Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

7 timer siden, *MrB* skrev:

Men.... Det er jo egentlig en 5-serie. Ikke bare i fysiske mål, men hele designet. Den ser for "tung" ut til å være en 3-serie. Sånn sett lå veien åpen for at 1-serien skulle ta over det gamle 3-seriehegemoniet, men det var før F40 kom.

Jeg er helt enig og tenker at dette "skiftet" oppover ikke kan være en tilfeldighet (altså at 3-serien i praksis har blitt en 5-serie og en 5-serie ditto en 7-serie). 7-serien er for de aller fleste som ny i dag økonomisk uoppnåelig (koster fra 1,2 millioner NOK som 730d xDrive) og dette gjelder til en viss grad også de aller dyreste 5-seriene (koster fra 1,1 millioner NOK som M550d xDrive). Man kan selvfølgelig f.eks kjøpe hybridversjonene som er billigere, men jeg vil tro at en 2-liter rekkefirer i f.eks en 7-serie knapt svarer til de forventningene man har når man først skal investere i en 7-serie. Alternativt kan man lease bilen og jeg tror at nettopp dette i de fleste markedene er BMW's intensjoner med disse modellene.

Et annet aspekt som spiller kraftig inn er den store interessen for SUV'er. Skal 3-serien og til en viss grad 5-serien være relevante mhp. plass og bruksvennlighet må de bli større for å kunne konkurrere med f.eks X3 og X5 samt ikke minst konkurrerende modeller fra andre bilprodusenter.

Jeg tror derfor at dette langt på vei er erkjennelsen av at bilentusiastene som tradisjonelt har kjøpt bl.a 3-serien fordi den har vært kompakt, relativt sportslig og samtidig økonomisk oppnåelig egentlig ikke er så mange eller i det minste ikke lenger er så viktige for BMW.

Folk flest verdsetter god byggekvalitet og relativ status, men de vil også ha en praktisk bil som kan oppfylle flere funksjoner mhp. plass og bruksegenskaper. 3-serien har tradisjonelt ikke kunnet oppfylle alle disse kravene uten at man har måttet akseptere noen kompromisser (dette vet jeg ganske mye om etter 10 år med en E46 Touring og to små barn). Med et enormt utvalg av både små og litt større SUV'er (samt MPV'er som f.eks F45 Active Tourer) er dette ikke noe folk flest ønsker i dag - også derfor har 3-serien blitt stor som en 5-serie.  

@Fredrik 90 Lexus har åpenbart hatt litt av en nedtur, men den store overraskelsen er Land Rover. Hvor kom den fra at Land Rover skulle komme på 6-plass på denne listen foran bl.a Mercedes-Benz?   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎07‎.‎2019 den 14.51, Saltkjelen skrev:

Jeg tror nøkkelen helt klart er et betydelig mer slunket modellsortiment, tilbake til sine opprinnelige røtter og rendyrke det de kan best. Nå roter BMW med alt mulig rart, og det behersker de dårlig.

Får meg til å tenke på uttrykket "Jack of all trades, master of none".

Kanskje litt off topic, men flere innlegg i tråden fikk meg til å google BMW-salgstall for de gamle bautaene 3/5/7-serie for se utviklingen de har hatt i et stadig tøffere segment. Jeg sjekket tall for Europa og USA da disse markedene over tid har vært mer stabile økonomisk enn for eksempel Kina og Russland...

De beste årene for 3-serie i USA var 2007 0g 2014. 2018-salget er det laveste siden 1998: http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/bmw/bmw-3-series-4-series/

I Europa var gullårene for 3-serie 2000-2003. 2018-salgstall er det laveste i statistikken (fra og med 1997), under 30% av E46-årene:  http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/bmw/bmw-3-series/

5-serie i USA sine toppår var 2006, 2012 og 2013. 2018-tallene er tilsvarende 2002/2003: http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/bmw/bmw-5-series/

5-serie i Europa hadde sitt toppår i 1997. 2018-tallene er relativt like 2003: http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/bmw/bmw-5-series/

7-serie solgte best i Statene i 2002/2003. Men E38 veldig gode tall 1996-2000. 2018-salgstall er det laveste siden 1992...Selv i 1985 ble det solgt flere 7-serie enn i 2018: http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/bmw/bmw-7-series/

Beste året for 7-serie i Europa var 1997. 2018-salget er under halvparten av storhetstiden: http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/bmw/bmw-7-series/

 

Ikke nødvendigvis så lett å dra noen konklusjoner, men gøy med litt tall. Dog ser man at samtlige modeller fikk en knekk i salget i forbindelse med finanskrisen i 2008. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å se på salgskurvene til SUVene det. X1 og X3 har hatt en markant økning siden de ble lansert, 3-serie kundene rømmer til X1 og 5-serie kundene til X3. 7-serie kundene går til X5 og nå etterhvert X7. Dette vil pågå frem til oljeprisen gjør ett solid byks så vil folk rømme tilbake til sedaner og stasjonsvogner som innen den tid vil være å få med fullgode hybrid og el varianter

Så hører det også med at hypen og nyhetens interesse for Tesla Model 3 har ødelagt mye for 3-serien i USA. Dette gir seg dog når alle leveringer er gjort og hverdagen igjen innhenter folket. En hverdag bestående av kvalitets problemer, dårlig andrehåndsverdi, dårlig kundebehandling og lang ventetid på service og reservedeler. 

Personlig så fatter jeg ikke hva folk ser i SUVer. Jeg skjønner argumentet med høyreist sitteposisjon og at det er behagelig. Men man får dårligere kjøre egenskaper, mindre plass, høyere forbruk, dyrere vedlikehold og dyrere innkjøps pris. Selv er jeg veldig glad i å sitte i bilen, ikke oppå bilen slik man gjør i en SUV. Folk kjøper bil i flokk, når noen kjøper SUV så kjøper alle andre det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante tall, @Werther. Jeg tror det skjer mye hos BMW fremover, og skal vi tro denne og denne artikkelen, så skjer det radikale endringer i BMWs modellsortiment de neste årene. 1-serie 3-dørs, X2, 2-serie GT, 2-serie cabriolet, 3-serie GT,  Z4, 6-serie GT, 7-serie SWB, 8-serie cabriolet og 8-serie coupe vil forsvinne fra modellsortimentet. Dagens i3 slik vi kjenner den forsvinner i 2022 og erstattes av en ny modell basert på X1. i8 videreføres, men muligens som en i12 - den helelektriske versjonen, hittil kalt i8M er kansellert, mens standardversjonen vil ha en 4-cyl PHEV-løsning. i9 ser også ut til å være kansellert - trist! Neste generasjon 7-serie (G70) vil bli levert som 7-ICE, 7-PHEV og i7. Inn kommer også en X8, en kortere og mer sportslig versjon av X7 (tenk RR Sport) som kun blir levert som M-performance og M. i6 og i6S ser ut til å være på trappene for å konkurrere mot Taycan og e-tron GT, men i kjent stil er BMW lovlig sent ute i forhold til sine konkurrenter. i5 og iX5 dukker også opp ved neste generasjon 5-serie og X5. Artikkelen fremholder fortsatt at iX3 kun vil bli levert som RWD til å begynne med - av kostnadshensyn. iDrive-kontrolleren er også fredet til minst 2023, men hva som skjer etter det ser ut til å være usikkert. Om BMW slenger seg på touch-fetisjen og fjerner bilverdens mest intuitive betjeningshjul, så er det en meget trist utvikling - faktisk helt på høyde med 80-tallshendlene i de nye BMW-modellene ( :D ).

Når man ser tilbake på hva BMW var og hvor de er nå, så er det kanskje ikke så rart at salgstallene/bunnlinje er sviktende?
- 4-cyl er blitt normalen fremfor 6-cyl.
- RWD erstattes sakte, men sikkert av FWD.
- Kanibaliserende modellsortiment.
- Utvanning av varemerker/designtrekk - ref. f.eks. Hoffmeisterkinck, grilldesign etc.
- Modeller bygges/ble bygget med stedvis dårlig kvalitet - ref. hardplastdashbord, dørtrekk etc.
- Gått fra å være en trendsetter og ledetog til å bli "Kodak" i bilverdenen.

Det er i hvert fall liten tvil om at BMW er nødt til å gjøre noen grep mht. omsetningsnedgang, modellkaos og manglende fremtidsvisjoner, og det ser ut til at opprydningen nå endelig kommer - og det kraftig! 

TENK hvor bra ting hadde blitt om Chris Bangle og Karim Habib kom tilbake, Concept CS settes i produksjon, alle modeller differensieres i langt større grad enn i dag med sin egen identitet, 2002-2017-hendlene kommer tilbake, FWD skrotes til fordel for RWD og BMWs merkevarer/designelementer rendyrkes! [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pussig at BMW fortsatt ikke tilbyr Crossover modeller av eksisterende modeller 3 serie sedan og touring , 5 serie. Slik som de fleste andre produsenter har gjort noen 10 år nå. de jeg kommer på i farten : fra 80 tallet , AMC (jeep) Eagle  (wagon, sedan, coupe og kamback) Passat Syncro (variant) BMW 325ix Sedan og touring )90 tallet vw golf country, Subaru outback, Volvo 850awd&xc70, 00 tallet Audi a6 og A4 allroad, Skoda octavia scout. Fra 2010 har tok det av v60crosscountry, Passat alltrack,  Skoda superb outdoor(nå 2020 scout), 508rx, MB e allterrain. 

Fordelen med crossover er flere, ikke alle liker å kjøre SUV bilene. ÅSamtidig ekstra bakkeklaring hindrer oppskrapinger og bedre komfort på røffe og dårlig vedlikeholde veier vs lav personbil.

Men selv det europeiske markedet er SUV ( Forhjulsdrevene mini og medium SUV’s) populære.

forstår ikke hvorfor en litt røffere variant av 3 serie, med ekte AWD gjerne med RWD som basis og mulighet for diffsperre. BMW hadde jo dette konsept på 80 tallet.

 

ang i3 og mer  rekkevidde enn 120ah ? Nei etter min mening , i3 er med 94Ah mer en tilstrekkelig , da den har rask lading.

I3 er ikke konstruert for å frakte mye last og personer, mangler også mulighet for taklast og sykkel på bakluke. 

Bilen har ikke høy bakkeklaring , med AWD kunne man sikkert kjørt på mer utfordrende vei, men med større risiko for å skade høyvoltsbatteriet som ligger i gulvet.

I3 har også for tynne felger til å takle min normalkjøring på dårlig vei ( felgene slår seg i medium fart inn i et vei hull).

I3 er brilliant for det formål den er laget for.

Hundai kona kom her i forkjøpet ( for en i3x modell) og flere andre kommer. 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.tek.no/artikler/audi-lanserer-billigere-variant-av-e-tron/470686

Ser ut til at Audi kommer med et mindre batteri i en innstegsmodell, ikke veldig langt unna BMW sin IX3.
 

Sitat

 

Nå varsler Audi en rimeligere versjon av e-tron, kalt e-tron 50 quattro. Den nye modellen vil få et batteri på 71 kWh – mot 95 kWh i modellen Audi selger i dag (e-tron 55 quattro).

Audi opererer imidlertid kun med «bruttotall» for batterikapasitet, så utnyttbar kapasitet vil være lavere, og e-tron er en av bilene på markedet som har operert med størst buffer i batteriet. 

 

Sitat

e-tron 50 beholder firhjulsdrift, med en elmotor på hver aksel. Disse yter til sammen 230 kW (313 hestekrefter) og 540 Nm dreiemoment

 

Sitat

 

e-tron 50 quattro skal være leveringsklar i Norge i fjerde kvartal i år. De norske prisene er foreløpig ikke klare, men Audi-direktør Elin Sinervo i Møller sier i en pressemelding at de er nært forestående og vil oppleves som attraktive. 

I Tyskland varsler Audi at prisen vil starte på under 70.000 euro, altså rundt 685.000 kroner. 

Det er minst 11.000 euro (cirka 108.000 kroner) mindre enn hva dagens e-tron 55 koster. Tyskerne har imidlertid 19 prosent moms på elbiler, noe vi ikke har i Norge. Prisen vil også kvalifisere e-tron for den tyske miljøbonusen, som er på 4.000 euro. 

e-tron 55 starter i dag på 662.900 kroner i Norge

 

 

Fristende å se denne som en direkte konkurrent til IX3, slik at prisen til sistnevnte bør ligge under 550.000.-, med storkunderabatt bør denne altså begynner høyt på 4'taller, alt etter hva slags avtale man har. Blir spennende å se hva slags pris BMW Norge klarer å få til på hhv hybriden og den helelektriske versjonen av X3.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at det er færre og færre nyere BMW jeg føler jeg vil ha. Egentlig så vil jeg ikke ha noe av det nye BMW har kommet med de siste 5 årene (modeller altså). 8-serie Gran Coupe kunne jeg hatt, men la oss være realistiske. De eneste nye BMW modellene jeg vil ha er de tradisjonelle modellene, 3-serie, 5-serie, 7-serie og X5. Alt det andre nye fjaset kan de ha for seg selv, godt at de skal kutte ut mye av det på sikt. Bare ikke rør de tradisjonelle modellene, så får de meg som kunde i fremtiden også. 

Grunnen til at jeg trives så godt i min 2018 modell 5-serie er at den føles som en BMW, det føles som hjemme for meg. Jeg kjenner meg igjen i mye av det jeg også finner i min 1994 modell 5-serie. Så kan man si at kvaliteten ikke er den samme som før, og det er den ikke heller. Men dette gjelder for alle biler i dag, eller se på elektronikk bransjen kontra før for den saks skyld. Men så lenge jeg kan identifisere meg med BMW sine modeller, og føle at dette er riktig så kommer jeg til å holde meg til merket. Dette klarer ikke BMW å bygge inn i f eks X1 eller 2-serie, for min del kan man da gjerne kjøpe VW og slippe billigere unna..

Jeg liker ikke det som skjer hos BMW nå for tiden, fokus er helt på villspor, designet tar negative retninger og det er generelt mye rot. Min løsning på å deale med dette er å holde meg til de nye bilene hvor BMW følger 40-50 år gammel oppskrift. Altså da de tradisjonelle modellene, dette kan dem og dette nailer de hver gang. Andre som er misfornøyde med BMW om dagen kan kjøre de eldre utgavene, og det er ikke noe dårlig alternativ. BMW har mye som er eksepsjonelt bra og som holder seg uforskammet godt (F10, E60, F01, E70, E90 osv). Ett tredje alternativ er å kjøpe Mercedes eller Audi, for så å bli skuffet over at gresset ikke er så grønt hos naboen som du først trodde. Og skulle alt gå skikkelig til helvete hos i BMW fremtiden, så har jeg iallfall den pålitelige gamle E34en min å falle tilbake på. De kan fucke det til i morgen, men de kan ikke rote til suksessene fra i går. Verre er det ikke 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ sett deg inn i en 2-serie, X1, X2, kommende 1-serie som er cirka like godt utstyrt som en 5-serie eller så godt som det mulig å få til og fortell hva som ikke føles som BMW. Jeg tror du vil få en overraskelse. Førerrettet infotainment, joda den er vendt litt mot fører, men man ser det ikke før man hopper i passasjersetet, sportslige stoler, samme ratt, samme knapper... 🤷🏼‍♂️ Eksteriørmessig på F45/F46 er jeg enig i skiller seg ut og ligger ikke i BMWs dna, 2AT kunne hatt litt mindre pukkeltak og vært litt lavere. 

 

Edit: jeg er ikke butthurt om det kunne tolkes slik, folk må få ha sine meninger og det respekteres :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marius2002 skrev:

^ sett deg inn i en 2-serie, X1, X2, kommende 1-serie som er cirka like godt utstyrt som en 5-serie eller så godt som det mulig å få til og fortell hva som ikke føles som BMW. Jeg tror du vil få en overraskelse. Førerrettet infotainment, joda den er vendt litt mot fører, men man ser det ikke før man hopper i passasjersetet, sportslige stoler, samme ratt, samme knapper... 🤷🏼‍♂️ Eksteriørmessig på F45/F46 er jeg enig i skiller seg ut og ligger ikke i BMWs dna, 2AT kunne hatt litt mindre pukkeltak og vært litt lavere. 

Da skal jeg fortelle..

Jeg har kjørt 2-serie, 2-serie Gran Tourer og nye X1.

* La meg begynne med kvaliteten, plast her og plast der. Simple løsninger og du får ikke den tunge kvalitets følelsen du får i 5-serie og nå også nye G20 3-serie. Men greit nok, dette er dyrere biler. Det føles bare ikke som BMW når du sitter i en 2-serie, men det kan være bare meg som er godt vant etter fire 5-serier. 

* Så har du måten du sitter i disse bilene, du sitter liksom oppå bilen og ikke i bilen slik du gjør i 3er eller 5er. Men greit nok, de er mer høyrest. Men...høyreist er ikke BMW sånn JEG liker det.

* Så er det girspaken, hva er det som skjer der? Hvor er joysticken som vi alle har blitt så glade i de siste 10 åra? Den som ligger perfekt i hånda og er en drøm å betjene ved manøvrering. 

* Elefanten i rommet er selvsagt fremhjulsdriften og fwd plattformen. Til og fra butikken så merker du ikke så mye til dette, men du merker det på balansen i bilen. Dette kan være seg på en ujevn vei, en sving du kommer litt fortere inn i enn du først hadde tenk, unnamanøver. På vinterføre merker du mye til dette, også på xDrive modellene. De sender ikke mer en maks 40 prosent bak, det er så langt fra BMW som du kommer spør du meg. 

* Også er det jo selve konseptet da. BMW skal være det sportslige alternativet, gjerne kombinert med spreke ytelser. Da snakker vi ideelt sett sedan/stasjonsvogn med lavt tyngdepunkt, 50 50 vektfordeling, langsmontert rekkemotor og bakhjulsdreven basis for best mulig grep. Ingen av BMWene om bygges på fwd plattform kommer nær disse grunn prinsippene for hva en BMW skal være i min bok. Heng meg for å kjøre med xDrive, det er fordi bilen skal selges en gang. Men den kan levere nesten all kraft til bakhjul, og det føles som en baktrekker når man kjører. Det gjør ikke en fwd basert BMW med xDrive.

Fwd modellene er flotte biler til sitt bruk, men det er ikke dette jeg ser etter i en BMW. Jeg skal ha det som gjør BMW til nettopp en BMW i mine øyne. Jeg må bøye  unna å velge diesel og firehjulstrekk, men selv her leverer BMW prima vare når man først må ta det valget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så nettopp testen på A45s til Carwow på youtube. Der leste jeg noe som jeg er helt enig i; "2019 er året da man kunne få en A klasse med drifte modus og BMW gikk over til fwd med 1 serie." ... Rollene har snudd. 

A45s er en meget potent bil. Ved siden av Focus RS og m140i (begge utgått) den eneste hot hatchen jeg kunne tenke meg.

Faktisk er A45s en bil jeg seriøst kunne tenke meg i fremtiden. Det MÅ ikke være bmw. Av dagens modellutvalg fra bmw så er det kun 5 serie og 6 serie GT og M2 competition som tiltaler meg. Alle millionbiler. Så synd at bmw mistet kontakten med stamkunder på "billige" modeller til maks 500k.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men A45 er for meg en "boytoyracer" med for mye gadgets og for mye bodykit og for mye tull - slik som også nye M135i har blitt. F20 M135/M140i er for meg en enkel, diskret, men utrolig kompetent bil med en herlig lyd fra en skikkelig motor. A45 er det motsatte, men også kompetent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært et diskutert litt om El bil utenfor Norge i denne tråden i sommer. Så jeg tenkte å komme med noen observasjoner jeg har gjort på Mallorca nå i ferien. Vi har vært litt over en uke i Alcudia, samme hotell som i fjor. I fjor så jeg ikke en eneste El bil her. I år har vi leiebil. Renault clio, så ikke så interessant dessverre. Men når vi hentet den på flyplassen, la jeg merke til at det stod mange i3 i utleie garasjen der. Her i Alcúdia, ser jeg i3 daglig og til og med en spansk registrert Tesla model 3. Nabo hotellet har også fått 2 ladeplasser til el bil siden i fjor. På biltur en dag her, møtte vi en model s. Så det er ikke bare i Norge det endrer seg. Selv om det er langt unna norske tilstander her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mslello jeg hadde akkurat samme opplevelse på Mallorca selv i juni i år kontra mai i fjor. Vi bodde på et hotell nær Campos noen av dagene både i fjor og i år, og i år hadde de fått opp to BMW i-ladere på parkeringsplassen og en på baksiden av hotellet. 

Denne artikkelen er også ganske illustrerende for innlegget ditt: http://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=7403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...