///M-ini95 Skrevet Februar 20 Skrevet Februar 20 18 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Drivstoff filter Den sitter på en av pumpene I tanken. Er ikke slik vi er vandt med på diesel, med utskiftbar del. https://www.koedbmw.com/no-no/catalog/diagram/160554/1/NH31?vin=WBANH31070B489710 18 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Det pakning settet til over Mechatonicen i girkassa https://www.koedbmw.com/no-no/catalog/diagram/241027/1/NH31?vin=WBANH31070B489710 Se under delefilm #1 19 minutter siden, Fredrik 90 skrev: Blir heller ikke klok på hvilken olje jeg skal kjøpe til girkassa. Har kjøpt bunnpanne fra ZF, men ikke komplett sett med olje og det hele. Hadde anbefalt ZF kittet da det er rimeligere enn å kjøpe enkeltdeler løst. Da får du alt + 7L olje. Anbefaler uansett 8-9L olje tilgjengelig ved utmontering av ventilhuset da det renner en god del ut av kassen når denne demonteres. Servicekitt fra KOED koster 4700. Om du kjøper 7L olje løst på siden koster dette alene 3000 kroner. Bunnpannen alene selger de for litt over 2000. Det er med andre ord ikke lønnsomt å kjøpe delene hver for seg. ... så det beste hadde vært å kjøpe ZF kit fra start av. Jeg personlig anbefaler å bruke ZF lifeguard 6 oljen, men jeg har heller ingen erfaring med noe annet. Fredrik 90, sveigis og Otis reagerte på dette 2 1
Otis Skrevet Februar 20 Skrevet Februar 20 autodoc.no tar 3119,- for et komplett zf oljeskift kit nå i kveld. Ellers tar geparden.no 3349,- for et likedan sett, men det er ikke tilbud. Men da trenger du pakningene i tillegg og 2 liter ekstra olje. Gjør som m-ini sier, ta 9 liter olje. ///M-ini95 reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet Februar 21 Forfatter Skrevet Februar 21 20 timer siden, ///M-ini95 skrev: Den sitter på en av pumpene I tanken. Er ikke slik vi er vandt med på diesel, med utskiftbar del. https://www.koedbmw.com/no-no/catalog/diagram/160554/1/NH31?vin=WBANH31070B489710 https://www.koedbmw.com/no-no/catalog/diagram/241027/1/NH31?vin=WBANH31070B489710 Se under delefilm #1 Hadde anbefalt ZF kittet da det er rimeligere enn å kjøpe enkeltdeler løst. Da får du alt + 7L olje. Anbefaler uansett 8-9L olje tilgjengelig ved utmontering av ventilhuset da det renner en god del ut av kassen når denne demonteres. Servicekitt fra KOED koster 4700. Om du kjøper 7L olje løst på siden koster dette alene 3000 kroner. Bunnpannen alene selger de for litt over 2000. Det er med andre ord ikke lønnsomt å kjøpe delene hver for seg. ... så det beste hadde vært å kjøpe ZF kit fra start av. Jeg personlig anbefaler å bruke ZF lifeguard 6 oljen, men jeg har heller ingen erfaring med noe annet. Mange takk for at du pekte meg i riktig retning 😀👍 Jeg har ikke selv vært borti at filteret sitter i tanken på denne måten, skal bli artig å prøve å bytte det. Grunnen til at jeg ikke kjøpte kittet var at jeg fikk tak i bunnpanna/filter fra en kollega som hadde samme girkasse men som ikke fikk brukt det. Så det betalte jeg nesten ingenting. Videre så får jeg kjøpt olje rett fra grossist så det blir faktisk billigere for meg å gjøre det sånn 😅 17 timer siden, Otis skrev: autodoc.no tar 3119,- for et komplett zf oljeskift kit nå i kveld. Ellers tar geparden.no 3349,- for et likedan sett, men det er ikke tilbud. Men da trenger du pakningene i tillegg og 2 liter ekstra olje. Gjør som m-ini sier, ta 9 liter olje. Ja jeg kjøper 9 liter, går vel på litt ekstra olje når den får varma seg opp og gått igjennom gira. Skulle man ikke etterfylle når tempen er noen å 60 grader? ///M-ini95 reagerte på dette 1
Otis Skrevet Februar 21 Skrevet Februar 21 (endret) Om du ikke tar ned mechatronic, blir det kanskje bare 4-5 liter. Tar du ned mechatronic, som er absolutt anbefalt for å skifte tetninger, så blir det fort 7-8 liter. Men absolutt veldig nærme 8 liter. Bmw sa selv at de aldri fylte mer enn 8 liter på hp6. Jeg fylte på ca 7,9 liter. Metode: Temperatur på girlasse skal være under 30 grader. Ha motor av. Fyll på så mye olje du kan, til det renner ut, skru inn fylleplugg. Start motor. Så raskt du kan, skru ut fylleplugg, fyll på olje helt til det renner ut. Skift gjennom gir, helt til 4.gir, på tomgang. Hold hvert gir i hvertfall 3 sekunder. (3 og 4 gir rekker du bare innom, før bilen girer ned til 2.gir av seg selv)Fyll på mer olje, til det renner ut. Skru igjen fylleplugg. Ha motor på tomgang. Vent til girkassen har 30-35 grader. Skru ut fylleplugg, renner det ikke ut, fyll på mer. Renner det ut, la det renner til det bare drypper ut. Skru igjen fylleplugg. Vent til 40 grader på girkasse. Skru ut fylleplugg, renner det ikke ut, fyll på mer. Renner det ut, la det renner til det bare drypper ut. Skru igjen fylleplugg. Ferdig. Endret Februar 21 av Otis La til info om girskift. ahj, sveigis, Fredrik 90 og 3 andre reagerte på dette 5 1
sveigis Skrevet Februar 21 Skrevet Februar 21 Fint om du skal til med denne jobben her @Fredrik 90 for da vet jeg hvem jeg kan spørre om hjelp når jeg skal bytte på e91 😊 Ellers morro å se at e34en brukes i ny og ne nå her .😊
///M-ini95 Skrevet Februar 21 Skrevet Februar 21 Hva enn du gjør @Fredrik 90, ikke fall for fristelsen med å nullstille adapsjonsverdiene 😅
Fredrik 90 Skrevet Torsdag kl. 18:10 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 18:10 (endret) Tid for roadtrip😎 Jeg sto foran de fire bilene mine og tok elle melle… og havnet på Alpina 👍 Det vil si at jeg hadde vel en liten plan om å kjøre denne men det var absolutt ikke sikkert. Holdt på å ta X5en bare fordi jeg ville ha komforten av en ny bil. Ruta blir som følger: Hirtshals-Essen Essen-Rhindalen-Stuttgart Stuttgart-Tegernsee-München München-Hamburg Hamburg-Hirtshals Så det bar avsted, første stopp var Esso rett ved der jeg bor. Full tank med billig norsk 98 bensin, ja den er faktisk billig med eurokursen og den lokale priskrigen tatt i betraktning 😅 Så var vi her, spør om å få stå nede på trailerdekk så da står man først i køen 👍 Fjord Line FSTR er helt konge, blåser over fjorden på 2 timer og 30 min. Det er fordelen med å være Sørlending, skal du nærmere kontinentet så må du flytte til Danmark 😅 Jeg setter ikke en fot i Danmark, alt for dyrt 🤣 Men fint å sette cruisecontrollen på 120, lene seg tilbake og starte på den lydboka du har spart til turen. Satan å jeg koser meg da 🤩 Stopper i Flensburg for å toppe opp litt godsuppe 👍 Lite trafikk på Autobahn, ble en del kjøring over 200 km/t men det går så sykt med suppe da. Så jeg legger meg på 160 km/t som fin marsjfart 👍 1100 km og 10 timer senere fremme i Essen. Kunne kjørt 40 mil til uten problemer, E39 er virkelig en fantastisk bil. Det finnes gamle biler og det finnes E39, den eldes ikke som andre biler. Neste dag var messedag, nærmere bestemt Techno Classica. 2025 er siste året de arrangerer Techno Classica i Essen, etter 38 år er det slutt. Etter dette overtar Retro Mobile i Essen som i Paris og Stuttgart. Fant meg en fin parkeringsplass 👍 Nye og gamle klassikere i skjønn forening, er det som er så kult med denne messa. Drømmebil… Ups…. lei fargeforskjell der 😅 Skulle få den for 25 000 EUR da, det er BILLIG. 2005 modell så avgiftsfri… Litt småsliten kosmetisk… Firma som bygger om gamle 911 til ladbare hybrider, hva vitsen med dette er annet enn å legge på masse ekstra vekt vites ikke. BMW sin første V8er JDM Det er litt rart å gå rundt på en messe som dette å se slike biler. Biler man husker fra trafikkbildet i barndommen som noen kjipe bruksbiler. Var ei postdame nedi gata hvor jeg bodde som kjørte akkurat en sånn, samme farge til og med 😅 Det er når man ser en Jaguar som dette man blir trist over hva som har skjedd med merket. Og det er ikke lenge siden, dette var en 2022 modell… Strøkent er bare så vidt dekkende her… Mye verdier i ett bilde.. Fortsettelse følger…. Endret 9 timer siden av Fredrik 90 Ampera, Sverre 2468, CHNilsen og 12 andre reagerte på dette 11 4
Fredrik 90 Skrevet Torsdag kl. 18:42 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 18:42 V12 i E30, alt går tydeligvis For ett felgdesign, rått… Dette var en engelsk løsning. Når man ikke kan lage lykter som holder dugg ute å bygger man lykter med varmetråder i lykteglasset 😂 Her var det store kontraster… Overhalte Porsche motorer, rett fra hylla 👍 1,2 mill for en E36 M3 med SMG? Neitakk! Hadde ikke bikka 10 000 km en gang… Enda en bil jeg minnes som bruksbil fra min barndom. Onkel Jens hadde akkurat en slik som arbeidsbil i sikkert 10 år, en 280. Når fettern min og jeg ble 18 år så herja vi rundt i den. Nok en hverdagsdriter fra min barndom, ei venninne av mamma hadde en sånn. Den var så fæl alt den gang (sent på 90 tallet) at vi ungene nekta å sitte på i den når vi skulle på tur til Odden senteret i Grimstad. Amerikansk Sierra, eller Sierra bygget for USA blir vel mer riktig. Disse lå jo strødd over hele Norge for 20 år siden. Rart å se en nå i nesten mint condition. Capri blir aldri feil, i dag gjenfødt som elektrisk crossover 😅 Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg liker C124 eller ikke… KMT, Ampera, laffe og 9 andre reagerte på dette 10 2
sveigis Skrevet Torsdag kl. 18:43 Skrevet Torsdag kl. 18:43 Der var reisebrevet Fredrik og takk 😊 Reisebrevene dine er nok blant de beste her . Du skriver på en måte sånn at man føler man er med på turen og innholdsrike bilder og historier . laffe, Fredrik 90 og KMT reagerte på dette 3
Fredrik 90 Skrevet Torsdag kl. 19:09 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 19:09 Evighetsmaskin Første folkevogna som ble bygget… Var solide dimensjoner på denne M1 med alternativ look. En Fiat 500 som noen har kappa opp og montert hagemøbler i. Sikkert behagelig på motorveien 🤔 SEC i AMG versjon er så syyyykt fett 🤩 Denne er til deg @sveigis I Tyskland er det en bilklubb for alt. Hva med ett medlemskap i Rover 75 klubben? Nok en bil som har tatt av i verdi, 65 000 EUR. Nok en bil jeg husker fra yngre år. Arendals lokale "Freddy Hælvete" (for de som tar den referansen) herja rundt i en sånn rundt 2000. Pusha piller og stoff og var helt vill i blikket bak rattet i en slik RS2. Hva med en 2005 modell Citroën C5 som har gått 35 000 km…. E38 med krom Verdens raskeste stasjonsvogn B5 GT… …ikke verdens raskeste stasjonsvogn. Men absolutt en guilty pleasure 😅 Jeg skulle elsket å sett ansiktene til XC90 og e-tron klubben på utsiden av barnehagen når jeg kom for å levere ungene i denne 😂 Fredrik, sveigis, EspenM3css og 12 andre reagerte på dette 14 1
Fredrik 90 Skrevet Torsdag kl. 21:01 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 21:01 V12 i E30, alt går tydeligvis For ett felgdesign, rått… Dette var en engelsk løsning. Når man ikke kan lage lykter som holder dugg ute å bygger man lykter med varmetråder i lykteglasset 😂 Her var det store kontraster… Overhalte Porsche motorer, rett fra hylla 👍 1,2 mill for en E36 M3 med SMG? Neitakk! Hadde ikke bikka 10 000 km en gang… Enda en bil jeg minnes som bruksbil fra min barndom. Onkel Jens hadde akkurat en slik som arbeidsbil i sikkert 10 år, en 280. Når fettern min og jeg ble 18 år så herja vi rundt i den. Nok en hverdagsdriter fra min barndom, ei venninne av mamma hadde en sånn. Den var så fæl alt den gang (sent på 90 tallet) at vi ungene nekta å sitte på i den når vi skulle på tur til Odden senteret i Grimstad. Amerikansk Sierra, eller Sierra bygget for USA blir vel mer riktig. Disse lå jo strødd over hele Norge for 20 år siden. Rart å se en nå i nesten mint condition. Capri blir aldri feil, i dag gjenfødt som elektrisk crossover 😅 Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg liker C124 eller ikke… Dusy, KMT, Ampera og 2 andre reagerte på dette 5
Shattered Skrevet Torsdag kl. 21:08 Skrevet Torsdag kl. 21:08 Her var det mye snacks for øya. 😎 Men hadde nok likt meg godt i den Alpinaen på norske skilt som suste nedover ja
Fredrik 90 Skrevet Torsdag kl. 21:19 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 21:19 Synes disse førkrigs BMWene er litt kule. Særlig i en slik utførelse 😀 En alternativ Citroën DS 90 tallets store helt Live piano og fiolin, noen utstillere tar den litt lenger enn andre E36 klubben…på full fart til å bli en skikkelig klassiker disse også 👍 Motor foran forakselen.. E28 og E12 blir aldri feil 😎 God34 også, dønn strøken 525 TDS. Fire generasjoner med 3-serie For en bil, blir ikke bedre enn dette. Alpinhvit 3,0 CSL med M striper Herlig spekk på denne E3 Touring er ikke noe man ser hver dag KMT, Fredrik, Weltzin og 7 andre reagerte på dette 9 1
Fredrik 90 Skrevet Torsdag kl. 21:43 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 21:43 Audi V8 i lang utgave 👍 Også for en teknologi da gitt 😂 På utsiden var det markedsplass, sto litt interessant her også. Opel Senator 3,0…enda en guilty pleasure av en eller annen grunn. Nok en guilty pleasure…Renault Avantime 😅 Alpina med lykter som ødelegger hele bilen. Eieren er åpenbart en sinnsforvirret tysker som så E36ene rase rundt med disse lyktene i 2001 og tenker at det er sikkert kult i dag også. Ekte XM, ikke det jukset BMW holder på med. Vi hadde en nabo som hadde en sånn når jeg var liten, han så ut som Arne Treholt og var en sånn skikkelig akademiker type. Han kledde den bilen. 540i M-Sport med kun 87 000 km på telleren. Familiemedlem til min bil, en B10 4,6 V8 fra 1998. 39 000 EUR skulle de ha, virker som alle priser på Techno Classica er lagt på 10 000 EUR kontra normalt prisnivå. E39 M5 som ble brukt som testbil for VAG når de utviklet sin W10 motor. Verdens mest driftsikre bil skal vi tro M539 på You Tube 😂😂 Ja takk, den tar jeg 🤩 60 000,- EUR. Lukter og ser fortsatt ut som en gammel Sierra inni 😅 Merkelig 911 🤔 KMT, Weltzin, paukri og 4 andre reagerte på dette 7
Fredrik 90 Skrevet Torsdag kl. 22:10 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 22:10 Brasiliansk VW av noe slag Proporsjonene på denne er litt i tråd med mye av nye biler som lanseres i dag. Helt på jordet… Dette er sjappa til noen av de som stiller ut biler her.. Bosch er i gang å ruller ut ett tilbud til eiere av klassiske biler igjennom sine verksteder i Tyskland. Her blir det lettere å få feilsøkt på eldre biler, stilt forgassere og annet som det begynner å bli litt vanskelig å finne gode verksteder på. Etter endt messe tok jeg beina fatt gatelangs for å finne en Resturant. Essen er virkelig en skitten by, søpla flyter i gatene. Dette er ikke det rene og ryddige Tyskland jeg besøkte som barn og opp igjennom. Middag fant jeg hos Block House, her serverer de utsøkte biffer med tilbehør. Finnes i de fleste store byer, litt som Egon her hjemme bare med ti ganger bedre mat og service. Neste dag går ferden videre til Stuttgart via Rhindalen 👍 Men først ett lite stopp i Koblenz for å se Deutsches eck, stedet hvor eleven Mosel og Rhinen møtes. Kan anbefale å ta Seilbahn opp til borgen, koster 7 EUR 👍 Bilene tar man med på elva 😅 Jeg droppa å gå inn i Borgen her, holdt meg til utsiktsplattformen. Vel nede i Koblenz igjen E39 er fortsatt ett relativt vanlig syn i Tyskland. Man ser f eks dobbelt så mange E39 som man ser BMW iX. Og alle er stort sett orginale og urørte biler. Så ruller vi videre mot Rhindalen 😀 Fredrik, paukri, Saltkjelen og 5 andre reagerte på dette 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå