Rune-K Skrevet Mandag kl. 13:42 Skrevet Mandag kl. 13:42 2 timer siden, Fredrik skrev: Men hva er egentlig "Heart of Joy" konseptet? Jeg forstår at det er en kraftig datamaskin som bl.a skal gjøre drivlinjen og batteriet mer effektivt, men når jeg leser BMW's presseskriv står det også at datamaskinen vil tilføre en fjerde dimensjon: sheer driving pleasure (altså i tillegg til de tre andre komponentene electrical, digital og circular). Større kjøreglede skal iht. BMW sikres ved at man har full digital kontroll på akselerasjon og bremsing, bilens stabilitet, styring og av alle ting lading! Videre står det at konseptet vil gi imponerende veigrep og at bilen derfor kan kjøres igjennom svinger med en utrolig presisjon. Dette liker vi, men så står det at konseptet vil gi en konsistent og gjentagende styrefølelse igjennom svingene. Slik jeg leser dette vil den ganske sterile styrefølelsen moderne biler har bare bli forsterket, men jeg håper at jeg tar feil. Slik jeg leser det vil det si at selv den største idioten kan kjøre for i svingene uten å gjøre annet enn og vri på rattet. Hvordan man får større kjøreglede når man har digital kontroll på ladningen må man være reklamemann for og skjønne. Fredrik reagerte på dette 1
Ron Jeremy Skrevet Mandag kl. 14:43 Skrevet Mandag kl. 14:43 Tydelig få som har sett videoen som ble lagt ut med VDX’n? Heart of joy er en enhet som lager et samspill av mange parameter, men som også forenkler sjåførens jobb og gjør prosessene raskere. Slik at man får bl.a umiddelbart tilbakemelding på gassrespons osv. Det blir også sagt at bilen som blir kjørt IKKE er noe mer en en demobil for å håndtere ekstreme elektrisk ytelse, så design og interiør er ikke noe å klage over - ennå! Det som var produksjonsklart var bl.a frontvindu med panoramic head ut displayet, som så lovende ut. Tror nok dørene og speil, og lykter også er produksjonsklare. Ellers sier BMW selv at dette er «the ultimate driving machine 2.0». Effektmessig og prestanda’en tviler jeg ikke på det, hvor emosjonelt dette blir kan sikkert noen kunne trekke på smilebåndet. Personlig syns jeg dette blir et kvantesprang frem fra dagens modeller rent teknisk. Noe som er vesentlig for min del. Hvordan den opplevde kvaliteten og designet står seg - vel, det får vi bedømme den dagen man kan se disse Live. mslello og Marius2002 reagerte på dette 2
*MrB* Skrevet Mandag kl. 15:49 Skrevet Mandag kl. 15:49 Kanskje litt symptomatisk at ingen har giddet å se videoen 😄 Men så den nå. I hvertfall 15 min av den. Det gir vel en slags mening at bilen er en teknologiplattform som skal vise hvor langt strikken kan tøyes. 13-1500hk gir ingen mening i praksis. I drift mode virket bilen nesten uhåndterbar for sjåføren til BMW. Vi er allerede langt forbi der bilene er blitt idiotisk raske. Designet er vision NK på steroider, så det er på ingen måte tatt ut av det blå. Jeg forblir skeptisk. Panoramic head up så greit ut, men ikke mer enn det. Er vel en skjerm under ruten og ikke i selve ruten.
Marius2002 Skrevet Mandag kl. 15:52 Skrevet Mandag kl. 15:52 @Ron Jeremy jeg håper vi får M-speilene som vi kjenner idag med en slik vipp inn i toppen. De er litt tøffere enn de standard-speilene. fupsaker reagerte på dette 1
Fredrik 90 Skrevet Mandag kl. 16:31 Skrevet Mandag kl. 16:31 Høres mer ut som om BMW har prøver å lage en M3 for "dataspill generasjon"…litt "sånn som ungdommen liker". Her tror jeg de har undervurdert sitt publikum totalt. Elektriske Performance biler er det ingen som har lyst på eller har spurt etter. BMW har nettopp, og da mener jeg nettopp bekreftet to ting. * Neste M3 kommer med rekkesekser bensin. Uten ladbar hybrid. * V8 skal leve videre uten noen som helst form for planer om utfasing. Så for meg så virker det som om BMW også er ganske usikre på hvor mange som egentlig vil ha en elektrisk bil i dette segmentet. Spør hvor mange C63 AMG Ladbar hybrid Mercedes har solgt..total flopp. XM? Total flopp! Hyundai Ioniq 5 N, Maserati Grand Turismo Folgore, Tesla Plaid…flopp, flopp og atter flopp. Eneste som har hatt suksess er i4 M50, men det er egentlig mer enn slags 5-serie type bil enn en fokusert performance modell. Fredrik reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet Mandag kl. 22:08 Skrevet Mandag kl. 22:08 Just saying: I just found this on AliExpress: NOK36.69 | Cars Wheel Caps LED Lights Wheel Tire Valve Caps Cycling Lantern Spokes Hub Tyre Lamp Car Tire Decoration Accessories https://a.aliexpress.com/_Eyiz6rS fupsaker, CHNilsen og Marius2002 reagerte på dette 3
fupsaker Skrevet Tirsdag kl. 08:52 Skrevet Tirsdag kl. 08:52 10 timer siden, mr.pingu skrev: Just saying: I just found this on AliExpress: NOK36.69 | Cars Wheel Caps LED Lights Wheel Tire Valve Caps Cycling Lantern Spokes Hub Tyre Lamp Car Tire Decoration Accessories https://a.aliexpress.com/_Eyiz6rS Allerede bestilt til Taycanen. mr.pingu, Marius2002 og Fahad reagerte på dette 1 2
mr.pingu Skrevet Tirsdag kl. 08:57 Skrevet Tirsdag kl. 08:57 3 minutes ago, fupsaker said: Allerede bestilt til Taycanen. Du skylder oss alle en video nå sveigis, Marius2002 og fupsaker reagerte på dette 3
Ron Jeremy Skrevet Torsdag kl. 18:41 Skrevet Torsdag kl. 18:41 (endret) https://www.bmwblog.com/2025/02/20/bmw-new-batteries-900-km-range/ Ser ut til NK vil ha fra 600-900 km rekkevidde, isåfall begynner det å bli meget respektable tall. Endret Torsdag kl. 18:42 av Ron Jeremy Ingen, mslello, CHNilsen og 3 andre reagerte på dette 6
Fredrik 90 Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden 14 timer siden, Ron Jeremy skrev: https://www.bmwblog.com/2025/02/20/bmw-new-batteries-900-km-range/ Ser ut til NK vil ha fra 600-900 km rekkevidde, isåfall begynner det å bli meget respektable tall. Jaha…disse elbilene som skal gå 900 km og lade på 15 minutter har vi hørt snakk om i 5-6 år nå 😅
mslello Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden 2 timer siden, Fredrik 90 skrev: Jaha…disse elbilene som skal gå 900 km og lade på 15 minutter har vi hørt snakk om i 5-6 år nå 😅 Ladetid er der da. Zeekr lader 10 til 80% på 13 minutter på sin nye suv.. Marius2002, fupsaker og Ron Jeremy reagerte på dette 3
Fredrik Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) 56 minutter siden, mslello skrev: Ladetid er der da. Zeekr lader 10 til 80% på 13 minutter på sin nye suv.. Det er med det lille batteriet på 75 kWh (480 Km jmf. Zeekr og kun bakhjulstrekk). Det store batteriet på 100 kWh lader 10-80% på 16 minutter (543 Km jmf. Zeekr og firehjulstrekk). Alt vel og bra, men kanskje er det ikke så klokt å kjøpe kinesisk i disse dager. Endret 18 timer siden av Fredrik fupsaker, Marius2002 og Ron Jeremy reagerte på dette 3
Fredrik 90 Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden 4 timer siden, mslello skrev: Ladetid er der da. Zeekr lader 10 til 80% på 13 minutter på sin nye suv.. Zeekr ja…skikkelig kurrant merke det 😂 Så etter alle disse årene med lovnader, gull og grønne skoger så er det en…EN bil som kan nærme seg på ladehastighet. Det hele er jo en vits… Når kommer den elbilen som går 900 km og lader på 15 min? Den vi har hørt om i alle disse årene… Den lar vente på seg tydeligvis 😅
Ron Jeremy Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 1 time siden, Fredrik 90 skrev: Zeekr ja…skikkelig kurrant merke det 😂 Så etter alle disse årene med lovnader, gull og grønne skoger så er det en…EN bil som kan nærme seg på ladehastighet. Det hele er jo en vits… Når kommer den elbilen som går 900 km og lader på 15 min? Den vi har hørt om i alle disse årene… Den lar vente på seg tydeligvis 😅 Zeekr er jo et derivat fra Volvo, på lik linje med Polestar. Og hvem har etterspurt en ladetid på 15 min og 900km rekkevidde? Du Fredrik? Hvis vi ser på utviklingen på fossil drivlinje, har den ingen revolusjonerende paradigmeskifte fra år til år. BMW har laget elbil i 11 år, det har skjedd en del på disse 11 årene. Og det later til å ha skjedd mer på den elektriske drivlinjen kontra fossil drivlinje. Og de neste 11 årene vil nok også få en tilsvarende utvikling. Så du får holde deg fast Fredrik 😉 fupsaker og mslello reagerte på dette 2
Fredrik 90 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden 44 minutter siden, Ron Jeremy skrev: Og hvem har etterspurt en ladetid på 15 min og 900km rekkevidde? Du Fredrik? Ehh….alle? Skal elbiler slå an i Europa uten intensiver som vi har i Norge så må den bli konkurransedyktig mot fossile biler på andre måter. Og nå er det bilprodusentene selv som har fyrt opp under ett ønske og en forventning blant forbrukere at dette skal bli så bra. Vi har nå i allfall de siste 6-7 åra lest om disse super duper batteriene som vil gi en rekkevidde på 100 mil og som kan lades i rekord fart. Foreløpig har vi ikke sett mye til det… Faststoff batterier…det skulle virkelig bli det store…har ennå ikke sett snutten av det i noen produksjonsbil man faktisk kan kjøpe her og nå. Fossilmotoren har utviklet seg i over 100 år, er ikke stort mer man kan gjøre med den nå. Så det er ikke noen stor overraskelse at det har blitt tatt større steg på elektriske drivlinjer. Men det loves mye og jeg synes vi ser lite av det foreløpig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå