Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Vel... @Fredrik 90... vi er bare et par-tre stykker som også virkelig liker franske biler i forumet (i tillegg til BMW selvfølgelig) så du kan ikke seriøst mene at det er en voldsom glorifisering av franske biler her inne. Vi har imidlertid alle sammen ganske bred erfaring med franske biler og det burde kanskje fortelle deg at det meste er relativt... også hvordan franske biler er og kan oppleves. Jeg har bare gode erfaringer med franske biler også selv om mange tester og statistikker forteller noe annet. Biljournalister er ikke alltid like objektive og statistikker forteller ikke hele sannheten.

Franske biler er imidlertid like forskjellige som tyske biler og ikke alle franske biler er like bra eller gjennomførte, men de som er bra er ofte virkelig sofistikerte og interessante (forøvrig akkurat som tyske biler). Det som er verdt å merke seg er at franske biler typisk kjører litt annerledes enn tyske biler. De har et litt annet fokus og det kan virke negativt for noen hvis man stort sett kun har erfaring med tyske biler. Franske biler og kanskje spesielt noen Citroën modeller krever tilvenning hvis man ønsker fullt utbytte av opplevelsen. Noen har ikke lyst og/eller tålmodighet til å omstille seg og da blir det helt feil å hoppe direkte fra f.eks en BMW til en Citroën (tilsvarende er det selvfølgelig også den andre veien).

Jeg synes imidlertid at nettopp denne omstillingen er noe av det mest interessante med biler. Det gir en mye bredere og rikere erfaring når det gjelder biler og det har alltid vært et mål for meg. Derfor har jeg hatt flere uvanlige kombinasjoner når det gjelder biler (f.eks hadde jeg en Porsche og en Land Rover samtidig). Akkurat dette konseptet har jeg merket meg at ikke er så uvanlig for folk som har en relativt stor bilinteresse (nå som vi kan se hva noen har f.eks på Youtube) og det liker jeg. Folk har alltid lurt på hva jeg egentlig holder på med, men det jeg gjør er mer vanlig enn man skulle tro... :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.1.2017 at 0.27, TRF-Racing skrev:

https://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=73656893

Det provoserer meg at ikke Finn.no gjør noe med dette firmaet.. fabrikkskontrollert meg en viss plass.

Og ja, jeg har rapportert dem flere ganger, med beskrivelse av problemet.

Stusser litt over at motorene er kjemisk renset, men ser skitten ut utvendig.
Når det gjelder påstanden dems om at den er fabrikkskontrollert, så er det jo deres egen fabrikk som har gjort dette. Mulig de fabrikkerer pappesker, og dermed er den fabrikkskontrollert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glorifiserer ikke franske biler på noen måte, men prøver å komme med mitt syn og mine erfaringer i en ellers så ensidig debatt.

Franskmennene har definitivt gjort noen strategiske blemmer oppgjennom og enkelte biler burde seriøst revurderes med hva som gjelder design, kvalitet og hvilke kompromiss som blir gjort (407 har mindre innvendig plass enn 307sw, ene og alene fordi designet skulle fungere, og laguna burde aldri kommet i produksjon..)

Når det kommer til å "stjele" andre fabrikanters teknologi, kan jeg jo nevne at feks vw taro er en hilux fordi vw manglet en pickup i modellprogrammet sitt, og at den outlanderen/4008 faktisk har motor fra vw og sliter med kvaliteten..

@Werther Dessuten hvis du mener saab har mer livets rett enn peugeot- er jeg rett og slett redd for om du har dårlig hukommelse i forhold til dine egne utsagn, eller har kjennskap til saabs kvalitetsproblemer. Og snakk om dårlige girkasser, saab er skole eksempelet. Eller skal vi snakke om responsen i saab 9-5? Du kunne trykke gassen i bånn og slippe opp igjen uten at motoren responderte..

Men for all del, jeg skulle gjerne hatt en saab 9-5 også. For meg handler ikke bilholdet om statistisk færrest mulig feil, sportslighet eller utseende, men i større grad om at bilen gir hva jeg vil ha- for prisen jeg må betale. Enten i kroner og øre eller i feilretting.. To sider av samme sak mener jeg.

Når det kommer til nybil, er jeg forsovidt enig med deg om at feks skoda kan virke som bedre kjøp, men er det et merke som kopierer et annet, er det vel nettopp skoda- så etter min mening motsier du deg selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Hawkon88 skrev:

Jeg glorifiserer ikke franske biler på noen måte, men prøver å komme med mitt syn og mine erfaringer i en ellers så ensidig debatt.

Franskmennene har definitivt gjort noen strategiske blemmer oppgjennom og enkelte biler burde seriøst revurderes med hva som gjelder design, kvalitet og hvilke kompromiss som blir gjort (407 har mindre innvendig plass enn 307sw, ene og alene fordi designet skulle fungere, og laguna burde aldri kommet i produksjon..)

Når det kommer til å "stjele" andre fabrikanters teknologi, kan jeg jo nevne at feks vw taro er en hilux fordi vw manglet en pickup i modellprogrammet sitt, og at den outlanderen/4008 faktisk har motor fra vw og sliter med kvaliteten..

 

Jeg overhørte en i kassa der vi handler si: Nå er jeg så drita lei vag biler og deres elendige kvalitet og kundeservice. Så har kjøpt meg outlander. Blir bra med japansk kvalitet igjen!

Hahahaha jeg våget ikke å si at det er like mye vag i innmaten på den han har kjøpt :P 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitér

Peugeot klarer jeg ikke, de lager rett og slett "junk" på fire hjul. Verden er urettferdig når de lar Saab gå konk mens Peugeot får fortsette...kunne vi ikke bytta ut Saab med Peugeot når først ett kjent bilmerke skulle legge ned. Mange savner Saab, svært få hadde savnet Peugeot....

I likehet med Werther så ble det ett litt langt utbrudd mot franske biler ifra meg også. Beklager det til dere som faktisk liker franske biler, jeg sier bare min ærlige mening. Det er ikke vondt ment

Verden er urettferdig...?

Hvis mange savner Saab, hvorfor var det "ingen" som kjøpte dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^jepp, Saab er egentlig et sånn merke man vil ha i trafikken, men ikke vil eie selv. Kjøper man en 2-3 år gammel Peugeot tror jeg man kan gjøre gode kjøp ved tanke på hva man får. Vil man ha kjøreglede i form av sportslighet og ytelser utgår selvsagt dagens normale Peugeot-modeller, målgruppen for dette peiler seg heller inn på f.eks. BMW. Merkevalg bunnet vel til syvende og sist til preferanser kombinert med budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det jeg ikke skjønner er den voldsomme glorifiseringen av franske biler her inne, den går rett og slett på reprise. 

I likehet med Werther så ble det ett litt langt utbrudd mot franske biler ifra meg også. Beklager det til dere som faktisk liker franske biler, jeg sier bare min ærlige mening. Det er ikke vondt ment :) 

Det er ikke glorifisering, det er mer å få frem psa bilene sine tidvis gode modeller og at dem har gjort det bra når franskmenna har "giddi", som f.eks motorsport.

Du kan ikke sammenligne dem med bmw. Faktisk i mine øyne kan ingen merker måle seg mot bmw i noen som helst form. Den totalpakka bmw gir tar ingen dem på.

Franske biler har tidvis vært geniale og forut for sin tid. Noe DS er et eksempel på. Men ja, stort sett er de fleste franske biler uinspirerende, dårlige sammenskrudde biler som er laget helt uten involvering av føreren. Noe sittestillingen og følelse i styring/ girskift er et eksempel på. Det er ikke disse modellene jeg favoriserer. Men når det er sagt, er de ikke noe værre enn en vanlig bil på flere områder. For eksempel ryker det clutch og bærearmer og dempertopper og abs sensorer i ett sett på transporteren i familien, mens det aldri har vært temaet på en fransk bil. (Sikkert modellavhengig ja) folk har forskjellig erfaringer, men mitt inntrykk er at psa har mindre feil enn vag når dem er 10år +. Og dem ruster lite.

En annen ting er følelsen enkelte av disse bilene gir deg. En vw eller opel føler man er bygget av tysk skikkelighet (les kjedelighet) med seriøse ansikter og perfeksjonering av det meste. Nettopp derfor er skuffelsen stor at vag og opel ikke er bedre enn de er. Jeg har f.eks prøvd nye passat og audi a3 etron, og prøver å gi dem kred...men hver gang blir jeg skuffet. Det er for klinisk. Ikke involverende som bare bmw kan.

På den andre siden har man franske biler som gir deg mer en følelse av å være bygget, om du skjønner. Man får følelsen av at dem har stått der med et rødvinglass i hånda og sagt: "det er godt nok! :) la oss plassere setevarmebryteren i taket og håndbrekket på venstre side ut mot døra...hahaha, det blir dritbra!" (Som i jumpyen min)Jeg liker den sjarmen dette gir, merkelig nok. Men forstår ditt og andres syn at det ikke er morsomt i det hele tatt. Jeg ville ikke funnet meg i slike løsninger på bmwen min til samme ligning :P 

Jeremy Clarkson kritiserte nettopp C6 for at den ikke var sær nok. En bil som kunne videreført det eksentriske som citroen er kjent for. Blinklyshendelen skulle vært en rabarbrastilk og viskerne skulle blitt aktivert av å klappe i hendene....sånme ting. Men neida, alt var på vanlig plass som i en hvilken som helst passat.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30. januar 2017 at 0.05, Fredrik 90 skrev:

Trump har fått gjort noe fornuftig etter han ble innsatt som president :P 

image.jpeg

 

2 timer siden, Daniel80 skrev:

Han har fått gjort EN fornuftig ting i det minste.. :mrgreen:
16406415_1442192779148793_17368852897085-1.jpg

Vi tenker visst likt ;) 

28 minutter siden, tambur4 skrev:

Verden er urettferdig...?

Hvis mange savner Saab, hvorfor var det "ingen" som kjøpte dem?

Det var ikke dårlige salgstall som til slutt tok knekken på Saab. Det var dårlig lederskap og at GM kanskje ikke tok helt det eieransvaret de burde. Modellene solgte svært bra de, tatt i betraktning at de var forholdsvis gamle og utdaterte på slutten.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saab bygget fine biler selv om General Motors (GM) i en overgang rotet til konseptet. Problemet for Saab og langt på vei Volvo var at de manglet bredde i modellprogrammet samt at de ikke så at dieselmotorer var veien fremover på slutten av 90-tallet. Saab kom derfor inn i en ond sirkel der bilene etterhvert solgte dårlig og dette medførte at det ikke var penger til nyutvikling. Jeg mener at svenske myndigheter burde ha grepet inn og reddet Saab da det ble klart at GM ikke hadde store ambisjoner for merket. Slik gikk det ikke og da GM tilslutt signaliserte at de ville selge Saab var luften gått helt ut av ballongen.

Jeg synes generelt ikke at argumentet om at fordi få kjøper et bilmerke er bilene verdiløse. Bilene kan være utmerkede konstruksjoner, men andre faktorer som f.eks høy pris i forhold til konkurrerende bilmerker, få forhandlere, mytedannelser etc. kan medføre at mange heller velger et annet bilmerke. Mange tenker først og fremst på verditapet når de kjøper biler og dette kan dessverre påvirke valget når det gjelder bilmerke, farge på bilene og ikke minst utstyrskombinasjoner. Vi hører f.eks ofte at man må ha et bestemt utstyr i bilene hvis man vil unngå et for stort verditap og det er litt trist synes jeg hvis man f.eks liker biler med manuelt gear, men alle sier at bilen skal ha automatgear. Hvem er disse "alle" og hvorfor skal de avgjøre hva slags bil jeg skal kjøpe? Det blir alt for lett et ekkokammer når det gjelder biler og dette truer mangfoldet av bilmodeller og mye annet.

Franske biler selger svært godt i mange land, men ikke i f.eks Norge. Hva er årsaken til dette? Jeg tror at det norske markedet er for lite og at folk derfor har mange av de samme preferansene. Det blir for lite diversitet når det gjelder meninger og holdninger. Her i Danmark gjelder dette spesielt amerikanske biler. De er omtrent like upopulære som franske biler er det i Norge og av samme årsak. Betyr dette at amerikanske biler er dårlige eller mindreverdige? Nei... selvfølgelig ikke, men de er litt annerledes enn f.eks tyske biler og fokuset er ofte et annet. Dette er det dessverre mange som ikke klarer å forholde seg til... :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig fredrik. Ikke alle ser forbi "det naboen mener at du bør ha" og går derfor glipp av mange gode biler. Viktigst av alt; man må se etter hva bilen var ment til å være da den ble bygget. Jeg elsker amerikanske biler, og ingenting slår disse på cruising og langtur. Men på bane eller aktiv kjøring er det bmw som er tingen :)  Man må altså velge seg bil etter bruken. Ikke gå blindt etter om det er bra eller dårlig. For hvis man skulle kun velge bil etter de med minst feil og mangler, da hadde man bare stått igjen med 3 bilmerker. Og hvor kjedelig hadde ikke det blitt? Mangfold er bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det største problemet med franske biler er vel eierne. De fleste av de bryr seg jo ikke om bilene sine og kjører til det stopper, kommer det en rar lyd i bilen så går den sikkert over. Kontrasten til BMW eiere er stor. De sitter jo hele tiden og lytter etter den minste ulyd og den skal helst fikses igår.

Dette er satt veldig på spissen men det er mye sant idet. Hadde de som kjørte franske biler vært like dedikerte som BMW eiere så hadde nok andelen som måtte berges vært mye mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis

Det er jeg klar over at det ikke var så smart. Noe jeg aldri har gjort før eller kommer til å gjøre igjen. Men jeg lurte mest på tips rundt dette, og ikke en teit svar at din tanke er hvorfor jeg betalte på forhånd. Det skjønner jeg og det er ingen hemmlighet at det er teit. 

 

sletter heller innlegget for her skjønner jeg det kommer mye smart svar med kvelden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...