Gå til innhold

Min biltråd - F11 M550d Individual, G26 i4 M50 Individual, X5 30d & E61 525d prosjekt


Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ordnet meg skvettlapper ja. De fungerer fremdeles som fjell. Jeg hadde noe plastmateriale  liggende. Men tror @Marius2002kjøpte noe som var beregnet til formålet og tilpasset. 

https://bimmers.no/forums/topic/815874-mslellos-gårdsplass-bmw-i4-m50/?page=44

Eller så likte jeg vinterhjulene dine også! 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, usher skrev:

@Saltkjelen Du virker jo å være et orakel på soft close.. :) Vurdert å fikse det på i4'n? 

Joda, utvilsomt. Det har stått høyt oppe på retrofit-listen i lang tid, men litt av hovedproblemet er at G26 ikke deler låsekasse med bil som har soft close og at BMW nå ser ut til å kjipe ut med soft close - ref. G60. iX låsekassen ser relativt lik ut og G70 har soft close som standard og dermed ikke mulig å kjøre delenummersammenligning. Finner jeg en billig låsekasse blir jeg å forsøke å få det til å passe. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Saltkjelen skrev:

Joda, utvilsomt. Det har stått høyt oppe på retrofit-listen i lang tid, men litt av hovedproblemet er at G26 ikke deler låsekasse med bil som har soft close og at BMW nå ser ut til å kjipe ut med soft close - ref. G60. iX låsekassen ser relativt lik ut og G70 har soft close som standard og dermed ikke mulig å kjøre delenummersammenligning. Finner jeg en billig låsekasse blir jeg å forsøke å få det til å passe. :) 

Er et stort savn for min del så venter i spenning ;) Har ikke klart å finne noe selv... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, usher skrev:

Er et stort savn for min del så venter i spenning ;) Har ikke klart å finne noe selv... 

Jeg er naturligvis enig i det. Om det er en fattig trøst, kan man i alle fall prise seg lykkelig over å ikke ha låsekassene til G60 5-serie/i5 montert i bilen. Det er de vanskeligste dørene jeg har lukket noen gang, og jeg tror samtlige i showrommet måtte bruke 2-3 forsøk på å få døren lukket (med mindre man på det første forsøket går med en innstilling om at døren skal passe på den andre siden av bilen). Elendige greier.. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Joda, utvilsomt. Det har stått høyt oppe på retrofit-listen i lang tid, men litt av hovedproblemet er at G26 ikke deler låsekasse med bil som har soft close og at BMW nå ser ut til å kjipe ut med soft close - ref. G60. iX låsekassen ser relativt lik ut og G70 har soft close som standard og dermed ikke mulig å kjøre delenummersammenligning. Finner jeg en billig låsekasse blir jeg å forsøke å få det til å passe. :) 

Hadde en samtale med en selger ang soft close og nåværende/fremtidig utstyr.

Tilsynelatende kjører BMW heftig med kunde/brukerundersøkelser i disse dager og er det enkelte utstyr/features som blir brukt under 3%, blir det ubønnhørlig slettet med et pennestrøk. 
Dette gjaldt uansett prefiks.

Panorama som kun er glasstak, ikke soft close, skinn blir stadig dyrere og er også på vei ut. 
Listen blir stadig lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy Jeg under stadig over hvem det er som får disse kundeundersøkelsene - jeg har i alle fall aldri fått en. Det er direkte trist å se at BMW er så på ville veier som de er nå om dagen. Jeg leste for litt siden at BMW nå endrer lysdesignet fordi de mener de er kopiert av "alle andre". Ironien slår til for fullt når de nå sitter igjen med et uidentifiserbart produkt der de famler i blinde etter å finne ny identitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Saltkjelen skrev:

@Ron Jeremy Jeg under stadig over hvem det er som får disse kundeundersøkelsene - jeg har i alle fall aldri fått en. Det er direkte trist å se at BMW er så på ville veier som de er nå om dagen. Jeg leste for litt siden at BMW nå endrer lysdesignet fordi de mener de er kopiert av "alle andre". Ironien slår til for fullt når de nå sitter igjen med et uidentifiserbart produkt der de famler i blinde etter å finne ny identitet.

Kundeundersøkelser har jeg heller ikke sett noe til.


Til tross for alt dette - så går det bra med BMW om dagen, de selger bra med bil.
Konkurrentene sliter med å henge med. Neue klasse vil nok frustrere de klassiske kjernevelgerne ennå mer. 

Hvordan disse modellene vil bli tatt imot blir å spekulere.

Men BMW står ikke stille, det gjør heller ikke resten av bransjen heller.

Så hvis man er frustrert over dagens situasjon/utstyr og design, tror jeg man må stålsette seg for hva som kommer. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting virker å være ganske sikkert: luksus og premium fra BMW slik vi kjenner det er på vei ut - comfortseter som lever opp til navnet sitt, dører som gjør siste del av jobben selv som seg hør og bør, knapper det går an å trykke på (alt fra MG til VAG til Tesla har alt samlet på en touchscreen - hva er premium med det?), et lysdesign som oser klasse og identitet, sobre, skarpe linjer med tyngde og spenst i samme uttrykk og design som lyser konservativ men solid tysk måteholdenhet. Vi kan fortsette i det vide og det brede. Jeg sikter meg inn mot G31, G32 eller G05 neste gang for å si det slik. Landet i Nice i kveld, og har bare på en time sett to G32 6-serie GT. FOR et lekkert design som det oser BMW og tysk klasse av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler BMW står i en stor merkevareidentitetskrise og famler rundt i blinde uten god kontroll på skuta. Der BMW var en dedikert produsent av premiumbilder med innovasjon, trendsetting og design, har man dessverre nå gjort kunststykke å gjøre seg til en produsent av store volumer (and thats it). De kan naturligvis skryte av høyere markedsandeler, men dekningsgraden i selskapet er sannsynligvis ikke noe høyere - snarere tvert imot. I den evige jakten etter høyere dekningsgrad ender altså produsenten opp med å gjøre kostnadskutt på volumbiler som allerede lider av kostnadsbesparelser - og det er her det går fullstendig galt, og vi sitter igjen med et makkverk av et produkt som G60 5-serie er. Alle følelser til side; det er dokumenterbar fakta at bilen lider av kostnadskutt i absolutt alle bauger og kanter og trolig ender opp som tidenes dårligste/svakeste 5-serie. Det er alltid betalingsvilje for gull til drittpris, men dritt til gullpris er vanskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å legge til på G60/61 shit-listen din, hørte jeg på Mil Etter Mil at G61 visstnok ikke får delt bakluke som ALLE 5er og 3er-stasjonsvogner har hatt de siste, hva, 20 årene? Det er jo halve moroa og bruksområdet for en BMW stasjonsvogn. Mener også jeg så BMW Blog hadde en video på IG ang hvorfor lyktedesignet var endret. Må få sett den. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utvilsomt en frustrerende tid for bilentusiaster, men også for produsentene. Vanskelig å manøvrere i dagens geopolitiske bilde.

Dagens modeller indikerer helt åpenbart en retningsendring. Tydeligst eksemplifisert gjennom G30/31 og iX, men også tidligere gjennom i3 og F45. Dra linjen fra i3 og til i dag så ser man at tråden er rød, uten at man behøver å like det.

De påfølgende modellseriene vil nok i stor grad avsløre hvor BMW ønsker å dra dette. Jeg tror som @Ron Jeremynevner at Neue klasse vil kreve en del tilvenning. Likevel kan det hende BMW snur/tilpasser seg. Kanskje. Bare kanskje. Jeg tror retningen er valgt dessverre, og den er tydelig endret fra det tradisjonelle BMW «vi» kjenner og har knyttet til oss.

Edit: Årsaken til denne retningsendringen er i mine øyne åpenbar og oppsummert i én setning (eller to): Bilen har ikke den samme posisjonen i samfunnet som tidligere. Hverken av nytte- eller statusverdi.

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan nesten begynne å lure på om BMW synes 5-serien ble for luksuriøs, litt som en mini 7-serie. Så for å distansere den fra 7-serien så har de med vilje gjort den dårligere. Jeg synes ikke G60 er noen direkte dårlig bil, den kjører fantastisk og har bra teknologi. Men det er alle de små detaljene som gjør at jeg får lyst på bilen som uteblir. Den lista til @Saltkjelen inneholder utrolig mye som uteblir og som også gjør at "vil ha" følelsen uteblir. Det er så banale ting som belyste M logoer i innstegslister, det ser så deilig ut bare. Alle de små detaljene som gjør at jeg føler at jeg kjører en litt finere bil enn alle andre mangler i G60. Det er liksom ikke en premiumbil lenger, og jeg nekter å tro at vi her inne er de eneste som reagerer på dette. Uansett å mange kunde undersøkelser de sender ut, dette kan ikke stemme.

Den perfekte 5-serien har i mine øyne designet og motoren (B57/B58) fra G30, byggekvaliteten og driftsikkerheten fra E34, interiøret fra F10, komfortsetene fra E60 og kjøreegenskapene fra G60 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, humpfy skrev:

Edit: Årsaken til denne retningsendringen er i mine øyne åpenbar og oppsummert i én setning (eller to): Bilen har ikke den samme posisjonen i samfunnet som tidligere. Hverken av nytte- eller statusverdi.

Gitt at dette er situasjonen, mener i alle fall jeg at det er total skivebom å gjøre et produkt som etter hvert har blitt upopulær (les: gå- og sykkelgenerasjonen) og mindre statussymboler til det dårligere. Da skulle man etter sigende bevart og forbedret produktet til å øke sin status og posisjon i markedet. For meg virker BMW å ha kommet ned til nivået "if you can´t beat them, join them" - og taper med dette terreng. BMW har rett og slett mistet pondus og fotfeste. Jeg trenger ikke se lenger enn til nærmeste krets, der vi var syv BMW-eiere på kontoret. Den gjenværende BMW-eieren er meg og én til, de fem andre er nå på Porsche.

Hva gjelder Neue Klasse skal det bli interessant å se hvordan dette blir, men Neue Klasse konseptet har utvilsomt et interessant design som er mer BMWete enn den oppblåste og uproposjonale G60 5-serie.

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Man kan nesten begynne å lure på om BMW synes 5-serien ble for luksuriøs, litt som en mini 7-serie. Så for å distansere den fra 7-serien så har de med vilje gjort den dårligere. Jeg synes ikke G60 er noen direkte dårlig bil, den kjører fantastisk og har bra teknologi. Men det er alle de små detaljene som gjør at jeg får lyst på bilen som uteblir. Den lista til @Saltkjelen inneholder utrolig mye som uteblir og som også gjør at "vil ha" følelsen uteblir. Det er så banale ting som belyste M logoer i innstegslister, det ser så deilig ut bare. Alle de små detaljene som gjør at jeg føler at jeg kjører en litt finere bil enn alle andre mangler i G60. Det er liksom ikke en premiumbil lenger, og jeg nekter å tro at vi her inne er de eneste som reagerer på dette. Uansett å mange kunde undersøkelser de sender ut, dette kan ikke stemme.

Den perfekte 5-serien har i mine øyne designet og motoren (B57/B58) fra G30, byggekvaliteten og driftsikkerheten fra E34, interiøret fra F10, komfortsetene fra E60 og kjøreegenskapene fra G60 😅

Ja, G60 5-serie er nok ingen direkte dårlig bil, men det er en fryktelig dårlig BMW. Jeg har studert G60 5-serie ytterligere, og den allerede pinlige listen har blitt enda mer pinlig. Jeg gremmes, og jeg tror faktisk at denne 5-serien blir en av de dårligst selgende 5-serien noen sinne - delvis på grunn av det økonomiske verdensbildet, men først og fremst fordi det er blitt et drittprodukt til gullpris og ikke omvendt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...