Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

19 timer siden, Fredrik skrev:

Christian von Koenigsegg (opprinnelig Königsegg) imponerer virkelig stort. Det er utrolig hva de får til på den lille bilfabrikken (begrepet fabrikk er kanskje å strekke hva det handler om litt langt) med kun 2-300 ansatte i Ängelholm midt mellom Helsingborg og Halmstad. Det som også er litt artig er at det var filmen Flåklypa som gjorde Christian bilinteressert (akkurat dét er han ikke alene om), men få starter eget firma som 22 åring for å bygge supersportsbiler... :)

Her er en flott artikkel om Koenigsegg. https://www.tv2.no/a/11221310/ 

Fred som det handler om her er mangeårig medlem i BMWccn. En utrolig hyggelig fyr. Han hadde en artikkel i Fahrfreude for noen år siden om hvordan han hentet I8en sin i fabrikken i Tyskland og reaksjonen når han kom og skulle hente den. Skal legges til at han har en sykdom som gjør at han ikke kan gå veldig langt og dermed bruker rullestol til vanlig. Det tror jeg er Norges eneste I8 som kan parkere på handikapplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Her er en flott artikkel om Koenigsegg. https://www.tv2.no/a/11221310/ 

Fred som det handler om her er mangeårig medlem i BMWccn. En utrolig hyggelig fyr. Han hadde en artikkel i Fahrfreude for noen år siden om hvordan han hentet I8en sin i fabrikken i Tyskland og reaksjonen når han kom og skulle hente den. Skal legges til at han har en sykdom som gjør at han ikke kan gå veldig langt og dermed bruker rullestol til vanlig. Det tror jeg er Norges eneste I8 som kan parkere på handikapplass.

Og I8`n kjørte han rett fra fabrikken til noen runder på  Nürburgring. Her fotografert av meg utenfor Pistenklause/ Hotel Am Tiergarten.   

DSC_0150.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilmarkedet i USA viser en ganske interessant utvikling med det sterke fokuset på store SUV'er, men i skyggen av denne utviklingen pågår en forsterket trend mot store pickup trucks (i prinsippet store SUV'er med et lasteplan). Det som virkelig er interessant i denne sammenhengen er at disse små lastebilene nå markedsføres som premiumbiler på nivå med påkostede BMW 5-serier og f.eks X7 - og de oppnår stadig større markedsandeler i USA.

Overgangen til elektriske biler påvirker utrolig nok også disse bilene ved at bilprodusenter som f.eks GM nå har annonsert at de vil investere ca. 25 milliarder kroner i forbindelse med denne overgangen. Den første modellen som en følge av denne satsingen vil være en elektrisk pickup som kommer på markedet i slutten av 2021. Så forstår man bedre hvorfor det var så viktig for Tesla å presentere Cybertruck for markedet selv om modellen helt åpenbart ikke var ferdig utviklet.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par innlegg siden belyste jeg gleden ved gamle biler (altså virkelig gamle biler fra 1960-tallet) med Iain Tyrrell og en Aston Martin DBGT4 fra 1961 som han jobbet litt på i Sydafrika. I dag tar Harry Metcalfe for seg ulempen/e med slike gamle biler ved å vise oss sin Lancia Fulvia 1600 Sport Zagato som er 10 år yngre. Her er det litt viktig å påpeke at Aston Martin DBGT4 var en sjelden og kostbar supersportsbil, mens Lancia Fulvia 1600 Sport Zagato essensielt var en sportslig coupé basert på en alminnelig bil (dog spesiell og sjelden siden den var bygget av Zagato). 

Dette var toppversjonen av Lancia Fulvia som har en V4 motor på 1584 cm3 som yter 115 HK og 155 Nm. Dette var ganske mye i 1971 - Porsche 911T hadde f.eks 125 HK og BMW E10 2002ti hadde 120 HK. Vekten er kun 1030 Kg så 0-100 Km/t går løs på ca. 9 sekunder hvilket ikke er så galt for en snart 50 år gammel bil av denne typen (911T og 2002ti var mer eller mindre like hurtige). Bilen har en såkalt "dogleg" gearkasse der 2 og 3 gearet står rett overfor hverandre. Dette viser at bilen var en nogenlunde seriøs konstruksjon på begynnelsen av 70-tallet og primært konstruert for sportslig kjøring på landeveier.

Lancia Fulvia 1600 Sport Zagato har en liten relasjon til BMW ved at designeren Ercole Spada jobbet under Claus Luthe's ledelse da E32 og E34 modellene ble designet.

Jeg er for ung til å ha større kjennskap til biler av dette kaliberet, men store deler av teknikken minner mye om klassiske Land Rovere helt opp på 90-tallet så helt ukjente for meg er disse bilene ikke (i relativ forstand). Èn ting er ihvertfall helt sikkert og det er at disse bilene har sjarme i bøtter og spann. Man lever seg inn i bilene på en helt annen måte enn i dag og dette er også helt sikkert årsaken til at Lancia Fulvia er en av Harry Metcalfe's favoritter i hans bilsamling... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm... vi skrur tiden 10-15 år frem og foretar en liten avstikker til Nederland med Alfa Romeo 75 2,5 V6 og BMW E30 325i. Begge bilene er fantastisk fine og originale, men jeg legger spesielt merke til BMW'en som bortsett fra at den er en 325i er temmelig lik min tidligere et år nyere 320i (begge modellene var med andre ord pre-facelift modeller og med fire dører).

Lakkfargen og interiøret på BMW'en er helt likt som på min 320i med bl.a originale BMW Recaro sportsseter (til og med det samme mønsteret) og M-Tech 1 sportsratt (verdens beste ratt spør du meg). Jeg byttet frontleppen som var lukket på 320i til en 325i frontleppe som var åpen - så mye kulere. Jeg kjøpte også de samme BBS felgene til min 320i som originalt hadde BMW's såkalte "bottlecap" felger. 

En annen kul ting med 325i var enderørene på eksosanlegget som stakk ut til siden (klart sexy på 80-tallet). Det var identisk på 320i, men den hadde kun et enderør (med omtrent den samme diameteren). På facelift modellen fom 1988 fikk 320i to enderør, men de var syltynne og dette så bare dumt ut i mine øyne. Jeg beholdt standardeksosen, men at bilen bare hadde et enderør var et irritasjonsmoment så lenge jeg hadde bilen.

BMW's M20 rekkesekser var fantastisk og det er helt riktig som det poengteres i videoen at motoren hadde en dyp og sterk klang på bunnen samt en slags herlig "metallisk" klang på toppen. Motoren var virkelig karismatisk og man var med på en reise igjennom effektregisteret som nye motorer ikke gir på den samme måten. Selv kun 129 HK som jeg hadde i min 320i i motsetning til mer solide 170 HK i 325i var en veldig artig opplevelse og klart avhengighetsskapende. BMW bygger dessverre ikke slike motorer lenger og det er litt trist.

Alfa Romeo 75 2,5 V6 har jeg ikke kjørt, men jeg har kjørt storebroren Alfa Romeo GTV6 2,5 med den samme motoren (dog med 160 HK istedenfor 156 HK). Jeg mistet til og med lappen da jeg hadde en Porsche 944 (163 HK) og kappkjørte mot en slik Alfa Romeo opp bakken fra Drammen mot tunellen ved Lier i 1988. Alfa Romeo hadde helt klart fine biler på denne tiden... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Llewellyn i Fully Charged (Youtube) presenterer en liste over alle de beste elektriske bilmodellene som er tilgjengelig på markedet i dag eller vil bli tilgjengelig i løpet av relativt kort tid. Det er etterhvert ganske mange ulike bilmodeller og helt klart noe for enhver smak. Det som er interessant er hvor hurtig utviklingen nå går og ikke minst hvor bra disse bilene har blitt. Denne utviklingen vil helt sikkert bare fortsette med forsterket kraft.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt med dagsformen, men hvis jeg virkelig skulle kjøpe en eldre BMW - la oss si en veteran og 30 år gammel, må det nesten bli E32 7-serie. Jeg ville ikke ha gått for en 750i, men derimot en 735i med M30 motoren (3430 cm3). Denne rekkesekseren var gammel da E32 kom på markedet, men en særdeles velprøvet og solid konstruksjon. M30B35 motoren ytet på dette tidspunktet med katalysator 197 HK og 285 Nm.

Den store nyheten var at man også kunne få M60 V8 motoren i E32. Den fantes i to versjoner med enten 2997 cm3 (218 HK og 290 Nm - 730i) eller 3982 cm3 (286 HK og 400 Nm - 740i). Forskjellen vedr. den lille V8 motoren og den store rekkesekseren (735i) var at dreiemomentstoppen på V8 motoren lå 500 rpm høyere enn for rekkesekseren. V8 motoren var med andre ord ganske "spiss" i karakteren der rekkesekseren hadde et betydelig bedre bunndrag. Rekkesekseren var også marginalt hurtigere 0-100 Km/t og hadde litt høyere topphastiget.

E32 er en glemt modell i dag, men jeg synes at dette er en av de fineste BMW modellene igjennom tidene. Designlinjene er klart i tråd med den mer kjente E34 5-serien, men finere etter min mening. Designet er mer substansielt og litt barskere i klassisk BMW terminologi.

I gamle dager - altså for rundt 25 år siden - var den helt store ombyggingen vedr. E32 å montere inn en S38B38 motor fra E34 M5 (340 HK og 400 Nm). BMWCCN's tidligere president, Geir Skjelbred, gjorde dette med en S38B36 motor (315 HK og 360 Nm). Begge rekkeseksere fra E34 M5 (original og facelift).

Det som er interessant i dag er at selv om E32 er totalt ca. 20 cm lengere enn G20 3-serie (primært pga. overhenget bak) er akselavstanden allikevel ca. 2 cm lengere på G20. E32 er også bare 2 cm bredere enn G20. E32 er sogar over 4 cm lavere enn G20. Alt i alt er dagens 3-serie nå mer eller mindre like stor som 7-serien var 30 år siden og dette gjør E32 uten tvil til en interessant litt eldre veteran/entusiastbil i min verden.

Jeg ville som sagt ha valgt E32 med M30B35 rekkesekseren og manuell gearkasse (735i), men er man åpen for å betale mer kan man også få den med en M60B40 V8 motor (740i) eller en M70B50 V12 motor (750i). Alpina kunne også tilby en B12 5,0 versjon med hele 350 HK og 470 Nm. En klassisk barsk oldschool BMW... :)

Enderørene på denne E32 750iLén er originale og firkantet store og kule. Det beste var at eksospotten var temmelig massiv og lett tiltet slik at deler av undersiden var synlig bakfra - visuelt litt ekstra potent og klassisk BMW slik det var... :)

e3758b665b27ea25.jpg&key=88efaeb44d1fc09    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte kvalitetsinnlegg Fredrik som er koselige å lese :) du treffer mitt i roten på min bilinteresse, altså bmw fra 80 og 90 tallet. Selv om disse er nokså mekaniske, så er likevel differansen stor når man sammenligner den med 60 talls Lancia. Den bilen har helt klart sin sjarm, en sjarm biler som er bygget over samme enkle lest ikke klarer å gjenskape (mazda mx5) mange er sikkert uenige med meg der.

Deler entusiasmen for m20. Har kjørt et par slike, og akkurat som du sier; de tar deg med på en reise gjennom registeret i lyd og effektkurve. Mange av dagens lineære motorer er så sjelløse at man kan likegodt kjøre elbil. M50 325i er også en slik god motor som m20. M30 har jeg hatt flere av, de er solide som fjell, dog litt flatere lydbilde. Man må opp i m88/s38 utgavene av m30 blokka før det låter godt mener jeg.

E32 er helt klart stilige biler :) jeg liker spesielt godt panseroverhenget som blir som øyelokk på lyktene ved rett skygge. Morro å lese sammenligningene i dimensjoner og mål som du tar opp :)

Du har sett denne?

https://www.finn.no/162551287

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt E32, dette må være den 7-serien som har fått den mest ufortjent plass i skyggen. Mange vil nok si at E65 var den mest revolusjonerende 7-serien men jeg føler E32 var vel så innovativ. Det var mye denne bilen brakte på banen av teknologi og komfort som senere ble standard. Xenonlys, fabrikk integrert mobiltelefon, elektisk justerbare dempere, ryggesensor osv kom først i en E32. Noe annet som gjør denne bilen litt betydelig er at dette var modellen BMW viste hvor de ville ta styringen fremover. E32 var startskuddet på den offensiven BMW skulle komme med, E32 varslet slutten på at Mercedes skulle regjere i premiumsegmentet alene. En alt for betydelig modell til å ha fått den lave statusen den har i dag. 

Også er det noe utrolig jappete med denne bilen. Den oser av 80 tallets vellykkethet, var du noen som hadde oppnådd noe så kjørte du E32 7-serie. Mye av skylden for dette har nok diverse filmer og serier fra samme periode, business menn, direktører, banksjefer, aksjemeglere og hvitsnippforbrytere kjørte E32 hvis de var under 60 år (de over 60 år kjørte W126 Merce). Det var nok ikke få BN registrerte E32 735i som kjørte opp i Holmenkollen på slutten av 80 tallet 👍

En slik 735i prydet forsiden av 1987 årgangen av Fahrfreude, stormende gjennom en vanndam. Det illustrert fint hvordan E32 ankom luksus segmentet 😀

747FBD5A-522F-488A-932E-EA05E8BDB92E.thumb.png.88871c3a85d0ef5c7002b8ae6bf1fbc2.png

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Flott innlegg, men du glemte det aller viktigste og som virkelig gjorde at 7-serien tok over tronen fra Mercedes-Benz S-klassen - nemlig M70 V12 motoren i 750i. Dette var den første tyske V12 motoren i en bilmodell etter WW2 og at det var BMW som sto bak den bragden var en sensasjon. M60 V8 motoren var også BMW's første siden modellen 501/502 - den såkalte "Barockengelen", som kom på markedet i 1952.

@Evopower Takk for hyggelige ord og den Alpina B11én er virkelig en kuriositet. Det er ikke ofte man ser biler som 7-serien med vinge bak ellers klassisk Alpina slik de var før i tiden. Hmmm... 379000 NOK tilsvarer 208000 DKK jmf. dagens kurs. Det er billig for en slik bil... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger Fantastisk! Dette klippet har jeg lett etter i lang tid. Jeg husker at jeg så videoen da den var ny... så gikk den flere år i glemmeboken, men ble aktualisert på nytt da Doug DeMuro for en tid tilbake laget en video om Jay Leno's F1.

Dette er klassisk Tiff og bilen både var og er fantastisk. Da F1 kom på markedet i 1992 var den en sensasjon og BMW's S70/2 V12 motor blandt bilhistoriens fineste motorkonstruksjoner. Dette var forøvrig på samme tidspunkt som da E32, E34, E31 og E36 var på markedet - i mine øyne BMW's absolutte storhetstid og S70/2 motoren bare bekrefter dette.

Den selvpustende S70/2 V12 motoren på 6064 cm3 yter 627 HK ved 7500 rpm og 651 Nm ved 5600 rpm. Dette er nok til at McLaren F1 klarer 0-100 Km/t på 3,4 sekunder, 0-200 Km/t på 9,4 sekunder, 0-300 Km/t på 23 sekunder og en topphastighet på 371 Km/t. Senere versjoner av modellen der turtallssperren var fjernet til maks 8300 rpm klarte hele 391 Km/t - og dette var altså på midten av 90-tallet.

Når man ser at F1 understyrer og danser litt i svingene er det viktig å huske på at F1 er en "analog" supersportsbil og dermed ikke har f.eks Dynamic Stability Control (DSC). Det hele er lagt i hendene på sjåføren og i den sammenhengen er McLaren F1 og f.eks Porsche Carrera GT ikke så ulike. Takk for supert innlegg i tråden... :)

Og så over til dagens alvor (dessverre). Jeg kom over dette to dager gamle klippet fra britiske Channel 4 nyhetene og Corona viruset er definitivt noe vi bør ta alvorlig. Det er etter min mening mange gode refleksjoner Dr Richard Hatchett (CEO of the Coalition for Epidemic Preparedness Innovations) kommer med - og vi har alle et ansvar for å begrense hvor alvorlig dette blir.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tåler et gjensyn med Davide Cironi's Lamborghini Miura SV. Bilen er ikke helt i mint condition, men stadig veldig fin og for en supersportsbil. Miura regnes som den første supersportsbilen som vi kjenner det i dag og den ble produsert i perioden 1966-1973. SV modellen ble det totalt bygget 150 stk. ut av en totalproduksjon for hele Miura serien på 764 biler.

Miura har en en såkalt "Bizzarrini" selvpustende 60° V12 motor på 3929 cm3 liter som yter avhengig av modell 350 til 385 hestekrefter (samt 389 til 400 Nm). Vekten på bilen varierer mellom 1125 til 1298 Kg. 0-100 Km/t går som best løs på 5,7 sekunder og topphastigheten er 276-290 Km/t (igjen avhengig av modell). SV modellen er den siste generasjonen av Miura samt også den kraftigste og hurtigste.

Det er et par veldig interessante likheter mellom Lamborghini Miura og BMW M1. Det var meningen at Lamborghini skulle konstruere og bygge M1. Lamborghini fikk imidlertid økonomiske problemer og BMW tok etterhvert over kontrollen. Før man kom så langt var bl.a rørrammen ferdig utviklet og den ble i likhet med Miura konstruert av Gianpaolo Dallara. M1 ble designet av Giorgetto Giugiaro hos Italdesign. Miura ble designet av Marcello Gandini hos Bertone, men han hadde sin læretid under Giugiaro. Fellesnevneren er imidlertid Paolo Stanzini som på den samme tiden som da Miura ble designet var leder for designavdelingen hos Bertone, men senere via et mellomspill hos Ghia etablerte Ital Styling (Italdesign) og dermed også var leder der da M1 ble designet noen få år senere. Vi snakker om "gutta boys" - et lite miljø i Italia der alle kjente alle. Det er ikke så merkelig at nesten alle supersportsbilene på denne tiden stort sett var veldig like konseptmessig og langt på vei designmessig... :)

En annen liten raritet er at både Miura og M1 har felger fra Campagnolo. Akselerasjonen på bilene er ikke dramatisk mye mer imponerende for Miura SV selv om den har over 100 ekstra hestekrefter i forhold til M1. Miura SV drar imidlertid klart fra over 100 Km/t og det skulle egentlig bare mangle. Det skiller imidlertid 9 år mellom bilene og dette er nok også årsaken til at forskjellen ikke er større enn den er. M1 klarer 0-100 Km/t på 5,7 sekunder (Miura SV 5,7 sekunder) og 0-200 Km/t på 21,3 sekunder (Miura SV 16,5 sekunder). M1 har en topphastighet på 265 Km/t, mens Miura SV klarer opp mot 290 Km/t. 

Miura SV har med andre ord akselerasjonsytelser omtrent som en 35 år senere BMW E46 M3 CSL. BMW'en er klart hurtigere 0-100 Km/t, men bare et sekund hurtigere 0-200 Km/t. Uten elektronisk begrensning på M3'en er topphastigheten omtrent den samme for begge bilene. E46 M3 CSL har for ordens skyld en rekkesekser som yter 360 HK og 370 Nm.

Lyden og fremtoningen på Lamborghini Miura er stadig fantastisk over 50 år senere... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke YouTube eller Wikipedia når man har denne siden og deg Fredrik her.

Neida fra spøk til alvor ,denne siden liker særs godt ganske enkelt ,for her blir servert alt mulig om bil og lignende.

Jeg elsker biler fra 60 tallet og oppover til idag.

Merker av alle varianter fra tidligere og historiene bak ,fascinerer meg .

Ser det nevnes e32 og er jo særs enig at dette er jo en nydelig bil.

Jeg kommer jo fra landet her i sør .

Begge legene som holdt til her var fra Drammen og Oslo.

Den ene kjøpte ny 735 i i1987 og den andre legen flett ny e28 m535i i 1986.

Det var synet sitt når de stod på siden av hverandre på utsiden av legekontoret i den lille bygda som jeg bodde.

Og folkesnakket ikke minst 😀😀.

Var mange sjalu folk der oppe ja .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...