Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

På 12.7.2019 den 14.10, Fredrik skrev:

I tillegg er tyskerne svært følsomme for å ta for mye plass vis a vis andre mennesker. Store egoer har lite spillerom i Tyskland.

Ett ord: Lebensraum.

 

😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2019 den 17.29, Fredrik 90 skrev:

Men forskjellen her er at det tok kun 2 år før smart telefonene dominerte markedet. Litt vanskelig å overføre det til bilindustrien 👍

 

Joda, men så koster også en bil i snitt 40 iPhoner. Man merker allerede svært store konturer av hvordan elbilene har gjort om kriteriene til boligkjøpere. For få år siden brydde ikke folk seg om det var elbilladere i et borettslag eller boligsameier, men nå er det i langt større grad et krav fra boligkjøpere. 

Her er forresten de første bildene av G30 LCI. Det blir spennende å se hvor omfattende dette blir, for G3x er i bunn og grunn en svært pen bil å se på!

BMW%205%20Series%20sedan%20facelift%201.

BMW%205%20Series%20sedan%20facelift%202.

BMW%205%20Series%20sedan%20facelift%208.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

Joda, men så koster også en bil i snitt 40 iPhoner. Man merker allerede svært store konturer av hvordan elbilene har gjort om kriteriene til boligkjøpere. For få år siden brydde ikke folk seg om det var elbilladere i et borettslag eller boligsameier, men nå er det i langt større grad et krav fra boligkjøpere. 

Her er forresten de første bildene av G30 LCI. Det blir spennende å se hvor omfattende dette blir, for G3x er i bunn og grunn en svært pen bil å se på!

Den er jeg med på, man ser konturene. Men 48 000 av ett totalsalg på 1,3 mill er ikke mye. Veien er veldig lang, utfordringene er mange. 

De har maskert veldig godt rundt grillen ser jeg, jeg håper ikke de ødelegger G30. Ikke at det betyr noe for meg personlig, da jeg alt har en pre LCI og aldri kjøper samme generasjon to ganger.. Det er flere faktorer som taler i mot at G30 LCI skal få en massiv grill. For det første så har BMW selv uttalt at de ga G11 mega grill nettopp for å distansere den fra G30. BMW har fått massiv kritikk for dette valget, den sjansen bør de ikke ta med en bestselger som 5-serien (som stadig selger veldig bra i ett marked hvor sedaner og stasjonsvogn taper terreng til SUV). Nye G20 3-serie har ikke massiv grill, men derimot ett meget pent ansikt. BMW har tradisjon tro aldri gjort store endringer på 5-serie facelift, da det heller aldri har vært behov for det. Selv ikke E60 som fikk så mye hate fikk radikale justeringer på LCI. Hvorfor skulle da G30 som selger veldig bra, som ikke har fått kritikk for design få en så veldig radikal facelift? 

Dette blir bare synsing, gjenstår å se 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke mye, men en ser tendensene når det går såpass opp. Vi var på et spahotell en halvtimes kjøring utenfor Palma på Mallorca i fjor, og kom tilbake i år, et drøyt år etterpå. På den tiden har de gjort om to av parkeringsplassene til ladeplasser, med BMW i-ladere for elbil/hybrid. Og på baksiden av hotellet var det også installert BMW i-ladere. Og det i et land der det tradisjonelt har gått i småbiler med diesel og gjerne bensin. Så tendensen er tydelig. Men det kommer til å ta mange år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli en del som har i3 her nå. AC Schnitzer har kommet med noen tøffe oppgraderinger da:

i3s_ASC.thumb.jpg.b42c11b21a0a2087c2b5e2627cb4f237.jpg

 

https://www.ac-schnitzer.de/de/bmw/i/i3.html

 

Top gear har testet:

https://www.topgear.com/car-reviews/i3s/first-drive?amp&__twitter_impression=true

Endret av mslello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Den er jeg med på, man ser konturene. Men 48 000 av ett totalsalg på 1,3 mill er ikke mye. Veien er veldig lang, utfordringene er mange. 

De har maskert veldig godt rundt grillen ser jeg, jeg håper ikke de ødelegger G30.....

Dette blir bare synsing, gjenstår å se 😀

Det kan se ut for meg som at grillen er nesten uendret (heldigvis) men gjenstår jo å se. Det som derimot er gledelig er at man kan skimte noe rimelig tøffe klarglass/led baklykter. Disse gleder jeg meg til å se, og kanskje det blir en must have oppgradering på dagens g30? :)

på g20 er jeg av dem som mener at grillen er hakket for stor. Akkurat som det er limt en 5 serie grill på en 3 serie. G30 har nå stabilisert seg hos meg som pen, og ok. Nettopp siden g11 fikk låvedør-grillen, så blir g30 sin grill helt ok, selv om denne også- er hakket for stor. Som om man har 7 serie grill på en 5 serie. Men uten denne endringen, hadde den nok blitt for lik f10, så ser jo hvorfor.

Alt i alt, g30 og gran coupeene er de peneste bmw i dagens modellutvalg. Men regner med dette står for fall fremover når disse skal byttes ut...

Btw: hva er den fæle gatebil nettinggreia inni nyrene? Regner med det er kun nå i kammo utgave??

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 48 000 av ett totalsalg på 1,3 mill er ikke mye sier du. Vel... det er ihvertfall 10% flere elektriske biler enn BMW i hele 2018 solgte 5-serier i USA. Jeg tenker at man bør se dette tallet i en bredere sammenheng (i begge tilfeller) og ikke bare som et enkelt tall.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det siste Matt sier summerer vel opp det meste. For folk flest så er den nye m135i en bedre bil enn m140i. Da bmw tydeligvis sikter seg mer inn på mainstream markedet og skal ta kjøpere fra Golf gti, Focus ST, Hyundai i30N (min favoritt i klassen)

Bmw fanboysen må også her ta til takke med den utgående modellen, som er bedre på alt, bortsett fra bremsing. Akkurat som at bmw gir etter for markedskreftene istedenfor å fortsette å tilby det sære vi er kjent for å like ved merket.

Altså, ingen store overraskelser i denne testen, bortsett fra kanskje at de har valgt Aisin girkasse! Det er en slappfisk som jeg mistenker bmw å bruke kun pga innkjøpspris.

 

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Evopower skrev:

Det siste Matt sier summerer vel opp det meste. For folk flest så er den nye m135i en bedre bil enn m140i. Da bmw tydeligvis sikter seg mer inn på mainstream markedet og skal ta kjøpere fra Golf gti, Focus ST, Hyundai i30N (min favoritt i klassen)

Bmw fanboysen må også her ta til takke med den utgående modellen, som er bedre på alt, bortsett fra bremsing. Akkurat som at bmw gir etter for markedskreftene istedenfor å fortsette å tilby det sære vi er kjent for å like ved merket.

Altså, ingen store overraskelser i denne testen, bortsett fra kanskje at de har valgt Aisin girkasse! Det er en slappfisk som jeg mistenker bmw å bruke kun pga innkjøpspris.

Ser ut som denne artikkelen støtter opp om det du skriver:

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=51981

Etter å ha lest denne står jeg igjen med ei kjensle av at BMW sluttet å gå sin egen vei og heller har fulgt etter Mercedes på deres vei - både når det gjelder design - som er påfallende likt, ytelsene i M135 vs. A-klasse AMG, og for ikke å snakke om "boyracer"-assosiasjonene jeg får når jeg leser slikt som dette: "BMW har lagt inn kraftige rykk med lyd i girskiftene. Ifølge BMWs ingeniører er dette gjort med hensikt for at brukeren skal få racingfølelse". HVORFOR? Dette er jo A-klasse AMG!

I tillegg kommer vel det som er mest interessant for Ola Nordmann: "BMW har dessuten bekreftet at det kommer en ren elektrisk «Norges-utgave» også".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, papertiger skrev:

"BMW har lagt inn kraftige rykk med lyd i girskiftene. Ifølge BMWs ingeniører er dette gjort med hensikt for at brukeren skal få racingfølelse".

Thomas Majchrzak klaget også over gearkassens oppførsel med kraftige rykk i skiftene ved akselerasjon fra stillestående. Jeg tenker at denne japanske Aisin gearkassen er en spareøvelse fra BMW. Trist, men ellers er den nye 1-serien ganske fin - dog ikke en ordentlig BMW som vi kjenner bilmerket. Det som er mest trist er at vi nå må helt opp til M340i for å få en relativt liten BMW med fire dører og bensinrekkesekser. Det begynner å bli lenge siden man kunne kjøpe en enkel og relativt billig 320i med en silkebløt bensinrekkesekser fra BMW... :( 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg aldri fått 1 serien under huden,  var nær ved å kjøpe en 118d i M sport og etter å ha prøvd 130i ble jeg imponert. Men derfra og ut har det bare rast sammen som et korthus. 1 serien har blitt en lite fokusert model, skulle likt å se salgstallene på F20 kontra A3 og A klasse, tror det hadde blitt stygge tall.

F20 ble bedre etter faceliften, lyktene på fronten var ubehjelpelige. Kvaliteten var så som så og den var ikke så gjennomført som en 1 serie kunne bli. Siste tilskudd viser med all mulig tydelighet hvor ryggløse BMW har blitt, de har blitt en i mengden, ikke skiller de seg ut for entusiasten, tvert imot! Jada, disse utgjør en liten - men viktig del av BMW DNA’et.

Ei heller klarer de å skille seg ut blant konkurrentene, A klasse har, nettopp klasse, A3 har volumet, resten har Golf og den grå massen.

Mini elbilen også, jeg skjønner at rekkevidde blir trukket ned pga i3 og at det er nærliggende å tro at rekkevidden blir bumpet opp 25% når i3 legger inn årene (2020?).

Men markedsføringen er jo umulig, nærmest pinlig, for bilen er såvidt svak og intetsigende sett ifht konkurrentene. Dessuten har mini elbilen virret rundt i et tiår ca, når den først kommer, er det «endret batterioppbygging» og annet svada som kundene ikke har etterspurt..!

Ser frem til X3 hybrid, samt X5 hybrid og X6, ellers er det tamt om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Fredrik skrev:

Det som er mest trist er at vi nå må helt opp til M340i for å få en relativt liten BMW med fire dører og bensinrekkesekser. Det begynner å bli lenge siden man kunne kjøpe en enkel og relativt billig 320i med en silkebløt bensinrekkesekser fra BMW... :( 

Det er akkurat det som er dumt. For bmw er blitt litt enten eller. Enten kan man få en 3 sylindra fwd sak uten utstyr til 400k, som i gamledager var en helt ok 2 liter sekser (sikkert tregere enn dagens 3 syl men det betyr ikke noe) eller så kan man budsjettere ca 1 mill i dag uansett hvilken modell det er, så lenge man skal ha sekser. Og det er mye penger for noe som "bare" er en upper class personbil. Tenk så mye stilig man får for 1 mill. Så ikke kjøper man den rimeligste, for da får man mer for pengene i en godt utstyrt bil fra et annet merke. Og ikke har man råd til den som er ansett som ekte bmw. Så hvor skal bmw selge? Ja de har hybrid og elbilsalg men da blir de bare som alle andre. De vil nok overleve men på kostnad av merkets identitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er hva BMW driver på med, en annen ting er hva BMW Norge surrer med. Var innom og så på 3-serie konfiguratoren, og for sedan kan man nå bare velge 320d xDrive og 330e. Her har de plutselig fjernet 330i og 320d. For stasjonsvognen kan man bare velge xDrive , 330i, 320d og 330d. Dette irriterer meg helt sykt, at utvalget av motorer og drivlinjer skal være så begrenset iforhold til det som faktisk blir produsert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Men markedsføringen er jo umulig, nærmest pinlig, for bilen er såvidt svak og intetsigende sett ifht konkurrentene. Dessuten har mini elbilen virret rundt i et tiår ca

Bmw generelt sliter med markedsføring om dagen. Misforstå rett, de reklamerer som bare det for i3 og 330e. Men legg merke til at det ikke lenger er en eneste reklame fra bmw med sport, turtall, eller kjøredynamikk. Hvorfor? Fordi bmw vet den nye generasjonen ikke forstår det. Jeg er over 30 så kan nå anse meg som forrige bmw kjøpers generasjon :p. De nye kjøperne som bmw må fange nå, de vil ha en økovennlig bil. Og vi som skal ha av gamle sorten, vi vet hva vi skal ha, og trenger ingen reklame. Vi bestiller ferdig spekka, eller finner noen pent brukte på finn.

Reklamen generelt er ikke rettet mot bilen lenger. Det er mer formulert som en annen måte å bevege seg på...selvfølgelig uten utslipp. Viktig trend for kloden, men en skummel trend for bilinteressen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, E.H.D skrev:

En ting er hva BMW driver på med, en annen ting er hva BMW Norge surrer med. Var innom og så på 3-serie konfiguratoren, og for sedan kan man nå bare velge 320d xDrive og 330e. Her har de plutselig fjernet 330i og 320d. For stasjonsvognen kan man bare velge xDrive , 330i, 320d og 330d. Dette irriterer meg helt sykt, at utvalget av motorer og drivlinjer skal være så begrenset iforhold til det som faktisk blir produsert. 

Nesten sånn som BMW USA holder på. Ekstremt magert utvalg av modeller, og tvinges til å kjøpe xDrive.

Nå er jo disse "gamle" men ta f.eks E9x og E6x.

E91 fikk de kun som 325i/ix som pre-LCI og 328i/328ix som LCI. Manuell er visstnok veldig sjeldne. Takluke var standard.
E90 var eneste som fikk 335d motoren. Muligens kun 2011 modell og?
E61 så ble de i hvertfall tvunget til å ha xDrive på 535i.

Her i Norge begynte de jo med det på F3x?

Vi ble tvunget til å kjøpe xDrive på f.eks 330d, mens i Tyskland kunne de kjøpes som bakhjulstrekk.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...