Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 hours ago, Fredrik 90 said:

Jeg har kjørt noen ganger til Hamburg vinterstid og da blir bilen mer hvit av salt enn hvis jeg kjører en lenger tur i Norge. Husker alltid at de som importerte bruktbiler fremhevet det som positivt at bilen var gått i Syd Tyskland, for der var vinteren så mild. Det dem ikke tenkte på er at selv om Syd Tyskland ligger nærme Italia og syd Europa så ligger f eks München på 500 moh og dermed har mer eller mindre Norsk klima.

Det er forbudt med piggdekk på Autobahn og jeg tror ikke at det er vanlig ellers i Tyskland. Muligens i Bayern som du påpeker. Jeg antar at nettopp derfor salter de mye for å unngå for mange ulykker vinterstid. Det er tilsvarende i Danmark også der vinterdekk ikke er påbudt, men det er påbudt å ha dekk etter forholdene. Såvidt jeg har lest har kun ca. 50% vinterdekk så det saltes mye.

Skrevet
9 minutter siden, Fredrik skrev:

Det er forbudt med piggdekk på Autobahn og jeg tror ikke at det er vanlig ellers i Tyskland. Muligens i Bayern som du påpeker. Jeg antar at nettopp derfor salter de mye for å unngå for mange ulykker vinterstid. Det er tilsvarende i Danmark også der vinterdekk ikke er påbudt, men det er påbudt å ha dekk etter forholdene. Såvidt jeg har lest har kun ca. 50% vinterdekk så det saltes mye.

En annen ting er at vinterdekkene de bruker i Europa er mye dårligere enn de vi har i Skandinavia. Jeg kjøpte jo brukte vinterhjul fra Tyskland til Z4en som knapt hadde vært brukt. Jeg hadde jo hørt at det var stor forskjell på såkalte kontinentale vinterdekk og ordentlige saker som vi har her men at forskjellen skulle være så stor viste jeg ikke. De fungerte i år men den vinteren vi hadde i fjor med temperaturer ned til -15-20 ble de helt ubrukelige. De er greie på nullføre og ned til en 4-5 minus, kaldere enn det så er de livsfarlige. Det var akkurat som at snøen tettet igjen mønsteret og de ble slicks. 

Skrevet
45 minutes ago, Rune-K said:

En annen ting er at vinterdekkene de bruker i Europa er mye dårligere enn de vi har i Skandinavia. Jeg kjøpte jo brukte vinterhjul fra Tyskland til Z4en som knapt hadde vært brukt. Jeg hadde jo hørt at det var stor forskjell på såkalte kontinentale vinterdekk og ordentlige saker som vi har her men at forskjellen skulle være så stor viste jeg ikke. De fungerte i år men den vinteren vi hadde i fjor med temperaturer ned til -15-20 ble de helt ubrukelige. De er greie på nullføre og ned til en 4-5 minus, kaldere enn det så er de livsfarlige. Det var akkurat som at snøen tettet igjen mønsteret og de ble slicks. 

Såkalte kontinentale vinterdekk kan være nogenlunde bra, men det er store forskjeller. Nytt av året er at de skal være merket med en snekrystall for å vise at de faktisk er vinterdekk og ikke bare en form for helårsdekk (som er enda dårligere på vinterføre) som har vært en kilde til forvirring i markedet.

Jeg har kjørt på kontinentale vinterdekk (såkalt premium dekk fra Continental) i alle år siden vi flyttet til DK i 1999. De har fungert rimelig bra også i Norge selv om det har vært 15-20 blå, men på is må man være veldig forsiktig. Kommer man fra en bil med ordentlige nordiske vinterdekk og har en dertil kjørestil er overgangen temmelig stor. Man må kjøre med langt større marginer med kontinentale vinterdekk. Lavere hastigheter, større avstander og ikke minst en passiv kjørestil er helt nødvendig.  

Skrevet
2 hours ago, Peak said:

Snuser litt på i4 om dagen, men prisene klarer jeg ikke helt få et grep om.
Hva får du ekstra på preface modellen som gjør denne 80 000 kroner dyrere enn faceliften?

Preface
https://www.finn.no/mobility/item/399843073?ci=8
LCI
https://www.finn.no/mobility/item/408377321?ci=5

Godt spørsmål. Den første der virket grovt overpriset. Du kan kjøpe denne utstyrsspecen helt ny til under 600k nå. Inkl vinterhjul.

Skrevet
2 timer siden, Peak skrev:

Snuser litt på i4 om dagen, men prisene klarer jeg ikke helt få et grep om.
Hva får du ekstra på preface modellen som gjør denne 80 000 kroner dyrere enn faceliften?

Preface
https://www.finn.no/mobility/item/399843073?ci=8
LCI
https://www.finn.no/mobility/item/408377321?ci=5

Du kan lese litt om forskjellene før og etter facelift, samt opp gjennom årene på i4. Generelt sett er i4 LCI en mer sparsommelig bil enn pre-LCI. Ser du spesielt etter en bil med alt utstyr (utvidet skinn etc.), så er forskjellen stor før og etter facelift, da dette er fjernet på facelift.

Skrevet

Takk for innspill @Saltkjelen, en lang tråd å ta seg igjennom.
Men du mener preface er verdt prisdifferansen opp mot LCI?
Se bla. at en ny i4 fully charged med kampanje fra Bilia havner på 569 000.

Utvidet skinn ville vel ha vært ekstra utstyr uansett utstyrsversjon?

Skrevet
19 minutter siden, _hp4 skrev:

Litt rart å ta alle bildene i skyggen med en sånn flott farge.

Kanskje for å skjule tilstanden på lakken, eller så har han bare ikke tenkt over det 🤔

Får da i hvertfall et lite glimt av fargen på enkelte bilder 😅

Skrevet
12 timer siden, Lars89 skrev:

Lurer litt på denne F40 135i på stadssalg, men aner ikke hva de er verdt.

Nettbil antyder 267-387k

Noen formeninger?

https://www.stadssalg.no/items/54137

Er ikke det billig isåfall?

I hvertfall sammenlignet med alt annet som ender med "35i" og er ti år eldre.

Skrevet
På 19.5.2025 den 8.42, Orjan skrev:

Jeg havnet innpå dette kjøpet på Snapchat når det stod på, og selve turen og hentingen var litt stilig (kjøpt i LA, deretter kjørte de til Miami).

Uansett, om prisen i den amerikanske annonsen er det som faktisk ble betalt, kan han ikke sitte igjen så veldig mye her? Kommer fram til minst 450K inkl. moms. Mulig litt mer med tanke på sales tax i USA. Da kommer jo frakt og registreringsavgift i Norge på topp.

Skrevet
9 hours ago, Peak said:

Takk for innspill @Saltkjelen, en lang tråd å ta seg igjennom.
Men du mener preface er verdt prisdifferansen opp mot LCI?
Se bla. at en ny i4 fully charged med kampanje fra Bilia havner på 569 000.

Utvidet skinn ville vel ha vært ekstra utstyr uansett utstyrsversjon?

Jeg er ikke like oppdatert, så må ta et forbehold, men de endringene som jeg har fått med meg av betydning (har også skult litt på den tråden), er typisk high-end ting som laserlys og utvidede skinnpakker. Da er man i superchargedland uansett. Det er riktig at noen detaljer er snobbet ned, som emblemer og materiale på enkelte interiørdetaljer, men det snur ikke opp ned på noe synes jeg. Ser man på 24 vs 25 mod av fully charged ser jeg knapt at det skiller noenting. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...