Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

40 minutter siden, Marius2002 skrev:

Det fine med gamle "normale" biler som er velholdt kontra litt mer spesielle er at folk ofte har et forhold til den bilen på en eller annen måte. Enten som første bil, vokst opp i en eller lignende. Da er det også kjekt å møte disse på treff og det bringer fram minner. Opphavet hadde Golf Mk1 da jeg kom til verden. Så en Golf Mk1 GTi kunne jeg kjøpt, men jeg tror og vet innerst inne at jeg klarer meg med å se de på treff og heller kjøpt en velholdt Z3 for samme pris fordi en Mk1 GTi ville ikke gitt meg noe, mens en Z3 ville gitt mye glede for meg idag. Så forskjellig er man på bilkjøp :) 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=313583438

Du sier det på en bedre måte en jeg greide Marius. Jeg ville ikke kjøpt noe slikt selv men samtidig så skjønner jeg de som gjør det. En bekjent av meg kjøpte en flott Mk1 Golf GTD for noen år siden. Som han ha, jeg bare måtte gjøre det for og ta vare på den for ettertiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2023 den 14.47, Ingvaldsen skrev:

parkeringsassistent kan ikke være mange som har ? parkerer den virkelig selv ? og dette er vell forbeholdt biler med elektrisk servo ?  trodde dette først kom på g11 med nye nøkkelen

det var parkerings asistanse på min 2010 modell golf tdi, måtte bare sette i revers så lukeparkerer den for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Fredrik 90 said:

Jeg skjønner bare ikke hvem som vil ha en MK1 Fiesta liksom… Av alle de bilene man kan velge mellom som finværsbil. De bilene der har ikke noe som helst for seg, Fiesta fikk ikke kjøreegenskaper før langt inn på 2000 tallet (og da helt førsteklasses til å være småbil). Jeg synes at det er nå enn sånn at det er ikke alt gammelt som er beundringsverdig og verd å spare på. Gammal Fiesta, Polo, små Japser osv…hva er greia? De var grusomme når de var nye og de er iallfall ikke noe bedre når de er 40 år gamle. Jeg kan forstå ei Folkevogn eller en Volvo 240, de har jo noe særtrekk…men mk1 Fiesta? Absolutt ikke! 

 

Nostalgi er vel kodeordet her. Han som kjøpte den 1984 Honda Civicen jeg hadde for et par år siden gjorde det fordi han hadde hatt en slik som førstebil. Både han og dama var overlykkelige og kjempefornøyd med bilen - ingen pruting og bare smil og glede. Mener han fortsatt har den. 

Fiesta mk1 har noe for seg - de er morsomme å kjøre. Fiesta har alltid hatt rykte på seg for å være kjøreglad, og det stemmer ikke at det først var de moderne modellene fra 2000-tallet som var gode å kjøre. Har hatt 3 stykk Fiestaer, og de var alle involverende å kjøre med direkte tilbakemeldinger. En 1995 Fiesta 1,25 Flair jeg hadde var utrolig bra på snø, og på nattestid kunne man grisekjøre som en gærning på snøfylte veier med lett overstyring og direkte tilbakemelding slik at man hele tiden kjente hva som foregikk.  Har også hatt en 80-talls Corolla GTi med en fantastisk motor som funket som vtech, og den dro 7800 på sperra og 220 på flatmark, samt 70km/t på første gir, 120 på andre gir og 170 på tredje. Må heller ikke glemme eldre Honda Civic/CRX som er såpass gromme at de har blitt kultbiler med relativt solide priser.  

Ingen av disse bilene var grusomme når de var nye. Derimot var mange av de testvinnere som solgte godt fordi de var økonomiske i innkjøp og drift, artige å kjøre og faktisk greit utstyrt i forhold til mange konkurrenter i mellomklassen.  Spesielt noen av japsene var helt rå på ekstrautstyr i forhold til europeiske biler.

Synes det blir flåsete å drite på småbiler bare fordi du ikke liker de og ikke har erfaring med de - det finnes faktisk mange artige biler der ute i lavpris-segmentet uten BMW-rondell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøreopplevelse har etter min mening ingen fasitsvar - og hva som er viktig med en entusiast bil. 

Å få realisert en gøy bil/hobbybil/søndagsbil for kun den prisen av en Fiesta er jo genialt! Får like mye kjøreglede av en slik, som enkelt andre får i andre (e30,e34,e36 etc) 

Pleier å si om mange biler man ser -> "er veldig glad for at slike biler finnes, men ville ikke eid en selv"  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er godt man er forskjellig når det kommer til bil. Jeg setter pris på at folk tar vare på gamle hverdagsbiler, det er hyggelige gjensyn i trafikken. Men enkelte biler er så søppel at de aller helst fortjener å glemmes. Men om folk vil forbarme seg over dem likevel er jo bra, jeg forstår det ikke men det er ikke alt man skal være enig i. Mulig jeg har frekventert Facebook gruppen "Norske veteranbiler" litt for mye, for der har folk interesse for mye rart og sære greier. Faktisk litt sånn at det er mer stas når noen kommer over en ihjælrusta Peugeot 309 hos en høgger fremfor en velholdt la oss si E28 520i på gata. Da må den 309en hos høggern reddes for en hver pris, vrakmelding må reverseres, gale idioter som har kasta den. Da faller jeg av merker jeg 😅 Men, det var faktisk en på gruppa der som redda en Peugeot 505 i siste liten, satte himmel og helvete i bevegelse og fikk reversert vrakmelding og fikk ut bilen igjen minutter før den ble flat. Kun fordi han hadde vokst i gata hvor eier av denne bilen bodde, og at bilen var bra og ble kastet av intetanende etterlatte som ryddet i dødsbo. Den historien synes jeg var kul 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Werther skrev:

Ingen av disse bilene var grusomme når de var nye. Derimot var mange av de testvinnere som solgte godt fordi de var økonomiske i innkjøp og drift, artige å kjøre og faktisk greit utstyrt i forhold til mange konkurrenter i mellomklassen.  Spesielt noen av japsene var helt rå på ekstrautstyr i forhold til europeiske biler.

Synes det blir flåsete å drite på småbiler bare fordi du ikke liker de og ikke har erfaring med de - det finnes faktisk mange artige biler der ute i lavpris-segmentet uten BMW-rondell. 

Jeg er veldig enig i det du påpeker her Werther. Faktisk så mener jeg stadig at vår tidligere Fiesta 1,1 mk2 er en av de beste bilene vi har hatt (både den lave prisen og de lave forventningene tatt i betraktning). Som du påpeker var den rimelig morsom å kjøre med en vekt på kun 800 Kg og ikke minst var den utrolig bra på vinterføre.

Jeg glemmer aldri da jeg kjørte 2-3 Km på skareføre inn vår ubrøytede hyttevei. Jeg hadde helt nye vinterdekk med pigger, men ellers handlet alt om å holde en jevn lav hastighet der bilen ganske enkelt bare fløt på sne/islaget. 

Det beste med bilen var imidlertid motoren som tiltross for kun 50 HK og rundt 80 Nm gjorde en virkelig fin figur. Motoren var f.eks nesten umulig å kvele selv ved tomgangshastighet i førstegear. Den trakk uansett og startet alltid på første slaget. Et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på rundt 0,48 liter/mil var også temmelig bra på 80-tallet.

Vi byttet dessverre Fiestaen ut med en ny Peugeot 106, men det viste seg hurtig at den var en langt dårligere bil enn Forden (spesielt motoren som hverken hadde det samme bunndraget og var direkte masete selv i alminnelige landeveishastigheter).      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, humpfy said:

Når man snakker om kuriositeter:

Volkswagen SP2

For et design - fantastisk spør du meg!

 

Kul og unik bil - litt som bastardungen til en Porsche 911 og 928 som har hatt en hard natt på byen. Prisen er dog ganske frisk etter norske forhold. 

Spottet forresten denne i Lodalen i Oslo for 6 år siden. Den sto forlatt langs veien etter et havari. 

IMG_3024_.jpg

IMG_3025.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Da har vi vidt forskjellig syn på hva som er billig for en åpenbart sliten E34 😂

Vi to burde være glade noen priser e34 kjempehøyt Fredrik .

Man ser jo hva enkelte andre priser en viss Bmw modell og det er jo latterlig 😩😩.

Om han får prisen derimot,det gjenstår å se ..

Men du vet her er jo mye sånn ungdommen lika 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Vi to burde være glade noen priser e34 kjempehøyt Fredrik .

Man ser jo hva enkelte andre priser en viss Bmw modell og det er jo latterlig 😩😩.

Om han får prisen derimot,det gjenstår å se ..

Men du vet her er jo mye sånn ungdommen lika 😜

Joda, det er jeg enig i. Men at E34 skal begynne å stige i verdi har egentlig ikke så mye å si etter som jeg mest sannsynlig aldri kommer til å selge min.

Men for den prisen der så har jeg sett tilsvarende E34 535i i utlandet i langt bedre og original stand enn denne. Dette er også en opprinnelig norsk bil ser det ut som, den har sikkert blitt sveist opp under mer enn en gang. Hvordan er dette arbeidet utført? Også er det en greie med E34 og E30 som jeg blir nesten uvel av å se...får ordentlig vondt i ordenssansen 😅 Det er når seter og dørtrekk ikke matcher da bilen har fått byttet ut seter men eier ikke har byttet ut dørtrekk i samme materiale eller farge som seter 😬

Men viljen til å betale for gammel BMW er stor ser det ut som, en kikk på E30 prisene beviser jo dette.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...