Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, papertiger skrev:

Gjelder det kun på nye biler, eller på biler som din G05 også? Det er gode nyheter!

Min G05 har ikke start/stop ettersom den er en ladbar hybrid. Videre er den for gammel til å ha hastighetsvarsel, dette kom vel i 2024 mener jeg.

Skrevet
28 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Men en positiv ting skal BMW ha, de har fulgt etter Mercedes og lar deg nå opprette en førerprofil hvor man kan velge vekk valgfrie kjøreassistenter. Deriblant start/stop OG den satans hastighetsvarslingen, så slipper man å gjøre det hver gang man setter seg i bilen. Bravo BMW 👍 

Noe som derimot er litt uventet er at diesel ikke blir tilgjengelig i nye 3er. Særlig ettersom over 40 prosent av G60/61 kundene fortsatt velger diesel, mye pga firmabil og flåtemarkedet markedet i Tyskland. Lurer på hvordan dette markedet kommer til å reagere på dette særlig ettersom konkurrentene C-klasse og A4 fortatt er populære med diesel. Mulig BMW må revurdere dette grepet..

Jeg håper de ikke følger etter VW og MB og legger ned bilfabrikker og sparker titalls tusen ansatte. 
Førstnevnte har vel lagt ned 4 massive steder og fjernet 100.000 ansatte. 

Se på den pinlige id Tiguan med dens drivlinje f.eks…
MB skal vel økse 2 fabrikker og en del tusen ansatte.ø de også. 

Neppe pga dundrende suksess de siste årene…
Det er pga Kinagutta og sponsede biler, industrialisering og monopoliseringen av sjeldne jordarter og batteriproduksjon.
Mye salt til BMW om dagen(e), dette er delvis fortjent.
Men en balanse og et vist oversiktsbilde kan være nyttig.

Så mye pepper F80 og nyrene fikk, osv osv.

Ser man merkene under ett, selger BMW mye iX3 om dagen, det gjenstår å se hvordan nye i3 & 3 serien vil gjøre det. Men i3 x-drive40 til 599.-  med 700+ km rekkevidde høres ut som en god start for min del.

Skrevet
1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Jeg håper de ikke følger etter VW og MB og legger ned bilfabrikker og sparker titalls tusen ansatte. 
Førstnevnte har vel lagt ned 4 massive steder og fjernet 100.000 ansatte. 

Se på den pinlige id Tiguan med dens drivlinje f.eks…
MB skal vel økse 2 fabrikker og en del tusen ansatte.ø de også. 

Neppe pga dundrende suksess de siste årene…
Det er pga Kinagutta og sponsede biler, industrialisering og monopoliseringen av sjeldne jordarter og batteriproduksjon.
Mye salt til BMW om dagen(e), dette er delvis fortjent.
Men en balanse og et vist oversiktsbilde kan være nyttig.

Så mye pepper F80 og nyrene fikk, osv osv.

Ser man merkene under ett, selger BMW mye iX3 om dagen, det gjenstår å se hvordan nye i3 & 3 serien vil gjøre det. Men i3 x-drive40 til 599.-  med 700+ km rekkevidde høres ut som en god start for min del.

Her skal du få ett oversiktsbilde av meg, siden det er dette du etterlyser. BMW tjener mer penger enn sine konkurrenter om dagen, og det er takket være at de først for fremst ikke har gått skoa av seg på å skulle være først ute med å legge utviklingen av fossilmotoren død. Flere bilprodusenter kappet om å sette en sluttdato for fossilmotoren, dette betaler de dyrt for nå. Nå har vi fått svaret, elbilene skulle ikke overta likevel men heller være en alternativ drivlinje. Nå har flere produsenter ett enormt etterslepp på utvikling å innhente, i tillegg til at de har fått Kina konkurransen i fanget. Her har BMW vært kloke ved å velge å ri to hester på samme tid. 

Neste årsak er at BMW igjennom ett omfattende spareprogram har vært gode til å effektivisere produksjonen og kutte kostnader der kostnader kuttes kan. Og det er her vi forbrukerene begynner å merke det i form av billigere materialer, bortfall av funksjoner og dårlig skjulte snarveier som burde sendt en tradisjonsrik og seriøs premiumaktør som BMW rett i skammekroken. Historien har vist at det er i tider hvor en bilprodusent tjener lite penger at de bygger de beste bilene, Porsche er jo ett glimrende eksempel på dette. Det betyr jo enkelt og greit at kunden får mer produkt for pengene, ergo produsenten tar ikke nok betalt for produktet. For meg som kunde og forbruker er det helt irrelevant hvor mye profitt produsenten sitter igjen med, eller hvor mange fabrikker som må legges ned. Jeg er kun opptatt av hvor mye produkt jeg føler jeg får for pengene, og det er her BMW skuffer stort om dagen. Mercedes går med dårligere overskudd om dagen, men Mercedes gjør det fortsatt svært bra og tjener mye penger. Men BMW tjener mer. Likevel synes jeg som premiumkunde at Mercedes produserer mer troverdige premiumprodukter om dagen. Og tatt i betraktning av hvor inngrodd BMW fanboy jeg er så er det jaggu en bragd gutta i Stuttgart har klart der 😅

Å slå seg på brystet med at det er bra at BMW tjener så mye penger synes jeg er litt rart. De tjener mer penger fordi de klarer å lure deg til å kjøpe ett dårligere produkt enn hva du har grunn til å forvente. De tjener mer penger fordi de tar bort tekniske løsninger og materialkvalitet som du før fikk til en lavere pris enn hva du betaler for den nye bilen i dag. Gutta i München kan le hele veien til banken fordi de har klart å lure blåøyde og godtroende bilkjøpere som har latt seg blende av den blåhvite rondellen. Man setter den kjente rondellen på produkter som kvalitetsmessig er så under par at det er en skam. Og jeg, jeg sitter her med popkornet mitt og bevitner det hele fra sidelinjen (mest sannsynlig sittende i en Mercedes etterhvert) 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...