Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Harry er vel kanskje den youtuberen som klarer å formidle essensen i det han kjører best. (Han livnærer seg som bonde og tidligere redaktør i EVO magazine) youtube kanalen er mer en hobby, samt å formidle ut til folket en god del ting og tang som vi enten ikke får sett in real life, eller at de som eier de spesielle bilene ikke har kunnskap om den til å formidle det selv. Det er her Harry kommer inn og jeg lærer stadig nye ting, spesielt om eldre biler. Man har også Chris Harris som er etter min mening best på å formidle det kjøredynaniske. Chris er jeg skjeldent uenig med, og hans drømmegarasje er ganske lik min egen. Chris og Harry har også en podcast ilag, vært å høre :)

Nå om dagen har Harry en inngående detaljert serie om restaurering av v12 motoren til sin Lamborghini Estrada. Og når han tester biler som Ferrari 550 Maranello og Lamborghini Diablo SV, så er det moro å høre hvor denne bilen sto i sin tid og hvorfor den er spesiell. Disse var for meg de ultimate drømmebilene som 13 åring, ikke så mye Testarossa, Countach og E30 M3 som "alle andre". I presentasjonsvideoene får man følelsen av å sitte med på på tur og oppleve bilen. Det er her jeg mener mange youtubere som har bilkanaler gjør helt feil. Mye snakk om infotainment, etterfulgt av fancy introer og musikk. Etterpå har man egentlig ikke lært noe om bilen.

Harry tester en del ev og plugin biler nå ifm med at han har hatt range rover i mange år men tenker å hive seg på el-bølgen. Som han sier i x5 videoen så var ikke range rover plugin så bra som xe45e. Men jeg er helt enig i det han sier at range rover er mer klasse og proposjonene er mer korrekt. Det er mye "feil" i designet til bmw om dagen, nye x5 klarer seg med et nødskrik spør du meg. I videoen lærte jeg noe nytt, at den kjører mykt og han drar referanser til Bentayga, noe som må love godt :)

Bmw har endelig laget pluginhybriden som alle har ventet på. Andre har nå en jobb med å komme på samme nivå :) man har jo biler som xc90 t8 og nye explorer hybrid, men de når ikke opp i raffinement i drivlinjen. Alle er rundt millionen, forden noe rimeligere. Skal utseende bestemme? Jeg sier ja, og hadde falt for Exploreren som tiltaler min amerikanske sedate bilsmak. Den er mer firkantet og bedre proposjonelt.

Det er bare å glede seg til en eventuell 545e :)

440i videoen; Flott bil! M3 light og mer hverdagsvennlig. En slik med manuell er ypperlig. Jeg liker også hørbar sekserlyd, men da gjennom et mekanisk åpent eksosanlegg, ikke poff-bang, som er en elektronisk kompensasjon for å sportsliggjøre det faktum at bilene nå skal ha 3-4 katalysatorer som dreper mye av lydkrispen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg liker best med Harry Metcalfe, utover den store interessen for 80-talls biler, er at hans bilinteresse er fokusert på selve kjøringen av bilene samt de mange opplevelsene med bilene som følger med dette. Bilene er viktige, men først og fremst er det opplevelsene som står i sentrum. Ergo spiller det egentlig en mindre rolle om han kjører en Land Rover Serie 1 eller en Lamborghini Countach - opplevelsene kan være like fine, men selvfølgelig helt forskjellige og dette formidler han etter min mening på en glimrende måte. Det hjelper selvfølgelig også at han har en god fortellerstemme, er voksen og har ekte opplevd erfaring (noe som merkes tydelig på hvordan han forteller om bilene/opplevelsene).

Harry er noen få år eldre enn meg, men vi er begge et produkt av 80-tallet og vi kjørte begge biler på denne tiden som ikke er helt ulike. Entusiasmen for oldschool Land Rovere har vi felles, men der Harry først og fremst alltid har fokusert på italienske sports/sportslige biler har jeg fokusert på tyske ekvivalenter (primært Porsche og BMW). Konseptmessig ganske ulike, men jeg kjenner meg veldig godt igjen når Harry forteller om opplevelsene han hadde og har med disse bilene... :)

En annen ting vi har felles er interessen for en godt skrevet bilhistorie/artikkel i et seriøst bilmagasin. I en tid før internettet var dette den primære kilden til kunnskap og leseropplevelser for bilentusiaster. Jeg holdt meg til CAR Magazine, mens Harry gjorde en karriere som redaktør i konkurrenten EVO Magazine. Begge holdt en svært høy kvalitet og tiltrakk seg de aller beste skribentene. Noen har dessverre gått bort, men det er litt artig at kjente folk som f.eks James May og Chris Harris begynte deres karrierer i disse magasinene. Jeg kan huske at en ung James May skrev utmerkede artikler for CAR og at de av og til bragte artikler skrevet av f.eks Rowan Atkinson (Mr. Bean). Ikke mange med førstehåndskjennskap til diverse Aston Martin modeller og McLaren F1 skrev slike artikler så de var høyt verdsatt. Det man la merke til er at konstruksjons/bilentusiastmiljøet på dette nivået i England var/er relativt lite og at alle kjenner hverandre. Dette legger man også merke til i Harrys videoer og det er litt artig. Mange kjente navn går igjen i ulike sammenhenger og dette er etter min mening faktisk ganske lærerikt... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt videoene til Harry, han er en eksellent formidler og bruker ett språk folk flest kan forstå når han forteller om en bil. 

Også er det jo sånn at det faktisk går an å sette pris på forskjellige kjøreopplevelser. Veldig mange særlig i BMW miljøet rynker på nesen over alt som ikke er sportslig satt opp. Ekte entusiasme er jo å kunne like å kjøre en Defender like mye som en Ferrari. Dette har jeg forsøkt å få folk til å forstå lenge med mine bilvalg. Folk sier til meg at de ikke kan forstå hvordan en BMW entusiast som meg kan gå bort å kjøpe en Ford Crown Victoria. Du finner ikke en bil som viker mer fra BMW sine kjøreegenskaper enn denne...og det var nettopp derfor jeg hadde lyst på en. Det hele handler om kjøreopplevelsen i den aktuelle bilen, og skjønner man ikke det så har man misforstått ett og annet rundt det å være bilentusiast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg liker veldig godt videoene til Harry, han er en eksellent formidler og bruker ett språk folk flest kan forstå når han forteller om en bil. 

Også er det jo sånn at det faktisk går an å sette pris på forskjellige kjøreopplevelser. Veldig mange særlig i BMW miljøet rynker på nesen over alt som ikke er sportslig satt opp. Ekte entusiasme er jo å kunne like å kjøre en Defender like mye som en Ferrari. Dette har jeg forsøkt å få folk til å forstå lenge med mine bilvalg. Folk sier til meg at de ikke kan forstå hvordan en BMW entusiast som meg kan gå bort å kjøpe en Ford Crown Victoria. Du finner ikke en bil som viker mer fra BMW sine kjøreegenskaper enn denne...og det var nettopp derfor jeg hadde lyst på en. Det hele handler om kjøreopplevelsen i den aktuelle bilen, og skjønner man ikke det så har man misforstått ett og annet rundt det å være bilentusiast.

Jeg er helt enig. Det er nok derfor jeg godt kan tenke med en gammel  Citroën CX som hobbybil. Det er bare plassen og litt økonomi som stopper meg. Også har jeg et prinsipp at det ikke er noen vits i og ha en bil på utstilling, man skal ha tid til og bruke de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2020 den 11.39, Rune-K skrev:

Videoene til Harry er flotte, har virkelig sansen for at han bruker bilene sine. Det er ikke mange som legger en påhengsmotor foran i en Testarossa for han trengte og frakte den til Rivieraen.

Eller kjører den samme Testarossaen til Sahara bare fordi man kan og har lyst... :)

Her passer det ganske bra med en video om det helt motsatte natur/værfenomenet. Jeg lurer på hvor mye Aksel Svindal fikk av Porsche for denne reklamefilmen.... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne Furuholmen (a-ha) står bak en ganske spesiell musikkvideo. Dette er noe av det mest eksentriske jeg har sett på lang tid, men musikken er faktisk ganske bra. Man ser definitivt ikke denne videoen uten å bli litt påvirket (eller hva man nå skal kalle det)... :huh:

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gleden med gamle motorer og ikke bare høytytende motorer som denne DOHC rekkesekseren på 3670 cm3 med tre stk. Weber forgassere. Motoren yter 318 HK og 377 Nm (fordelt på kun 1250 Kg), noe som var temmelig imponerende i 1961 (spesielt når vi snakker street-legal biler).

Det er i dag en kunstart å kunne justere disse motorene (les: forgasserne) korrekt, men selv 20-25 år senere på midten av 80-tallet da mange biler hadde fått innsprøytning istedenfor forgassere krevde det fagkunnskap å justere motorene korrekt. Jeg husker ved to tilfeller at jeg fikk behov for dette. Først med en Porsche 924 og noen år senere med en BMW E30 320i. Begge gangene fikk jeg justert motorene i byen Offenburg i Tyskland midt i Rhindalen. Dette var ganske tilfeldig, men det var på Autobahn at jeg merket at bilene ved belastning ikke ytet ordentlig på toppen av effektkurven og at noe derfor var galt. Målet for turen var begge gangene Strasbourg og den nærmeste litt større tyske byen med skikkelig teknisk kompetanse var Offenburg.

Forskjellen etter justeringene var ikke som natt og dag, men signifikant. Viktigst var at motorene virket klart mer sterke og villige helt opp til rødlinjen. En annen viktig del var at motorene var villige også splittsekundet etter at man f.eks gikk av gassen på høyt turtall. Med en skikkelig justert motor var det ingen forsinkelser og man hadde perfekt direkte kontakt med motoren på gasspedalen (stort sett noe helt annet enn i dag)... :)

           

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2020 den 20.04, Fredrik skrev:

Hehehe... når vi snakker om solen osv. Denne videoen ble postet av Harry Metcalfe i dag for ca. 2 timer siden. Jeg elsker designet på denne modellen med utbyggingene rundt hjulhusene og de mer enn kule lufteslissene på panseret... :)

 

I dagens video presenterer Harry Metcalfe del to når det gjelder historien om Audi Quattro. Denne gangen tar han for seg den alminnelige Audi Quattro varianten som var basert på Audi Coupé (B2) og ble presentert den 3 mars 1980 for ganske nøyaktig 40 år siden.

Motoren er en rekkefemmer på 2144 cm3 med 10 ventiler som yter 200 HK og 285 Nm. 0-100 Km/t går løs på 7,1 sekunder og topphastigheten er i området rundt 225 Km/t. Utover at denne motoren var temmelig kraftig og hadde et veldig artig lydbilde er den mest interessante tekniske siden ved bilen naturligvis firehjulstrekket med manuell midtmontert differensialsperre (Torsen differensial ble montert fom. 1987).

Audi Quattro var essensielt håndbygget og det ble totalt bygget 11452 stk. i perioden 1980-1991.

For å sette Audi Quattro i et historisk perspektiv relativt til f.eks BMW må vi tilbake til E12 (5-serien) og E24 (6-serien). Ytelsesmessig var det kun M635CSi som var hurtigere, men den hadde ikke firehjulstrekk så i praksis var Audi Quattro litt hurtigere bortsett fra når det gjaldt topphastigheten der BMW'en var ganske så mye hurtigere med en topphastighet på hele 255 Km/t.

Allikevel... når man ser bildet under her er det ingen tvil om at Audi på begynnelsen av 1980 tallet helt klart var mer enn klart ledende designmessig i tillegg til ytelsesmessig. Tenk Mercedes-Benz W123 og BMW E12/E24 og det er ingen tvil etter min mening... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

I dagens video presenterer Harry Metcalfe del to når det gjelder historien om Audi Quattro. Denne gangen tar han for seg den alminnelige Audi Quattro varianten som var basert på Audi Coupé (B2) og ble presentert den 3 mars 1980 for ganske nøyaktig 40 år siden.

Motoren er en rekkefemmer på 2144 cm3 med 10 ventiler som yter 200 HK og 285 Nm. 0-100 Km/t går løs på 7,1 sekunder og topphastigheten er i området rundt 225 Km/t. Utover at denne motoren var temmelig kraftig og hadde et veldig artig lydbilde er den mest interessante tekniske siden ved bilen naturligvis firehjulstrekket med manuell midtmontert differensialsperre (Torsen differensial ble montert fom. 1987).

Audi Quattro var essensielt håndbygget og det ble totalt bygget 11452 stk. i perioden 1980-1991.

For å sette Audi Quattro i et historisk perspektiv relativt til f.eks BMW må vi tilbake til E12 (5-serien) og E24 (6-serien). Ytelsesmessig var det kun M635CSi som var hurtigere, men den hadde ikke firehjulstrekk så i praksis var Audi Quattro litt hurtigere bortsett fra når det gjaldt topphastigheten der BMW'en var ganske mye hurtigere med en topphastighet på hele 255 Km/t.

 


Av Sport QUATTRO ble det kun bygd ca 220 stk. Di måtte bygge minimum 200 stk som måtte selges i det åpne markedet, de resterende ble det bygd rallybiler av, Gruppe B. Sport QUATTRO hadde 30 cm kortere akselavstand , motor hadde standard 300 hk.

Ønsker du en slik original bil i dag, må du virkelig grave dypt i lommeboka, det ligger ute 3 stk på Mobile.de

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=286124836&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=1900&makeModelVariant1.modelId=16&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=DESCENDING&fnai=prev&searchId=1e6e78d1-a9f1-fccf-3fd8-e43006c78fc7

A total of 214 units were built for homologation for the Group B rally class. This is number 089 of that. 164 copies ended up on the market.

The Sport quattro is built in 4 colors; Tornadorot (134 pieces), Alpinweiß (48 pieces), Kopenhagenblau (21 pieces) and Malachitgrün (15 pieces). In addition, two more black ones were produced, but these were intended for the management of Audi.

Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi Sport Quattro er en sjelden modell, men den alminnelige varianten også kalt "ur-quattro" ble det bygget noen flere av (selv om 11452 stk. heller ikke er akkurat mange). Jeg kan huske å ha sett et par på 80-tallet, men selv på Vindern i Oslo der jeg vokste opp var dette en temmelig unik bil.

Modellen som i praksis tok Audi opp i premium segmentet var Audi 100 Avant (C3, 1982-1991). Den modellen kom med ulike varianter av den femsylindrede motoren med et motorvolum varierende fra 1921 cm3 til 2309 cm3 fordelt på over 20 forskjellige modellvarianter. Bestselgeren var trolig 2,3E varianten med 136 HK og 190 Nm. Quattro systemet var naturligvis tilgjengelig og bilene var helgalvaniserte mot rust. Noen modeller hadde også Audi's patenterte sikkerhetssystem Procon-ten. Dette var et mekanisk pre-airbag sikkerhetssystem som med vaiere trakk rattet vekk fra føreren samt strammet selene.

Audi 100 C3 og spesielt Avant modellen ble på et tidspunkt veldig populær i Oslo vest og kjempet side om side med Mercedes-Benz W124 T-model (begge tilgjengelig med firehjulstrekk) om å være den foretrukne hyttebilen med mindre man gikk all in og kjøpte den langt mer kostbare Mercedes-Benz Geländewagen. E28 5-serien fra BMW kom til kort i denne sammenhengen (den kom hverken som stasjonsvogn eller med firehjulstrekk) og da E34 kom på markedet i 1987 var det på høy tid at BMW tok for seg deres del av dette markedet.

På mange måter var disse modellene forløperne til moderne lette SUV'er (crossovere) slik vi forstår begrepet i dag. Ikke så mye konseptmessig, men bruksmessig. Markedet var der ved at en mer aktiv livsstil begynte å gjøre seg gjeldende. Folk fikk også bedre råd og kunne derfor betale for mer avanserte og påkostede biler.            

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to stk. iPhone mobiltelefoner - en 5S og en 8 Plus. 5Sén blir faktisk stadig oppdatert med nye versjoner av iOS og den siste er versjon 12.4.5 som jeg installerte i dag. Oppdateringene handler primært om sikkerhet og all ære til Apple for dette.

Det som imidlertid er litt interessant for min del er at jeg hører mye på musikk med mine mobiltelefoner. Det er hjemme, i bilen og når jeg løper eller går turer. Normalt bruker jeg Spotify til dette, men i det siste har jeg også begynt å høre på Youtube. Jeg postet for noen dager siden et innlegg i off-topic tråden der jeg fokuserte på Firefox og div. utvidelser til firefox som kunne gi en bedre kvalitet (primært lyd) ved nedlastinger fra Youtube (ikke f.eks MP3, men ordentlig lossless kvalitet).

Uansett... jeg fant et opptak av Tom Petty & The Heartbreakers på Youtube der lyden er tatt rett fra miksebordet og er delvis i temmelig høy kvalitet (live). Jeg har sammenlignet denne lyden på mine to mobiltelefoner og den er i praksis identisk. Den er i begge tilfeller meget bra, men ikke så bra som på min PC. Det siste er et helt annet tema, men hvorfor merker man ikke forskjell på lyden via iPhone 5S kontra 8 Plus? 

Umiddelbart skulle man tro at en mobiltelefon som 8 Plus er istand til å gi en vesentlig bedre lyd enn en 4 år eldre 5S. Bare for å gjøre det helt klart er jeg veldig tilfreds med min 8 Plus. Den er en fantastisk mobiltelefon (hvis man vil ha en stor iPhone) og spesielt til prisen. Allikevel lurer jeg litt på om Apple i det hele tatt gjorde noe med lydkvaliteten i løpet av de 3-4 årene som gikk mellom da disse mobiltelefonene kom på markedet. Er det noen som vet mer om dette enn jeg gjør?

Her er live opptaket med Tom Petty & The Heartbreakers jeg snakker om (knapt 5 måneder før han døde og på de siste to låtene ca. 1 måned før han døde). Det er en fotomontasje, men lyden på spesielt låten "You got lucky" er veldig bra og med en temmelig fin dynamikk (dette er også låten videoen starter ved når man trykker på linken)... :)

For de som er litt ekstra interessert er koret britiske The Webb Sisters. Spesielt på låten "Swingin" (før "You got lucky") briljerer de med både punktlighet og tonetreff. Jepp... jeg elsker Tom Petty når han var som best... :)

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som folk har fått trukket et lettelsens sukk etter at BMWs i4 Concept faktisk ser forholdsvis brukbar ut, er det kanskje plass til å nevne en annen nyhet. Fra årets virtuelle Geneveutstilling kommer Koenigsegg Gemera. Koenigseggs første fireseter og også deres første firehjulsdrevne bil. Personlig synes jeg de har fått til et utrolig vellykket design. Bilen er en hybrid med tre motorer og en totaleffekt på 1700 hk. Forbrenningsmotoren er en tresylindret toliter med 600hk/600Nm. 400Nm allerede ved 1700 RPM. Motoren har Koenigseggs Freevalveteknologi, dvs at den har elektriske aktuatorer på ventilene i stedet for kamaksler. Gemera har, akkurat som Regera, Koenigsegg Direct Drive, dvs ikke noen girboks, men en clutch som er bygget for å kjøre med slipp på lave turtall. Imponerende at en såpass liten bilfabrikk klarer å putte inn så mye teknologi i bilene sine.

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian von Koenigsegg (opprinnelig Königsegg) imponerer virkelig stort. Det er utrolig hva de får til på den lille bilfabrikken (begrepet fabrikk er kanskje å strekke hva det handler om litt langt) med kun 2-300 ansatte i Ängelholm midt mellom Helsingborg og Halmstad. Det som også er litt artig er at det var filmen Flåklypa som gjorde Christian bilinteressert (akkurat dét er han ikke alene om), men få starter eget firma som 22 åring for å bygge supersportsbiler... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...