Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Fredrik skrev:

@Ron Jeremy Jeg antar at det er Marine Artillerie Batterie Vara eller bedre kjent som Møvik Fort utenfor Kristiansand. Jeg har dessverre ikke vært der så sikker er jeg ikke, men kanonen er imponerende og hvis jeg har rett også den samme som det var 8 stk. av på hhv. Bismarck og Tirpitz. Takker... jeg liker krigshistorie... :)

 

Stemmer, guttungen er meget oppslukt av alt WWII, så måtte innom å se på 380mm, imponerende mål på den, måtte bemannes av over 50 mann. Anbefales en titt, stemmer - dette er samme kanonene som Tirpitz og Bismark hadde, krupps kvalitet.

Nest største landbaserte kanonen i verden, den er også mulig å avfyre om ønskelig, nylig vedlikeholdt, går halveis til Danmark. Her er et bilde som bedre gir inntrykk av dimensjonene.

 

75CB2E16-8003-452A-B9C7-A84BA8CC5607.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy Ja... de 15" kanonene er temmelig imponerende. De kunne skyte hele 55 Km og med et tilsvarende kanonbatteri ved Hanstholm på Jylland kunne man nesten dekke innløpet til Skagerak. Det var kun et område på ca. 18 Km midt mellom Norge og Danmark kanonene ikke dekket og dette ble derfor minelagt. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjer det virkelig noe spennende i bilverdenen. De tradisjonelle bilprodusentene er tvunget til å reagere på den nye teknologien som de elektriske bilene representerer. Dette gjelder spesielt effekt og ytelser, men også i den grad pris. Det de trenger er spydspisser til en nogenlunde fornuftig pris som viser at biler med stempelmotorer stadig er relevante i en tid der mye effekt og høye ytelser etterhvert ikke vil bli et økonomisk tema med elektriske biler.

Den nye Chevrolet Corvette Stingray er fantastisk i så måte. For rundt 60000 USD (i USA) eller ca. 514000 NOK - altså omtrent den samme prisen som for en BMW 540i (i USA) - får man en en supersportsbil med en midtmontert selvpustende V8 som yter 495 HK og 637 Nm samt 0-100 Km/t på rundt 3,0 sekunder.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2019 den 21.34, Fredrik skrev:

Noe helt annet igjen, men som jeg stadig vender tilbake til - nemlig TV-serien Sopranos. For meg var dette en åpenbaring i forhold til hva som kunne vises som en serie på TV. Mest av alt minnet den om en slags lang film uten å miste plottet eller min interesse. 

Sopranos fikk derfor stor innflytelse på hvordan TV-serier generelt skulle lages og uten Sopranos ville det spesielt ikke ha vært en TV-serie som Breaking Bad, men heller ikke serier som f.eks Six foot under eller Mad Men (som imidlertid ikke er en gangster TV-serie, men allikevel er inspirert av hvordan historien Sopranos fortelles). Sopranos endret hele landskapet for TV-serier til hvordan vi kjenner disse i dag på Netflix, HBO etc.

Her er et gjensyn med skuespillerne fra Sopranos 12 år etter at serien ble ferdig innspilt i 2007. James Gandolfini (Tony Soprano) mangler dessverre. Han døde av et hjerteattakk i 2013.

Nå er huset til Tony Soprano til salgs for drøye 30 millioner:

https://www.forbes.com/sites/keithflamer/2019/06/03/tony-sopranos-iconic-new-jersey-house-lists-for-3-4-million/#7eb702ac1e55

Selger bygde huset i 1987, men vurderer nå salg. Tilsvarende boliger i området går for 15-20 millioner, men selger forsøker naturligvis å melke litt ekstra ut av salget.

Selv har jeg sett alle sesongene sikkert 15 ganger nå - går aldri lei. Serien holder seg meget godt med fantastiske skuespillere og soundtrack, det er nesten så man glemmer at det er fiksjon. 

 

001.png

002.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Werther skrev:

Selv har jeg sett alle sesongene sikkert 15 ganger nå - går aldri lei. Serien holder seg meget godt med fantastiske skuespillere og soundtrack, det er nesten så man glemmer at det er fiksjon.

001.png

Jeg vet ikke om 30 mill er mye eller lite for et slikt hus i det aktuelle området, men jeg vil tro at mange kunne tenke seg å bo i Tony Soprano's casa. Jeg ville i alle fall synes at akkurat det var rimelig kult. Serien er fantastisk, men det aller beste er hva som kom etterpå som en forlengelse av Sopranos - nemlig Breaking Bad. Hvis mulig er Breaking Bad enda bedre filmet, bedre skuespill og med en enda bedre historie.

Det aller beste med Breaking Bad er at historien har så mange lag. Egentlig fortelles det flere historier samtidig og hver gang man ser den oppdager man en ny vinkel og/eller et nytt perspektiv knyttet til historien og/eller karakterene i historien. På dette området overgår Breaking Bad helt klart Sopranos, men uten Sopranos ville ikke regissøren og manusforfatteren Vince Gilligan hatt muligheten til å utvikle Breaking Bad og spesielt ikke karakteren Walter White (jmf. ham selv). Walter White er på en måte Tony Soprano tatt til det neste nivået i relasjon til desperasjon og dette er definitivt interessant i relasjon til alle omkring dem og deres roller vis a vis hovedpersonene.

I Sopranos fortelles veldig mye av Tony Soprano's desperasjoner (angst, dårlig selvtillit, frustrasjoner, forståelse av verden etc,) igjennom hans psykolog Dr. Jennifer Melfi, men i Breaking Bad kommer dette entydig til uttrykk gjennom Walter's familerelasjoner og alle andre omkring ham. Breaking Bad har derfor flere dimensjoner og en rikere historie enn Sopranos. Når dette er nevnt synes jeg at det er vanskelig å velge en favoritt. Seriene er forskjellige, men allikevel med flere fellestrekk og utrolig bra laget begge to... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det huset i Aspen Drive var jeg oppe og kikka på når vi var i New York i Februar 😀 

8E51E1D5-7771-4914-9FEE-78A82303C46E.thumb.jpeg.5bd498bdeb3f1f246643838875307f6c.jpeg

42547268-E1E9-48EF-8A8F-2BB7D3573409.thumb.jpeg.87775a6c71d871b7e517c57c7f9b2d94.jpeg

Jeg er stor Sopranos fan, så det var absolutt ett høydepunkt for meg å dra dit å kikke. De har spilt inn så mye i og rundt det huset at det var veldig gøy å dra dit. Vi deltok på en 4 times Sopranos tur med buss, besøkte Bada Bing og mange andre steder fra serien. Men akkurat huset inngikk ikke i den turen, forståelig nok. Dette er ett nabolag hvor det bor folk, kan ikke dra busslaster med turister opp her. Så vi leide en Fiesta sedan hos Hertz på Manhattan og kjørte litt rundt på egenhånd å kikka

Helt lik Europeisk Fiesta bare med rumpe 😂

069EC428-BAF8-4412-99A1-E2980B8518CA.thumb.jpeg.66a19c2f8bda0af5718ad991b17cba12.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Veldig artig at du faktisk har sett disse scenene "live" fra Sopranos. Slikt betyr kanskje ikke så mye for "menigmann", men for de av oss som har et forhold til TV-serien er dette ganske stort... :)

Apropos elektriske biler og fenomenet med at veldig mye effekt kommer til å bli ganske vanlig og ikke minst mye billigere enn for tilsvarende kraftige stempelmotorer. Den nye elektriske supersportsbilen Evija (uttales såvid jeg forstår som "eveia") fra Lotus har intet mindre enn 2000 HK... :shock:

Veldig mye har skjedd siden den legendariske og Collin Capman's mesterverk Lotus Elan Sprint kom på markedet i 1962. Lotus Elan Sprint er selvfølgelig både det historiske og spirituelle forbildet for Mazda MX-5 som kom på markedet i 1989/90.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så er det mer eller mindre bekreftet at BMW's produksjonsstrategi de siste 10 årene har feilet og at denne strategien nå legges helt om. Dette betyr at en hel rekke modeller suksessivt avsluttes etterhvert som den nåværende genereasjonen går mot slutten. Dette gjelder jmf. flere medier modeller som Z4, iX3, 8-serien, 7-serien SWB, X2, 1-serien med 3 dører, 2-serie GT, 2-serie Cabriolet og 3-serie GT.

Årsaken er naturligvis det vi i lang tid har diskutert i denne tråden og andre steder i forumet - overgangen til elektriske biler krever mye ressurser, nye og mye strengere utslippskrav samt høye kostnader ved å ha en rekke nisjemodeller i modellprogrammet.

Noen av modellene som utfases vil derfor etterhvert bli erstattet av helt nye modeller som f.eks en i4, X8 og mest trolig en i6 og i6S som vil konkurrere direkte mot Tesla Model S og Porsche Taycan. BMW uttaler i denne sammenhengen at de er i rute med å tilsammen ha 25 helelektriske og delelektriske modeller innen 2023.

Jeg og mange andre vil imidlertid mene at dette er 4-5 år for sent og at BMW burde hatt disse modellene på plass i modellsortimentet allerede nå. Spørsmålet er derfor hvor mye BMW har tapt på dette økonomisk og ikke minst markedsmessig ved at de allerede i dag ligger langt bak de mest innovative bilprodusentene på dette området. Markedet er brutalt og slike feilgrep kan være fatale. La oss derfor håpe at BMW har ressursene til å innhente det tapte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En biltur til Kina virker isolert sett ganske interessant, men jeg tror at 6000+ Km på en kontinuerlig motorvei vil bli en ganske kjedelig affære. Effektivt, men veldig kjedelig.

Når dette er nevnt har jeg ganske blandede følelser for prosjektet. Jeg liker ikke Kina slik landet fremstår politisk i dag. Kina er et diktatur - altså en etpartistat med heller tvilsomme ambisjoner i relasjon til politisk og militær makt. Vi ser dette allerede i dag ved at de bedriver en form for økonomisk og militær imperialisme som savner sidestykke i historien mot diverse land med en viktig strategisk beliggenhet (for Kina). Dette gjelder land som Vietnam, Filippinene, en hel rekke land i Afrika samt Hellas og Grønland. De har også vist interesse for Svalbard siden Svalbardtraktaten i relasjon til Norges suverenitet er begrenset ved at enhver fysisk eller juridisk person fra statene som har undertegnet traktaten (inkl. Kina) har rett til å drive næringsvirksomhet, jakt og fiske på øyene og i territorialfarvannet rundt øyene. Kinesernes interesse for Svalbard er naturligvis knyttet til øyenes plassering etterhvert som Polhavet smelter og blir tilgjengelig for kommersiell skipstrafikk. Med dette følger selvfølgelig også miltærstrategisk betydning - og det samme gjelder naturligvis for Grønland.

Det Kina typisk gjør i denne sammenhengen er å yte økonomisk hjelp til utbygging av infrastruktur (veier, flyplasser, havner etc.). Det er kinesiske selskaper som står for arbeidet (disse er normalt egentlig stalig eiet selv om de ofte fremstår som private). Kina finansierer og styrer prosjektene og krever naturligvis noe igjen for dette. Det kan være politisk hjelp i f.eks FN systemet, men det kan også være kjøp av kinesiske varer og tjenester (f.eks militært utstyr og/eller viktig digitalt utstyr). Målet er naturligvis en øket kinesisk innflytelse økonomisk, politisk, militært og generelt samfunnsmessig.

På mange måter er Kinas strategi en slags Marshallplan versjon 2.0 - bare med den viktige forskjellen at Kina, i motsetning til USA, ikke er et demokrati og langt fra en politisk og miltær alliert.

Hong Kong og hvordan Kina i disse dager tar seg til rette der i er etter min mening en god lakmustest på hvordan kinesiske myndigheter forstår verden og handler deretter. Det samme er de gjentatte militære truslene mot Taiwan samt hvordan de bygger kunstige militære øyer i farvannet mellom Vietnam og Filippinene (mot deres ønsker). Tibet og behandlingen av deres religøse leder Dalai Lama viser også hvordan Kina farer frem med brutal hånd når de mener at dette er påkrevet. Målet er å kontrollere og bestemme over områder som kinesiske myndigheter oppfatter som deres politiske og miltære interessesfære.

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt interessant. Jay Leno viser frem sin britiske 1934 Frazer Nash. Disse bilene var unike pga. et separat kjedetrekk for hvert enkelt gear og mangelen på en differensial bak. Motoren var en rekkesekser på 1660 cm3 med bl.a et Hemi topplokk og dobbel overliggende kamaksel som ytet ca. 75 HK. Med en relativt lett vekt på ca. 760 Kg var disse bilene ganske hurtige for sin tid og det hjalp også at gearingen var temmelig hurtig. Det var ingen clutch så gearingen kunne minne litt om en slags direkte og manuell DSG-gearkasse. 

Etterfølgeren til denne bilen hos Frazer Nash var imidlertid ikke mindre interessant. Archibald Frazer Nash ble det samme året (1934) britisk importør av BMW. Bilene ble sendt som byggesett fra Tyskland og satt sammen i England. Det var bl.a den legendariske BMW 328 som ble til Frazer Nash BMW i England. BMW 328 er etter min mening en av de aller mest spennende førkrigs BMW'ene og sogar kanskje den mest interessante sportsbilen før krigen overhode.

BMW 328 ble offisielt bygget i perioden 1937-1939 (senere uoffiselt også som bl.a EMW 328) og hadde en rekkesekser på 1971 cm3 som opprinnelig ytet 80 HK (senere versjoner ytet 130 HK). Vekten var kun 830 Kg så ytelsene var absolutt bra i forhold til datiens standard og rundt 25-30 år frem i tid. Dette kombinert med  den nyeste kunnskapen innenfor aerodynamikk og understel/chassiskontroll gjorde 328 praktisk talt uovertruffen i forhold til konkurrentene.

Man må sannelig kunne si at Archibald Frazer Nash hadde sansen for å bygge og selge interessante sportsvogner. BMW'en var ikke hans egen, men du verden som navnet Frazer Nash har overlevd stort sett pga. relasjonen til BMW.

Dette er et amatøropptak (definitivt), men gir en slags følelse av hvordan det er å kjøre en BMW 328 fra 1937. Dette var altså state of the art innenfor sportsbiler i 1937 og temmelig mange år frem i tid. BMW var på denne tiden primært en produsent av flymotorer (til f.eks jagerflyet Focke-Wulf Fw 190 som ble levert til Luftwaffe fom. 1939), men med 328 satte de en milepæl i historien om biler. Det er utrolig å tenke på at bare 14 år tidligere hadde de ikke bygget en eneste bil (kun flymotorer og motorsykler).

Legg forøvrig merke til at BMW rondellen allerede er på plass over nyrene som er temmelig store fordi motorene/radiatorene på den tiden trengte ordentlig direkte kjøling... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

328 motoren må være den ultimate støtstangsmotoren. Ventilarrangemanget på den er bare genialt. Det eneste aberet med den var at den ble veldig høy da forgasserne måtte monteres på toppen for at innsugsrørene skulle få plass. 

Denne motoren ga også BMW verdifulle lisensinntekter i de første årene etter krigen da diverse engelske fabrikanter, bl.a Bristol, brukte den i bilene sine. Det sier jo litt om genialiteten at den var konkurransedyktig til langt opp på 50 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doug DeMuro tester denne uken Mercedes-Benz W201 190E 2.3-16. Dette var en ganske interessant modell som kom på markedet allerede i 1983. På mange måter var den en slags "M3" tre år før E30 M3 kom på markedet. M3 var med andre ord BMW's svar på 190E 2.3-16 - og konseptet var mer eller mindre identisk. Begge bilene var betydelig mer sportslig anlagt enn bilprodusentenes tidligere små sportslige modeller (som f.eks E30 323i/325i), begge modellene hadde selvpustende firesylindrede motorer med for tiden en høy ytelse og begge modellene gjorde det stort i motorsport.

Jeg har dessverre aldri hatt en 190E 2.3-16, men jeg har hatt den mer alminnelige søsteren 190E 2.3. Motoren var den samme M102 baserte rekkefireren, men uten Cosworth's 16-ventiler topplokk. 190E 2.3-16 ytet 185 HK, mens min mer siviliserte utgave ytet 136 HK. Umiddelbart høres dette ut som en stor forskjell, men dreiemomentet var meget bra på 190E 2.3. Motoren ytet 200 Nm ved 3500 rpm mot 235 Nm ved hele 4500 rpm for 190E 2.3-16. E30 M3 skulle ha hele 4750 rpm for å yte maksimalt 230 Nm. I praksis var derfor ikke forskjellen vedr. ytelser enormt stor ved alminnelig kjøring.

190E 2.3 var derfor populær som en budsjett banebil i likhet med f.eks E30 318is som hadde mer eller mindre identisk antall hestekrefter (134), men dog litt mindre dreiemoment (174 Nm ved 4600 rpm). E30 318is ble i sin tid populært kalt for M3 "light" og dette var vel fortjent.

190E 2.3-16 var imidlertid langt mer fokusert på andre områder. Den hadde en såkalt "dogleg" gearkasse (andre og tredjegearet rett overfor hverandre), LSD (limited slip differential), ASD (hydraulisk/mekanisk 35-100% diffsperre - som også var tilgjengelig på bl.a 190E 2.3), kortere utveksling på styringen, kraftig forsterket understel og hydraulisk fjæring/nivåregulering bak.   

Kjøremessig var alle de omtalte bilene fantastiske. Styringene var progressive og ga ordentlige tilbakemeldinger. Den beste bilen i denne sammenhengen var etter min mening langt på vei 318is (så lett og håndterbar). 190E virket tyngre enn E30 og var generelt knapt så agil, men vi snakker om marginaler i forhold til moderne biler (som er alt for tunge og satte på veien). 190E var generelt langt mer solid bygget enn E30 og dette merket man ikke minst ved tverrgående ujevnheter på Autobahn i høye hastigheter. Der E30 rystet lett og kom ut av balanse i spesielt bakakselen over slike ujevnheter var 190E helt uanfektet og gjennomført solid.

Jeg likte min 190E 2.3, men min tidligere E30 320i var en mer karismatisk bil pga. den fantastiske og lille M20B20 rekkesekseren på 129 HK og 174 Nm ved 4000 rpm. Mercedesen var hurtigere, men lyden og følelsen M20 rekkesekseren ga var definitivt å foretrekke fremfor den sterke, men relativt kjedelige rekkefirereren i 190E 2.3.

W201 kom også originalt som 190E 2.6 og da med en M103 rekkesekser på 166 HK og 228 Nm ved hele 4600 rpm. Som man kan forstå ut fra tallene var den bare marginalt hurtigere enn 190E 2.3 ved alminnelig kjøring. Modellen var også svært kostbar (også i forhold til f.eks E30 325i med 170 HK og 222 Nm ved 4000 rpm) så den solgte naturligvis relativt dårlig (kun knapt 6% av totalsalget for hele W201 serien - ca. 1,9 millioner stk. produsert).

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi abonnerer på de samme YouTube kanalene @Fredrik 

Jeg husker da jeg var høgger at vi slaktet en slik 2.3-16 som vi importerte fra Belgia. Tenkte ikke så mye mer over det helt til jeg kom over et nummer av Bilsport noen måneder senere hvor noen hadde bygd om en 190 og fått en pall med deler fra oss. Da tenkte jeg at det var en litt spesiell bil som vi hadde solgt delene fra. For meg så var det bare nok en MB 190 som vi hadde inne på bukken, det var nok av de.

Nå vet jeg ikke hvor mange MB 190 som ble solgt i Norge kontra BMW E30 men vi solgte nok 10 ganger så mye deler til 190en. Man skulle jo tro at MB var bedre biler men det var de ikke. Til E30 solgte vi bunnpanner og kardanger sammen med noen topplokk mens til 190 så solgte vi stort sett alt.

På snakk om Cosworth så skjønner jeg at 2.3-16 er ettertraktet, det var tross alt en forseggjort bil. Jeg har mye mer problem med diverse Ford modeller fra 80 tallet med Cosworth motor. Det var jo bare en bra motor i en ordentlig skranglekasse til bil. Da er lotus Omegaen mye tøffere.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt Ford fordi vår lille Fiesta 1.1 "Bravo" (mrk.II) gjorde et så fantastisk bra inntrykk på 80-tallet, men jeg har faktisk aldri senere hatt en Ford. Det ble heller mange forskjellige Peugeot modeller på meg (minimal forskjell spør du meg). Jeg har imidlerid kjørt/lånt/leid temmelig mange forskjellige Ford modeller og det generelle inntrykket er det samme. Ford bygger fine bruksbiler kjøremessig, men som du påpeker var de noen ordentlige skranglekasser på 80-tallet.

Min svoger hadde i temmelig mange år en Ford Sierra 2,3 V6 stasjonsvogn (Cologne/Köln motor) og den ga nettopp dette inntrykket. På slutten hadde den gått nesten 800000 Km. Motoren og drivverket (som var helt originalt) virket upåklagelig, men bilen var gjennomrusten og virket utrolig løs i alt. Dette ganske "løse" inntrykket ga den også 10 år tidligere og det eneste jeg egentlig kan sammenligne med er min tidligere Land Rover 88" Serie III fra 1980. 

En annen svoger hadde i mange år en Peugeot 406 2,1 TD. På slutten hadde den kjørt nesten 600000 Km (original motor og drivverk). Der var opplevelsen helt motsatt. Motoren gikk relativt dårlig og gearkassen var kranglete, men selve bilen virket stadig temmelig solid og var alt annet enn "løs" i fisken.     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...