Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Tidenes tyngste og mest kompliserte Webasto? 😅

Absolutt, men det er jo det (eneste?) som er bra med en hybrid. I motsetning til webasto kan i alle fall oppvarming/kjøling gjøres dag ut og dag inn, uten at det må byttes sirkulasjonspumper, låse opp enheten med diagnose fordi du uheldigvis forsøkte å starte webastoen med under kvart tank) etc. :P 

Spør du meg kunne de droppet hele hybriddelen på en M5 - spesielt ettersom ladeluken på forskjermen ikke er spesielt pen. Skulle bilen på død og liv bli delvis elektrifisert kunne de heller gått for mildhybrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kommer vel ikke til Norge så vidt jeg hørte? Eller var det kanskje nye Audi Q5 det gjalt, som også kun kommer i fossil/hybrid. Har iallfall mer troa på nye X3 kontra den iX3en som blir noe helt eget jalladesign. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emissions Controversy: BMW X3 Diesel Models Under Scrutiny

N37D20 montert i F25 under lupen hos KBA i forbindelse med oppdagelsen av noe reduksjon i EGR mens A/C står på. Dette har tidligere, slik jeg leser det, vært innenfor spekteret hvor fabrikantene kan operere ut fra deres standpunkt at det gjøres for å unngå skade på motor, men at EU-domstolen nå har innskrenket operasjonsvinduet på slike aksjoner kraftig, med tilbakevirkende kraft på opp til 15 år tilbake i tid. Her kommer det nok mye snacks fra andre fabrikanter og fremover dersom dette skal tas aksjoner på fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://carup.se/mercedes-river-elbilslofte-bensin-och-diesel-blir-kvar/

Man kan mene mye om BMW sin strategi om dagen, men når de gikk mot strømmen og gikk ut og varslet at de kom til å fortsette å utvikle ICE motoren hevet mange øyenbrynene. Vel…når har Mercedes krøpet til korset og opphevet sin slutt dato for salg av ICE biler. Opprinnelig var målet 2030, nå er det skjøvet ut i det blå. Markedet bestemmer, nå håper jeg bare flere får opp øynene og finner ut at man bare lurer seg selv med å satse alt på en hest. 

56 minutter siden, papertiger skrev:

Emissions Controversy: BMW X3 Diesel Models Under Scrutiny

N37D20 montert i F25 under lupen hos KBA i forbindelse med oppdagelsen av noe reduksjon i EGR mens A/C står på. Dette har tidligere, slik jeg leser det, vært innenfor spekteret hvor fabrikantene kan operere ut fra deres standpunkt at det gjøres for å unngå skade på motor, men at EU-domstolen nå har innskrenket operasjonsvinduet på slike aksjoner kraftig, med tilbakevirkende kraft på opp til 15 år tilbake i tid. Her kommer det nok mye snacks fra andre fabrikanter og fremover dersom dette skal tas aksjoner på fremover.

Den der kom beleilig med at salget av elbiler har stupt med 55% i Tyskland og mange andre markeder hittil i år. Man kan jaggu bli overtroisk av mindre 🤣 Passer fint med en liten oppfriskning av dieselgate nå så folk ikke skal glemme å føle "dieselskam". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo nesten tragikomisk at de henger seg opp i sånne småting når man ser hvor utbredt det er med "stage 2", downpipe, egr-delete osv.

Mulig dette er mer utbredt i Norge enn i andre land pga ugunstig bruksmønster. 

Fra mitt ståsted er ikke problemet nye/nyere fossilbiler. De har jo aldri vært bedre enn de er nå.

Men eldre biler, spesielt diesel kan ha et skyhøyt utslipp og blir bare mer og mer utestengt fra bysentrum osv.

Dette kan sikkert oppleves strengt, men er i mine øyne riktig for å opprettholde god luftkvalitet. 

Ta en tur i f.eks Kairo eller New Delhi så skjønner man hvorfor det er en fordel med regler for dette...

Dette gjelder biler med euro4 eller eldre dvs 2010. I praksis vil jo de fleste være borte innen få år pga naturlig avgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lars89

Ja men skulle nesten tro at de letet aktivt for å finne noe avvik. For alt vi vet kan de ha forsket på dette i åresvis uten å finne noe, så plutselig fant de ett halmstrå å gripe fatt i. 

Jeg ser heller ikke personbil trafikken som noe probem, heller ikke i de store byene. Største byen jeg har vært i er vel New York og jeg kan ikke si at luftkvaliteten der plaget meg. Med en bilpark bestående av stort sett nyere bensin og hybridbiler så synes jeg trafikken fløt overraskede stille og rolig forbi. Verste er vel når man kommer til byer som New Deli som du sier, byer med 6 millioner mopeder. Da snakker vi luftforurensing. Jeg har vært i noen spanske byer og du skal ikke sitte lenge på en uterestaurant med mopeder susende forbi og folk på nabo bord rundt deg som røyker før du kjenner det i nesa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyhet og nyhet. Vel, straks 1. mars og mulighet for å få tak i BMW for store og små. Det beste med denne modellen er at man må bygge den selv, men i kjent stil ender den vel opp på kontorhylla ilag med alt annet som ikke får stå hjemme 😬

https://www.lego.com/nb-no/product/bmw-m4-gt3-bmw-m-hybrid-v8-race-cars-76922

IMG_3249.thumb.jpeg.1bf89fe97af845cb481257204c24189a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.tv2.no/broom/audi-snur-satser-videre-pa-bensin-og-diesel/16485042/


And there goes another one…. BMW har sagt hele tiden at de skal fortsette å utvikle fossilmotoren, i forrige uke gikk Mercedes ut å opphevet sin sluttdato for ICE. Denne uken kaster Audi inn håndkle og melder at de har snudd og kommer til å utvikle ICE teknologi videre. De skulle kun lansere elbiler etter 2026, dette går de nå helt vekk ifra. ICE og ladbare hybrider skrives nå inn som den del av strategien fremover. 

Bare å krysse fingra for at flere betydelige aktører følger etter, det vil sende ett tydelig signal til alle 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/27/2024 at 8:59 AM, Fredrik 90 said:

https://www.tv2.no/broom/audi-snur-satser-videre-pa-bensin-og-diesel/16485042/


And there goes another one…. BMW har sagt hele tiden at de skal fortsette å utvikle fossilmotoren, i forrige uke gikk Mercedes ut å opphevet sin sluttdato for ICE. Denne uken kaster Audi inn håndkle og melder at de har snudd og kommer til å utvikle ICE teknologi videre. De skulle kun lansere elbiler etter 2026, dette går de nå helt vekk ifra. ICE og ladbare hybrider skrives nå inn som den del av strategien fremover. 

Bare å krysse fingra for at flere betydelige aktører følger etter, det vil sende ett tydelig signal til alle 👍

Lurer på om denne norske elibilpolitikken blir et slags DAB 2.0 for Norge. Resten av verden virker som å være på vei bort fra elbiler.

Mens Norge skal fortsette å «gå foran». Akkurat som DAB – det er vel bare Norge som har utdaterte DAB som eneste måte å overføre radiosignaler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...