Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

Se der ja, ble den blå! Nydelig bil, Bjørn!
Glad på deres vegne og tviler ikke et sekund på at dere kommer til å være mer enn fornøyde med bilvalget. Er ikke stort å sette fingern på med dette eksemplaret, her synes jeg " skutt gullfuglen" er det rette ordvalget :) 

Noen fremtidige tanker rundt MPPK tuning fra BMW? Bilen er jo ikke en sinke akkurat, men etter noen års eierskap blir man jo sikkert fristet. 
Synes også alu listene kledde bilen godt, spesielt med tanke på alt annet som er krom. 

Er det noen spesiell grunn til at dere ønsket å beholde to "store" biler og kvitte dere med 1 serien? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, mslello said:

Gratulerer med lekker F11. Litt av en bilpark som du sier! :) 

Takker! Ja, tar på ingen måte dette for gitt, så rimelig kjekt å ha muligheten til dette. Så kommer det jo en dag det tvinger seg fram en elbil, og en i3 står på lista. Genial bybil. 

2 hours ago, ///M-ini95 said:

Se der ja, ble den blå! Nydelig bil, Bjørn!
Glad på deres vegne og tviler ikke et sekund på at dere kommer til å være mer enn fornøyde med bilvalget. Er ikke stort å sette fingern på med dette eksemplaret, her synes jeg " skutt gullfuglen" er det rette ordvalget :) 

Noen fremtidige tanker rundt MPPK tuning fra BMW? Bilen er jo ikke en sinke akkurat, men etter noen års eierskap blir man jo sikkert fristet. 
Synes også alu listene kledde bilen godt, spesielt med tanke på alt annet som er krom. 

Er det noen spesiell grunn til at dere ønsket å beholde to "store" biler og kvitte dere med 1 serien? 

 

Takk Armin, fine ord :D ja den ser rett og slett svært bra ut. Herlig å ha en bil jeg ikke føler mangler noe på utstyrsfronten, men det legger jo dessverre presedens for videre bilkjøp 😂. Ond sirkel det der.

Ja klart det frister med MPPK, men dette inkluderer vel større bremser osv? Så har forstått det lønner seg å ta sammen med bremsebytte på disse, «synd» bremsene akkurat ble byttet på denne. Men kommer nok til å ta litt tid før det behovet melder seg 😛

Eneste grunnen til at vi ønsket å beholde 4-serien var at vi er så utrolig godt fornøyd med den, verken jeg eller kona ville selge, samtidig som vi hadde ønske om en større BMW med mer motor. Vi har snart kjørt den 100 000 km siden vi kjøpte den (nå kjørt ca 127 000 km, føler vi har kjørt den siden ny) og har serviceavtale på den. Det gir jo relativt lave servicekostnader. Bottom line: det sitter relativt langt inne å selge den, og når F11 530d har kommet ned i en edruelig pris slik som denne, så lot det det seg gjøre å beholde 4-serien :) 

edit: har du peiling på dekkspørsmålet mitt på forrige side? 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger Ja er en ond sirkel det der :P Nå må neste bli en hårete M bil 😅

På 530d med N57TU før 2014/LCI byttes bremser, men fra prod.dato 07/2013 og opp er det basicly bytte av motorstyeenhet og intercooler. Er det som står på BMW sine sider iallefall

Skjønner den. Vanskelig å bli kvitt en bil man er veldig fornøyd med, iallefall for deres del som har hatt lite til ingen tull med bilen. 

Angående felgene, måtte jeg dobbeltsjekke dette. Iflg delekatalogen så får man på en 2016 F11 530xd Style 351 levert som 4stk 8.5X19. Så enten har forrige eier kjøpt to stk 9" felger eller så er det montert 275 dekk på 8,5" felg 🤷‍♂️

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, ///M-ini95 said:

@papertiger Ja er en ond sirkel det der :P Nå må neste bli en hårete M bil 😅

På 530d med N57TU før 2014/LCI byttes bremser, men fra prod.dato 07/2013 og opp er det basicly bytte av motorstyeenhet og intercooler. Er det som står på BMW sine sider iallefall

Skjønner den. Vanskelig å bli kvitt en bil man er veldig fornøyd med, iallefall for deres del som har hatt lite til ingen tull med bilen. 

Angående felgene, måtte jeg dobbeltsjekke dette. Iflg delekatalogen så får man på en 2016 F11 530xd Style 351 levert som 4stk 8.5X19. Så enten har forrige eier kjøpt to stk 9" felger eller så er det montert 275 dekk på 8,5" felg 🤷‍♂️

Aha, I see. takk for info! 

Ser du har vært involvert i litt diskusjoner rundt tid til driftstemp på rekkefirer vs rekkesekser på disse bilene. Jeg gjorde en øvelse;
- kjørte i går 530xd'en til jobb: Først 7km i ca 50km/t snittfart, deretter over til 2km i 80km/t snittfart. Det var 12°C ute. Bilen viste driftstemperatur i instrumentpanelet etter 7min, før det var gått 5km. Uten noe forvarming.
- kjørte i dag 420xd'en til jobb, samme løype. Det var 10-11°C ute. 
Bilen viste først driftstemperatur etter 13min, rett før jeg kom til jobb.

-søndags kveld var vi ute å kjørte 530xd'en fra huset, delvis samme løype som til jobb. 17°C ute. Da var bilen driftsvarm etter 5min rolig kjøring.

jeg skulle tro at det mindre oljevolumet i B47'en ble fortere oppvarmet enn N57'en? Ser også ut til at N57'en holder ekstremt godt på varmen i motoren etter stans, den blir ekstremt fort varm selv etter 4-5 timers stopp.

12 hours ago, KireS said:

Gratulerer med nydelig bil! Får meg til å savne min 2016 F11. Utrolig flotte biler som holder seg imponerende godt!

Takk! Ja helt enig, dette kjennes utrolig bra. Svært kapabel bil på alle måter. 4-serien føles som en sportsbil i forhold, så forskjellige biler men så gode på hver sin måte. En får også langt mer for pengene her enn i en tilsvarende modell 3-serie. Prøv å finn en F31 LCI 330xd til denne prisen som ikke er kjørt 150-200k km. Umulig. En må opp på 500+ for en 335xd med et utstyrsnivå langt fra dette.

9 hours ago, Saltkjelen said:

Gratulerer med kanonflott F11, @papertiger! Her har du virkelig fått tak i en BMW fra en tid der blårussen ikke fikk for stort spillerom. Med LED-lys ser F1x ut som en bil som fint kunne vært fra dagens modellpark. :)

Takker! Ja den fremstår som utrolig påkostet og moderne i forhold til alder - LED-lys signaturen er utrolig lekker. Samtidig har den ikke "alt" av disse helt siste førerstøttesystemene som kjører for deg på motorveien og overstyrer filskifte uten blinking osv, så det er fortsatt jeg som kjører bilen, ikke omvendt. Det er stort pluss, og en av de mange tingene jeg liker med F-generasjonen. Skjønner nå svært godt hvorfor så mange kjører rundt både disse og pre-LCI, selv om generasjonen nå er 12 år i år. Ser rett og slett ut som 5-serie er livets bil gitt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger ahh disse bilene og temp.målerne deres... Har fått mange grå hår som følge av at jeg ikke skjønner logikken.

Først og fremst, ikke se på måleren i instrumentet. Oljetemp måleren (på diesel) viser ikke en ekte temperatur. Dette avsløres ved bruk av ISTA og sjekke live data. 6WB panelet viser driftstemp, eller nåla rett opp ved 90°, der hvor 6WA eller standard viser rett opp ved 100°. 

Skal du først sammenligne, gå inn i hidden menu på begge to og les av coolant temp. Dette er den eneste ekte temperaturmålingen man kan lese av fra bilen. 

En N57TU har 6.5l oljekapasitet hvor en B47 har 5.0l om jeg husker rett.

Kjølevæskekapasitet for B47 4 serien er 7.0l og F11'n 8.0l...

Med andre ord er det ikke store forskjeller i mengden væske brukt i motor. Jeg vil tro at flere sylindre betyr mer varmeutvikling, og sett i lys av at det er snakk om c.a 1 liter mer kjølevæske og motorolje i seksern, vil jeg tro det ikke gjør noen forskjell på oppvarmingstiden. Er ikke som på M57 motoren f.eks hvor den kan romme opptil 8l. Der vil nok forskjellen merkes mer antar jeg. Sånn sett er kapasiteten på kjølingen til 4'erne kanskje litt for effektiv 😅

Er stor forskjell på plass rundt i motorrommet med en firer vs sekser på F11'n, så den holder på varmen mye bedre med seksern. Sett flere tilfeller av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

gratulerer med flott bil ! 


kom både meg og uten nbt evo ?  ser din og ampera sin f1x har mye mer fancy utseende på idriven til tross for at min også er facelift

NBT Evo kom ikke på F10/F11, så det er mer sannsynlig at din ser annerledes ut pga lavere Istep versjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...