Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Marius2002 skrev:

Okei :) Uansett har den Alpina-detaljer som du sier og er prikk lik en Alpina. Så utseendemessig utvendig vil ingen se forskjell :) E38 er flotte biler!

Ligger en B12 til salgs i utlandet, og annonsen i seg selv er verdt bryet å lese!

https://theclassiccar.company/products/bmw-alpina-b12-6-0

C19B86B1-785D-45D1-BA06-F98918081514.thumb.jpeg.91c12f2840d68c582c88e2ad74de6eab.jpeg

 

Felgene er annerledes (og en litt eldre modell tror jeg, men de ble solgt samtidig). Såvidt jeg forstår var de 20" på B12 6,0 - 275/35 bak og 245/40 foran.

Det er først og fremst motoren som gjør B12 6,0 til en fantastisk bilmodell selv om en lang E38 alltid har hatt et temmelig elegant design. Den ekstra lengden på bakdørene gjør at bilens proporsjoner faller bedre på plass etter min mening. Motoren yter som nevnt maksimalt 600 Nm ved 4200 rpm hvilket selv i dag er ganske imponerende, men 500 Nm er tilgjengelig allerede ved 1700 rpm og dette er om mulig enda mer imponerende for en sugemotor.

Etterfølgeren E66 Alpina B7 (E65 som lang versjon) fikk forøvrig kun en V8 motor. Alpina hadde imidlertid bygget om BMW's N62B44 V8 motor så den hadde en kompressor (Alpina kaller motoren H1/1). Effekten var høyere enn for den tidligere V12 motoren i B12 6,0 og ytelsen på V8 motoren var 500 HK og 700 Nm.

BMW hadde imidlertid kommet med en 760i modell som hadde en N73B60 V12 motor som ytet 445 HK og 600 Nm. Likheten med motoren i Alpina B12 6,0 er slående og igjen ser vi hvordan Alpina agerer som et slags forsøkslaboratorium for BMW (en viktig forskjell er imidlertid at N73B60 motoren, som verdens første, hadde direkte bensininnsprøytning). At Alpina med E66 B7 gikk over til en overladet V8 motor er nok helller ingen tilfeldighet iom. at det åpenbart også var denne retningen BMW ønsket å gå med de aller kraftigste motorene.

Dette er hva som er så interessant med Alpina vs. BMW. Det finnes flere slike eksempler på at Alpina tester ut ulike teknologier før BMW selv ruller ut lignende konsepter og dette er fascinerende... :)       

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7-serien er flott og alltid vært, selv om E65/66 ikke akkurat er en favoritt. Helt fra E23, men E32 og E38 er favorittene med F01 hakk i hæl. Og Alpina har virkelig gjort sitt med disse :) Helt fra E3 faktisk, selv om denne ikke var med i 7-serien!

5BD03D40-667D-4F93-8399-1D23FC652325.thumb.jpeg.5e5938745ab4c623bdea903f53c156fe.jpeg773E7B74-5352-4171-AB7E-45C55240BAC5.jpeg.f72139816c665550ccebb501f19e52c1.jpeg4859B5D6-1585-4184-BCEE-F82C525CFE0D.jpeg.1ad80066876f59b48b273495df85b66e.jpeg42A5D215-BD42-4DC9-8ABE-74D22027313A.jpeg.cd50f76538202ccaad24df1d5fb0292e.jpeg9E3A252B-7622-49B3-9E0C-273A831D9231.thumb.jpeg.15cfe8d635f09da6ed90f6c10e54aa48.jpeg198EFC9A-FF62-4D56-B366-DFE59D179E58.jpeg.cf6e055a932f61f88b8e6f8cf8dde56d.jpeg5D8B7255-9961-4015-91FD-F24B7BA0787D.thumb.jpeg.79378f9e0cfec9c200c8e3cdcab887b7.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Marius2002 skrev:

@Conquest Hepp, hentet sitatet ditt hit for å fortsette! :)
Alpina er noe av det råeste man får fra BMW-fronten, bare at de går under et eget bilmerke. Man kan gjerne si man bare liker M-biler, for M-biler er noe helt eget og jeg liker M-biler jeg også. Men Alpina er litt mer sofistikert, litt mer ulv i fåreklær. Alpina trenger ikke brøle ut "se på meg", Alpina bare kjører fra uten å gjøre noe nummer ut av det. De sklir inn i mengden. Nå snakker jeg dagens modeller. Alpina har i lang lang tid kunne leveres med firehjulstrekk, noe M-modeller først kom med nå. Så lenge kunne man ha kraften til en M, men også fremkommelighet. Visste du at den jeg postet bilde av i spotte-tråden lenge var verdens raskeste serieproduserte stasjonsvogn? Jepp. Det er egentlig sykt kult. En på forumet her har en B6 Gran Coupe(6-serie) i en knallfin blåfarge, det nok en av Norges flotteste 6 GC.

Alpina har jo også en av de kuleste felgene på markedet, de har vært tilnærmet lik i alle år. Et par unntak, som f.eks. de man fikk på Z8, men likevel kler alle Alpinafelger absolutt alle BMW-modeller i alle aldre. Så tidløs er de.

Nå ble det mye subjekt prat, og det var meningen. Jeg har ikke tall og slikt i hodet, men sjela mi vet og det er nok. :) 

Så har vi jo historie. Det er så mye, og jeg er helt rævva på å forklare, men @Fredrik har stålkontroll om han en dag orker igjen, er ikke lenge siden Alpina var et tema i en eller annen tråd :D Hint hint @Fredrik vi skal få han til å like Alpina.



Under ser du en helt perfekt E38 Alpina, jeg mener den mangler de obligatoriske Alpina stripene, men den skal få gå likevel fordi den er så perfekt:

dfbc76eade7339a1e56376c8ad0d8f01.jpg
 

Joda, jeg er enig med deg i det meste, men hvorfor er de nedklistret med Alpina merker over alt. De nyeste 4seriene, så er jo hele bakluka dekket med tall og bokstaver.. Sånt synes jeg bare er ødeleggende, for Alpina er en stilfull bil. (dog noe overpriset, kontra M biler men det er jo min mening)

Og ja, den B6 grand coupe er jeg enig at er en av de flotteste :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 E65 er heller ikke min favoritt, men den var en teknisk tour de force for BMW med bl.a introduksjonen av iDrive systemet og aktive stabilisatorstag (anti-roll bars). Det er vel først og fremst Chris Bangle's famøse designlinjer som forstyrrer det ellers fine bildet. E65 er ingen skjønnhet og heller ingen naturlig etterfølger til den elegante og sobre E38 modellen.

Apropos Alpina og 7-serien så er det faktisk de små modellene (altså 3 og 5-serien) som tradisjonelt har vært Alpina's domene. Det hele startet faktisk med at Burkard Bovensiepen i sine unge dager likte å kjøre bilrace på fritiden. Han hadde en den gangen i 1962 en helt ny BMW Neue Klasse 1500 som han ønsket litt flere hestekrefter for. Løsningen ble en dobbel Weber forgasser til erstatning for den enkle Solex forgasseren som var montert originalt.

Historien forteller at Neue Klasse 1500 allerede året etter ble erstattet av en 1800 modell. Den hadde 90 HK istedenfor 80 HK som i 1500 modellen og mange som hadde kjøpt 1500 modellen da den kom på markedet i 1962 følte seg litt snytt. Burkard Bovensiepen så hurtig et marked for sin Weber konvertering av 1500 motoren (som utviklet nettopp de manglende 10 hestekreftene). Han klarte å overbevise BMW's daværende salgssjef, Paul G. Hehnemann, om at BMW kunne selge hans oppgraderingssett. Hovedpoenget for Burkard Bovensiepen var at BMW selv burde ha bygget 1500 modellen slik hans konvertering medførte istedenfor å fremstille en helt ny og dyr motor med like mange hestekrefter. Hehnemann likte resonnementet og fom. 1965 tilbød BMW oppgraderingssettet. Dette var også begynnelsen på  firmaet Alpina Burkard Bovensiepen GmbH. Som en kuriositet fikk firmaets logo også selvfølgelig en dobbel Weber forgasser og en veivaksel som hovedmotiv.

For Burkard Bovensiepen har det alltid siden den gangen vært et hovedpoeng at Alpina skal selge modeller som om BMW skulle ha konstruert bilene 100%. Jeg antar at BMW stadig er helt enige i dette siden samarbeidet mellom BMW og Alpina er såpass intimt som det er. Flere av Alpinas modeller i dag både bygges og ferdigstilles hos BMW. Dette er en ganske omstendelig prosess der bl.a motorene fraktes fra BMW til Alpina for ombygging for så å bli fraktet tilbake til BMW for montering i bilene. I USA blir forøvrig Alpinas modeller i BMW's salgslokaler solgt side om side med BMW's egne modeller... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker det var en slik E23 Alpina til salgs i Tyskland for en 15-20 år siden. Var en 77 modell så vidt jeg husker. Den kom på da ca. 90 000 norske. det var en lekker bil men det var jo helt spinnvilt for en gammel 7 serie på den tiden. Tørr nesten ikke tenke på hva man må betale for noe slikt idag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik skrev:

Begge deler er historisk betinget. De orange blinklysene var der fordi glødepærer ikke lyste kraftig nok. I dag med moderne pærer er dette imidlertid ikke et problem. Jeg liker imidlertid at eldre biler er originale og tidstypiske - også på dette området.

Gule frontlys var tidligere obligatorisk i Frankrike, men var populært også i en rekke andre land. Franskmennene har alltid gått deres egne veier og med mange litt spesielle løsninger som følge, men gule lys har faktisk en funksjon i tåke (spesielt om dagen) iom. at man både ser og blir sett bedre. Med tiden fikk vi felles EU regulativer og samtidig kom xenonlysene for fullt og dette gjorde at Frankrike harmoniserte deres løsninger med EU (altså hvite lys).

Jeg har kun hatt gule lys på én bil (en Ford Fiesta mrk.II for over 30 år siden). Bilen hadde hvite glass på hovedlysene, men halogenpærene lyste litt ekstra gult. Jeg likte egentlig lyset når jeg kjørte (spesielt i mørket på vinterstid) og syntes at det gule lyset forsterket kontrastene. Jeg hadde ikke et forhold til om gule lys var kule eller ei, men verdsatte som sagt selve lyset når jeg kjørte i mørket.   

Vet om de "franske lyktene" ja, og de kan være fine på noen biler. Feks hadde en kompis en grønn e21 323i med div Alpinadeler back in the days med sånne lykter og det var lekkert. Det som er direkte ulekkert er fronten på div biler hvor eierne har lakkert reflektorer/brukt gul film på halvparten, feks langlys på BMW, i tillegg til orange blinkers. Rotete og mindre pent i alle tilfeller, i mine øyne.
Orange blinkers kan også være pent, for all del, men det er i et mindretall av tilfellene hvor bilene også var tilgjengelig med hvite originalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik jepp, det var igrunn bare en tilfeldighet at det ble prat om 7-serie her nå :)  Kunne likegjerne vært hvilken som helst annen modell jeg postet bilde av, som E24:
 

ED96C8C8-30DB-43D9-877D-4B1D6149724D.jpeg.39188781e16d3d6a88652e9872f72d15.jpeg
 

E65 kom seg betraktelig etter facelift som det bildet jeg postet over, pre-face er egentlig en skandale. Men jeg er helt med på det du skriver om da den kom, for den var et teknisk flaggskip! :) 

@Rune-K jeg fant en auksjon fra England fra juli i fjor(2019). Dette er høyrerattede modeller(med unntak av E3 og E9) og jeg vet ikke tilstand, men pris burde gi en pekepinn på markedet. Jeg regner med dette er startpris uten å vite noe eksakt:

3F2E373A-8773-414C-ADC0-2716A2CB5FC2.thumb.jpeg.5ccc58f642c3fe46a67093843e5f57e7.jpeg
 

Edit: her fra en annonse i 2017 med høyreratting, det bekrefter nok at det over er startpris og at de går for høye summer :) 

D42F30DC-D400-46DD-9697-D340E0FBB2A9.thumb.jpeg.bc0ec5583d69d2f2fe1c0e04cb0ecdd9.jpeg0832E4FA-6C0B-439E-935C-C60F12AB5BE1.thumb.jpeg.4734b91ffebb38956042beb2b5af77be.jpeg

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Rune-K skrev:

Bare en liten ting for dere som liker hvite blinklys, Husk at den moderne bilen som var først med hvite blinklys var Citroen BX GTI. Så kan dere jo velge selv om dere vil assosieres med den.

Citroën BX er kul... så annerledes den gangen og dessverre helt glemt i dag. Jeg synes at Marcello Gandini gjorde en temmelig fin jobb med designet på BX og Citroën gikk temmelig langt for å holde vekten på bilen så lav som mulig. Den enkleste versjonen veier kun 870 Kg selv om den er på størrelse med den samtidige Ford Sierra (dog med en mye bedre utnyttelse av interiørplassen).

Det som er litt kult med BX er at den hadde Citroëns tradisjonelle hydropneumatiske fjæring. Systemet var unikt da BX var på markedet, men i dag er det ikke uvanlig at mange biler har lignende fjæringssystemer bare med en helt annen og mye bedre teknikk (selve resultatet kjøremessig kan imidlertid diskuteres og jeg holder stadig en knapp på Citroën).

BX GTi varianten med 16 ventiler og 160 HK var temmelig hurtig for sin tid. Den klarte 0-100 Km/t på 7,6 sekunder og en topphastighet på 220 Km/t. Selv ikke den samtidige BMW E30 325i klarte å holde følge (hverken akselerasjonsmessig eller topphastighet) og man måtte faktisk ha en E28 535i for å være signifikant hurtigere.

Jeg ville nok heller hatt "kusinen" Peugeot 405 Mi16 som var omtrent like hurtig, men betydelig mer sexy. Hovedsaken er at franskmennene på denne tiden bygget temmelig interessante bilmodeller (inkl. 205 GTi og 106 Rallye). OK... jeg vet at jeg er litt "skapfrankofil"... vel... kanskje har jeg allerede kommet ut av skapet?... :huh:       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BX er en bil som har vokst på meg utseendemessig. Når den fortsatt var og se i trafikk så synes jeg den bare var rar men sett i ettertid så har designet noen kvaliteter. Det som var synd med den var at økonomiavdelingen fikk altfor mye og si. Det samme kan sies om de første årsmodellene av XM. BX hadde jo bl.a endel plastpaneler for og spare vekt, problemet var at de falmet veldig fort så etter noen år så var de røde panelen nesten grå og det var ikke pent.

Ellers så var vel BX i nærmere slekt med 205 enn 405. . De delte bl.a endel drivverks og understellkomponenter som den rare 1360cc liggende motoren med innebygd gearkasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K Det er ingen tvil om at byggekvaliteten på bl.a BX og franske biler generelt på denne tiden ikke var den beste. Kvaliteten var flimsete og veldig varierende (selv innenfor den samme modellserien). Når dette er nevnt kostet det ikke mye å holde bilene kjørende selv med div. reparasjoner, men man måtte leve med verkstedbesøkene samt miserabel interiørkvalitet (ikke så galt den gangen, men i forhold til i dag helt håpløst). På den annen side var BX og de andre franske bilene på denne tiden ganske artige når de først gikk som de skulle.

Jeg hadde flere på denne tiden... 205, 106, 306, 405 - og et par av disse med de beste motorene. Jeg har faktisk mest gode minner og tenker at selv om f.eks min tidligere E30 320i på alle måter på den samme tiden ga et fenomenalt mye bedre totalinntrykk var det noe spesielt med de franske bilene som allikevel interesserte meg.

Kanskje var det den enkle teknikken og den lave prisen kombinert med veldig fine kjøreegenskaper på datidens norske landeveier? Jeg vet ikke, men selv i dag gjenkjenner jeg litt av dette med min Citroën C4 Picasso (og spesielt med min tidligere C4 Cactus som faktisk er dagens ekvivalent til BX). Man skal ikke skue hunden på hårene. De franske bilene kjører bedre enn de ser ut som (altså ikke til forveksling hurtigere)... :)    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er moro for min del er at Marcello Gandini stod for design på BX. Gandini er en meget kjent designer som jobbet for Bertone, før han gikk freelance. Uansett da, BMW E12 ble designet av Paul Bracq med god hjelp fra nettopp Gandini :)

Mange biler fra Bertone og nettopp Gandini er lik, og det er ingen tilfeldigheter at BMW E12 og Fiat 132 ligner på hverandre. Noen som sa at første facelift Fiat 132 hadde et snev av en hofmeisterkink? ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...