Fredrik Skrevet Mandag kl. 13:42 Skrevet Mandag kl. 13:42 5 hours ago, Fredrik 90 said: Jeg har kjørt noen ganger til Hamburg vinterstid og da blir bilen mer hvit av salt enn hvis jeg kjører en lenger tur i Norge. Husker alltid at de som importerte bruktbiler fremhevet det som positivt at bilen var gått i Syd Tyskland, for der var vinteren så mild. Det dem ikke tenkte på er at selv om Syd Tyskland ligger nærme Italia og syd Europa så ligger f eks München på 500 moh og dermed har mer eller mindre Norsk klima. Det er forbudt med piggdekk på Autobahn og jeg tror ikke at det er vanlig ellers i Tyskland. Muligens i Bayern som du påpeker. Jeg antar at nettopp derfor salter de mye for å unngå for mange ulykker vinterstid. Det er tilsvarende i Danmark også der vinterdekk ikke er påbudt, men det er påbudt å ha dekk etter forholdene. Såvidt jeg har lest har kun ca. 50% vinterdekk så det saltes mye.
Rune-K Skrevet Mandag kl. 13:59 Skrevet Mandag kl. 13:59 9 minutter siden, Fredrik skrev: Det er forbudt med piggdekk på Autobahn og jeg tror ikke at det er vanlig ellers i Tyskland. Muligens i Bayern som du påpeker. Jeg antar at nettopp derfor salter de mye for å unngå for mange ulykker vinterstid. Det er tilsvarende i Danmark også der vinterdekk ikke er påbudt, men det er påbudt å ha dekk etter forholdene. Såvidt jeg har lest har kun ca. 50% vinterdekk så det saltes mye. En annen ting er at vinterdekkene de bruker i Europa er mye dårligere enn de vi har i Skandinavia. Jeg kjøpte jo brukte vinterhjul fra Tyskland til Z4en som knapt hadde vært brukt. Jeg hadde jo hørt at det var stor forskjell på såkalte kontinentale vinterdekk og ordentlige saker som vi har her men at forskjellen skulle være så stor viste jeg ikke. De fungerte i år men den vinteren vi hadde i fjor med temperaturer ned til -15-20 ble de helt ubrukelige. De er greie på nullføre og ned til en 4-5 minus, kaldere enn det så er de livsfarlige. Det var akkurat som at snøen tettet igjen mønsteret og de ble slicks.
Fredrik Skrevet Mandag kl. 15:04 Skrevet Mandag kl. 15:04 45 minutes ago, Rune-K said: En annen ting er at vinterdekkene de bruker i Europa er mye dårligere enn de vi har i Skandinavia. Jeg kjøpte jo brukte vinterhjul fra Tyskland til Z4en som knapt hadde vært brukt. Jeg hadde jo hørt at det var stor forskjell på såkalte kontinentale vinterdekk og ordentlige saker som vi har her men at forskjellen skulle være så stor viste jeg ikke. De fungerte i år men den vinteren vi hadde i fjor med temperaturer ned til -15-20 ble de helt ubrukelige. De er greie på nullføre og ned til en 4-5 minus, kaldere enn det så er de livsfarlige. Det var akkurat som at snøen tettet igjen mønsteret og de ble slicks. Såkalte kontinentale vinterdekk kan være nogenlunde bra, men det er store forskjeller. Nytt av året er at de skal være merket med en snekrystall for å vise at de faktisk er vinterdekk og ikke bare en form for helårsdekk (som er enda dårligere på vinterføre) som har vært en kilde til forvirring i markedet. Jeg har kjørt på kontinentale vinterdekk (såkalt premium dekk fra Continental) i alle år siden vi flyttet til DK i 1999. De har fungert rimelig bra også i Norge selv om det har vært 15-20 blå, men på is må man være veldig forsiktig. Kommer man fra en bil med ordentlige nordiske vinterdekk og har en dertil kjørestil er overgangen temmelig stor. Man må kjøre med langt større marginer med kontinentale vinterdekk. Lavere hastigheter, større avstander og ikke minst en passiv kjørestil er helt nødvendig. Rune-K reagerte på dette 1
Daniel. Skrevet Mandag kl. 17:16 Skrevet Mandag kl. 17:16 5 timer siden, *MrB* skrev: Lokal kjendis, han der. Kjørte Audi R8 før. Jeg er for gammel til å orke sånne mennesker. Tror ikke alderen har så mye å si her, for jeg orker ikke sånne mennesker jeg heller 😆 ///M-ini95, sveigis, Ingen og 2 andre reagerte på dette 5
Peak Skrevet Mandag kl. 17:38 Skrevet Mandag kl. 17:38 Snuser litt på i4 om dagen, men prisene klarer jeg ikke helt få et grep om. Hva får du ekstra på preface modellen som gjør denne 80 000 kroner dyrere enn faceliften? Preface https://www.finn.no/mobility/item/399843073?ci=8 LCI https://www.finn.no/mobility/item/408377321?ci=5
Lars89 Skrevet Mandag kl. 18:28 Skrevet Mandag kl. 18:28 Lurer litt på denne F40 135i på stadssalg, men aner ikke hva de er verdt. Nettbil antyder 267-387k Noen formeninger? https://www.stadssalg.no/items/54137 E39 "M5" med delskinn. Lekker bil! https://www.finn.no/406287837 Ron Jeremy og Orjan reagerte på dette 2
Daniel. Skrevet Mandag kl. 19:55 Skrevet Mandag kl. 19:55 E6x i Barbera Rot ser man ikke mye til. Dette må da være en grei bil til 70k. https://www.finn.no/mobility/item/408385084 papertiger, Skulebollen, Orjan og 2 andre reagerte på dette 5
*MrB* Skrevet Mandag kl. 20:19 Skrevet Mandag kl. 20:19 2 hours ago, Peak said: Snuser litt på i4 om dagen, men prisene klarer jeg ikke helt få et grep om. Hva får du ekstra på preface modellen som gjør denne 80 000 kroner dyrere enn faceliften? Preface https://www.finn.no/mobility/item/399843073?ci=8 LCI https://www.finn.no/mobility/item/408377321?ci=5 Godt spørsmål. Den første der virket grovt overpriset. Du kan kjøpe denne utstyrsspecen helt ny til under 600k nå. Inkl vinterhjul. Peak og Orjan reagerte på dette 2
Saltkjelen Skrevet Mandag kl. 20:34 Skrevet Mandag kl. 20:34 2 timer siden, Peak skrev: Snuser litt på i4 om dagen, men prisene klarer jeg ikke helt få et grep om. Hva får du ekstra på preface modellen som gjør denne 80 000 kroner dyrere enn faceliften? Preface https://www.finn.no/mobility/item/399843073?ci=8 LCI https://www.finn.no/mobility/item/408377321?ci=5 Du kan lese litt om forskjellene før og etter facelift, samt opp gjennom årene på i4. Generelt sett er i4 LCI en mer sparsommelig bil enn pre-LCI. Ser du spesielt etter en bil med alt utstyr (utvidet skinn etc.), så er forskjellen stor før og etter facelift, da dette er fjernet på facelift. Marius2002 reagerte på dette 1
Peak Skrevet Mandag kl. 23:04 Skrevet Mandag kl. 23:04 Takk for innspill @Saltkjelen, en lang tråd å ta seg igjennom. Men du mener preface er verdt prisdifferansen opp mot LCI? Se bla. at en ny i4 fully charged med kampanje fra Bilia havner på 569 000. Utvidet skinn ville vel ha vært ekstra utstyr uansett utstyrsversjon?
_hp4 Skrevet Tirsdag kl. 00:25 Skrevet Tirsdag kl. 00:25 4 hours ago, Daniel. said: E6x i Barbera Rot ser man ikke mye til. Dette må da være en grei bil til 70k. https://www.finn.no/mobility/item/408385084 Litt rart å ta alle bildene i skyggen med en sånn flott farge.
Daniel. Skrevet Tirsdag kl. 00:41 Skrevet Tirsdag kl. 00:41 19 minutter siden, _hp4 skrev: Litt rart å ta alle bildene i skyggen med en sånn flott farge. Kanskje for å skjule tilstanden på lakken, eller så har han bare ikke tenkt over det 🤔 Får da i hvertfall et lite glimt av fargen på enkelte bilder 😅 _hp4 reagerte på dette 1
awt Skrevet Tirsdag kl. 06:44 Skrevet Tirsdag kl. 06:44 12 timer siden, Lars89 skrev: Lurer litt på denne F40 135i på stadssalg, men aner ikke hva de er verdt. Nettbil antyder 267-387k Noen formeninger? https://www.stadssalg.no/items/54137 Er ikke det billig isåfall? I hvertfall sammenlignet med alt annet som ender med "35i" og er ti år eldre.
awt Skrevet Tirsdag kl. 06:48 Skrevet Tirsdag kl. 06:48 På 19.5.2025 den 8.42, Orjan skrev: E90 M3 Bruktbil til salgs: BMW M3 - 2008 - Svart - 420 hk - Sedan | FINN.no Bilkjøp: https://youtu.be/hoHn5-2Bbt0?si=k8zWoqcgGWUhGwDi Ny eksos og mer burning Bilen kommer til Norge; Jeg havnet innpå dette kjøpet på Snapchat når det stod på, og selve turen og hentingen var litt stilig (kjøpt i LA, deretter kjørte de til Miami). Uansett, om prisen i den amerikanske annonsen er det som faktisk ble betalt, kan han ikke sitte igjen så veldig mye her? Kommer fram til minst 450K inkl. moms. Mulig litt mer med tanke på sales tax i USA. Da kommer jo frakt og registreringsavgift i Norge på topp. Orjan reagerte på dette 1
*MrB* Skrevet Tirsdag kl. 08:45 Skrevet Tirsdag kl. 08:45 9 hours ago, Peak said: Takk for innspill @Saltkjelen, en lang tråd å ta seg igjennom. Men du mener preface er verdt prisdifferansen opp mot LCI? Se bla. at en ny i4 fully charged med kampanje fra Bilia havner på 569 000. Utvidet skinn ville vel ha vært ekstra utstyr uansett utstyrsversjon? Jeg er ikke like oppdatert, så må ta et forbehold, men de endringene som jeg har fått med meg av betydning (har også skult litt på den tråden), er typisk high-end ting som laserlys og utvidede skinnpakker. Da er man i superchargedland uansett. Det er riktig at noen detaljer er snobbet ned, som emblemer og materiale på enkelte interiørdetaljer, men det snur ikke opp ned på noe synes jeg. Ser man på 24 vs 25 mod av fully charged ser jeg knapt at det skiller noenting. Ron Jeremy reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå