Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en svoren manuelltilhenger. Men jeg kjøpte nettopp en F30 316i sedan med 8-trinns automat. Angrer ikke et sekund. Jeg var meget skeptisk før jeg prøvde den. Men tok ikke lange tiden før jeg måtte bite det i meg. Kassen kan ikke sammenlignes med f.eks. 6-trinns som står i E9x. Det er natt og dag. 

Den er frisk også til å være en stakkars 316i. 

Skrevet

jeg og prøvde en '14 mod x1 18d  med den nye aut.kassen.  flott kasse.jeg likte den utrolig godt.  kan ikke sammenlignes med eldre typiske automater som slurer. 

Skrevet
On 5.7.2016 at 12.55, Gabz skrev:

Personlig ville jeg gått for manuell. Mer kontroll over giringen, bedre forbruk, slipper litt ekstravekt på bilen og mest av alt; mye mer morro og bedre kjørefølelse :)

Du får ikke bedre forbruk med manuellkassen...

  • 2 weeks later...
Skrevet

Pleide å være veeeldig konservativ på "må ha manuell" før. Helt til jeg fant ut at jeg var en tulling og at moderne automat er mye bedre enn manuell, når du skal ha en "daily-driver".

Skrevet

Jeg selv var en stor tilhenger av manuell i mange år, men det forsvant etter jeg begynte måte kjøre mye inn til Oslo og Stavanger for å jobbe. Sitte i kø med foten på clutchen hele dag fram og tilbake, mista rett og slett gleden av det. Tenkte vel får vel bite i det og kjøpe automat pluss at kona har leddgikt sykdom som gjør at hu ikke klarer og kjøre i lengre periode med gir. Til den dag i dag så angrer jeg ikke på valget, når det gjelder forbruk har jeg ikke merka store forskjellen på høy forbruk med automat kasse som mange skriker av. 

Og de nyere biler har fått mye bedre automat kasser enn det var tidligere. 

Skrevet
18 minutes ago, RemyNG said:

Jeg selv var en stor tilhenger av manuell i mange år, men det forsvant etter jeg begynte måte kjøre mye inn til Oslo og Stavanger for å jobbe. Sitte i kø med foten på clutchen hele dag fram og tilbake, mista rett og slett gleden av det. Tenkte vel får vel bite i det og kjøpe automat pluss at kona har leddgikt sykdom som gjør at hu ikke klarer og kjøre i lengre periode med gir. Til den dag i dag så angrer jeg ikke på valget, når det gjelder forbruk har jeg ikke merka store forskjellen på høy forbruk med automat kasse som mange skriker av. 

Og de nyere biler har fått mye bedre automat kasser enn det var tidligere. 

Det med forbruk stemmer veldig bra. Forskjellen på forbruk nå er så liten at den er neglisjerbar/ikke til stede og hos noen sjofører så får man bedre forbruk med automat enn med manuell også siden girvalget er bedre med automat. På en bruksbil så vil jeg ikke ha noe annet enn manuell lenger siden fordelene er altfor store til å la være. Det er hærlig med automat når man kjører kø, drar/rygger/lirker henger og generelt bare driver med A->B kjøring. På morro bilen liker jeg å gire på egenhånd selv om jeg faktisk er litt på kanten med akkurat nå med manuell gir uten clutch pedal :P  

Skrevet

alltid hatt manuell kasse i mine gamle biler (greit nok....dem var jo ikke bmw da, men alikevel) Da jeg kikket på 3 og 5 serie vurderte jeg ikke en gang manuell kasse.Dagens girkasser er så tettstegede og kjappe i giringen...at dem i daglig bruk girer mye kjappere enn manuell kasse...Noen vil kanskje påstå at det blir litt mer sportslig med manuell i en 3 serie....men dagens automat kasser kan gires "manuelt". Kjøre du mye i byer kommer du aldri til å angre hvis du går for automat. For min del så ble tenker jeg endelig automat giret bil hehe. Har hatt min bil i 2 uker...men er allerede godt vannt med automat og kunne ikke tenkt meg å bytte tilbake til manuel.

Skrevet

Jeg har ingen sterke meninger den ene eller andre veien. En god manuell kasse er en fryd å kjøre med, og det samme er en god automatkasse. Støtter de som sier den 8-trinns automaten er mye bedre enn den gamle 6-trinns automaten. Har hatt begge, og forskjellen er virkelig som natt og dag (med mindre man er vant med nord-norsk sommer hvor natt og dag går ut på det samme.) Prøv begge hvis du har muligheten, og gå for automaten hvis du er i tvil. 

  • 3 weeks later...
Skrevet

Stjeler tråden litt, istedetfor å lage en ny en om så og si samme emne.

@StigJ Hvordan er sportsautomaten i din bil når du står stille og skal aksellerere? Jeg prøvde 420d idag med vanlig automat og jeg syns den var litt treg fra stillestående. Det tar ett sekund før den reagerer når man trykker inn pedalen, noe som jeg syns er irriterende når jeg skal ta en luke i en rundkjøring feks.. Er det likt på sportskassen?

Jeg ser på ny 420i Gran Coupe og vurderer å kjøpe med manuell, men er redd det blir vanskelig å få solgt igjen når den tid kommer. 

Skrevet
14 minutter siden, Frode D skrev:

Jeg prøvde 420d idag med vanlig automat og jeg syns den var litt treg fra stillestående. Det tar ett sekund før den reagerer når man trykker inn pedalen, noe som jeg syns er irriterende når jeg skal ta en luke i en rundkjøring feks.. 

Er ikke det fordi det er diesel, eller bommer jeg? Jeg merker det samme med min E91 320d. Turtallet og alt begynner å gå opp, men ingenting skjer før etter ca. 1 sekund når turboen kobler inn... Irriterende når man skal rekke luker ja, men man blir vant med det. Som sagt tror det er fordi det er diesel, de er jo treigere i reaksjon generelt..

Skrevet

Jeg merker responsen blir bedre med kjøreprogrammet og gir i sport på min 520d. 

Synes 8-trinns sportsautomaten er suveren, første bil med auto for min del og ser ikke for meg at jeg kommer til å gå tilbake til manuell gir igjen. 

Skrevet

@Frode D Jeg har ikke sportsautomaten. Har den samme som du prøvde. En liten delay er det, men ikke noe jeg har hengt meg noe opp i. 

Skrevet

Helt normalt det Frode D, dette gjelder vel for så vidt de fleste automatkasser(?).
Her må du nesten bare slippe bremsen og "rulle" litt før du trår inn pedalen. Responstiden (meg bekjent) på BMW's automatgirkasser er absolutt ikke rask. Kan vel nærmeste klinke plata i bunn for deretter slippe den hurtig uten at bilen gir noen merkbare tegn til gassrespons.
Dette blir på en annen side veldig fort en vanesak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...