Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det der er en X2 jeg hadde kjøpt, i alle fall. 

Dette er rett rundt hjørnet. 
IMG_4965.thumb.jpeg.f3b89b033fc48b0744b3aaeee48ad03f.jpeg

IX4?!

Vil IX3 40 X-drive selges i Norge?

Eller vil de gjøre som med iX45?

Skrevet
1 minutt siden, Ron Jeremy skrev:

IX4?!

Vil IX3 40 X-drive selges i Norge?

Eller vil de gjøre som med iX45?

iX1 og iX2 LCI. 

Mest sannsynlig vil 40 xDrive også selges her, men det spørs hvor varmt de selger om prisdifferansen er for liten. 

Skrevet
1 time siden, Saltkjelen skrev:

iX1 og iX2 LCI. 

Mest sannsynlig vil 40 xDrive også selges her, men det spørs hvor varmt de selger om prisdifferansen er for liten. 

Nye NK iX1 kommer vel H2 27’?

Trodde iX4 var like om hjørnet, sammen med en mer motorsterk iX3 variant?

Skal gi iX3 en siste sjans, ikke oppdatert på status mtp ventilerte seter osv de siste mnd, vært mye rabalder.
Konkluderer i høst, evt så sitter jeg på gjerdet litt til.

Skrevet
1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Nye NK iX1 kommer vel H2 27’?

Trodde iX4 var like om hjørnet, sammen med en mer motorsterk iX3 variant?

Skal gi iX3 en siste sjans, ikke oppdatert på status mtp ventilerte seter osv de siste mnd, vært mye rabalder.
Konkluderer i høst, evt så sitter jeg på gjerdet litt til.

Blingset litt med i. Det er X1/X2 LCI. iX1 (og iX2) går over til NK ja. 

Skrevet

i4 cabriolet. Ser ut som normale dørhåndtak kommer tilbake. Det er fint å se at cabriolet lever videre og at det ikke bare er snakk om SUVer, men bilen gir meg litt "Opel Astra cab" feeling fremfor tung, tysk soberhet. Her må nok både hekk og panser forlenges og skulderlinjen/bilens tyngdepunkt senkes. :) 

Skjermbilde2026-07-25kl_10_30_15.thumb.png.c450cb38ed9da6227b197799fc0a9b13.png

Skjermbilde2026-07-25kl_10_30_30.thumb.png.185c55947f8553b8c9ac8d47ee952df1.png

Skjermbilde2026-07-25kl_10_30_48.thumb.png.460d543cf6d75ce94e5ef977e197225b.png

Skrevet
36 minutter siden, Saltkjelen skrev:

i4 cabriolet. Ser ut som normale dørhåndtak kommer tilbake. Det er fint å se at cabriolet lever videre og at det ikke bare er snakk om SUVer, men bilen gir meg litt "Opel Astra cab" feeling fremfor tung, tysk soberhet. Her må nok både hekk og panser forlenges og skulderlinjen/bilens tyngdepunkt senkes. :) 

Skjermbilde2026-07-25kl_10_30_15.thumb.png.c450cb38ed9da6227b197799fc0a9b13.png

Skjermbilde2026-07-25kl_10_30_30.thumb.png.185c55947f8553b8c9ac8d47ee952df1.png

Skjermbilde2026-07-25kl_10_30_48.thumb.png.460d543cf6d75ce94e5ef977e197225b.png

Dette er todørs utgaven av Neue klasse i3 ikke sant? Så når normal ICE 3-serie kommer så vil det også komme to dørs karosseri av den også? I såfall, for ett surr av modeller og varianter. Kan noen forklare meg hvorfor BMW holder på med dette, de har jo 5-serie, 7-serie og nå snart X5 med alle drivlinjer i en modell. Ryddig og oversiktlig. For meg så virker det som om BMW består av flere forskjellige avdelinger som overhode ikke snakker sammen eller har samme strategi.  

Skrevet

@Fredrik 90 Nei, hva BMW holder på med om dagen, er virkelig ikke lett å bli klok på. Det er heller ikke sånn at det automatisk er gitt at det kommer ICE-versjoner av det som lanseres. Neste generasjon X4 vil for eksempel kun bli elektrisk (iX4). Det samme skjer med neste generasjon av X3 M og X4 M, som også vil være helelektriske modeller. Dumskapen toppes imidlertid av at "iX3 M og iX4 M" skal hete X3 M og X4 M uten i foran. Modellangivelsen til BMW er helt på bærtur. "BMWi-brandingen" burde vært forbeholdt stand alone modeller som i3, i8 og iX, mens elektriske versjoner av vanlige biler burde hett (f.eks) 330e (for elektrisk), 330i (bensin), 330ie (bensin + elektrisk), 330d (diesel), 330de (diesel + elektrisk) og 330h (hydrogen). Nå er det virkelig artig når i'en bak bensinbetegnelsen er forsvunnet og med hvordan de plasserer modellbetegnelsen på de nye Neue Klasse bilene. "iX5" til venstre og "M70" til høyre, men er bilen en iX5 60 xDrive, så står hele smørja sammen til høyre som "iX560". Det er ingen som snakker sammen på jobb og hele virksomheten bærer preg av å ha manglende styring. :rolleyes:

Skrevet

"Som seg hør og bør" får kineserne nå sin X5 med mindre kostnadskutt og er finesse enn den øvrige verden. Her er langversjon av G65 X5 - som gjør bilen større enn dagens G07 X7. I motsetning til europeisk X5 får bilen nå Sky Lounge, "stresslesser" bak og for forsetepassasjeren, bakseteunderholdning og skjermer i dørtrekkene. 

BMW-X5-L-iX5-L-China-06.webp

BMW-X5-L-iX5-L-China-2.webp

BMW-X5-L-iX5-L-China-08.webp

BMW-X5-L-iX5-L-China-16.webp

Skrevet

Er det bare meg eller kunne de bildene til @Saltkjelen av LWB X5 vært hvilken som helst kinesisk luksusbil vi aldri har hørt om? Tiden hvor BMW helt tydelig var designet etter Europeisk, samt en smule Amerikansk smak er så definitivt forbi. 

Bare det at Kina får en finere utgave enn alle andre er jo helt merkelig. Skal bli spennende å se hva det amerikanske markedet vil si om det, eller er bilkjøperne der borte blitt like blåøyde som oss Europeere som bare tar det vi får tilbudt? Fy faen as…jeg kjenner jeg har lyst til å melde meg helt ut når det kommer til nye BMW. Begynner å bli alvorlig mange andre merker der ute som gjør en langt bedre jobb med å bygge biler slik BMW burde gjort. 

Skrevet (endret)
12 timer siden, Saltkjelen skrev:

BMW-X5-L-iX5-L-China-06.webp

Det er liksom ingenting med det designet her som sier meg at dette er en BMW..

Triste greier 🫣

Endret av Daniel.
Skrevet

Vet ikke hva jeg skal si. Kunne like godt vært en Xpeng G9 fra siden.

Stod parkert ved siden av nederlandsk iX3 50 her om dagen, base model som under. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke om denne. Det var ulakkert plastikk nederst, og bilen såg skikkelig billig ut. Alt var base model. Skjønner ikke hvordan BMW kan tilby noe slikt i en slik prisklasse. På en annen side så var det noe forlokkende enkelt med den, ikke alle de skarpe og rotete vinklene med all bruken av blank svart plast som M Sport modellen har. 

image.png.82de8273a9896fd514f53e12ab8cd091.png

Nå har også iX3 40 RWD kommet i norsk konfigurator, med lavere rekkevidde og ladehastighet til en lavere pris fra 641k i Active edition og 660k i M Sport edition, men iX3 50 er borte?

image.png

Skrevet (endret)

@papertiger jeg regner med iX3 50 kommer tilbake. Prøvde å konfigurere en 40 nå og da var flere valg borte og fikk opp at det var produktoppdatering så enkelte valg var ikke mulig. Det skal jo bli litt endringer i positiv forstand på utstyr på iX3 50. 
IMG_8983.thumb.jpeg.b1877160142e06dbf7bafbefb73a814c.jpegIMG_8982.thumb.jpeg.1c0ae0ebb4f530f6ee616f4627d85237.jpeg

V2L og litt til skulle kommet på oppdateringen på vårparten. Usikker om det allerede er på norske biler? :) 

IMG_8984.thumb.jpeg.61daab5fbca79c5437852d4e57314297.jpeg

Endret av Marius2002
Skrevet (endret)

Hadde vært mer fornøyd om de hadde fokusert mer på å gjøre det til en BMW slik den burde være. Forstår at dynamisk henger den godt med, men på opplevd kvalitet innvendig er den langt under par. I stedet for å reklamere for tysk AI assistent burde de revidert materialvalg, tilvalg og farger innvendig. Det hadde gjort noe med kjøpelysten tenker jeg. Og samtidig tilbudt en iX3 40 xdrive. 

Endret av papertiger
Skrevet
10 timer siden, Daniel. skrev:

Det er liksom ingenting med det designet her som sier meg at dette er en BMW..

Triste greier 🫣

Nei, det er triste saker. Alt som har kjennetegnet BMW, har de rett og slett kastet på Sankthansbålet. For min del sliter jeg mye med "såpestykkedesignet" på siden av bilen. Her er det ingen skulderlinje eller annen linjeføring lenger ned på dørene som bryter opp et fryktelig stort og monotont område. Det positive er imidlertid at man kommer til å spare mye peng fremover. :) 

Skrevet

Ikke alltid lett å skjønne hva som skjer i design avdelingen til BMW nei, selv om jeg ikke synes Neue Klasse er helt krise utvendig er det kanskje interiøret som er vanskeligst å svelge. Hadde jeg skulle brukt 7-800k på en elektrisk familie SUV i dag tror jeg en EX60 hade vært like aktuell som en iX3 selv om den ikke virker like bra på rekkevidde/lading som iX3. Setene og interiøret i EX60 ser i hvertfall veldig innbydende ut.

Screenshot_2026-07-29-11-12-49-41_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.thumb.jpg.8c59de2f06ab18603297818b452825d8.jpg

Ellers så jeg denne grafen om utviklingen i forskjellig lands bilproduksjon:

IMG_20260729_105740.thumb.jpg.debbd4655661c75ebee2d7a10c17c419.jpg

Ganske utrolig hvor mye Kina's produksjon har økt (og hvor mye USA sin produksjon er redusert). Og kanskje enda verre for de europeiske produsentene er jo hvor store løft de kinesiske produsentene har tatt på design av både interiør og eksteriør de siste 5-6 årene. Er jo ikke så lenge siden vi flira av rare kina-suv'er på små trillebår hjul (finnes jo noen av de fortsatt), men nå må jeg innrømme at det begynner å bli mange kinesiske modeller som virker ganske interessante (hjelper jo også noen av de nå har lengre garanti enn 5 år). Så blir spennende å se utviklingen her - håper ikke europeisk produksjon går samme vei som amerikansk produksjon.

Forøvrig spennede og se om BMW eller noen av de andre europeiske gjør endringer i garantiene sine etterhvert. Synes jo Zeekr og Toyota/Subaru sine grep med 10års garanti om man tar service på merkeverksted er ganske interessante - kan jo potensielt ha en god del å si på restverdi selv om Toyota og Subaru i hvert fall har latterlig tette serviceintervall om jeg ikke tar helt feil (1år/15000km?). Xpeng gir vel også 7år nå, men de og krever vel service hvert år eller hver 20000km. Service hvert år virker litt unødvendig på en elbil spør du meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...