laffe Skrevet Januar 12 Skrevet Januar 12 Sliter litt med å forstå hvorfor BMW følte de måtte gå ned "lounge" veien på interiør-designet til iX3. Hvis noen hadde visst meg bilde av dette interiøret for 1 år siden uten BMW logoen ville jeg nok tippet på at det var nytt interiør til Tesla. Men for all del, kan være at bilen føles helt knall ut når man kommer på bak rattet og at den kjører bedre enn konkurrentene. Jeg er nok ikke helt i målgruppen økonomisk uansett så hva jeg mener er det nok rett av BMW å ikke ta hensyn til
papertiger Skrevet Januar 13 Skrevet Januar 13 8 hours ago, Espen.st said: etter å ha kjørt biler med touch only hvor man akkurat må lene seg litt frem for å navigere er det sykt deilig å sette seg tilbake i bilen med controller Takk, du satte akkurat ord på min opplevelse med iX1 vs. vår i3 og F11, der en kan sitte avslappet tilbake i stolen og kontrollere alt. Til og med de fysiske hurtigknappene kan en trykke på uten å lene seg noen vei.
papertiger Skrevet Januar 13 Skrevet Januar 13 (endret) 10 hours ago, Saltkjelen said: Det er merkelig at BMW alltid får de svarene de selv ønsker på undersøkelsene sine. Ingen av kundene som har prøvd iDrive X ville altså ha iDrive-kontroller. Det høres ut som at denne Stephan Durach ikke er "Senior Vice President of UI/UX Development", men er "Head of BMW cost-saving dept" og taler sterkt BMWs egen fanesak - "kostnadskutt". Det er trist. Føler vel dette er en historie som gjentar seg ofte hos BMW. 1-seriekundene visste jo heller ikke om bilen hadde bakhjulsdrift eller framhjulstrekk, så å bytte til sistnevnte var definitivt å lytte til kundene. Men klart, lager man bots som svarer det man vil på undersøkelser, får en jo de svarene en vil 9 hours ago, laffe said: Sliter litt med å forstå hvorfor BMW følte de måtte gå ned "lounge" veien på interiør-designet til iX3. Hvis noen hadde visst meg bilde av dette interiøret for 1 år siden uten BMW logoen ville jeg nok tippet på at det var nytt interiør til Tesla. Men for all del, kan være at bilen føles helt knall ut når man kommer på bak rattet og at den kjører bedre enn konkurrentene. Jeg er nok ikke helt i målgruppen økonomisk uansett så hva jeg mener er det nok rett av BMW å ikke ta hensyn til Lounge-konseptet kommer vi til å se mye fremover på BMW. Det startet vel egentlig med iX (eller kanskje til og med med i3?), og BMW har uttalt at det er dette de vil. Lage bilen om til en luftig "stue". Bare se på sete- og interiørutformingene på de siste års konsepter. De kompakte, lave kupéene med midtkonsoll, lave sittestillinger med godt tiltet sittepute slik vi har vært kjent med fra BMW de siste årtiene, og som gjorde at jeg forelsket meg i BMW, er definitivt forbi. Så kommer det an på hvorvidt vi som favner best om den delen klarer å omstille oss eller om vi vil gå videre til andre merker. Endret Januar 13 av papertiger fupsaker og Saltkjelen reagerte på dette 2
Ron Jeremy Skrevet Januar 13 Skrevet Januar 13 Men…. Vi er jo typisk i en mellomfase her nå. Mellom det å kjøre selv og kontrollere alt selv. Da det var et must å ha et iDrive hjul for bedre/lettere å kunne styre bilens ulike disposisjoner og sjåførens ønsker. Og det produsentene ser for seg blir en virkelighet om X antall år. Der hvor vi omtrent er taxi passasjerer og vi bruker stemmestyring for å justere klima og andre ting. idrive 8.5/9 er en mellom løsning, som kommer med/uten iDrive hjulet alt etter hvor bilen er posisjonert. De siste 20 årene har vi hatt idrivehjulet, selvsagt vil det bli surmuling når man ikke har denne tilgjengelig lenger, en viss tid. Selvsagt vil det bli dårlig stemning av kostnadskutt også. Men der iDrive 8.5/9 er en buet skjerm med litt for lang avstand fra kjørestilling til å fikle og justere. Er dette blitt en helt annen opplevelse med iDrive X. Man har denne mer tilgjengelig og nærmere sjåføren, den er utrolig mye mer responsiv, større og mer håndterbar. UI er også bedre og mer oversiktlig enn på svært lagt tid. Men klart, mange vil ikke avfinne seg med dette og vil ha andre løsninger. Og der er vi litt nå, elbilens fortreffelighet og politikken er under press. Nå nylig så vi at de latterlige uttrekkbare dørhåndtakene ikke lenger er ønsket i Kina (2027). Og generelt kan det virke som om tanken om «en bil worldwide» blir endret til en bil mer tilpasset de ulike segmentene i verden, slik som drivlinjene mellom US og EU f.eks. Da kan det bli mer fysiske knapper og mindre skjerm og at kundeønskene Vi har her i Europa, gjør at vi får mer dedikerte biler tilpasset våre ønsker. Men klart, når man ser MB og VW droppe 9-10% i antall solgte biler, så blir det kanskje vanskeligere? mslello reagerte på dette 1
Marius2002 Skrevet Januar 13 Skrevet Januar 13 Stemmestyring, siden det var nevnt, når det fungerer bra, er faktisk veldig ålreit. Jeg hadde vel noe i E91en også, men det fungerte ikke særlig annet enn få kommandoer. På Teslaen kan jeg be bilen om å gjøre alt mulig. Så slipper jeg bort på skjermen. Jeg bruker det derimot ikke til alt mulig, kun til å åpne Spotify og bytte sanger under kjøring. Slipper altså å lete på skjerm. Er bare å si "Spill av Dirty Oppland Oppland Camping", så leter bilen selv frem sangen. Jeg kan også bare si artist eller spilleliste. Det hender jo at den ikke spiller av rett, men i 98% av tilfellene er det rett. Henda på rattet, fokus på veien. Resten er blitt greit, ettersom de vanlige funksjonene som setevarme, rattvarme, defrost osv. er lagt som snarvei på skjermen. Slipper inn på menyer og fungerer egentlig som en knapp. Faktisk. Men… jeg sa jeg aldri kom til å sitte i en bil å snakke høyt til bilen, for det ser veldig kårny ut. Spesielt de 2% den ikke hører etter, så sitter jeg å krangler med bilen… Men men. Jeg kunne tenkt meg BMWs gesture-control. Det er snertent i tillegg til stemmebruk Ellers begynner jeg å dra på årene og er en av de som ønsker å beholde iDrivehjulet. Jeg bruker jo ikke skjermen til annet enn Navi/Radio/Spotify og bilstatus. Rører sjeldent borti andre menyer og innstillinger. Ikke rør det som fungerer Har rattet litt G05 og G26 siste året(2025) og det er virkelig stor forskjell fra hva jeg har idag. I tillegg har de begge alt jeg trenger: Gode stoler, gode kjøreegenskaper og tilgang til Spotify som alt bunner ut i kjøreglede. Jeg har endra tro på Neue Klasse, men jeg har også tro på at is i magen er litt lurt enda. Forøvrig er det bra de dumme dørhåndtakene skal fases ut etterhvert. Man får slik man limer utenpå de jeg har idag, men det ser jo helt dust ut. Så jeg får bare klare meg med dumme håndtak(utseende foran funksjon) inntil videre. Ron Jeremy og mslello reagerte på dette 2
Saltkjelen Skrevet Januar 13 Skrevet Januar 13 En kan argumentere så mye en vil med stemmestyring og det som er, men det er og blir en bakgårdsløsning i forhold til enkel, intuitiv betjening. Det er jo helt nydelig å skulle foreta stemmestyring for å justere den enkleste ting når man foretar litt jobbsamtaler og annet forefallende når man kjører mellom kundemøter. "Hei, Roar. Ja, vi kjører på med... vent litt *SETT TEMPERATUR TIL 20 GRADER OG SLÅ PÅ SETEVENTILASJONEN*.. hvor var vi, jo, *NEI, JEG SA 20 GRADER OG SETEVENTILERING, IKKE STAYSMAN MED EN GODT STEKT PIZZA*.. sånn, da var vi her. Nei, faen, jeg må ringe deg opp jeg for bilen satte temperaturen til 220 grader i den tro at jeg skulle steke pizza". Fabrikantene burde tilby forskjellige løsninger - slik som da BMW var peak BMW; touchbetjening, iDrive-kontroller, stemmestyring og gesture control. Men det er jo for mye å forlange, rent kostnadsmessig, selvfølgelig. Dusy, Eystein Ose, mslello og 5 andre reagerte på dette 8
Marius2002 Skrevet Januar 13 Skrevet Januar 13 @Saltkjelen jeg ler. Herlig satt på spissen. For det hender seg jo at ungene ber om en sang og når jeg ber bilen om å bytte så prater de i munnen på meg. Så det hender jo at bilen oppfatter feil. Men da er vi på de 2% feil. Det er kanskje derfor jeg bruker stemmestyring kun til musikk, ja og faktisk oppringing av av folk "ring navn navnesen" og navigering "naviger til Angvik Gamle Handelssted". Ellers er jeg enig i det du skriver, kombinasjon av iDrive-hjul, touch, stemmestyring og gesture er det beste. Vi får se hva som kommer.
Ron Jeremy Skrevet Januar 13 Skrevet Januar 13 8 minutter siden, Marius2002 skrev: @Saltkjelen jeg ler. Herlig satt på spissen. For det hender seg jo at ungene ber om en sang og når jeg ber bilen om å bytte så prater de i munnen på meg. Så det hender jo at bilen oppfatter feil. Men da er vi på de 2% feil. Det er kanskje derfor jeg bruker stemmestyring kun til musikk, ja og faktisk oppringing av av folk "ring navn navnesen" og navigering "naviger til Angvik Gamle Handelssted". Ellers er jeg enig i det du skriver, kombinasjon av iDrive-hjul, touch, stemmestyring og gesture er det beste. Vi får se hva som kommer. Selv slo jeg av alt av «gesture» kontroll i vår gamle iX3, for der skjedde det mye rart som ikke alltid er tilsiktet. Så det er ikke min kopp te. Men jeg vurderer LCI iX sel etter hvert, så selvom jeg ikke savner iDrive hjulet stort i vår nåværende iX1, så syns jeg iDrive 8.5 ikke er noe definitivt høydepunkt, det være seg med eller uten iDrive hjulet. Alle fordeler har ulemper og motsatt, men det beste fra begge verdener med noe mer knapper, enn dagens løsning er kanskje sweet spot?! Paulus og Marius2002 reagerte på dette 2
Marius2002 Skrevet Januar 13 Skrevet Januar 13 @Ron Jeremy Ja, iX LCI er en skikkelig flott bil. En pent brukt med lav km. er ikke så ulik iX3 NK i pris etter litt utstyr og obligatoriske M-Sport. Du får ikke "det nye", men det tror jeg ikke gjør noe. Ron Jeremy og fupsaker reagerte på dette 2
Espen.st Skrevet Januar 13 Skrevet Januar 13 Stemmestyring er bare noe drit🤣 Alltid noe som ikke fungerer Marius2002 og Saltkjelen reagerte på dette 1 1
*MrB* Skrevet Januar 13 Skrevet Januar 13 Stemmestyring er en dårlig løsning på manglende intuitiv betjening. For meg som snakker bergensdialekt skjønner den ofte ikke hva jeg sier heller. iDrivehjulet har nesten mistet sin hensikt i en bil som G26. I eldre biler fungerer det upåklagelig. Sånn sett er det ikke rart BMW får svarene de vil ha: Man har et godt produkt, men så ønsker man å introdusere noe nytt. Da er det smart taktikk å først gjøre det gode produktet dårligere, slik at kundene ikke føler det nye som en nedgradering. papertiger reagerte på dette 1
LP760 Skrevet Januar 13 Skrevet Januar 13 6 minutes ago, *MrB* said: Stemmestyring er en dårlig løsning på manglende intuitiv betjening. For meg som snakker bergensdialekt skjønner den ofte ikke hva jeg sier heller. iDrivehjulet har nesten mistet sin hensikt i en bil som G26. I eldre biler fungerer det upåklagelig. Sånn sett er det ikke rart BMW får svarene de vil ha: Man har et godt produkt, men så ønsker man å introdusere noe nytt. Da er det smart taktikk å først gjøre det gode produktet dårligere, slik at kundene ikke føler det nye som en nedgradering. DU må bytte til dansk under taleinstillinger. Neida . Er helt enig, men en ting er at den ikke forstår hva man sier, men at den klarer å konkludere med at å skru ned temperatur, så bytter den radiokanal. Det er for meg en gåte...
*MrB* Skrevet Januar 13 Skrevet Januar 13 29 minutes ago, LP760 said: DU må bytte til dansk under taleinstillinger. Kamelåså 😶 Saltkjelen, fupsaker, Marius2002 og 2 andre reagerte på dette 5
Saltkjelen Skrevet Januar 13 Skrevet Januar 13 1 time siden, *MrB* skrev: iDrivehjulet har nesten mistet sin hensikt i en bil som G26. I eldre biler fungerer det upåklagelig. Sånn sett er det ikke rart BMW får svarene de vil ha […] Muligens på iDrive 8.5, men iDrive 7 og iDrive 8 er svært iDrive-kontroller vennlige. Særlig iDrive 8 som har «planker» slik NBT EVO ID5 og ID6 har.
Fredrik 90 Skrevet Januar 13 Skrevet Januar 13 Jeg bruker Siri funksjonen litt via Apple Car Play, men det begrenser seg til oppringninger og korte beskjeder og svar på SMS. Gestur Controll bruker jeg ganske mye og liker det, men i 8/10 tilfeller så griper jeg etter iDrive hjulet når noe skal kjøres på skjermen. Kun når jeg står stille bruker jeg touch, men blir sprø av fingermerker på skjermen så jeg prøver å la være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå