Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg synes faktisk at E36 ser bedre ut i dag enn da den var på markedet og i årene etter. Jeg var på den internasjonale bilutstillingen på Sjølyst (på Skøyen i Oslo) i 1991 da E36 ble presentert i Norge og jeg ble egentlig litt skuffet. Selvfølgelig var den mye mer moderne enn E30 (som jeg hadde hatt i form av en 1987 320i 2-3 år tidligere), men E36 virket litt merkelig med visirene foran frontlyktene (hverken E34 eller E32 hadde dette). Den opplevde kvalitetsfølelsen vedr. interiøret var også nedtur i forhold til E30 (dette ble imidlertid rettet opp løpende i 1995/96 tror jeg det var).

I 2001 kjøpte jeg en 1997 E36 323i (Boston Green) som hadde den helt nydelige M52B25 rekkesekseren på offisielt 170 HK og 245 Nm. Reelt yter motoren 185-190 HK og ytelsene er on par med 325i (192 HK) på nær topphastigheten som er 3-4 Km/t høyere for 325i. Jeg hadde M-Tech understel på min og kjøreegenskapene var meget bra. Jeg gikk imidlertid tilbake til alminnelig understel og 15" felger fordi komforten på den måten var så mye bedre på de daværende skandinaviske veiene. En fin bil som jeg noen ganger savner pga den fine motoren.

I 2004 kjøpte jeg en 2003 E46 318d Touring og hadde den bilen frem tom. 2013. Vi kjørte totalt ca. 330000 Km med bilen og den var en fantastisk fin familiebil da barna var små. Vi var i det sydlige Frankrike med bilen mange ganger, men den klarte like fint skikkelige vinterturer på fjellet i Norge.

Jeg tenker at trekløveret E30, E36 og E46 på hver deres måte var fantastisk fine biler. E30 var fra en annen æra, men du verden så fin den var da den var på markedet og med en rekkesekser fikk man noe ekstra som minnet om en mye mer påkostet bil. E36 var langt mer moderne og varslet nye tider for 3-serien. Allikevel var den spot on når det gjaldt kjøreglede og i tillegg var den som skapt for Autobahn. E46 var mer av det samme selv med en M47D20 dieselmotor på kun 116 HK. Kjøregleden var der og i tillegg var den for sin tid svært økonomisk. 

Den fineste E36 varianten er uten tvil cabrioleten og gjerne med hardtop i vintersesongene. E46 varianten virker selvfølgelig mer moderne i dag, men jeg synes at E36 generelt (uansett variant kanskje bortsett fra Compact) har tålt tidens tann meget bra. Forutsetningen er imidlertid at bilen fremstår helt original uten fjollete personlig styling og annet tullball. Claus Luthe gjorde definitivt en utmerket jobb med E36 og i dag er den etter min mening en fin klassiker :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle" Bmw er flotte biler hvis de har litt utstyr og gjerne er "OEM+".

En hvit 1991 E36 316i med grå plastfangere, sveiveruter og hjulkapsler er en nitrist bil mens en mtech/M3 med R6 fortsatt er stilig.

Generelt hjelper faceliftene mye. Man skulle nesten tro de designa grunnmodellen kjip så de har litt å gå på når de skal lansere facelift/mtech/M...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Marius2002 skrev:

E36 M3 US er den kleineste M-modellen. Så enkelt er det. Sedan, coupe eller cab spiller ingen rolle, det er nærmest allment enighet world wide. Det betyr derimot ikke at bilene isolert sett er dårlig, tvert imot. Dette er supre biler med herlig kjørefølelse, det tror jeg nesten alle som liker E36 er enige om. Men det om den lever opp til M-navnet er diskuterbart. Kunne heller laget en 328is eller noe, litt ala E30 320is (italiensk m3). Men da hadde kanskje ikke statusen vært der igjen, men det finnes det sikkert mange meninger om :)🤷🏼‍♂️

De har faktisk 328is og 325is (tror jeg) E36 borti statene. De har vært en del mer ivrige med "is" betegnelsen enn BMW her i Europa 😅

Mener å huske at det var en hvit 328is coupé til salgs på Finn for en del år siden, den var tatt med som flyttelass fra USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Daniel. skrev:

De har faktisk 328is og 325is (tror jeg) E36 borti statene. De har vært en del mer ivrige med "is" betegnelsen enn BMW her i Europa 😅

Mener å huske at det var en hvit 328is coupé til salgs på Finn for en del år siden, den var tatt med som flyttelass fra USA.

Hør der! Man lærer sålenge en lever, jeg trodde jeg hadde stålkontroll på E36, men så feil kan en ta. :) Forstår det derimot slik av å lese på det store nettet nå at 328is bare er coupe med M-Tech, men jeg vet ikke. Fant en artikkel fra UK også om 328is, men om denne var importert stod det lite om. Takk for nyttig opplysning! :) 

7827A151-DB01-4B8B-B908-E506A4254617.jpeg.0d8ec2e06e7b309eb977f70c97db4382.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marius2002 skrev:

Hør der! Man lærer sålenge en lever, jeg trodde jeg hadde stålkontroll på E36, men så feil kan en ta. :) Forstår det derimot slik av å lese på det store nettet nå at 328is bare er coupe med M-Tech, men jeg vet ikke. Fant en artikkel fra UK også om 328is, men om denne var importert stod det lite om. Takk for nyttig opplysning! :)

Ja, såvidt jeg vet så var denne "is" betegnelsen kun brukt på coupéer. Så jeg ser med jevne mellomrom at enkelte tror at "is" bare betyr at det er coupé varianten.

Men sjekker du VIN nummer i en decoder så står det kun 328i, så det er ikke sikkert at det i det hele tatt er en offisiell modell, men heller bare noe BMW North America fant ut at de skulle bruke.

Angående M-Tech så er jeg noe usikker. Mener den hvite jeg så hadde vanlige fangere.

Ser forøvrig ut til å være hele to 328is registrert i Norge, der den hvite er én av de to. Den ble avregistert i 2019.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 M3 i USA kom i 1995 i et begrenset antall (ca. 125 stk.) med en såkalt lightweight utgave som veide ca. 100 Kg mindre enn standard M3 (USA). Dette ble gjort av BMW i USA for å veie opp for kritikken vedr at E36 M3 i USA ikke var en fullverdig M3. Alle E36 M3 Lightweight kom i fargen "Alpine White II" (tror jeg at det var) med BMW Motorsport merker på skjermene.

Motoren i E36 M3 for USA i årene 1994-95 er forøvrig S50B30US (så det er faktisk offisielt en S-motor), men den er basert på M50 motoren (dog med en annen veivaksel, stempler, annen gearing etc. + at den er boret opp til 2990 cm3). Effekten er 243 HK ved 6000 rpm. Motoren mangler med andre ord 1000 rpm for å kunne yte 43 HK mer som E36 M3 i Europa. Når det gjelder dreiemomentet skiller det kun 15 Nm (320 vs 305 Nm) og dette merker man ikke.

Jeg tenker at med E36 M3 Lightweight er man ganske tett på ytelsene en europeisk E36 M3 presterer. Jeg tenker også at standard E36 M3 for USA ikke er så langsom som folk skal ha det til. Vi snakker tross alt om 51 HK mer enn E36 325i og den modellen gikk med sine 192 HK meget bra da den var på markedet for 25-30 år siden.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 320is er en konge is-bil :) For de som ikke kjenner den er det en utgave for Portugal og Italia. En ettertraktet sleeper, med en nedtunet S14, men er faktisk tett inntil en US M3. Et must å lese seg opp på om en ikke har hørt om denne før :) https://www.roadandtrack.com/news/a34417313/bmw-320is-is-an-ultra-collectible-e30-m3-lite/

Så har vi såklart E36 318is og 318is Class II hvor sistnevnte er ganske sjef og om en også er ny til Class II så sjenk deg et godt glass og nyt lesingen: https://m-flight-europe.com/en/all-about-the-bmw-e36/what-is-actually-bmw-e36-318is-class-ii/

 

@Fredrik Ja, M3 Lightweight er unntaket. Denne er kul, skikkelig kul. At US standard M3 litt grovt ikke er langt unna EU standard M3 er vi enige om, det prøvde jeg å få frem; at US bilene isolert sett er helt konge. De er heller ikke treg i det store bildet, men det skal være noe spesielt med en S-motor, ikke liksom-S. Dette påvirker prisen på bruktmarkedet i aller høyeste grad. MEN som du også påpeker på en klar og god måte er det grovt sett ikke allverden som skiller de, og man kan derfor gjøre seg gode kjøp med en stor mengde kjøreglede ved å velge en US fremfor en EU. 

Michelin-1995-BMW-M3-Lightweight-113.jpg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig E36-info her @Marius2002 👍

M3 LTW er interessante biler, og prisene ligger nå på 80-120 000 $ så de er ettertraktede der borte.

Ytelsesmessig er det nok ikke så stor forskjell på EU og US M3, og selv om det er stor forskjell på effekten, så er dreiemomentet ganske likt så det funker nok ganske greit for norsk landeveiskjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Jeg tenker at utfordringen med disse gamle M3 modellene i dag er at vi vurderer bilene igjennom moderne briller. 243 HK og sogar 286 HK (for den første E36 M3 utgaven i Europa) er ikke all verden i dag. Det vi imidlertid bør merke oss er at for 25-30 år siden var selv 192/193 HK (E36 325i og E36 328i) mye i relasjon til andre tilsvarende biler. I denne sammenhengen var både 243 HK og 286 HK temmelig solide saker og spesielt i en liten bil som E36.

Vi har ganske enkelt blitt bortskjemte med effekt igjennom årene og dette påvirker hvordan vi vurderer gamle bilmodeller som f.eks E36 og langt på vei E46. E46 M3 klarer med sine 343 HK 0-100 Km/t på 5,2 sekunder. Dagens G20 M340i xDrive med 385 HK gjør denne øvelsen på 4,4 sekunder og dette er ikke engang en ekte M-modell. Skal man vurdere såpass gamle biler som E36 M3 og E46 M3 må man sette seg tilbake i tid og vurdere hva som var standarden på den tiden.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik Du har igjen helt rett :) Det er essensielt å sette seg tilbake i tid, ellers blir alt feil. F45 225xe er like rask 0-100 km/t som E30 M3. Likevel blir det, som vi er enige om, helt feil å sammenligne disse. Jeg synes fortsatt E36 325i er ganske sprek den dag i dag. Men det kan jo være lydbildet og følelsen bak rattet som hjelper på. Jeg er ikke vant med særlig motorkraftige fossilbiler. Prøvd litt forskjellig, men skal ikke påberope at jeg er godt vant nei. Derfor er også en E36 325i / E46 325i (ink. 323i&328i) mer enn nok for meg.
 

Så kan vi blande inn elbil på tampen, for jeg har jo kjørt diverse her. Sist en Volvo C40 med 408hk (4wd) som gjør 0-100 på 4,7 sekund, men det gir ikke samme feelingen uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Jeg har vært og er veldig for elbil om det passer kjøremønster og behov, men man kan ikke trekke sammenligninger bakover i tid. Som Audi sa det; hylle fortiden, ta imot fremtiden. Eller noe slikt. :) Derfor er også fossil/el-debatten ofte meningsløs, for en kan faktisk sette pris på gode konstruksjoner som har vært og faktisk enda er og drømme seg litt vekk, men samtidig ha et kjøremønster og et faktisk behov(herunder økonomi, fjernvarme, utstyr osv.) som taler i elbilens favør. :)
 

53632E61-7CC5-45B4-B607-A70DCFBCBA3D.thumb.jpeg.5cd642548df6654890dc846a19cc8006.jpegC34F89B1-5145-427A-ADFE-D50BA756CA45.thumb.jpeg.2cae7eff5c76767aaaa71999081e0feb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, sveigis skrev:

Av og til handler tingene litt her på forumet om lese ting litt med lay back holdning og ikke dra frem sur og sint /lei seg krenkekortet med en gang .🙏.

Rart hvordan vi ikke har trengt å forholde oss til å gjenta dette her på forumet de siste par-tre ukene, men nå er det plutselig nødvendig igjen... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...