Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

 Også er det jo ett tankekors at BMW sin mest solgte modell, som lanseres nå i 2025 ikke kommer i en elektrisk variant. Det morer meg en smule selv om dette betyr at nye X3 ikke kommer til Norge.

Et tankekors at nye X3 ikke kommer i elektrisk versjon? Hvor har du vært den senere tiden? 😅 iX3 er da i aller høyeste grad levende, men den kommer som en NA-serie og ikke G-serie (slik fossil-X3en skal). BMW har valgt å differensiere designet, men det er jo ikke ensbetydende med at elektrisk X3 er død. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Et tankekors at nye X3 ikke kommer i elektrisk versjon? Hvor har du vært den senere tiden? 😅 iX3 er da i aller høyeste grad levende, men den kommer som en NA-serie og ikke G-serie (slik fossil-X3en skal). BMW har valgt å differensiere designet, men det er jo ikke ensbetydende med at elektrisk X3 er død. 


Ikke gjør deg så vanskelig nå, du forstår hva jeg mener 😅 Jeg har fått med meg at iX3 kommer basert på Naue Klasse. Men dette er jo en helt egen modell som ikke har noe med vanlig G45 X3 å gjøre. Iallfall ikke slik det er i dag hvor G01 leveres med alle drivlinjer. Så nye iX3 er jo egentlig ikke en X3, iallfall ikke slik jeg ser det. Da kunne de like gjerne kalt iX for iX5 da den størrelses messig er i samme segment som X5. Til forveksling samme navn men to helt forskjellige modeller. Så en elektrisk G45 X3 vil ikke komme, og det er ett tankekors synes jeg ettersom dette skal bli BMW sin mest solgte bil. Den elektrisk revolusjon skulle jo komme nå i midten av 20 tallet og ut over, likevel så lanserer BMW (og flere andre) sine mest populære modeller som ICE only modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

… lanserer BMW (og flere andre) sine mest populære modeller som ICE only modeller.

Ja jo. Men man må sette seg inn i f.eks. Neue Klasse, herunder Neue Klasse X, for å forstå. Det er egentlig ikke et tankekors at de ikke produserer iX3 lik X3. Det er rett og slett begrenset hvor lenge en kan bygge en elektrisk bil på fossil plattform HVIS en ønsker å holde tritt med utviklingen. Nye Audi Q6 er kjempefin og er et stort steg i riktig retning fra en tysk produsent, likevel har jeg tro på at Neue Klasse X blir enda bedre. Kun BMW er BMW kjøremessig og jeg nekter å tro de ofrer dette.

Jeg meldte meg inn i NKX-gruppen for å holde meg oppdatert. Og mange kommer fra både X3 og iX3, flere fra ellers eldre BMW modeller, men også iX. Felles for omtrent alle er at de ser potensiale i NK/NKX. Ingen setter spørsmålstegn hvorfor denne ikke blir lik fossil-X3. Alt som blir lovet om Neue Klasse er veldig bra, så spørs det på den ferdige modellen såklart. Men at dette kan bli BMWs nye storselger? Helt klart. 
 

Det gjenstår mye detaljer rundt bilen. Design er en ting og lovet rekkevidde en annen. Det svirrer spørsmål rundt hengervekt(Nye Q6 har 2400kg og iX 2500kg, så burde ikke være under 2000kg). Nyttelast, bagasjerom osv. Det praktiske som betyr noe. Svirrer rykter om utvidende muligheter med bilen som feks. å bruke strøm til å lade andre tinger, f.eks. hybridbatteriet til en X5 45e… neida, er vel ment som strømkilde på tur.

Men ja. Får de dette til uten å glemme seg selv, så har jeg tro på at dette blir bra.
 

IMG_3634.thumb.jpeg.94982072bb78bd8d58194d8a37f05f1c.jpeg
IMG_3635.jpeg.329320007c485053b842c3c41eeef815.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ikke helt sikker på om det å gå for 2 separate chassislinjer for hhv ICE og EV er den smarteste veien å gå rent businessmessig. VAG og Mercedes har jo valgt dette allerede, og det fordrer separate produksjonslinjer i langt større grad, med de kostnadene det medfører. Det er lett å tenke Tesla og kun fokusere på å optimalisere en rent elektrisk plattform, men straks man skal ivareta flere drivlinjer blir fasiten mer tåkete med en gang. Man må i hvertfall basere seg på et visst salgsvolum pr drivlinje. Jeg synes BMW fikk mye ut av i4 på G26-chassiset, selv om jeg personlig ikke er noen fan av bilen. Mercedes er bedre på design (også på sine EV'er - Ja, jeg vet mange er uenige men den påstanden tviholder jeg på). Men byggekvaliteten deres har fått mye kritikk. Det oser av sparetiltak, og bilene er milevis unna den gedigne følelsen man fikk i de gamle Mercene. (og i større grad på dagens ICE-linje). Biler som I4 og IX3 på sin side, virker bra bygget. IX og G60 virker å ha mer å gå på, selv om de ser ut til å være forskånet for den aller spinkleste plasten. Spent på hvor mye de legger i byggekvalitet på Neue klasse sånn sett. 

Føler egentlig at dagens "bilinteresserte" i større grad er techentusiaster enn bilentusiaster: Finesser og teknologi trumfer sobre linjer, merkeidentitet, brukervennlighet og byggekvalitet. Sånn sett får jo markedet de produktene de vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, *MrB* skrev:

Føler egentlig at dagens "bilinteresserte" i større grad er techentusiaster enn bilentusiaster: Finesser og teknologi trumfer sobre linjer, merkeidentitet, brukervennlighet og byggekvalitet. Sånn sett får jo markedet de produktene de vil ha.

Elon sier jo selv at Tesla reelt er en IT-utvikler fremfor bilprodusent. De kaller seg også "clean energy company" hva nå det betyr. Jeg tenker at det er mye sant i dette ved at f.eks en Tesla mer er en rullende datamaskin enn en tradisjonell bil. At dette tiltaler techentusiaster fremfor tradisjonelle bilentusaster er derfor ikke så merkelig. Kanskje kan man være begge deler samtidig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fredrik skrev:

Tesla

iPad på hjul 🤷‍♂️

I så måte har jeg stor tro på at BMW med Neue Klasse klarer å opprettholde kvalitet og kjøreegenskaper. Det er essensielt for at de skal skille seg ut. Duppeditter klarer alle andre også.

De skriver iallefall det selv på sitt eget offisielle pressested: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0440360EN/first-look-at-neue-klasse-as-sav:-the-bmw-vision-neue-klasse-x

Innovative drive and chassis control: more dynamic performance, more precision, more efficiency.
A new type of drive and chassis control delivers a superior driving experience that is tailored to individual needs. It is based on a new software stack developed in-house by the BMW Group that will help the vehicles of the Neue Klasse guarantee a smooth drive at all times. Two out of four new super-brains will take the driving experience in the Neue Klasse to a new dimension.

“Neue Klasse means BMW driving at an even higher level,” explains Frank Weber, member of the Board of Management of BMW AG responsible for Development. “The BMW of the future will have four totally new super-brains: high-performance computers working smartly together on what, up until now, was processed separately. We developed the first super-brain completely in-house. It integrates the entire powertrain and driving dynamics with up to ten times more computing power. The second super-brain will enable the next quantum leap in automated driving,” Weber continues. “Going forward, we will combine four key control units in a single high-performance computer. The result will be more dynamic performance, more precision, more efficiency and even more fun to drive.”

P90543436_highRes_bmw-vision-neue-klas.thumb.jpg.48cb8c4279adf2d74b6f1a771648ea96.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ganske utrolig hva de beste elektriske bilene nå kan rent teknisk og utviklingen går svært hurtig. I denne videoen forklarer Jason fra Engineering Explained hvor imponerende den nye Taycan Turbo GT reelt er. Som han påpeker handler dette om mye mer enn en kraftig facelift og en erstatning for Turbo S. Taycan Turbo GT har alt som standard, mens de andre Taycan modellene har det meste som ekstrautstyr.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Det er faktisk ganske utrolig hva de beste elektriske bilene nå kan rent teknisk og utviklingen går svært hurtig. I denne videoen forklarer Jason fra Engineering Explained hvor imponerende den nye Taycan Turbo GT reelt er. Som han påpeker handler dette om mye mer enn en kraftig facelift og en erstatning for Turbo S. Taycan Turbo GT har alt som standard, mens de andre Taycan modellene har det meste som ekstrautstyr.

Jepp. Og mye kan gjøres med en datamaskin. Så kan man jo argumentere med "det analoge er bedre", vekt og annet. Det fine er at vi er forskjellig. Og BMW gjør iallefall sitt for at bilene skal føles klassisk, førerrettet og ha ledende kjøreegenskaper. Jeg synes utviklingen er spennende, men jeg mener ikke vi skal glemme eller slutte å ta vare på det "gamle". Tvert imot. Derfor har jeg tro på BMW. De var tidlig ute med i3, men tregt ute med resten. De tapte terreng, men jeg føler at de er back on track. iX er en omdiskutert bil, men det er ingen som kan ta fra den at det er en god bil og solgt bra i Norge. i4…. finnes det kulere elbil på markedet idag? Neppe. Noen liker Porsche bedre, andre Audi E-Tron GT, men jeg tilhører i4-gruppen. Jeg tror de fleste er inneforstått med at dagens tilgjengelige elbiler er bare starten, og jeg som sagt tror virkelig på Neue Klasse. Mye av troen er også fordi nye Porsche Macan, Audi Q6 er så fordømt bra biler at jeg ikke vil BMW skal tape terreng nok engang. Bare de lekker litt mer specs snart, slik at de som eventuelt venter orker å vente litt til. :) 

Ellers er ikke elektrisk for alle, men jeg mener man må annerkjenne en elektrisk drivlinje som hvilken som helst annen drivlinje. Så får det være opp til hver enkelt å bestemme hva som passer.

At mange av dagens bilinteresserte er mer opptatt av tech kan være like så mye markedsføring. En bil skal kunne gjøre alt idag. Jeg håper flere ser biler for mer enn dette og verdsetter kjøreegenskapene også. 


Synes denne er fin, den er satt på spissen. Men leser man kommentarfelt rundt om så er det dessverre slik.

IMG_3019.thumb.jpeg.8c4dc414e8c63cc7201efec0bb8808bc.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

At mange av dagens bilinteresserte er mer opptatt av tech kan være like så mye markedsføring. En bil skal kunne gjøre alt idag. Jeg håper flere ser biler for mer enn dette og verdsetter kjøreegenskapene også.

 

Jeg er helt enig og det er få ting som irriterer meg mer enn folk som ikke klarer å ha minst to tanker i hodet samtidig. En elektrisk bil kan være fantastisk på noen områder og mer eller mindre elendig på andre områder. Forøvrig akkurat som fossilbiler. Få biler tilbyr litt av alt og dermed et fornuftig kompromiss, men flere av BMW's modeller har opp igjennom årene sannelig vært veldig tett på etter min mening. 

Jeg tenker at det er ganske mye mer enn tidligere man bør sette seg inn i før man forstår hvordan en elektrisk bil virker som best. Det er faktisk en ganske høy terskel og dette bærer debatten helt klart preg av. Mange vet ikke helt hva de snakker om når det gjelder elektriske biler.

Jeg har ikke så stor praktisk erfaring med elektriske biler, men en ganske artig roadtrip fra München til Århus via Berlin og Hamburg med en Taycan Turbo Cross Turismo åpnet en helt ny verden for meg. Bilen og opplevelsen var fantastisk, men jeg fikk imidlertid aldri noen "vil ha" følelse. Til det er den for ekstrem og upraktisk for min del, men mer objektivt vurdert reagerte jeg mest på hvor tung den er. Dette merker man egentlig kun direkte når man må bremse kraftig, men den høye vekten er der selvfølgelig hele tiden og det er ingen agil bil selv om den er ekstremt hurtig. Den ligger tungt på veien og tilbyr formidabel stabilitet i alle hastigheter. Etter min mening for mye stabilitet og jeg savnet faktisk at bilen virket mer "levende" (les: agil) hvis man kan si det på den måten.

Årsaken er selvfølgelig at jeg fikk med meg 80-tallet og dette har alltid preget meg siden når det gjelder hvordan jeg opplever tunge biler. Den gangen ble Porsche 928 S som hadde en V8 motor på 4,7 liter oppfatet som altfor tung til å bli betraktet som en sportslig bil. 928 S veide 1450 Kg og en 911 Carrera 3.2 1210 Kg og det sier vel det meste i relasjon til spesielt dagens elektriske biler. På den annen side er dette ikke noe unge mennesker i dag filosoferer over iom at de færreste har erfaring med virkelig lette biler og hva dette faktisk gjør med bilens kjøreegenskaper og kjøreglede. De er bare glade så lenge bilen er full av tech og kjører hurtig rett frem uten at de gjør noe mer enn å trykke på gasspedalen. Forøvrig mer eller mindre akkurat som amerikanerne har vært helt siden 50-tallet.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det etterhvert så omdiskuterte tankekorset jeg hinter til er at om BMW som så mange andre bilprodusenter mener alvor med sine elbil ambisjoner så er det jo rart at ikke G45 X3 kommer også i en elektrisk variant. Det at dem lanserer den elektriske varianten som ett Neue klasse produkt viser jo bare at dem vet dette blir ett nisjeprodukt.

Porsche skal ha honnør her som lanserer sin volummodell Macan som ren elbil. Da viser de at dem tørr satse. Jeg er bare ute etter å påpeke at bilprodusentene sier en ting men gjør noe annet. BMW har sagt at 50% av deres salg skal være EVs i 2030, da er det veldig rart at deres volum modell X3 lanseres som ren ICE bil kun 5 år før dette. Men som det har kommet frem i det siste så har jo de fleste produsenter utsatt elbil satsingen sin, så det var kanskje ikke så rart likevel at BMW gjør som de gjør. Men der har du også tankekorset mitt, vi er tydeligvis fortsatt der at elbiler må anses som ett nisjeprodukt. Ikke meg i mot 😀

Også tror jeg veldig mange i den offentlige diskusjon om elbiler har en alt for norsk tilnærming til elbil. Det funker dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener tvert imot at BMW satser hardt når de lanserer Neue Klasse. Et helt nytt konsept, for fremtiden, for elbiler. X3 vil utgå. Neue Klasse vil overta.

De tradisjonelle drivlinjene blir nisjeproduktene. Tror jeg. Liker det ikke, men tror det.

Porsche blir veien å gå for de av oss som ønsker bil som knurrer og maler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:


Ikke gjør deg så vanskelig nå, du forstår hva jeg mener 😅 Jeg har fått med meg at iX3 kommer basert på Naue Klasse. Men dette er jo en helt egen modell som ikke har noe med vanlig G45 X3 å gjøre. Iallfall ikke slik det er i dag hvor G01 leveres med alle drivlinjer. Så nye iX3 er jo egentlig ikke en X3, iallfall ikke slik jeg ser det. Da kunne de like gjerne kalt iX for iX5 da den størrelses messig er i samme segment som X5. Til forveksling samme navn men to helt forskjellige modeller. Så en elektrisk G45 X3 vil ikke komme, og det er ett tankekors synes jeg ettersom dette skal bli BMW sin mest solgte bil. Den elektrisk revolusjon skulle jo komme nå i midten av 20 tallet og ut over, likevel så lanserer BMW (og flere andre) sine mest populære modeller som ICE only modeller.

Jeg prøver ikke være vanskelig, men det du sier er jo direkte feil.. iX3 og X3 vil ikke ved denne generasjonen ligne på hverandre, og modellene har for første gang en egen dedikert plattform for sin drivlinje. BMW har valgt strategien "power of choice", derfor lanserer de både bensin, diesel, hybrid og elektriske biler i disse dager. Det er jo ellers verdt å merke seg at de nye bilene som går på bensin, diesel og hybrid fortsatt er bygget på en aldrende plattform, mens fremtidige elbiler blir bygget på en egen dedikert plattform. Og poenget om iX til iX5 ser jeg ikke, annet enn at BMW kunne ha kalt bilen en iX5.. eller en iX900 Turbo2000 xDrive eDrive SuperDuper..

16 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det etterhvert så omdiskuterte tankekorset jeg hinter til er at om BMW som så mange andre bilprodusenter mener alvor med sine elbil ambisjoner så er det jo rart at ikke G45 X3 kommer også i en elektrisk variant. Det at dem lanserer den elektriske varianten som ett Neue klasse produkt viser jo bare at dem vet dette blir ett nisjeprodukt.

Porsche skal ha honnør her som lanserer sin volummodell Macan som ren elbil. Da viser de at dem tørr satse. Jeg er bare ute etter å påpeke at bilprodusentene sier en ting men gjør noe annet. BMW har sagt at 50% av deres salg skal være EVs i 2030, da er det veldig rart at deres volum modell X3 lanseres som ren ICE bil kun 5 år før dette. Men som det har kommet frem i det siste så har jo de fleste produsenter utsatt elbil satsingen sin, så det var kanskje ikke så rart likevel at BMW gjør som de gjør. Men der har du også tankekorset mitt, vi er tydeligvis fortsatt der at elbiler må anses som ett nisjeprodukt. Ikke meg i mot 😀

Også tror jeg veldig mange i den offentlige diskusjon om elbiler har en alt for norsk tilnærming til elbil. Det funker dårlig.

Jeg tror du må legge vekk fokuset på internkoder. Det vil bli lansert en elektrisk iX3 (NA5) og X3 (G45) med bensin, diesel og hybride drivlinjer. Det er samme generasjon, men denne gangen har modellene et utgangspunkt tilpasset hver enkelt drivlinje og det er valgt å differensiere designet. Det blir det samme som å si at BMW ikke leverer noen M3 av G20 3-serie, fordi M3 heter G80. Ellers tror jeg det bare må være du (med all respekt å melde) som får til å mene at Neue Klasse er et nisjeprodukt og at det er G45 de fokuserer på, og BMWs fokus på Neue Klasse viser vel det faktum at de denne gangen satser. Hvis ikke kunne de jo like gjerne laget iX3 på G45 og endt opp med en tohjulstrekker.. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen

Så det jeg sier er dirkete feil? men det jo akkurat det som du skriver som jeg også mener. Jeg sier jo at iX3 og X3 har forskjellig design og hver sin dedikerte plattform. Og da blir det i mine øyne to forskjellige modeller, akkurat som at E-klasse og EQE hos Mercedes. 

BMW har kjørt ut "Power of choice" hvor en modell har alle drivlinjene. Det ser vi på X1 og X2, 4-serien, 5-serien og 7-serie. Da er det veldig rart at de ikke viderefører dette på X3 også. I stede kommer de med denne modellen på en dedikert plattform med ett helt annet design. Dette er da ikke "Power of choice" slik jeg ser det. Sett at jeg liker nye X3, men jeg vil ha den elektrisk. Da viser selgeren meg veien til iX3 som overhode ikke ser ut. Mens med X1, X2, 4-serie Gran Coupe, 5-serie og 7-serien så får du valget. Sett at du har falt for 5-serie, da er du så heldig at du kan velge mellom bensin, diesel, ladbar hybrid og elektrisk uten å måtte over på en bil med annet utseende. Mulig det bare er meg som vektlegger dette, men salgstall viser iallfall at kundene setter pris på dette. EQ modellene til Mercedes flopper jo sammenliknet med de tradisjonelle modellene. Det selges fire ganger mer S-klasse enn EQS, mens faktisk nesten 50% prosent av G70 salget er i7. Samme gjelder for G26 også, nesten halvparten er i4. IX derimot selger dårlig sammenliknet med X5. I fjor ble det solgt 236 000 stk av X5…iX solgte 38 000 stk. Det er fordi kunden liker å kunne velge, og det å velge en elektrisk bil ikke innebærer å velge en ny og ukjent modell. 

Og når jeg sier at Neue klasse er en nisjemodell så mener jeg ikke at BMW har utviklet den til å være nisje. Jeg mener at nye iX3 kommer til å bli en nisjemodell sammenliknet med G45 når vi ser salgstallene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

 

BMW har kjørt ut "Power of choice" hvor en modell har alle drivlinjene. Det ser vi på X1 og X2, 4-serien, 5-serien og 7-serie. Da er det veldig rart at de ikke viderefører dette på X3 også. Mulig det bare er meg som vektlegger dette, men salgstall viser iallfall at kundene setter pris på dette.

NK er BMW sin største satsing mtp penger og teknologi noensinne.
Neppe noe man kan kalle en nisjesatsing…?
Derimot dagens løsning hhv iX3, iX1/2 og andre elektrifiserte fossilløsninger, det er en mellomløsning som kun fungerer en gitt tid.

Slike løsninger tar deg et stykke til målet.
Men det er ingen endelig løsning, til det trenger man dedikerte løsninger for en bedre pakket helhet/løsning.

NK er skapt, for å øke BMW’s konkurranseevne og slutte å fortsette lage halvhjertede løsninger, noe BMW pr idag har lykkes meget bra med - hittil.

Så nye ICE X3 blir laget på en moden/aldrende CLAR plattform, med iDrive 9.
Nye iX3 blir laget på NK med iDrive 10/X. Interiøret blir naturlig nok ulike i disse.

Eksteriøret tja…?

Man får valgene som før, bensin, diesel og hybrid X3.

Men de som ønsker en elektrisk X3, slipper kompromisser og dårlige fossil løsninger som trekker ned og får nå en dedikert elektrisk X3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe poeng i å fortsette denne diskusjonen når dere ikke leser det jeg skriver eller med vilje mistolker. Salgsmessig så vil iX3 bli ett nisjeprodukt kontra G45 X3, jeg tror ikke BMW har utviklet dette som ett nisjeprodukt. Men som jeg sa, de har nok hatt en anelse om at dette ikke blir noen storselger sammenliknet med merkets storselgere. Og det er vel derfor vi ser at kvaliteten blir som den bli på volum modellene når BMW tuller seg bort i prosjekter som det ikke vil bli storsalg av.

Igjen, 38 000 solgte iX mot 236 000 solgte X5. Jeg tenker iX kosta det dobbelte å utvikle kontra G05 X5. Og det er vel nettopp dette de store bilprodusentene nå begynner å innse. Man kan ikke fortsette å kaste penger ned i elbil hullet når det ikke er nok kjøpere der ute til at det gir avkastning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...