Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, mslello skrev:

Tror jeg klarer å styre meg 😅

Ja, oser Kina av dette, men mye spennende ntensiver ang kjøp/service/lading osv.

er slike ting som gjør ting mer spennende fremover.

Designet utvendig minnet litt om i8..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy Jeg mener sutringen er berettiget når produktet åpenbart har bitt dårligere som følge av kostnadsbesparende tiltak fra BMWs side. Forskjellen fra E39 og E60 til G30 og G60 er at de to førstnevnte slekter på hverandre og BMW-identiteten er vel bevart og gjenkjennelig i begge modellene. Den samme identiteten er å finne hele veien frem til G30, men på G60 gikk det helt galt. Velkjente BMW-elementer, utstyr, funksjoner og design er brått over natten byttet ut med et produkt som står tilbake for sine forgjengere, og da er det helt naturlig at det blir ramaskrik og støy. Dessverre fungerer verden slik at dersom man allerede er vant til utstyr, funksjonalitet og finesser, er disse elementene å forvente å finne i et nyere produkt som skal være bedre og mer moderne. Når billigmerkene i attpåtil innhenter en premiumprodusent som BMW, da er noe fundamentalt galt. 

Om BMW er i den posisjonen at de er nødt til å gjøre kostnadsbesparende tiltak for å bedre marginene sine bør de (før det er for sent) finne tilbake til røttene og identiteten sin og levere et produkt som folk er villig til å betale for. Folk gjennomskuer småligheten med bortfall av utstyr og funksjoner, og betalingsvilligheten synker i takt med at produktet blir dårligere og imaget (statusen) synker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Saltkjelen skrev:

@Ron Jeremy Jeg mener sutringen er berettiget når produktet åpenbart har bitt dårligere som følge av kostnadsbesparende tiltak fra BMWs side. Forskjellen fra E39 og E60 til G30 og G60 er at de to førstnevnte slekter på hverandre og BMW-identiteten er vel bevart og gjenkjennelig i begge modellene. Den samme identiteten er å finne hele veien frem til G30, men på G60 gikk det helt galt. Velkjente BMW-elementer, utstyr, funksjoner og design er brått over natten byttet ut med et produkt som står tilbake for sine forgjengere, og da er det helt naturlig at det blir ramaskrik og støy. Dessverre fungerer verden slik at dersom man allerede er vant til utstyr, funksjonalitet og finesser, er disse elementene å forvente å finne i et nyere produkt som skal være bedre og mer moderne. Når billigmerkene i attpåtil innhenter en premiumprodusent som BMW, da er noe fundamentalt galt. 

Om BMW er i den posisjonen at de er nødt til å gjøre kostnadsbesparende tiltak for å bedre marginene sine bør de (før det er for sent) finne tilbake til røttene og identiteten sin og levere et produkt som folk er villig til å betale for. Folk gjennomskuer småligheten med bortfall av utstyr og funksjoner, og betalingsvilligheten synker i takt med at produktet blir dårligere og imaget (statusen) synker. 

Jeg spiller som sagt litt djevelens advokat og er med på endel av det du sier.

Men når alle er harmdirrende enige, syns jeg det blir litt ensidig og kjedelig og da prøver jeg kanskje å se et litt større bilde, eller helhet?

Rammaskrik over hva BMW har gjort og gjør, vel de har vært her endel år nå. Hysteriet rundt siste model av forrige 7 serie, nye M3/4 osv.

Dømmer man ut fra hva enkelte brukere mener, kan det se ut som BMW er fucked.

Men salgstall viser altså det motsatte.

Ifht i5 og nye 5 serie, definitivt en mindre verdig arvtager og ingen høydepunkt i rekken, men det bør man heller ikke forvente, ut fra det som var tilgjengelig av $ og deler.

Nå hører jeg ikke til G30 fanklubben heller.
Men komforten til G60 går langt utenpå forgjengeren og det er også andre ting som - i mine øyne gjør den attraktiv for enkelte, ikke meg dog!

Så er det også slik at når billig merkene investerer 3 x av hva Tyskerne gjør, samtidig som de henter noen av de bedre folka fra BMW og M.. Da må man forvente bra produkter.

Vel, ingen er uerstattelige men, det gjelder også kunder, la oss se hvordan 2024 behandler BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint med nyanser og diskusjoner rundt emnet. Jeg hører heller ikke med i G3x fanklubben (selv om den kommer seg), men G3x fremstår likevel som en Patek Philippe sammenlignet med G6x. 


Design er for så vidt en subjektiv ting, men for at produktet skal stå seg over tid og merkevaren styrkes er det viktig med en rød tråd gjennom designet og en tydelighet i enkeltelementer - f.eks hoffmeisterknick, to «runde» doble hovedlykter, to nyrer og markert skulderlinje. Dessverre mangler det meste av dette i dagens BMW, slik at designet må minner om «en hvilken som helst annen vanlig identitetsløs familiebil». Jeg tror de færreste snur seg etter en G60, men jeg tror mange snudde seg etter en E60 back in the days. Der G60 sklir inn i mengden skilte E60 seg ut - tysk, tungt og premium. 
 

Jeg tenker at det faktum at svært mange av BMWs tidligere medarbeidere nå befinner seg i andre merker, vitner om at noe er fundamentalt galt internt hos BMW. Jeg kan virkelig ikke forstå at noen skulle velge å gå fra en jobb i BMW til å begynne å arbeide med en ny versjon av Hyundai Elantra eller en facelift av KIA Ceed. 
 

Time will show. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ron Jeremy skrev:

At de ikke appellerer til han som begynte med en E30, det er kanskje ikke så rart? Den ble utviklet sent på 70’ tallet, det er 5 tiår siden.

Men burde den ikke appellere til meg? Jeg har nå eid samtlige 5ere bortsett fra de to første, men la oss ta F10 og G30 da siden disse modellene eide jeg mens modellen var ny og i produksjon. Burde ikke G60 appellere til en som meg? Okei, vel er jeg kanskje "fanboy" men det var nå de foregående modellene som fikk meg dit. Men til syvende og sist så vil jeg bare ha en comfy bil som ser lekker ut, har bra og brukervennlig tech, en bra motor og følelse av kvalitet og kjøreglede. Dette har vært lett å finne i 5-serie i alle år, men jeg fant det ikke i G60. Eneste jeg fant var at den var komfortabel og gikk godt, men som produkt så ble jeg veldig…veldig skuffet. Det er noe stein hakke galt når jeg synes nye E-klassen er den beste nye 5-serien. Den er jo alt det jeg håpet G60 skulle bli, lekker, bra og brukervennlig tech selv om det også her er mye touch. Men bilen ser ut som og føles som den oser av premium kvalitet, masse små detaljer som gir det lille ekstra. Videre kommer den i Europa med skikkelige sekssylindrede motorer uten hybrid hjelp. E450d med 367 hester er kanskje ikke relevant i Norge lenger, men for meg er den midt i blinken. For en langveis farende fossilhead som meg er det ett enormt pluss. Bare så fordømt synd at den har stjerne i fronten og ikke blåhvit rondell. 

Her som AllTerrain utgave

IMG_0267.webp.8c6c179fdbefe6df531d4b5fff582322.webp

IMG_0266.thumb.jpeg.4fbed99ca63544584eb04ae47ad88063.jpeg

Spør du meg så er dette hvordan man kombinerer modernisme og teknologi med sober og klassisk linjeføring. Ikke det kantete og minimalistiske mikmakket vi ser i G60. For all del, min neste bil blir nok en BMW men det blir jo ikke noe av det som er nytt nå. Blir jo enten G05 X5 eller G31 LCI, etter det så er det høyst usikkert. Nye M5 Touring må overbevise meg bra i årene som kommer, den må i såfall vokse på meg på en måte ingen annen bil har gjort før. Jeg tviler på om det er mulig…

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig @Fredrik 90. Den nye E-klassen er et nydelig stykke bil, langt penere enn EQ-modellene. For min del har den tatt over tronen som A6 Allroad hadde i sin tid i det segmentet. Klassisk linjeføring og sobert design mikset med ny tech. Når en av salgspitchene i pressemeldingen er at det er en helt ny spill-app i bilen slik at alle kan spille spill er det noe som er helt klin kokos, og som viser at BMW, som tidligere hadde stor selvtillit i det de drev med, nå dilter etter tech-selskaper som Tesla fordi de frykter for at det de en gang kunne aller best ikke appellerer lengre, og at det er the new kid on the block som styrer hvordan ting skal være. De ofrer rett og slett den tradisjonelle BMW-kunde til fordel for den oppvoksende generasjon, som visstnok verken bryr seg om delt bakluke, bakhjulstrekk eller idrive-hjul, men er mest opptatt av hvilke spill som kan spilles på skjermen i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, papertiger skrev:

Helt enig @Fredrik 90. Den nye E-klassen er et nydelig stykke bil, langt penere enn EQ-modellene. For min del har den tatt over tronen som A6 Allroad hadde i sin tid i det segmentet. Klassisk linjeføring og sobert design mikset med ny tech. Når en av salgspitchene i pressemeldingen er at det er en helt ny spill-app i bilen slik at alle kan spille spill er det noe som er helt klin kokos, og som viser at BMW, som tidligere hadde stor selvtillit i det de drev med, nå dilter etter tech-selskaper som Tesla fordi de frykter for at det de en gang kunne aller best ikke appellerer lengre, og at det er the new kid on the block som styrer hvordan ting skal være. De ofrer rett og slett den tradisjonelle BMW-kunde til fordel for den oppvoksende generasjon, som visstnok verken bryr seg om delt bakluke, bakhjulstrekk eller idrive-hjul, men er mest opptatt av hvilke spill som kan spilles på skjermen i bilen.

Ja E-klassen er virkelig ett løft opp, iallfall fra tidligere E-klasser. Jeg var innom å tok, følte på og satt i en ny E300e hos Mercedes Benz Neiderlassung Hamburg rett før jul og den ga ett flott inntrykk. Mercedes har jo i det siste hatt interiør som ser bra ut, men å ta på så har de vært ganske mye "plastic fantastic" som vi sier. Men på W214 så var dette blitt meget bra, selv om det fortsatt var noen elementer med hardplast på steder man ikke normalt sett berører. Nå har jeg ikke kjørt denne bilen, men jeg har kjørt G60 så noen sammenlikning er fikk jeg ikke. Men at W214 gir fra seg et mer solid kvalitets inntrykk er det liten tvil om

Den måten de tradisjonelle (og seriøse) produsentene driver å dilter etter tech selskaper som Tesla er bare pinlig, det er ingen som forventer å kunne spille Angry Birds i en 7-serie eller S-klasse. Når da BMW forsøker seg på slike krumspring så blir det litt det samme som at faren din skal forsøke å danse Breakdance foran alle kompisene dine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Touringen ser absolutt mer smekker ut enn sedanen. 
Som vanlig blir forskjellen større når man ser bilen live. 
Ellers gir ikke lanseringsfargen CYG meg noen rykninger eller sterke følelser for denne modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...