Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@tennbrikket

Hva med kryssfiner som kontrastvegg? Vi vurderte også spilevegg i gangen i flere format (ferdige plater, mdf spiler osv) men syntes det kostet mer enn det smakte. Og så var det plutselig veldig populært. 
Endte opp med å kjøpe bjørkefinér i 1500x1500x3mm plater i fineste finish, og lime de på mdf-plater med Tec7. MDFen ble skrudd i gipsvegg for å fore ut slik at parkettglipen mot vegg ikke ble synlig med så tynne kryssfinerplater.
Hadde med meg en god tømrerkompis som målte halve millimetere. Både jeg og han ble meget fornøyd med finishen:

F46A5FFC-6369-49CA-B6F1-3A222B61D3F6.thumb.jpeg.f5b76a5cd4bca495c7f9c35b98ba7e2e.jpeg

49F8CB31-FB72-4433-B7B0-D9B80B268284.thumb.jpeg.d0202b403f519ac84278fa43b9958661.jpeg
 

B5EF99EE-28EE-473E-9AB7-FFCC5FF5D1F6.thumb.jpeg.018facd230a3f1774df095e20dc19288.jpeg

Ellers støtter jeg forslaget til @Kvasi om å ikke gjøre allverdens sprell i første omgang. Bo seg litt inn og deretter finne ut hva en har lyst til. Det tar ofte litt tid. Veggen over kom til 8 år etter vi flytta inn…:) 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fredrik 90 skrev:

 

Jeg lot ett firma ta seg av importen av 540en ettersom jeg måtte finansiere bilen, så akkurat det med refusjon av moms er jeg ikke helt stødig på. Er bare gamle biler uten moms refusjon jeg importerer.. Jeg blir heller ikke noe klok av det som står på nettet, noen sier at man kan kjøpe bilen eks moms i Sverige mens andre mener man må betale full pris med moms for så å få den refundert. Jeg anbefaler å ta kontakt med den aktuelle forhandleren å høre hvordan de vil gjøre det. Gi gjerne en tilbakemelding på hva som er fasit her rundt refusjon av svensk moms :) 

Prøver og unngå gjeld på bil så håper og klare det uten finans.  Fikk igjen mva på GT3 også men der hadde jeg en fantastisk kar som ordnet alt av organisering av bilfrakt osv. ( Importerbil.no ) 

 

Men siden denne bilen står litt ned i Sverige så håper jeg og få hentet selv og kanskje spare litt på den biten.. For og forsvare enda ett ufornuftig kjøp😅

Når jeg hentet GT3 betalte jeg full pris, fikk deretter igjen mva etter bilen var momset inn i Norge om jeg husker riktig.. Men man må kunne stole på at selger faktisk betaler tilbake svensk mva 😅 men dette er fra forhandler så det bør gå greit.. 

 

Den aktuelle forhandleren kunne ikke reglene for eksport godt nok.. Er man i EU må det vere firma som kjøper og eige bilen for og få tilbake mva. Så dette mente han gjaldt meg også, men det stemmer ikke siden bilen skal eksporteres utav EU. 

 

Skal prøve og få oppdatert når jeg vet mer 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Prøver og unngå gjeld på bil så håper og klare det uten finans.  Fikk igjen mva på GT3 også men der hadde jeg en fantastisk kar som ordnet alt av organisering av bilfrakt osv. ( Importerbil.no ) 

 

Men siden denne bilen står litt ned i Sverige så håper jeg og få hentet selv og kanskje spare litt på den biten.. For og forsvare enda ett ufornuftig kjøp😅

Når jeg hentet GT3 betalte jeg full pris, fikk deretter igjen mva etter bilen var momset inn i Norge om jeg husker riktig.. Men man må kunne stole på at selger faktisk betaler tilbake svensk mva 😅 men dette er fra forhandler så det bør gå greit.. 

 

Den aktuelle forhandleren kunne ikke reglene for eksport godt nok.. Er man i EU må det vere firma som kjøper og eige bilen for og få tilbake mva. Så dette mente han gjaldt meg også, men det stemmer ikke siden bilen skal eksporteres utav EU. 

 

Skal prøve og få oppdatert når jeg vet mer 😊

 

Den Importerbil.no siden var ikke helt dum, den har gått meg hus forbi. Her skriver han at han har opparbeidet seg et stort kontakt nett i Tyskland og jeg leser bla følgende: "Ved å handle gjennom disse samarbeidspartnerene kan jeg tilby deg som kunde å handle uten å måtte legge ut utenlandsk mva, dermed unngår du noe av det som er mest utfordrende ved import fra utlandet!" 

Når jeg skal finne en erstatter til 540en så kunne jeg tenkt meg å forsøke å importere den selv, og jeg ser etter såpass nye biler (1-2 år) at jeg kan se etter momsfrie biler. Det ser dog ut som at det er Tyskland som gjelder om man skal benytte seg av disse tjenestene, for min del går det helt fint. De bilene jeg ser etter er det ikke godt utvalg av i Sverige uansett. Eneste som er fordelen med Sverige er jo språk, nærheten og at de i større grad har begynt med 5 års garanti. Det sagt, de fleste BMW forhandlere i Tyskland tilbyr nå å kjøpe 5 års nybilgaranti på bilen man skal importere. Dette har jeg funnet ut ved å spørre en del forhandlere som har nyere importerte BMWer på Finn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Skulebollen skrev:

Noen her som har importert bil fra Sverige med refunderbar mva ? Og ønsker og fortelle litt om fremdrift? Man må vel betale full kjøpesum hos forhandler man handler fra, for deretter få pengene igjen?

Har tatt inn to biler for noen år siden, og begge ble kjøpt uten svensk mva. Fra forhandler. Tok med prøveskilt og Fikk med eksportpapirer og kjørte innom tollstasjonen med de og betalte norsk mva der med en gang. Jeg avtalte med forhandler i forkant at det skulle gjøres sånn, for kjedelig og vente på mva og usikkerhet rundt det. 
lurer også på hvilken bil du tenker på?😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars S skrev:

Har tatt inn to biler for noen år siden, og begge ble kjøpt uten svensk mva. Fra forhandler. Tok med prøveskilt og Fikk med eksportpapirer og kjørte innom tollstasjonen med de og betalte norsk mva der med en gang. Jeg avtalte med forhandler i forkant at det skulle gjøres sånn, for kjedelig og vente på mva og usikkerhet rundt det. 
lurer også på hvilken bil du tenker på?😉

Dette var interessant :) 

Da tolker jeg det slik at så lenge svensk forhandler kan vise til at de har en eksport erklæring så kan de også selge bilen uten svensk moms. Da fremlegger de sikkert kopi av eksport erklæringen til skattemyndighetene. Bakdelen med dette er jo at man mister muligheten til å kjøre på Svenske skilt over grensa og i 30 dager etter fortolling. Men jeg kan heller kjøre på prøveskilt for å slippe det styret med å refundere moms og den usikkerheten der ja. 

Håpet er jo at dette er noe en forhandler gidder å gå med på, ettersom det er ekstra papirarbeid for dem. Jeg har opplevd at enkelte forhandlere sier nei til eksport fordi de ikke "gidder" å styre med det. Gjerne hvis bilen man ønsker å kjøpe er attraktiv på bruktmarkedet, men da går det kanskje an å bestikke dem med noen ekstra tusenlapper ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du @Fredrik 90

Da er snart tiden inne for å se seg om etter en Toyota igjen tenker jeg. Blir nok en Celica AT200 igjen. Denne har altså motoren 7A-FE med 116hk, også har den manuelt gir og forhjulstrekk. Om mulig i en eller annen spesiell farge men sjansen er stor for at det blir en sølv eller rød. Dette er nokså mange mil fra BMW men jeg mener.. Toyota :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Shattered skrev:

 

Synes du ikke E39 er fine? 😮 Jeg har hatt flere av de, og liker godt facelift'en! 😁 Denne hadde jeg i 2015, touring naturligvis! 

Joda det er noen E39 jeg synes er fine :)

Den du hadde der feks så helt grei ut synes jeg. Som jeg sa kunne jeg ikke eid en selv men det er noen av dem jeg liker likevel. Som E46 altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Vegard_ skrev:

Ja, fornøyd med bilen. Men var litt sarkasme da, pga lysene :P

Ser det men du skrev også at du hadde en fix klar :P

Uansett jeg husker en meeeget pen mørk blå E39 (M5 tror jeg) som jeg likte godt. Husker ikke regnr så vet ikke om den lever ennå men det var en E39 jeg likte godt. Din minnet nesten litt om den 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bruspulvergutt skrev:

Nei, du @Fredrik 90

Da er snart tiden inne for å se seg om etter en Toyota igjen tenker jeg. Blir nok en Celica AT200 igjen. Denne har altså motoren 7A-FE med 116hk, også har den manuelt gir og forhjulstrekk. Om mulig i en eller annen spesiell farge men sjansen er stor for at det blir en sølv eller rød. Dette er nokså mange mil fra BMW men jeg mener.. Toyota :D

116 hester og forhjulstrekk ja, høres hårreisende ut dette 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Bruspulvergutt said:

Ser det men du skrev også at du hadde en fix klar :P

Uansett jeg husker en meeeget pen mørk blå E39 (M5 tror jeg) som jeg likte godt. Husker ikke regnr så vet ikke om den lever ennå men det var en E39 jeg likte godt. Din minnet nesten litt om den 

E39 M5 er så nydelige hvis de har blitt tatt vare på med OEM felger. Håper jeg en dag klarer å få tak i en før de dobbler seg i pris gjennom 8 måneder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:Det sagt, de fleste BMW forhandlere i Tyskland tilbyr nå å kjøpe 5 års nybilgaranti på bilen man skal importere. Dette har jeg funnet ut ved å spørre en del forhandlere som har nyere importerte BMWer på Finn.no

Har du noe annen kilde enn at «du har spurt forhandlere om dette»? Jeg har importert BMW’er fra Tyskland i 20 år og det er kun 3 års nybilgaranti (fra 11/2016). 5 år må bestilles når bilen spec’es eller innen 2 mnd fra førstegangsregistrering (fra samme forhandler som solgte bilen ny). Utenom dette er d Europlus forsikring gjennom 3. part og/eller en service+repair avtale som gjelder. Men ingen av disse er en nybilgaranti. 
 

Og ved import via firma (i motsetning til som privatperson) har jeg aldri opplevd at BMW forhandler kan tilby noe som helst ytterligere garanti eller forsikring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...