Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, da er det noen (og jeg kaller de med GLEDE for "Jævler") som har ribbet enten en eller flere BMW'er i veien der jeg bor. Politiet la ut en melding på Twitter for et par timer siden. Her er det altså noen son har vært dristige nok til å ribbe en bile midt på lyse dagen! :o dette er virkelig ikke OK. 

Tror jeg skal gjøre som @lagunilla og montere BMW Advanced Car Eye. 

Dette er triste saker. Jeg parkerer på gaten fordi jeg vil at folk skal kjøre litt roligere her, og for at barn og andre fotgjengere skal kunne gå på fortauet uten at folk humper opp for frykten av for liten plass til sin egen bil når de møter andre i denne greit smale veien. Har vært borti folk som omtrent kjører race igjennom Solveien, og gjør en sport av å skrape hele understellet over hver bidige fartsdump. Men nå vil jeg jo si at dette ikke føles trygt lenger...

IMG_6008.PNG

Endret av Lifeasiknowit_bmw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøretur med x5en i dag (3,0d selvfølgelig). Full bil, 10mil + 10 mil med stopp på butikker og bensinstasjon. Svær, tung, gammel SUV, automat, 4x4, vinterhjul, TRF Performance oppsett (FTW!!!). Forbruk? under (!) 0,59 på mila :) Suck it (!) miljøfantaster med nye batteri/hybrid biler etter kun få år i den man har. Over 340 000km her og still going strong. Har enhver intensjon om å fortsette med det noen hundre tusen km til. Med god og REN samvittighet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Kjøretur med x5en i dag (3,0d selvfølgelig). Full bil, 10mil + 10 mil med stopp på butikker og bensinstasjon. Svær, tung, gammel SUV, automat, 4x4, vinterhjul, TRF Performance oppsett (FTW!!!). Forbruk? under (!) 0,59 på mila :) Suck it (!) miljøfantaster med nye batteri/hybrid biler etter kun få år i den man har. Over 340 000km her og still going strong. Har enhver intensjon om å fortsette med det noen hundre tusen km til. Med god og REN samvittighet ;)

0,59 på mila vil jeg si er veldig overkommelig på en slik bil. Utgjør TRF-oppsett så mye altså? 

Tuning er såklart noe jeg har vurdert, uten at det er særlig høyt på prioriteringslista. Det er ikke så mye tuningalternativer her omkring, men jeg ser ofte det er forskjellige tuningselskaper som er "on-tour", som stikker innom byen. Jeg tenker litt ymse om disse. Det blir litt som isbilen som farter rundt, det funker sikkert, men det er ikke henning olsen/diplom-is. Jeg har null peiling så mulig jeg dømmer feil.

Så bekymrer jeg kanskje meg helt unødvendig med at jeg er redd for å pushe N47 (320xd) for mye, pga. havarihistoriene som florerer. Nok en gang noe jeg ikke har peiling på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRF oppsettet utgjør ikke så veldig mye nei. Men i motsetning til det meste av annen tuning tilgjengelig så kan det utgjøre noe (og det helt uten å forskyve tallene på kjørecomputeren). Ellers er nok dine antagelser helt riktige. Resultatet i dag er nok bedre enn vanlig "blandet kjøring". For å liste opp hva som påvirket urettferdig i en eller annen retning i dag:

  • Motor og drivverk var bortimot gjennomvarmet når kjøringa begynte.
  • For det meste "langkjøring" uten så mye trafikk. Da kan man holde jevnt tempo
  • TRF oppsettet gir muligheten til en ørliten besparelse i BSFC, men enda viktigere er at den blir såpass sterk på lavt turtall at du kan holde den i Lock up det aller meste av kjøringa ("all") hvis man er litt bevisst på det, hvilket jeg var i dag. Dette sparer man en hel del på

 

  • Skikkelig kjerreveg (deler av vegen er grusveg)
  • Har holdt normalt "effektivt" tempo med flere forbikjøringer
  • Noe tomgangskjøring ved stopp

N47 havariene er en skam. Vi har dog trimmet mange, og har inntil TRF Steg 2+ (245hk), uten problemer(bank i bordet). Det meste av n47 feil berører man ikke ved tuning (gjort riktig). E9x med 2,0d n47, xdrive og automat er det ekstremt lite å gå på ift momentøkning på lavt til middels høyt turtall. Skal man ivareta girkassens interesser blir det mer bensinaktig kurve på den etter tuning (uten at det nødvendigvis er noe galt i det)

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt min første dieselbil (hvorvidt akkurat det var så veldig smart kan nok diskuteres), og jeg må si jeg er virkelig imponert over motoren. Jeg har minimal erfaring med "skikkelig" diesel fra før (har kun hatt diverse firmabiler med motorer disse normalt leveres med), og jeg ble nesten litt frelst her... Er faktisk ganske fornøyd med lyden i bilen også, og synes faktisk ikke dette låter noe spesielt verre enn bensinsekseren jeg har.

Det er derimot en ting jeg aldri kommer til å bli fornøyd med, og det er lukten når man fyller tanken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW sine (nyere) dieselseksere er flotte motorer det :D Prøvd det i masse forskjellige BMW karosseri og liker det like mye i alle sammen :) Fin lyd og bra med kraft.

Men om jeg kommer til å eie det blir jo en annen sak. Syns det passer dårlig mtp at jeg har så kort vei til jobb/skole. Dieselbiler liker vel det enda mindre enn bensinbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørte e39 528 manuell'n på sin første langtur uten henger nå.

sarpsborg-lillehammer-elverum-sarpsborg, 55mil ca ble det vell.

0,83l/mila, mye motorveikjøring på cruise satt på 110/120, så synes ikke det var værst. (hatt 1.03l/mila med bilhenger)

momentsterk er den og, lå i femtegir omtrent uten å bremse (bare cruisecontrol på) helt fra der man svinger mot e6 ved myklagård etter elverum helt til rundkjøringen ved operatunellen der man må snu og kjøre tilbake igjen for å komme opp til ryen (pga veiarbeid) hadde det ikke vært for den ekstra omkjøringen hadde jeg nok kunnet ligget i 5te hele veien hjem omtrent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte min 528IA på 0,67l mila Bergen-Hønefoss, i følge OBC, uten å fokusere spesielt på å kjøre økonomisk. Denne har M52B28TU, denne føles veldig sterk/seig iforhold til de tidligere utgavene. Vil tro det bidrar til at den går nokså billig på langkjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,41 her på 20-mils tur, med piggdekk, manuelt gir og uten cruise control. Tunet E87 med N47. Veldig fornøyd, bortsett fra stanken. @awt er diplomatisk når han kaller det lukt, men la oss være ærlige: Bensin dufter, diesel stanker. Innbiller meg at det ble verre etter tuningen, kan det være tilfellet?

Vurderer å ettermontere cruise control for en 1000-lapp. Vil det gi merkbare besparelser på langtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, awt skrev:

Jeg har nettopp kjøpt min første dieselbil (hvorvidt akkurat det var så veldig smart kan nok diskuteres), og jeg må si jeg er virkelig imponert over motoren. Jeg har minimal erfaring med "skikkelig" diesel fra før (har kun hatt diverse firmabiler med motorer disse normalt leveres med), og jeg ble nesten litt frelst her... Er faktisk ganske fornøyd med lyden i bilen også, og synes faktisk ikke dette låter noe spesielt verre enn bensinsekseren jeg har.

Det er derimot en ting jeg aldri kommer til å bli fornøyd med, og det er lukten når man fyller tanken. :)

Jeg er jo på min andre BMW med dieselmotor nå, tviler på at jeg går tilbake til bensin med det første (måtte være på hobby bil, har jo ellers E34en med bensin). Husker jeg var skikkelig skeptisk til diesel før, det var helt feil i mine øyne. Men så kjøpte jeg E90 325d hvor jeg fikk krefter og lavt forbruk, i stede for middels krefter og høyt forbruk i V6 A6en jeg hadde. 

Så må jeg også si st jeg har aldri kjørt finere dieselmotorer enn BMW sine. Sekseren låter faktisk ganske bra på turtall og de er faktisk litt turtallsvillige...til å være diesel. 

Hva slags dieselbil har du kjøpt deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker dieselbil og god lyd, lyden i denne er bare helt vilt rå. Høres ut som en svær amerikanks v8 sigarbåt.

for den som lurer, dette er en diesel s som betyr v8 diesel, 385hk og 850nm. Noe lyst til å byye bil når jeg hører denne passerer. 

IMG_0329.thumb.JPG.f05fdcc1b38e68a953aa4e68d9f21e14.JPG

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare dele denne.. 

Hva synes dere om listen? Virker som at de er mest imponert over størst mulig skjerm.. 

Det eneste Tesla kan skilte med på interiørsiden er en stor skjerm. Ellers er interiøret blæ. Langt ifra premiumfølelse. Og når det er kaldt lagger skjermen like mye som en smarttelefon ute i kulda.. 

Klarer heller ikke å like Audi sitt interiør, om det er fordi jeg er så lite objektiv pga at jeg er Bmw fanboy eller at de har en cockpit som ofte ligner på scifi romskip vet jeg ikke. Men den digre girspaken er for meg toppen av "kransekaka". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vanlig at Tesla får mye skryt for den store skjermen sin. Sitat Tesla kar, i lignende diskusjon ang Premium interiør: "Det er fortsatt ingen som har en like stor skjerm som Tesla, dette viser hvor lang foran de er"... eller for alle oss andre hvor lite greie de har på bilkjøring. Touch løsninger i bil er (generelt) noe ræl da du ikke kan føle deg frem til funksjonen, ei heller få inn samme muskelminne på hvor ting er. I kort, helt enig med deg ang interiør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...