Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, mr.pingu skrev:

Hyuandai igjen.... Er virkelig alle kloke hoder fra BMW over til Hyandai?

Nei.

Spør de fornøyde Hyundai eierne som står med tomme startbatterier rundt om, de er det «endel» av.
Gresset er ikke alltid så mye grønnere på andre siden.

😉

Men de skal ha for å ha en bra 800V plattform.
Men så er det heller ikke noe innstegspris på dette merket lenger - så de måtte gå «opp», eller møte Kineserne, foreløpig er det et krysningspunkt mellom produkt/pris/forhandler(e) som holder meg vekk.

 

Skrevet
På 11.1.2025 den 14.37, Saltkjelen skrev:

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle få se at billigmerker som Hyundai skulle virke mer teknologisk fremoverlent enn BMW, men jeg må si de har gjor det her. Dette er et vesentlig bedre løst "Panoramic View" enn hva BMW kommer med her. Der BMW drar vibber tilbake til 2000-tallets MPVer, kjører Hyundai oss rett inn i 2050.

Hyundai-Mobis-Holographic-Heads-Up-Displ

Koreanere er jo gode på teknologi. Nå finnes det også et merke som heter Genesis under Hyundai plattformen, og etter hva jeg har blitt fortalt så skal BMW være glade for at de slipper konkurranse fra Genesis i Europa. 

Skrevet
41 minutter siden, Scuirus2 skrev:

Koreanere er jo gode på teknologi. Nå finnes det også et merke som heter Genesis under Hyundai plattformen, og etter hva jeg har blitt fortalt så skal BMW være glade for at de slipper konkurranse fra Genesis i Europa. 

Blir ikke det litt det samme som Lexus da? Virker ikke som om Lexus er så veldig i veien for BMW på det Europeiske markedet.

Skrevet

Infinit (Nissan) prøvde seg på Europa fra 2008-2020 og solgte ca 50000 biler etter hva jeg kan finne ut.

Ser ikke for meg at Genesis hadde klart seg så mye bedre selv om bilene helt sikkert er bra. 

 

Skrevet

Er MYE Genesis i hjemlandet Korea men også i USA. Ofte bra motorisert med såvidt jeg husker fra tiden jeg reiste til Korea. Men en BMW blir de aldri. Nærmeste blir nok Lexus. Og hadde det stått mellom de kunne jeg godt valgt en Genesis:

G70 shooting brake:

image.thumb.jpeg.cc569443f707a64e973c6c44af6834bb.jpeg

image.thumb.jpeg.bdf150765971b2823856abb060e6c964.jpeg

Skrevet

Mitt inntrykk av Infinity og Genesis er at det er stort sett 10 år gammel teknologi som er pakket inn i skinn og high gloss overflater. Selv de erke amerikanske merkene Cadillac og Lincoln fremstår som mer moderne og nærere konkurrenter til BMW, MB og Audi enn de koreanske/Japanske luksusmerkene. 

Skrevet
1 time siden, Marius2002 skrev:

Mulig de kommer til Norge med en elektrisk modell?

Åndalsnes Avis | Genesis

IMG_5421.webp.43ec87ad64aa44c2de8cb145d07178f9.webp

 

Det tviler jeg på at de gjør. Det finnes forbausende mange elbil modeller der ute som ikke kommer til Norge. Selv om prosenten av elbiler er høy her så er total markedet mikroskopisk i global sammenheng. Selv i Sverige selges det flere elbiler i rent antall enn i Norge, selv om elbilandelen ut gjør rundt 35 prosent av det totale bilsalget hos våre naboer. 

Skrevet

Det gjelder å holde tungen rett i munn her nå. Neste generasjon X5/iX5 erstatter også iX. La oss håpe de tre eneste tingene man tar med fra iX er iDrive-kontroller, rundt M-sportsratt og B&W Diamond Surround System.

Gitt at kamufleringen gir riktige karosserimessige inntrykk, ser man i alle fall at hjulbuene stammer fra iX.

Skjermbilde2025-01-26kl_09_31_11.thumb.png.f4b0b81a4692057cb1b7ca7f0430117b.png
Skjermbilde2025-01-26kl_09_27_28.thumb.png.6d6cbbb354c15bb22c767a1edd5db971.png
Skjermbilde2025-01-26kl_09_27_39.thumb.png.e22dd83a4f014adadbaf949bcd3fea5f.png
Skjermbilde2025-01-26kl_09_27_53.thumb.png.e57d23dd46a202a6d119fe5f8b8c4848.png

Skrevet

Spennende. Proporsjonene ser mye bedre ut i forhold til iX. Personlig blir jeg derimot ikke helt kompis med designet på hjulbuer. Håper i tillegg vi slipper minimalistiske lykter både fremme og bak. Ser lovende ut fremme, mens jeg er mer usikker bak. Selvsagt vanskelig/umulig å lese konturene på folien.

Lovende takter, synes jeg.

Skrevet
37 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Det gjelder å holde tungen rett i munn her nå. Neste generasjon X5/iX5 erstatter også iX. La oss håpe de tre eneste tingene man tar med fra iX er iDrive-kontroller, rundt M-sportsratt og B&W Diamond Surround System.

Gitt at kamufleringen gir riktige karosserimessige inntrykk, ser man i alle fall at hjulbuene stammer fra iX.

Skjermbilde2025-01-26kl_09_31_11.thumb.png.f4b0b81a4692057cb1b7ca7f0430117b.png
Skjermbilde2025-01-26kl_09_27_28.thumb.png.6d6cbbb354c15bb22c767a1edd5db971.png
Skjermbilde2025-01-26kl_09_27_39.thumb.png.e22dd83a4f014adadbaf949bcd3fea5f.png
Skjermbilde2025-01-26kl_09_27_53.thumb.png.e57d23dd46a202a6d119fe5f8b8c4848.png

At ny X5/iX5 erstatter iX synes jeg er fornuftig. Å ha parallelle modeller på ICE og EV er lite hensiktsmessig, videre så har jo BMW hatt suksess med en modell for alle drivlinjer. Eneste jeg frykter er det som har skjedd med G60 hvor også ICE versjonen lider under kostnadskutt grunnet kostnaden av å utvikle plattformen til å passe som EV. Så jeg håper at det er iX som blir til en X5 og ikke omvendt.

Proporsjonene så også greie ut, jeg har ikke noe problem med hjulbuene. Den Neue klasse inspirerte fronten derimot er jeg usikker på. Samme gjelder for interiøret også ref hva vi har sett i det siste på iDrive fronten. 

Skrevet

I følge selgeren jeg bruker hos Bavaria, er BMW tvunget til å foreta kostnadskutt for å gjøre bilene mer konkurransedyktige. Det skyldes på kinesiske biler og den lave prislappen de ender opp med. Ironisk nok er de kinesiske bilene med klassisk BMW-standard til en lav prislapp, mens BMW nå gir bilene Lada-standard til BMW-pris som skal forsøke å minne om Kina-pris. Jeg kan ikke helt se for meg at dette skal være en suksessoppskrift i møte med de kinesiske bilene.

Jeg er helt enig i at silhuetten virker lovende - kanskje det mest lovende fra BMW på lenge, men jeg mener også at potensielle hjulhus fra iX og hvordan dette blir seendes ut har stor betydning for hvilken attitude bilen vil få. Her ser man hvor viktig hjulhusets utforming er;

Skjermbilde2025-01-26kl_10_43_09.thumb.png.380ab4cda10d8a71f52ffa68f4059093.png
Skjermbilde2025-01-26kl_10_43_38.thumb.png.3cbc70c3f618507e6183d25cf45921f6.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...