Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

13 timer siden, laffe skrev:

Med tanke på at den er 2.5 år gammel syns jeg ikke det var så billig. I hvert fall ikke om sammenligner med verdifall et på 2.5 år gamle taycan'er.

Men da sammenlikner du verdifall på en bil (Taycan) som kanskje har det værste verdifallet med den elbil som kanskje har best andrehåndsverdi. For det er få elbiler som holder verdien like bra som i4 M50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men da sammenlikner du verdifall på en bil (Taycan) som kanskje har det værste verdifallet med den elbil som kanskje har best andrehåndsverdi. For det er få elbiler som holder verdien like bra som i4 M50.

Ja, litt dårlig sammenligning av meg og dra inn Taycan der. Poenget mitt var at en 2.5 år gammel bil som idag koster rundt 700k ny (600k om du akspeterer fully charged uten noen tillegg) kanskje må ligge på et sånt prisnivå for at folk ikke skal velge å kjøpe ny bil og få 5 års garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, laffe skrev:

Ja, litt dårlig sammenligning av meg og dra inn Taycan der. Poenget mitt var at en 2.5 år gammel bil som idag koster rundt 700k ny (600k om du akspeterer fully charged uten noen tillegg) kanskje må ligge på et sånt prisnivå for at folk ikke skal velge å kjøpe ny bil og få 5 års garanti.

Ja jeg er ikke uenig med deg der. For nå er det sånn at en del elbiler kan man like godt kjøpe ny da tilbudet på både bil og finansiering er så bra at det nesten lønner seg kontra å kjøpe en brukt. Men dette ser ikke ut til å ha rokket ved i4 prisene på Finn foreløpig, men det tror jeg kommer til å endre seg ganske snart. Jeg ville ikke kjøpt brukt i4 akkurat nå, tror vi ser biler på 470 tallet når vi kommer inn på nyåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, i4 er litt slik at de eldste har mest utstyr og lengst garanti. Så kom det en periode hvor det var litt fraværende av dill og dall før dette kom tilbake. Men når dette kom tilbake så hadde BMW kuttet ut litt annet som lys i rullehjul, ambientlight, deksel under panser +. Så det spørs jo hva en foretrekker. Det som mangler er jo ubetydelig, men likevel nok til at det merkes. Jeg hadde ikke bekymret meg over en 2022 i4. Tvert imot :)  Men med 8 nye dekk, 5 år garanti og kampanjer og renter som er meget bra, så klart det frister med nytt av og til. Det er forståelig. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er nok frafall av slikt en dealbreaker, og det er forståelig, da det er tydelige degraderinger av standarden til en bil, men for de aller aller fleste av oss vil 5 års nybilgaranti (som med mindre du kjører mer enn 20k i året vil løpe ut før bilen har rukket å rulle 100 000 km) og det faktum at du henter ut en splett ny bil med garanti i 5 år bety mer enn ambient light, deksel under panser og lys i rullehjul. 

Og med gode finansieringsmuligheter ved nybilkjøp vil nok dette være med på å presse ned prisene på bruktmarkedet framover. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, papertiger skrev:

I4

Jeg er ikke uenig, men det er viktig å sette seg inn i dette så man vet hva man går til. Man får jo splitter nye dekk, ofte BSI og for min del kjører jeg ikke over 100k km på 5 år, så det spiller liten rolle. Det er penger å spare her. Det er gode rentekampanjer, pristilbud og leasingtilbud hos omtrent alle forhandlere om dagen. Jeg gjorde jo det samme selv… :) Men det må frem at man ikke får laserlys(foran) på nye i4 og det må frem at det er spart inn litt her. Klarer man å overse dette, som sikkert de fleste kan, så har man en kanon bil. Dette er jo kanskje verdens beste totalpakke i form av elbil (i3 er i egen klasse).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den linkede i4en har en feil i garantibestemmelsene sine. Den er registrert såpass tidlig at sannsynligheten for at den opprinnelige kjøpekontrakten ble signert etter 1. januar 2022 er liten. I så tilfelle har denne bilen 200 000km begrensning i garantien sin. Kjører en derfor langt per år, kan denne bilen ha bedre garantivilkår totalt sett.

Ellers mener jeg prisen for bilen er bra. Sett bort fra småelementer som ble endret i produksjonsløpet fra 2022-2024, har dagens i4 vesentlig mer graverende kostnadsbesparelser. Færre og dårligere skinnmuligheter, ikke mulighet for ventilerte seter, bortfall av laserlys etc. Dette var elementer man kunne få i 2022-2024. For noen betyr det noe, for andre ikke. Jeg er i gruppen som bryr seg og er sjeleglad for at jeg har en 2024, mens andre kunne ikke brydd seg katta. Prisen er uansett bra for et solid premiumprodukt som ble laget i en tid uten noen form for kostnadsbesparelser. 

Og er vi først inne på elbiler som holder seg godt i verdi, er det nesten rart at man ikke nevner BMW i3. Makan til bra annenhåndsverdi tror jeg man skal se lengre etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg tror den linkede i4en har en feil i garantibestemmelsene sine. Den er registrert såpass tidlig at sannsynligheten for at den opprinnelige kjøpekontrakten ble signert etter 1. januar 2022 er liten. I så tilfelle har denne bilen 200 000km begrensning i garantien sin. Kjører en derfor langt per år, kan denne bilen ha bedre garantivilkår totalt sett.

Ellers mener jeg prisen for bilen er bra. Sett bort fra småelementer som ble endret i produksjonsløpet fra 2022-2024, har dagens i4 vesentlig mer graverende kostnadsbesparelser. Færre og dårligere skinnmuligheter, ikke mulighet for ventilerte seter, bortfall av laserlys etc. Dette var elementer man kunne få i 2022-2024. For noen betyr det noe, for andre ikke. Jeg er i gruppen som bryr seg og er sjeleglad for at jeg har en 2024, mens andre kunne ikke brydd seg katta. Prisen er uansett bra for et solid premiumprodukt som ble laget i en tid uten noen form for kostnadsbesparelser. 

Og er vi først inne på elbiler som holder seg godt i verdi, er det nesten rart at man ikke nevner BMW i3. Makan til bra annenhåndsverdi tror jeg man skal se lengre etter.

Det var slik da vi solgte kona sin 2021-modell i3 120Ah. Kjøpt for 325k, solgt halvannet år etter for 315'. Og deretter fikk markedet seg en solid knekk før du nå får kjøpt de til rundt 200' og der holder de seg. Den i4'en som er linket til ville jeg faktisk kjøpt selv om Porschen forsvant egentlig, den er helt riktig utstyrt, men skal nok litt til ned. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg tror den linkede i4en har en feil i garantibestemmelsene sine. Den er registrert såpass tidlig at sannsynligheten for at den opprinnelige kjøpekontrakten ble signert etter 1. januar 2022 er liten. I så tilfelle har denne bilen 200 000km begrensning i garantien sin. Kjører en derfor langt per år, kan denne bilen ha bedre garantivilkår totalt sett.

Ellers mener jeg prisen for bilen er bra. Sett bort fra småelementer som ble endret i produksjonsløpet fra 2022-2024, har dagens i4 vesentlig mer graverende kostnadsbesparelser. Færre og dårligere skinnmuligheter, ikke mulighet for ventilerte seter, bortfall av laserlys etc. Dette var elementer man kunne få i 2022-2024. For noen betyr det noe, for andre ikke. Jeg er i gruppen som bryr seg og er sjeleglad for at jeg har en 2024, mens andre kunne ikke brydd seg katta. Prisen er uansett bra for et solid premiumprodukt som ble laget i en tid uten noen form for kostnadsbesparelser. 

Og er vi først inne på elbiler som holder seg godt i verdi, er det nesten rart at man ikke nevner BMW i3. Makan til bra annenhåndsverdi tror jeg man skal se lengre etter.

Greit nok at nye i4 er mer besparelser på, men bilen linket til har trossalt gått 60k. Om man kjører den 2-3 år har den gjerne passert 100k. Og markedspris for og selge en bil som ikke lenger har nybilgaranti og passert 100k vs en som har gått langt mindre er stor forskjell på. Jeg synes brukt i4 er innmari dyrt vs nytt. 

Siste året har vel i3 hatt en solid dupp. Mens samtlige fossilbiler ( foruten hybrid ) ligger stabilt, og diesel har gått opp i pris. Vi har enda ikke solgt i3, og for og bli kvitt den må vi vel ned en del mer. Da er vi på 25% tap ift. Kjøpesum på 2 år, og det var i utgangspunktet ett kupp. Hadde jeg kjøpt etter markedspris hadde gjerne tapet nærmet seg 30%. Uten tvil den bilen jeg/vi har tapt desidert mest på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aktuelle bilen her er vel egentlig maksimalt utstyrt. Når jeg spekker en lik bil med dagens forutsetninger på bmw.no, får i alle fall jeg en nybilpris på ca. 760 000kr. Personlig mener jeg 230 000kr er mye penger, men hver og en får gjøre sine vurderinger ut fra sine budsjetter og behov. Personlig hadde jeg levd godt med et pent brukt eksemplar, enn å bla opp en kvarting for en (i mine øyne) dårligere bil. :) 

Jeg hjalp min mor med kjøp av en i3S nå, og omtrent alle biler vi vurderte ble fort solgt. "Ballspark" for i3S er at 2019 modeller har ligget i området 180-210, 2020 modeller i området 210-240, 2021 modeller i 240-270 og over for de aller siste utgavene, og slik har det vel vært i en relativt lang stund av hva jeg har sett. Når det er sagt har jeg kun fulgt markedet for i3S og i3 med Sportspakke, så det kan være en helt annen situasjon for en vanlig i3. Imidlertid: Sett i lys at man kunne kjøpe en ny i3 i 2014 for 249 000kr, så er det ganske imponerende at man fortsatt greier å få igjen 100 000kr for bilen, ti år etter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skulebollen men nå har jo du to(!) elbiler på tomta. For det første, hvem skulle trodd og for det andre må du se hele kostnadsbilde. Da må du ta frem "girl math" og etter mine beregninger (basert på fruens regnestykker på innkjøp) sitter du med 35000,- i pluss etter to år med i3, selv etter verditap på 25%. 

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som driver med innkjøp i Bavaria systemet kan jo ikke være riktig velbevart... Nå har de kjøpt inn fra Sverige haugevis med G31 520d LCI som de skal ha over 900 løk for. Så høyner de med denne, en G60 520d til 1,2 mill...

Bruktbil til salgs: BMW 5-serie - 2024 - Blå - 197 hk - Sedan | FINN.no

Jeg er med på at veldig mange vil ha diesel i en 5-serie, men går det ikke en grense for hva folk er villige til å betale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   3 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...