Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Vi har i tråden spekulert litt på når den faktiske rekkevidden på elektriske biler tar igjen alminnelige biler (og da spesielt dieselbiler). Tesla melder nå at de i 2021 kommer med en ny variant av Model S kalt "Plaid" som iht. Tesla kan klare hele 840 Km (NEDC). Batteripakken er trolig på 115+ kWh og den samlede systemeffekten på bilen med tre motorer er 1100 HK. 0-100 Km/t skal kunne gjennomføres på utrolige 2,1 sekunder og topphastigheten er 320 Km/t.

Bilen kan allerede nå bestilles på Teslas konfigurator for USA og prisen er 134450 USD før evt. ekstrautstyr eller ca. 1280000 NOK.

Batterikapasiteten på de aller beste elektriske bilene haler derfor uten tvil hurtig innpå de konvensjonelle bilene og nå mangler det kun 150-200 Km før de også passerer ordinære familiebiler med dieselmotor (spesielt med Adblue som i mange tilfeller reduserer tankkapasiteten på diesel). Jeg tenker om maksimalt 2 år fra nå så er rekkeviddeangst rent faktisk et tilbakelagt stadium (det er det allerede nå, men de største kritikerne trenger nok ltt mer tid)... :)

https://www.tesla.com/models/design#battery   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på elektrisk, så skal jeg komme med en uinteressant funfact. Suzuki Across PHEV er en Toyota RAV4 PHEV med Suzuki-logo og reservehjul(RAV4 har ikke reservehjul). Hvorfor? Jo, Suzuki er megastor på det indiske markedet og Toyota vil nå markedet der bedre og Suzuki trenger virkelig en volummodell med lave utslipp for og nå "kravene". Across er produsert på Toyotafabrikken. 

Jeg liker nye RAV4 skikkelig godt. Bare få på noen All Terrain-dekk :D 

027E86C5-377C-4777-8349-5B473C1C6E18.thumb.jpeg.6711cc35513d65e43c3bc3ef707ec13e.jpeg
 

Jeg vet ikke hva dette gir dere, men nå vet dere det :D 

Jeg vet det er ymse meninger om hybrid, men jeg tenker det bare vil bli bedre og bedre og vil vare lenge, selv om det kanskje bare en en mellomveg og en gylden sjanse for bilmerkene til og få ned utslippene(iallefall på papiret). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fredrik skrev:

Vi har i tråden spekulert litt på når den faktiske rekkevidden på elektriske biler tar igjen alminnelige biler (og da spesielt dieselbiler). Tesla melder nå at de i 2021 kommer med en ny variant av Model S kalt "Plaid" som iht. Tesla kan klare hele 840 Km (NEDC). Batteripakken er trolig på 115+ kWh og den samlede systemeffekten på bilen med tre motorer er 1100 HK. 0-100 Km/t skal kunne gjennomføres på utrolige 2,1 sekunder og topphastigheten er 320 Km/t.

Bilen kan allerede nå bestilles på Teslas konfigurator for USA og prisen er 134450 USD før evt. ekstrautstyr eller ca. 1280000 NOK.

Batterikapasiteten på de aller beste elektriske bilene haler derfor uten tvil hurtig innpå de konvensjonelle bilene og nå mangler det kun 150-200 Km før de også passerer ordinære familiebiler med dieselmotor (spesielt med Adblue som i mange tilfeller reduserer tankkapasiteten på diesel). Jeg tenker om maksimalt 2 år fra nå så er rekkeviddeangst rent faktisk et tilbakelagt stadium (det er det allerede nå, men de største kritikerne trenger nok ltt mer tid)... :)

https://www.tesla.com/models/design#battery   

Problemet her er bare at når elbiler først kommer med denne rekkevidde så gjør prisen at det kun er ytterst få som har råd til å kjøpe dem. Dette er en elbil som kunne fungert for de fleste, også for meg og mitt bruk så begynner dette å nærme seg. Men for 1,4 mill så er det så sykt mye annet jeg hadde valgt. Hvorfor velge denne Plaid utgaven fremfor en Taycan? 

Dette blir kun for de svært interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt med en kamerat i Stockholm for 3-4 år siden og tittet på biler på www.blocket.se, der var det knapt en Tesla å finne og de få som var der var svindyre da de ikke er sponset av staten.  Med tanke på at prisen på andre biler er lavere enn i Norge ble det ganske absurd hva man kunne kjøpe til samme pris som en Tesla. Det hadde ihvertfall havnet langt nede på min liste om jeg bodde i Sverige eller et land som ikke subsidierer elbiler. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at @Fredrik 90 og andre som jevnlig drar på langtur har god nytte av 800 kilometer rekkevidde, men jeg lurer på hvor grensen går for "folk flest". Jeg tipper at minst halvparten av de som kjøper elbil vil være fornøyd med 500 kilometer faktisk rekkevidde (på vinteren med varmeapparat på). Jeg lurer også på hvor mange som er interessert i om bilen aksellerer til 100 på fire eller to sekunder. Greit nok at det har betydning for de som kjøper sportsbil, men en familiesedan som aksellererer på to sekunder? I couldn't care less. Jeg ville i alle fall ikke gitt 400 000 mer for en Tesla S Plaid.

Jeg tror at det viktigste tallet for elbiler fremover vil være ladehastighet. De nyeste Teslaene lader med opptil 250kW. Her ligger de andre et stykke etter, men selv 150kW som flere andre merker tilbyr hjelper mye i forhold til 50-75kW som mange eldre biler har. Og, ikke minst, at bilen kan lade med høy effekt i størst mulig del av ladeforløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, hanssae skrev:

Porsche eiere har ikke baller nok til å stå for valget sitt 😂

Bruker «fossilskilt» på bilen

Jeg lurer faktisk på å gjøre det samme når vi får oss elbil. Mest for å "skjule" at det er en kjapp bil så det kan bli litt ulv i fåreklær. :-) Er bare redd for at det kan bli litt bry med bøter på elbilparkering og lignende fordi det ikke er lett å se at bilen er en elbil.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med Model S "Plaid" er ikke egentlig selve modellen (den er for dyr for de aller fleste og har unødvendig mye effekt), men at den viser hva som nå er mulig. Neste skritt er at det kommer andre modeller med det samme batteriet og redusert effekt. Hele modellporteføljen vil etterhvert bli løftet opp slik som vi har sett tidligere.

Teslas utfordring er at når dette skjer vil det mangle billigere alternativer på bunnen av modellporteføljen og derfor trenger de en ny modell under Model 3 (eller i det minste en billigere variant av Model 3). Mange spekulerer derfor på om samarbeidet med VAG/VW kan føre til noe mer på sikt. VAG trenger Teslas teknologi og ladenettverk. Tesla trenger VAGs plattformer og størrelse (begge deler spesielt i USA og Kina). Kan et samarbeide gjøres på den rette måten vil det uten tvil være en fordel for begge bilprodusentene og ikke minst utbredelsen av elektriske biler generelt.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1 kunne ikke vært mer enig :) 50 mil rekkevidde er for de aller fleste mer enn nok. Og 0-100 er ikke viktig sålenge det holder følge i trafikken og at noe skjer når man trykker inn pedalen. Alt under 9 er greit, alt under 7 er hurtig, alt under 5 er veldig hurtig og spiller ingen rolle et sekund til eller fra. :) For å sette ting i perspektiv, så ikke 7 sekund høres så tregt ut likevel:

0-100 tider

E91 325i pre-lci: 7,2 sekund

G20 330e: 5,9 sekund

F31 320i xDrive lci: 7,9 sekund

E46 330xd lci: 7,7 sekund

E46 320i lci: 8,2 sekund (manuell)

E30 325i: 8,3 sekund

F45 225xe: 6,7 sekund

Alt er relativt, men vil ikke påstå E91 325i eller E46 330d er spesielt treige biler. Ingen fartsmonster, men holder flyten og vel så det :) Så det elbilfenomenet med å skryte over 2-3 sekund 0-100 ser jeg vekk fra, imponerende ja, men finnes ikke relevant for meg eller "de fleste". Annet enn å kunne skryte da 🤷🏼‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg tenker om maksimalt 2 år fra nå så er rekkeviddeangst rent faktisk et tilbakelagt stadium (det er det allerede nå, men de største kritikerne trenger nok litt mer tid)... :)

Fra rekkeviddeangst til ladeangst, hva hjelper det med lang rekkevidde, når du må bruke lang tid for å lade ny rekkevidde. Har du fossilbil tar det 5 minutter å få nye 80 mil, må du lade da må du ta en pause på inntil 2 timer, kanskje lenger ved kø på lader. Tror nok at så lenge jeg kan kjøre vil det nok fremdeles være behov for fossilbiler.

Jeg har selv El bil, men den er helt suveren til kjøring i det daglige, men jeg vil aldri bruke el bil for ferie.

Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ampera skrev:

Fra rekkeviddeangst til ladeangst, hva hjelper det med lang rekkevidde, når du må bruke lang tid for å lade ny rekkevidde. Har du fossilbil tar det 5 minutter å få nye 80 mil, må du lade da må du ta en pause på inntil 2 timer, kanskje lenger ved kø på lader. Tror nok at så lenge jeg kan kjøre vil nok fremdeles være behov for fossilbiler.

Jeg har selv El bil, men den er helt suveren til kjøring i det daglige, men jeg vil aldri bruke el bil for ferie.

Skulle vært artig å sett en statistikk over hvor langt folk kjører. Hvor mange kjører mer enn 40-50 mil pr. dag, og hvor mange har mulighet til å lade hjemme (eller på hytta)?

Noen som vet om det finnes noe sånt tilgjengelig på nett?

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ampera Med den rette teknikken kan ladingen faktisk gjennomføres rimelig hurtig. Bjørn Nyland viser hvordan dette skal gjøres i hans "1000 Km Challenge" videoer der poenget er å gjennomføre dette hurtigst mulig inkl. ladetid. Helt generelt handler det om å ride på bølgen der ladingen går hurtigst. Mange ganger er det hurtigere å lade ofte og/eller kort tid enn å strekke kjøringen til neste ladestasjon selv om det er nok strøm på batteriet.

Han begynner med 100% (for å illustrere at man lader hjemme), men deretter lader han sjelden til mer enn 60-70% for å få maksimal hastighet på ladingen. Som regel er ladetiden på 15-20 minutter, men ofte kortere tid. Dette er mulig på f.eks Teslas modeller som har store batterier, men selvfølgelig litt mer utfordrende på biler med små batterier og dermed kortere rekkevidde. I tillegg kommer hastigheten på laderne og om bilene kan utnytte hastigheten. Bilens strømforbruk er selvfølgelig også viktig. Audi E-tron har f.eks et stort batteri og lader hurtig, men er lite effektiv når det gjelder strømforbruk.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ogee1 skrev:

Skulle vært artig å sett en statistikk over hvor langt folk kjører. Hvor mange kjører mer enn 40-50 mil pr. dag, og hvor mange har mulighet til å lade hjemme (eller på hytta)?

Noen som vet om det finnes noe sånt tilgjengelig på nett?

Men det er de få gangene du trenger lang rekkevidde du virkelig trenger det, og da blir ladeangst ett reelt problem når man har elbil med lang rekkevidde. Det blir litt som med firehjulstrekk, du trenger det ikke før du virkelig trenger det..

Det er så mange usikkerhets momenter her, det så mange kameler så svelge for at jeg skal gidde å kjøre elbil. Hva hvis du kommer til en lader ute av drift, hvis det er kø, hvor lenge må man vente hvis ikke batteriet er tilstrekkelig varmt. Hvor må vi planlegge stopp, kanskje til ett sted ikke jeg vil stoppe. Jeg kunne klart meg med den beste rekkevidden til Tesla, men jeg har ikke lyst på bilen som den rekkevidden leveres i. Jeg vil ha BMW, helst 5-serie og den er ikke elektrisk. Er derfor jeg er nysgjerrig på 545e som kommer. Jeg vil ha frihet, jeg vil ha muligheten til å være spontan...jeg er rastløs. Fossilbilen er alltid reiseklar, uansett hvor og når du vil. Er den ikke klar så blir den det på rekord tid, det er jeg villig til å betale ekstra for. Når jeg da finner den bilen jeg vil ha i dette segmentet så er det en nobrainer for meg. 

Folk er forskjellige, har forskjellig behov og godt er det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Folk er forskjellige, har forskjellig behov og godt er det.  

Absolutt og derfor har jeg heller ikke elbil ennå. Jeg er enig i mange av synspunktene du har, men dette er ikke til forkleinelse for de aller beste elbilene som finnes på markedet. De er fine nok, men til mitt bruk passer de ikke helt ennå. De nærmer seg, men prisen er også en utfordring. Jeg vil ikke betale så mye for en fornuftig elbil/bil i dag med tanke på den rivende tekniske utviklingen som foregår akkurat nå. Leasing er imidlertid en mulighet så snart kilometerbegrensningen på elbiler økes til 25-30000 årlig og til en fornuftig pris. Dette tror jeg imidlertid ikke kommer til å skje for så ødelegges det økonomiske insentivet for leasingselskapene. De kan ikke skape en fornuftig forretning hvis bilen har kjørt 90000 Km etter 3 år - nettopp pga. den rivende utviklingen. Folk vil naturligvis ha det nyeste og spesielt når den tekniske utviklingen går så hurtig som den gjør nå. Alternativt vil de kjøpe brukt, men med så få kilometer som mulig og til en konkurransedyktig pris (dette gjelder også brukte leasingbiler).     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det er så mange usikkerhets momenter her, det så mange kameler så svelge for at jeg skal gidde å kjøre elbil. Hva hvis du kommer til en lader ute av drift, hvis det er kø, hvor lenge må man vente hvis ikke batteriet er tilstrekkelig varmt. Hvor må vi planlegge stopp, kanskje til ett sted ikke jeg vil stoppe. Jeg kunne klart meg med den beste rekkevidden til Tesla, men jeg har ikke lyst på bilen som den rekkevidden leveres i. Jeg vil ha BMW, helst 5-serie og den er ikke elektrisk. Er derfor jeg er nysgjerrig på 545e som kommer. Jeg vil ha frihet, jeg vil ha muligheten til å være spontan...jeg er rastløs. Fossilbilen er alltid reiseklar, uansett hvor og når du vil. Er den ikke klar så blir den det på rekord tid, det er jeg villig til å betale ekstra for. Når jeg da finner den bilen jeg vil ha i dette segmentet så er det en nobrainer for meg. 

Folk er forskjellige, har forskjellig behov og godt er det.  

Dette støtter jeg deg helt i.

Vi kommer aldri til å kvitte oss med fossilbilen, selv om jeg bor i Oslo. Hos oss fyrer vi heimen med olje, det er ok så lenge du bruker bioolje.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...