Fredrik Skrevet April 30, 2019 Forfatter Share Skrevet April 30, 2019 (endret) Dette er en veldig interessant samtale mellom Henry Catchpole og Drew Stearne der de diskuterer alt fra nye elektriske supersportsbiler inkl. at Aston Martin vurderer å reintrodusere Lagonda merkenavnet som et eget elektrisk bilmerke under Aston Martin til en lett frustrasjon over at dagens biler krever lite av sjåføren i motsetning til hva som var tilfellet på f.eks 80-tallet. Jeg deler denne frustrasjonen og tenker at det sannelig er mye dagens unge går glipp av når det gjelder interessante detaljer for å få en bil til å gå fort. Slik det har blitt er det i realiteten liten forskjell på å kjøre en M5 og en Tesla Model S P100D bortsett fra lydbildet (som betyr lite i relasjon til hva du som sjåfør faktisk gjør aktivt som sjåfør). Et annet aspekt de reflekterer over er hvor mye effekt elektriske supersportsbiler får de kommende årene. 1800-1900 HK og akselerasjonstider ned mot 1,9 sekunder 0-100 Km/t blir ikke uvanlig. Flere av disse bilene er også bemerkelsesverdige lette - helt ned mot 880 Kg inkl. batteri. Rekkevidden er naturligvis ikke all verden, men det er nok strøm for en runde på en bane (kanskje ikke akkurat Nordschleife) og siden batteriene er små tar det heller ikke så lang tid å lade disse opp igjen. Med ventetider, pauser og litt snakk er det mer enn nok tid til å lade batteriet opp igjen. De diskuterer interessant nok også hvorvidt denne teknologien blir tilgjengelig for folk flest (les: elektriske supersportsbiler er i dag ekstremt kostbare), men mye tyder på at større sportsbilprodusenter som f.eks Porsche adopterer teknologien via ulike samarbeidsavtaler og dermed blir teknologien også tilgjengelig for VAG (Audi, VW, Skoda, Seat etc.). Teknologien bak elektriske biler vil sannsynligvis også fordi spesielt digital teknikk og generiske deler er relativt lett tilgjengelige (motorer, invertere og batterier masseproduseres av firmaer som f.eks Bosch, Panasonic, LG etc.) og dermed tiltrekker stadig nye håpefulle investorer (som vi allerede ser). Den teknologiske barrieren er med andre ord ikke lenger så høy som den har vært med gode konvensjonelle biler og sportsbiler. Endret April 30, 2019 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 30, 2019 Forfatter Share Skrevet April 30, 2019 (endret) Over til noe helt annet som egentlig ikke interesserer meg, men som er litt artig allikevel. Dodge Ram var tidligere et bilmerke under Dodge (Chrysler), men nå er Ram Trucks et eget bilmerke under Fiat Chrysler Automobiles. Den nye Ram 3400 Heavy Duty har en 6,7 liter Cummins diesel rekkesekser som yter relativt moderate 385 HK, men massive 1356 Nm. Dette er nok til at den kan trekke nesten 16 tonn (i det minste i USA). Den kan også laste nesten 3,5 tonn. Ram Trucks er små lastebiler som de kun gjør det i USA og dette er helt klart litt kult... Endret April 30, 2019 av Fredrik ogee1 og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet April 30, 2019 Share Skrevet April 30, 2019 ^Det er litt forskjell fra de Hilux Arctic Truck jeg heier på Men jeg innrømmer etter å lenge vært en Hilix-fan at de siste års amerikanske pickuper er kul, møter flere og flere fra Nerland Autosalg og det er noen beist i trafikken. Arctic Truck er fortsatt det som passer meg best, men Ram, Silverado og Raptor er absolutt blitt kule https://www.finn.no/129498967 Fredrik og ogee1 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 30, 2019 Forfatter Share Skrevet April 30, 2019 (endret) Ja... disse Heavy Duty pickup truckene er omtrent så langt fra min Oslo vest bakgrunn med Porscher, MB'er og BMW'er jeg kan komme, men de er allikevel ganske kule. Jeg klarte ikke helt å forstå konseptet før jeg besøkte USA den første gangen for snart 30 år siden, men når jeg først så disse bilene i deres rette element falt de helt naturlig på plass. På den samme tiden (i 1990) hadde jeg en Mercedes-Benz W201 190E 2,3 og den bilmodellen så vi også i USA (den vestlige delen med California, Arizona, Nevada, Utah og Colorado), men den virket alt for liten - litt som den gjør i dag her i Europa. Det er egentlig veldig merkelig så små bilene fra 80 og 90-tallet virker i dag og dette inkluderer også f.eks BMW E46 og E39. Dagens amerikanske pickup trucker er imidlertid på et helt annet nivå - selv relativt store biler som dagens 5-serie virker små i forhold. Jeg tenker at dette er en viktig årsak til at f.eks X7 har en slik massiv front med enorme nyrer. Uten den ville X7 ikke gjøre store inntrykket i USA når alt åpenbart handler om å imponere - forøvrig ikke ulikt slik det var på 50 og 60-tallet når det gjelder amerikanske biler. Amerikanerne har vært der før og vet hvordan dette skal gjøres... 1958 Imperial er forøvrig 6,5 cm bredere og nesten 60 cm lengre enn X7... Endret Mai 1, 2019 av Fredrik Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet April 30, 2019 Share Skrevet April 30, 2019 Men 16 tonn? Tror du må ha lest feil. Tipper du har sett tillatt totalvekt for hele vogntoget isåfalll ? Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 30, 2019 Forfatter Share Skrevet April 30, 2019 1 minutt siden, TRF skrev: Men 16 tonn? Tror du må ha lest feil. Tipper du har sett tillatt totalvekt for hele vogntoget isåfalll ? Nope... 31210 pounds max towing kapasitet jmf. Ram Trucks hjemmeside. Dette tilsvarer litt over 14 tonn i metrisk måleenhet. Jeg er usikker på hvorfor Doug snakker om 1000 pound-feet med dreiemoment og 35000 pounds med trekkraft når hjemmesiden sier 930 pound-feet med dreiemoment og 31210 pounds med trekkraft, men forskjellen er ikke akkurat veldig stor. https://www.ramtrucks.com/ram-3500/powertrain.html Øyvind.J og ogee1 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet April 30, 2019 Share Skrevet April 30, 2019 Ah, nå skjønner jeg. Jeg så ram2500 på videoen du linket til, men ser nå at du prater om klassen over. My bad. ogee1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 30, 2019 Forfatter Share Skrevet April 30, 2019 (endret) 19 timer siden, TRF skrev: Ah, nå skjønner jeg. Jeg så ram2500 på videoen du linket til, men ser nå at du prater om klassen over. My bad. Det er den samme bilen, men med en kraftigere utgave av den samme Cummins dieselmotoren. Doug nevner også dette i videoen. Jeg har ikke stor kjennskap til Cummins dieselmotorer, men jeg har et inntrykk av at de ofte er ganske kraftige. I dette tilfellet handler det om en rekkesekser på hele 6,7 liter og umiddelbart tenker jeg at det hadde vært mer naturlig med en V8 motor, men en rekkesekser er åpenbart bra nok hvis man vil ha hele 1356 Nm og skikkelig holdbarhet. Endret Mai 1, 2019 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet April 30, 2019 Share Skrevet April 30, 2019 1 time siden, Marius2002 skrev: ^Det er litt forskjell fra de Hilux Arctic Truck jeg heier på Men jeg innrømmer etter å lenge vært en Hilix-fan at de siste års amerikanske pickuper er kul, møter flere og flere fra Nerland Autosalg og det er noen beist i trafikken. Arctic Truck er fortsatt det som passer meg best, men Ram, Silverado og Raptor er absolutt blitt kule https://www.finn.no/129498967 Har hatt noen Range Rovere, Classic that is, både med mye power ( 4.6 RPI) på ca originalt understell, og original 3,9 EFI med ca det beste offoradoppsettet som kan kjøres på vei, sånn omenrent lovlig Har flere venner med forskjellige Arctic Truck med 37" eller mer og min mening er at de ikke er i nærheten av å være verdt det de koster. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet April 30, 2019 Share Skrevet April 30, 2019 På 29.4.2019 den 15.26, Fredrik skrev: Jeg vet ikke om folk har fått med seg denne serien fra Carfection med Henry Catchpole, men jeg er i alle fall helt med så langt. Det er også ganske artig at de har valgt de litt mer spesielle variantene innenfor hver generasjon av M3... Ikke sett alle så veit ikke om det evt er en konklusjon der. Det er det her, den er forutinntatt og som forventet men uansett et koselig stykke youtube Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 30, 2019 Forfatter Share Skrevet April 30, 2019 (endret) @Kvasi Jeg har nevt dette tidligere, men E46 M3 er helt klart undervurdert verdimessig (i kroner og ører) i relasjon til f.eks alt for dyre 911'er og andre sammenlignbare sportsbiler. Løp og kjøp, men husk at E46 330i med manuell gearkasse og E36 M3 ikke er mye dårligere når alt kommer til alt... @Kvasi V8 motoren i Range Rover Classic (1970-1996) er egentlig en Buick (GM) motor som britene kjøpte rettighetene til og utviklet videre på en ganske utmerket måte. Originalt hadde den et motorvolum på 3528 cm3 (noe som var lite etter datidens amerikanske standard), men den ble etterhvert boret ut til hele 4552 cm3 av britene samt at den bl.a fikk bensininnsprøytning. Endret April 30, 2019 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet April 30, 2019 Share Skrevet April 30, 2019 En ting som er sikkert er at jeg vet både hva jeg har og har hatt. Når det gjelder motoren fra RPI, les litt på internet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 30, 2019 Forfatter Share Skrevet April 30, 2019 (endret) 12 minutter siden, Kvasi skrev: En ting som er sikkert er at jeg vet både hva jeg har og har hatt. Når det gjelder motoren fra RPI, les litt på internet. OK, men det handler vel stadig om den gamle, men veldig bra Buick V8 motoren eller tar jeg helt feil nå?... Endret April 30, 2019 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 6, 2019 Forfatter Share Skrevet Mai 6, 2019 (endret) Bare en kort oppdatering av tråden i form av litt reklame for Stein Inge Stølens (redaktør, journalist og forfatter) ganske eminente serie om gamle norske "folkebiler" på dinside.no. Han har også skrevet bok om disse bilene som også kan anbefales (har jeg gjort her)... Vedr. Golf I anno 1977 som Stein Inge tester i den nevnte artikkelen på dinside.no er det interessant at selv om den kun har en rekkefirer på 1,1 liter og 50 HK mener han at den er både lettbent og artig på småveier. Dette er hva som skjer når vekten på en bil kommer ned mot 800 Kg og som også var tilfellet med min gamle Ford Fiesta II som jeg kjøpte på slutten av 80-tallet. Jeg har nevnt dette tidligere, men denne bilen/modellen er stadig en av favorittene blandt alle bilene jeg har hatt. Det er noe med hele konseptet og innpakningen som tiltaler meg stort- forøvrig akkurat som med Golf I (eller kanskje mest Golf II som objektivt er/var en langt bedre bilmodell uten å gå mye på kompromis med det opprinnelige konseptet).... Jeg synes derfor at disse prosjektene Stein Inge gjennomfører er veldig interessante selv om bilene er gamle og nå knapt så spennende for yngre bilentusiaster. Mange av disse bilene så man overalt for ikke så mange år siden, men nå er de nesten borte fra veiene. Det er bl.a folk som Stein Inge som sørger for at bilene ikke går helt i glemmeboken. Jeg håper at han på et tidspunkt oppdaterer boken (eller skriver en ny) som tar for seg perioden etter 1980. Endret Mai 6, 2019 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 6, 2019 Forfatter Share Skrevet Mai 6, 2019 Mercedes-Benz er "flipping the switch" for en elektrisk fremtid med deres nye EQC SUV. Modellen får 408 HK og 765 Nm. Rekkevidden er ca. 460 Km (NEDC) og 0-100 går løs på 5,1 sekunder. Prisen starter på ca. 617000 NOK. EQC SUV kan også trekke en tilhenger på opp til 1800 Kg. Mercedes-Benz vil introdusere en ny EQC elektrisk bilmodell hver 9-10 måned fom. i år. https://www.thedrive.com/news/27836/first-ever-mercedes-benz-eqc-electric-suv-rolls-off-production-line-in-germany?fbclid=IwAR1Ls47R1diPVn_ghyl6S87iHiNRQ6FAddL_UJMp6EUd2_P89Rrlp4lQMhI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå