GĂ„ til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Personlig ville jeg gÄtt for manuell. Mer kontroll over giringen, bedre forbruk, slipper litt ekstravekt pÄ bilen og mest av alt; mye mer morro og bedre kjÞrefÞlelse :)

Skrevet

Jeg er en svoren manuelltilhenger. Men jeg kjÞpte nettopp en F30 316i sedan med 8-trinns automat. Angrer ikke et sekund. Jeg var meget skeptisk fÞr jeg prÞvde den. Men tok ikke lange tiden fÞr jeg mÄtte bite det i meg. Kassen kan ikke sammenlignes med f.eks. 6-trinns som stÄr i E9x. Det er natt og dag. 

Den er frisk ogsÄ til Ä vÊre en stakkars 316i. 

Skrevet

jeg og prÞvde en '14 mod x1 18d  med den nye aut.kassen.  flott kasse.jeg likte den utrolig godt.  kan ikke sammenlignes med eldre typiske automater som slurer. 

Skrevet
On 5.7.2016 at 12.55, Gabz skrev:

Personlig ville jeg gÄtt for manuell. Mer kontroll over giringen, bedre forbruk, slipper litt ekstravekt pÄ bilen og mest av alt; mye mer morro og bedre kjÞrefÞlelse :)

Du fÄr ikke bedre forbruk med manuellkassen...

• 2 weeks later...
Skrevet

Pleide Ä vÊre veeeldig konservativ pÄ "mÄ ha manuell" fÞr. Helt til jeg fant ut at jeg var en tulling og at moderne automat er mye bedre enn manuell, nÄr du skal ha en "daily-driver".

Skrevet

Jeg selv var en stor tilhenger av manuell i mange Är, men det forsvant etter jeg begynte mÄte kjÞre mye inn til Oslo og Stavanger for Ä jobbe. Sitte i kÞ med foten pÄ clutchen hele dag fram og tilbake, mista rett og slett gleden av det. Tenkte vel fÄr vel bite i det og kjÞpe automat pluss at kona har leddgikt sykdom som gjÞr at hu ikke klarer og kjÞre i lengre periode med gir. Til den dag i dag sÄ angrer jeg ikke pÄ valget, nÄr det gjelder forbruk har jeg ikke merka store forskjellen pÄ hÞy forbruk med automat kasse som mange skriker av. 

Og de nyere biler har fÄtt mye bedre automat kasser enn det var tidligere. 

Skrevet
18 minutes ago, RemyNG said:

Jeg selv var en stor tilhenger av manuell i mange Är, men det forsvant etter jeg begynte mÄte kjÞre mye inn til Oslo og Stavanger for Ä jobbe. Sitte i kÞ med foten pÄ clutchen hele dag fram og tilbake, mista rett og slett gleden av det. Tenkte vel fÄr vel bite i det og kjÞpe automat pluss at kona har leddgikt sykdom som gjÞr at hu ikke klarer og kjÞre i lengre periode med gir. Til den dag i dag sÄ angrer jeg ikke pÄ valget, nÄr det gjelder forbruk har jeg ikke merka store forskjellen pÄ hÞy forbruk med automat kasse som mange skriker av. 

Og de nyere biler har fÄtt mye bedre automat kasser enn det var tidligere. 

Det med forbruk stemmer veldig bra. Forskjellen pÄ forbruk nÄ er sÄ liten at den er neglisjerbar/ikke til stede og hos noen sjofÞrer sÄ fÄr man bedre forbruk med automat enn med manuell ogsÄ siden girvalget er bedre med automat. PÄ en bruksbil sÄ vil jeg ikke ha noe annet enn manuell lenger siden fordelene er altfor store til Ä la vÊre. Det er hÊrlig med automat nÄr man kjÞrer kÞ, drar/rygger/lirker henger og generelt bare driver med A->B kjÞring. PÄ morro bilen liker jeg Ä gire pÄ egenhÄnd selv om jeg faktisk er litt pÄ kanten med akkurat nÄ med manuell gir uten clutch pedal :P  

Skrevet

alltid hatt manuell kasse i mine gamle biler (greit nok....dem var jo ikke bmw da, men alikevel) Da jeg kikket pÄ 3 og 5 serie vurderte jeg ikke en gang manuell kasse.Dagens girkasser er sÄ tettstegede og kjappe i giringen...at dem i daglig bruk girer mye kjappere enn manuell kasse...Noen vil kanskje pÄstÄ at det blir litt mer sportslig med manuell i en 3 serie....men dagens automat kasser kan gires "manuelt". KjÞre du mye i byer kommer du aldri til Ä angre hvis du gÄr for automat. For min del sÄ ble tenker jeg endelig automat giret bil hehe. Har hatt min bil i 2 uker...men er allerede godt vannt med automat og kunne ikke tenkt meg Ä bytte tilbake til manuel.

Skrevet

Jeg har ingen sterke meninger den ene eller andre veien. En god manuell kasse er en fryd Ä kjÞre med, og det samme er en god automatkasse. StÞtter de som sier den 8-trinns automaten er mye bedre enn den gamle 6-trinns automaten. Har hatt begge, og forskjellen er virkelig som natt og dag (med mindre man er vant med nord-norsk sommer hvor natt og dag gÄr ut pÄ det samme.) PrÞv begge hvis du har muligheten, og gÄ for automaten hvis du er i tvil. 

• 3 weeks later...
Skrevet

Stjeler trÄden litt, istedetfor Ä lage en ny en om sÄ og si samme emne.

@StigJ Hvordan er sportsautomaten i din bil nÄr du stÄr stille og skal aksellerere? Jeg prÞvde 420d idag med vanlig automat og jeg syns den var litt treg fra stillestÄende. Det tar ett sekund fÞr den reagerer nÄr man trykker inn pedalen, noe som jeg syns er irriterende nÄr jeg skal ta en luke i en rundkjÞring feks.. Er det likt pÄ sportskassen?

Jeg ser pÄ ny 420i Gran Coupe og vurderer Ä kjÞpe med manuell, men er redd det blir vanskelig Ä fÄ solgt igjen nÄr den tid kommer. 

Skrevet
14 minutter siden, Frode D skrev:

Jeg prÞvde 420d idag med vanlig automat og jeg syns den var litt treg fra stillestÄende. Det tar ett sekund fÞr den reagerer nÄr man trykker inn pedalen, noe som jeg syns er irriterende nÄr jeg skal ta en luke i en rundkjÞring feks.. 

Er ikke det fordi det er diesel, eller bommer jeg? Jeg merker det samme med min E91 320d. Turtallet og alt begynner Ä gÄ opp, men ingenting skjer fÞr etter ca. 1 sekund nÄr turboen kobler inn... Irriterende nÄr man skal rekke luker ja, men man blir vant med det. Som sagt tror det er fordi det er diesel, de er jo treigere i reaksjon generelt..

Skrevet

Jeg merker responsen blir bedre med kjÞreprogrammet og gir i sport pÄ min 520d. 

Synes 8-trinns sportsautomaten er suveren, fÞrste bil med auto for min del og ser ikke for meg at jeg kommer til Ä gÄ tilbake til manuell gir igjen. 

Skrevet

@Frode D Jeg har ikke sportsautomaten. Har den samme som du prÞvde. En liten delay er det, men ikke noe jeg har hengt meg noe opp i. 

Skrevet

Helt normalt det Frode D, dette gjelder vel for sÄ vidt de fleste automatkasser(?).
Her mÄ du nesten bare slippe bremsen og "rulle" litt fÞr du trÄr inn pedalen. Responstiden (meg bekjent) pÄ BMW's automatgirkasser er absolutt ikke rask. Kan vel nÊrmeste klinke plata i bunn for deretter slippe den hurtig uten at bilen gir noen merkbare tegn til gassrespons.
Dette blir pÄ en annen side veldig fort en vanesak.

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...