Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, [space] skrev:

I tillegg er det vel kanskje færre entusiaster som har tatt vare på touringene, selv om de er knalltøffe de også.

Dette er nok absolutt et poeng ihvertfall når det gjelder E30 Touring og E36 Touring. Jeg husker at da jeg kjøpte vår tidligere E36 323i i 2001 var en Touring ikke aktuelt, men det var det 3 år senere da jeg kjøpte en E46 318d Touring. Det var omtrent på denne tiden at spesielt 3-serie Touring, men også dieselmotorer begynte å bli populære. Eldre 3-serier som E30 og E36 var allerede den gangen ofte stylet og/eller kjørt ihjel. 

Da jeg kjøpte vår første BMW i 1988 (det var en 320i) var hverken Touring eller dieselmotor i mine tanker selv om man faktisk kunne få denne kombinasjonen med E30 og sogar med en ganske kraftig rekkesekser. En 3-serie skulle i min bok den gangen være som sedan og helst med bensinrekkesekser - og slik tror jeg at mange andre også mente.

Når dette er nevnt liker jeg E30 Touring i dag og synes den er skikkelig kul. Spesielt som 325ix er E30 Touring barsk... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW var tidlig ute med kompakt premium  stv, men det var lav etterspørsel. Husker kun E30 og alfa 33 som små stv, mens definisjonen på stv for det europeiske markedet årene 86-89, var 124t, Citr CX break, Peugeot 505 Family. Audi 100/200 avant, Volvo 240 og 740/760 herregårdsvogn, vw Passat komboi (sedanutgaven het tom 86 Santana), Opel omega kombi.

av de mindre var det vel Opel Kadett,  Mazda 323 fra 1980? Og noen andre japanske. Du fikk også fra 86/87 kjøpt ombygde E28 kombi fra Schultz.

@Marius, ang Cybertruck , så har jeg valgt Duoeto utgaven med AWD. 

Ang ordinære/spesielle biler i Norge, er jeg i sluttfase med å sette et av mine hobbykjøretøy , jeep cj7 Renegade, som var ny i Norge 1980 ( Egersund med RZxxxx rent) tilbake 100% autentisk slik den var levert ny).

 

 

AF5559AD-782D-488A-A6FA-C566717D3559.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes som du påpeker @02-Jan enkelte små stasjonsvogner på 80-tallet, men det ble ikke solgt mange av disse i Norge. De kanskje mest merkelige av disse kunne kjøpes med kun to dører (inkl. selvfølgelig en åpning bak). Helt håpløst upraktiske stasjonsvogner, men enkle og billige.

Jeep CJ-7 er kul. Hvilken motor har du i din?

Apropos andre kule biler fra 80-tallet så har jeg som kjent hatt ganske mange Peugeot'er (7-8 stk.). Et par av disse var modellen 205. Jeg hadde et kort intermesso med GTi 1,6 og et lengere forhold til en XS 1,4 med TU3S motoren. Den siste var den kuleste med en motor som nærmest var frenetisk på høyt turtall - så agil og turtallsvillig. Den beste og mest sofistikerte var imidlertid GTi 1,9 og Harry Metcalfe tester den i sin siste video. Jeg liker spesielt hvordan han forklarer hvor artige disse franske småbilene er på svingete landeveier. De har et understel som tilgir humper i veien på en helt annen måte enn f.eks tyske tilsvarende biler. De gynger og hiver på seg, men det er bare å rette styringen riktig vei, gi gass og bilene henger med på den mest utrolige måten og akkurat dette er veldig, veldig artig og morsomt... :)

Citroën C4 Cactus (Mrk.I) er forøvrig bygget etter det samme konseptet (den virker faktisk veldig 80-talls aktig i hele konstruksjonen) og kan faktisk kjøres temmelig inspirerende (litt avhengig av motor). Man tror nærmest at den vil velte i svingene, men det gjør den ikke. Den inngir derimot til å holde god fart og har en fantastisk flyt i svingene på en helt annen måte enn hva man er vant til fra tilsvarende tyske biler. Den er selvfølgelig ingen racer og er klart utenfor komfortsonen på motorveier, men ren kjøreglede har den i mengder på alminnelige landeveier - akkurat som Peugeot 205 hadde... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det o`store feteste stasjonsvognen her har jeg hatt gleden av å ha i etpar år for maange år siden. Bilen var vel originalt en 1800 hvis jeg husker rett. En lokal entusiast og flymekaniker hadde touringen og kjøpte en 2002 TII med blueprintet motor som var på bilferie men mosa bilen.
Den bilen kjørte fra ALT man møtte på veien da, E30 325 tapte både aks i kryss og "førstemann til nabobyen"

Vet, desverre videre historie på den. Ble feilparkert, taua inn og most i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med tre dørs stasjonsvogner var vel en litt tysk ting. Foreldrene mine hadde en 73 modell Ascona Voyage i mange år. Det var en tre dørs luksus stasjonsvogn av en Opel Ascona. Det kan sikkert diskuteres hvor mye som var luksus. Det som skilte var treimitasjon i instrumentpanelet, lenger midtkonsoll med oppbevaringsrom rundt håndbrekket og tynne chromlister rundt hjulbuene. Og selvfølgelig ordentlige lavprofil dekk 185/70-13. Det var tøft.

Lit rart egentlig at stasjonsvogn var en såpass liten andel av totalsalget på E34, men det er klart de rakk jo og produsere sedaner i 4 år før touringen kom. Kan nevne at på 525Ix så var det nesten 50/50. Ca. 5000 eksemplar  av hver type. De som valgte Ix hadde antagelig også et lastebehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Godt poeng med at E34 sedan var på markedet i 4 år før Touring varianten kom på markedet. Dette hadde nok en klar innvirkning på fordelingen. Det var etter min mening ingen tvil om at E34 Touring var en temmelig elegant stasjonsvogn når den først kom på markedet. Jeg synes også at de mange motorvalgene var en interessant ting med E34. Den lille M60 V8 motoren på kun 2997 cm3 (218 HK og 290 Nm) er jo en kuriositet i dag og M51D25 motoren på 143 HK/260 Nm må ha vært en av de kraftigste dieselmotorene man kunne få i en personbil helt på begynnelsen av 90-tallet... :)

Jeg kan forøvrig se at det nå er færre enn 17000 stk. registrerte E34'er i Tyskland. Det er kun 18 stk. M5 Touring tilbake på skilter, mens det er ca. 6500 stk. 520i tilbake (altså færrest/flest).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av 525tds er det nå ca. 360 og 330 stk. tilbake (altså stadig registrerte) av hhv. sedan og Touring i Tyskland. Denne modellen begynner utvilsomt å bli sjelden. Jeg vet ikke hvor mange av de ca. 123000 stk. totalt produserte E34 Touring som ble solgt i Tyskland, men i dag er det kun ca. 3600 stk. som stadig er registrert. Antallet reduseres med 200-300 stk. hvert år.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, scoot skrev:

Mikkel Christiansen sin det der, eller MIO som han kaller seg. ( artist, Broiler ). Han har hatt myyye forskjellige biler, ligger mye bilder ute på instagram.com/drivenbymio

Ja, jeg synes det lignet på Broiler. Tydeligvis greit bilinteressert. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, N.E.W. skrev:

Går en annen RWB i Norge også. Skamtøffe om man liker det litt ekstremt.

Jeg har aldri likt stilen. Det skal lite til før det tipper over fra å være litt kult til bare dumt. Da har jeg større sans for Singer's mer nedtonede stil uten å gå på kompromiss med ytelser eller Magnus Walker's garasjebygg som primært bare handler om gi bilene en personlig touch uten å ødelegge tidsrammen bilene kommer fra.

Jeg har det litt på den samme måten med f.eks Lamborghini Countach. Den originale LP-400 er med sine enkle linjer utrolig mye mer sofistikert og elegant enn de senere variantene som bare virker vulgære. Mye derfor likte jeg Ferrari 288 GTO mer enn Lamborghini Countach selv om jeg normalt elsker Marcello Gandini's linjer. Jeg mener at Gandini må ha gått på kompromiss med seg selv etter den elegante LP-400. Designet på den fantastiske forgjengeren Miura viser dette tydelig.

Når det gjelder design på supersportsbiler som mye annet - "less is more"... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er morsomt med 911 er at den har vært gjenstand for ymse modifiseringer opp i gjennom, med blandet resultat. Singer sine skapninger er helt unike, med en attention to detail som er helt fantastisk. At noen få velger å få 911'ene sine kosmetisk moddet av f.eks RWB synes jeg bare frisker opp gatebildet. Denne typen ekstrembredding var pop når jeg var liten med Köenig og DP i spissen. Gikk en DP flatnose i Bærum på åttitallet med kjempeturbo (tror den hadde rundt 600hhp), "japsepotte" og P7 345 bakdekk for å fylle breddingen. Det var helt værst på den tiden og i dag vil jeg tippe at en velholdt ihjeltunet DP eller Köenig vil være attraktiv for noen selv den dag i dag.

Når det gjelder Countach LP 400 synes jeg den orginale Countacformen er helt fantastisk. Når det gjelder 288 GTO ser den grovt sett ut som en 308/328 på steroider. Allikevel en av Ferraris fineste i mine øyne, sammen med F40 og 355. De senere Countachene som fikk plastbredding og megavinger har jeg mindre sansen for, samme som skjedde med deTomaso Pantera. Nydelig utgangspunk formmessig, men som avsluttet karrieren i ekte åttitallsstil med kjempevinge og ekstreme plastbreddinger.

Endret av N.E.W.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...