil og på vinterstid har man jo bakhjulsdriften til å kose seg med :) Jeg er ikke av de som legger den helbredt ut, men nyter den lille bakhjulstrekkflikken ut av rundkjøringer osv. så jeg koser meg i BMW :) Jeg er lei bil generelt, sikkert bare at det er mye annet som tar tid om dagen, men finner bil og spesielt BMW likevel interessant(ellers hadde jeg ikke vært her). Klart, hadde jeg hatt stort gårdstun med garasje deretter med plass og tid til å holde på så hadde det kanskje vært noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare bare å prioritere bil, det kommer an på hvor en er i livet. Jeg har vanskeligheter med å prioritere de bilene vi har slik livet er nå. Unge som akkurat har begynt i barnehagen (i dag faktisk!) og alt det bringer med seg føler jeg nesten ikke passer med det å ha en fin BMW som jeg vil holde så vedlike og så pen som overhodet mulig, men alt går vel bare en legger litt innsats ned i det :) . Tomtekjøp i boks, krever en del økonomiske prioriteringer når en potensielt sett skal bygge hus om noen år. BMWen er ikke lenger noen dyr bil heldigvis. Og til tross for mine utspill her er det ingen utpreget praktisk bil sammenlignet med en stv når en skal ha med seg all verdens bagasje som en egentlig ikke trenger. For ikke å snakke om Minien, en snart 14 år gammel hot hatch som har sine lyter. Blir ikke mindre glad i den for det. Faktisk mer. Og BMWen også. Har et bedre forhold til den nå enn når banken var deleier og garantien var gjeldende. Men begge bilene eier vi selv, og jeg klarer ikke å se hvordan vi skulle få en like god bil, teknisk og kosmetisk sett, igjen for tilsvarende penger om vi solgte Minien til fordel for en mer praktisk bil nr. 2. Og en F11 kontra F36’en frykter jeg fort kan bli dyrere å holde da vi har serviceavtale i 3 år til som sparer oss for ca 50% av servicekostnadene, og den har ikke avanserte ting som luftfjæring, komfortseter, adaptiv fjæring, osv osv. Men at bilene får langt mindre oppmerksomhet nå enn tidligere når det «kun» var jeg og kona, det er det ingen tvil om. Men så kommer det tider der blir enklere å prioritere bil igjen, og da kommer kanskje gleden mer fram også, samme hvilken bil en sitter med.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Marius2002 said:

 Jeg er lei bil generelt, sikkert bare at det er mye annet som tar tid om dagen, men finner bil og spesielt BMW likevel interessant(ellers hadde jeg ikke vært her). Klart, hadde jeg hatt stort gårdstun med garasje deretter med plass og tid til å holde på så hadde det kanskje vært noe annet.

 

Bare sånn på siden,

Du kan faktisk ha det gøy med bil og oppleve kjøreglede og bilglede selvom du ikke er Jay Leno.

Du MÅ ikke ha stor tomt, trippel garasje og smøregrav for å kunne ha glede av bil og det å kjøre bil.  Jeg ser bare mange svake unnskyldinger ;-)   

Tror jeg hører en Toyota RAV4 rope på deg i det fjerne....

Bilkjøring er min favoritt-aktivitet, ingenting slår bilkjøring uansett form. Spiller ingen rolle om jeg grisekjører, stresser eller cruiser, det er uansett good as gold. Jeg elsker å kjøre bil, uansett hva jeg ratter. Og det deler jeg nok med mange andre her.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...