Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Otis skrev:

@Skulebollen Om bilen allerede stod på ca "midten" av en allerede negativ kuletrykk, så er det utrolig hvor lite som skal til. Hvilket kuletrykk bruker du forresten?

La meg på rundt 100kg. Har tideligere kjørt myye høyere tydeligvis.. 

17 minutter siden, awt skrev:

Du bør egentlig måle akkurat der kulen kommer på hansken, men det som er viktigst av alt når man har to akslinger er at høyden til vekten er lik som på bilen, altså ca. 10-15cm lavere planke.

Det skal veldig lite til her før det blir mye forskjell, og dette merkes ekstra godt når akselavstanden er stor som det ofte er på biltraller.

Akselavstanden er ikke så fryktelig stor.. Men da burde jeg vel kanskje måle på nytt da 🤔 Skal sies at vekten føltes riktig iforhold til målt vekt og hva jeg klarte og løfte.. Men er klart at det fort kan bli 10-20kg bom. 

 

Finnes det bedre måter og gjøre dette på enn og stå å kuke i regnværet med en badevekt på ujevn asfalt 😅?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kjøpe dedikert kulevekt, men siden du tabbet deg ut og kjøpte vogn med en aksling, kan du egentlig ikke bruke den samme begge steder. 😛

https://caravan.no/Produkt/1/912252/Reich-digital-hengervekt-tandemaksel-opptil-maks-109-kg?gclid=Cj0KCQjwnP-ZBhDiARIsAH3FSRc8RLKaeJlPAYk-eZcq4HRR8VVvFPBCxMo5vi0bayLgITcxb9gxxHQaAunUEALw_wcB

Selv ligger jeg mellom 80-120 kg alt ettersom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier bare å måle med hånden/armen og løfter på draget, så kjenner jeg hva som er greit. Jeg bruker nok ikke så mye mer enn 50 kg til vanlig. Men om jeg kjører tyngre last, 2t eller mer, så er jeg mer påpasselig med vekt og justerer mer. Men jeg har aldri brukt noe vekt for å sjekke, har tatt alt på følelsen.

140 kg som er maks kuletrykk på min bil, klarer jeg aldri å løfte med en hånd uansett. Mens 50 kg kjennes rimelig tungt ut og 100 kg er svært tungt med en hånd som løfter.
Dette vil jo selvsagt variere utifra hvor sterk man er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, awt skrev:

Kan kjøpe dedikert kulevekt, men siden du tabbet deg ut og kjøpte vogn med en aksling, kan du egentlig ikke bruke den samme begge steder. 😛

https://caravan.no/Produkt/1/912252/Reich-digital-hengervekt-tandemaksel-opptil-maks-109-kg?gclid=Cj0KCQjwnP-ZBhDiARIsAH3FSRc8RLKaeJlPAYk-eZcq4HRR8VVvFPBCxMo5vi0bayLgITcxb9gxxHQaAunUEALw_wcB

Selv ligger jeg mellom 80-120 kg alt ettersom.

Tro meg, jeg ville ha 2 akslinger 😅 men eneste 663uk med 2 akslinger ble solgt rett forran nesa mi. Ser jo så latterlig mye bedre ut😅

Ser jeg har maks kuletrykk på 100kg ifølge vognkort.  Får se om været avtar litt så får jeg teste på ny med riktig høyde.. Klart det utgjør en del alt etter hvor mye bensin det er i tanken også.. blir fort 40kg ekstra bakerst på tralla. ( GT3 med tank fremme som blir rygget innpå ) 

45 minutter siden, Otis skrev:

Jeg pleier bare å måle med hånden/armen og løfter på draget, så kjenner jeg hva som er greit. Jeg bruker nok ikke så mye mer enn 50 kg til vanlig. Men om jeg kjører tyngre last, 2t eller mer, så er jeg mer påpasselig med vekt og justerer mer. Men jeg har aldri brukt noe vekt for å sjekke, har tatt alt på følelsen.

140 kg som er maks kuletrykk på min bil, klarer jeg aldri å løfte med en hånd uansett. Mens 50 kg kjennes rimelig tungt ut og 100 kg er svært tungt med en hånd som løfter.
Dette vil jo selvsagt variere utifra hvor sterk man er!

Jeg har heller aldri brukt vekt før, har kjørt godt med vekt på kula, og tralla har vert nydelig å drage. Men tenker at det er greit for luftfjøringa på 7eren at det ikke er for mye press, så derfor jeg sjekket nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Skulebollen skrev:

Tro meg, jeg ville ha 2 akslinger 😅 men eneste 663uk med 2 akslinger ble solgt rett forran nesa mi. Ser jo så latterlig mye bedre ut😅

En ting er utseendet, men nyttelasten er i knappeste laget på en du har. Tro meg, du kommer til å irritere deg over det. 😛

Nå kjører ikke jeg så mye med bilhenger, men hadde vel 90kg på kulen når vi kjørte med en e46 M3 bakpå, og det gikk som en drøm det. Vil derimot påstå det er viktigere at man har rett kulevekt med vogn, de er både lengre og har mer vindfang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man noen større internasjonale høgger-sider som sender til Norge? Fra typ Tyskalnd eller kanskje England? Tråler litt etter ting jeg egentlig ikke trenger, men som hadde vært aktuelle til riktig pris. Så langt bruker jeg både finn, ebay, koed, finndel, bildelsbasen++, men jeg ser for meg at markedet i f.eks. Tyskland alene er større enn hele Skandinavia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. Jeg har funnet "gull" tidligere i Polen og Litauen via hhv Alegro.pl og Dalys.lt

Engelskferdigheter er så som så blant selgerne (møtt på noen som kan engelsk), men har kommet langt med google translate.

Ikke opplevd noe tull hitill :

Edit:

Evnt så har du jo ebay kleinanzeigen. Der er du dog avhengig av selgere som er villig til å shippe fra Tyskland, men finnes måter å ordne det på via tredje parts sendere. 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, skal sjekke de ut. Enkelte har såpass drøye priser at det er så vidt billigere enn nytt og gjenspeiler lite 10-20 års bruksfradrag og antall av tilsvarende gjenstander i markedet. Har nesten vurdert å kjøpe hele delebiler noen ganger, men det blir fort en litt annen logistikk, selv om man kanskje kan gå i pluss. Hadde vært fett med en låve med masse plass, kunne ha høgd biler som bare det 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, awt skrev:

Kan kjøpe dedikert kulevekt, men siden du tabbet deg ut og kjøpte vogn med en aksling, kan du egentlig ikke bruke den samme begge steder. 😛

https://caravan.no/Produkt/1/912252/Reich-digital-hengervekt-tandemaksel-opptil-maks-109-kg?gclid=Cj0KCQjwnP-ZBhDiARIsAH3FSRc8RLKaeJlPAYk-eZcq4HRR8VVvFPBCxMo5vi0bayLgITcxb9gxxHQaAunUEALw_wcB

Selv ligger jeg mellom 80-120 kg alt ettersom.

Har du link til en slik for enkelakslet vogn? Ble en del romstering i sommer på jomfruturen med ny vogn🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eystein Ose skrev:

Har du link til en slik for enkelakslet vogn? Ble en del romstering i sommer på jomfruturen med ny vogn🙈

De har lik for enkeltakslet vogn på den siden (er veldig tregt nett her jeg er, så får ikke opp link nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en liten tur i garasjen til en bekjent i dag, der har har to biler han er veldig glad i. En helt dønn original E36 M3 3,0 Coupe i Dakar Gelb og en sølv like strøken Volvo 240 Herregårdsvogn. Han var så fornøyd fordi M3en var blitt veteran i  år ettersom det var en 1992 regga bil, så nå var han stolt eier av sin første veteranbil. Jeg bare "øøh…den 240en da?…den har da vel vært veteran i mange år". Nei, det er en 1993 modell så den er ikke veteran ennå. Og da ble jeg stående så se på begge bilene ved siden av hverandre å nesten måtte le litt…😅😂

Den ene bilen som absolutt ikke ser ut som en veteranbil er en veteran….

A87D1274-3CC7-4C88-88DB-CED6DF0FA797.thumb.jpeg.066d6514b459c0646f34229775868872.jpeg

…mens den bilen som absolutt ser ut som en veteran bil ikke er det 😂 Jeg bare tok det for gitt at alle 240 nå var veteran, har jo sett ut som en veteranbil i 20 år 🤣

E5683EAA-54CF-427E-A1AB-35FBD8826435.thumb.jpeg.0f3d65f9e3ce4a91ab1171fe953f9130.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant litt gamle bilder og tok en tur ned memory lane i går. Må si jeg savner denne greia her fra når jeg var 18/19 år gammel, selv om det ikke er en ekte evo vi. En 98 mod lancer som er ombygget med originale deler innvendig og utvendig. Bråka som bare juling da det kun var bakdemper og katalysator men var gull!! Det var evo vi som startet hele bil interessen hos meg, slik en bil drømmer jeg om å eie en dag i god stand!

F3F6880D-534E-4F7F-A4F3-94BAE1756867.jpeg.78c51726f294c6ca0f4c43bf9b095bb2.jpeg

C4F7E850-5C71-4574-9904-73A079432F08.jpeg.8928e49ebc857fa4f53a7e37a03740f0.jpeg

23F100CB-EE35-41E2-9F0D-C9188C58F2DB.jpeg.eac0ce2b69b5f305ad2d69e13e965e62.jpeg

17908940-4A41-4014-8A8E-815D78488252.jpeg.2e95c3a3c57a89d35d720053d1bf6cf4.jpeg

6FD73EFC-D781-459F-903B-F086DFC7B6D7.jpeg.f8c803b8ba28565864678433eb7120cf.jpeg

A8478133-AAEE-4CC4-B5C3-3C006C6AB17B.jpeg.2ec5cd50699ab83fb028dc6e2c811a30.jpeg

11503712-055C-47B5-8D24-42313DD9F2C9.jpeg.f3b7052c984094c9a5019c6a068ea20e.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@danskiii Mitsubishi-mann jo! Som medlem i en Mitsubishi-familie der det var Pajeroer i alle generasjoner som familiebiler og nr. 2-biler, var det Lancer Evo og 3000GT som kickstartet min bilinteresse. Etter å ha vurdert, men lagt på hylla kjøp av en kompis sin nydelige E36 318is coupé ble min første bil følgelig en 95 Galant 2,0GLSi 4x4, etter hvert med senking og AEZ-felger. En herlig bil, spesielt på vinterføre. Som 18 år og verdensmester bak rattet var det få ting som kunne måle seg med Galant i full firehjulssladd i 80km/t på store, brede, asfalterte anleggsveier. Var så vidt jeg kjøpte meg en tilsvarende kombikupé-utgave med 2,5V6 4x4 etter å ha sovna og dratt av veien med Galanten, men det ble med tanken. Ved siden av mopedportalen var vel også Mitsubishi-klubben sitt forum mitt første møte med forum-miljø, og mye tid gikk med der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, papertiger said:

@danskiii Mitsubishi-mann jo! Som medlem i en Mitsubishi-familie der det var Pajeroer i alle generasjoner som familiebiler og nr. 2-biler, var det Lancer Evo og 3000GT som kickstartet min bilinteresse. Etter å ha vurdert, men lagt på hylla kjøp av en kompis sin nydelige E36 318is coupé ble min første bil følgelig en 95 Galant 2,0GLSi 4x4, etter hvert med senking og AEZ-felger. En herlig bil, spesielt på vinterføre. Som 18 år og verdensmester bak rattet var det få ting som kunne måle seg med Galant i full firehjulssladd i 80km/t på store, brede, asfalterte anleggsveier. Var så vidt jeg kjøpte meg en tilsvarende kombikupé-utgave med 2,5V6 4x4 etter å ha sovna og dratt av veien med Galanten, men det ble med tanken. Ved siden av mopedportalen var vel også Mitsubishi-klubben sitt forum mitt første møte med forum-miljø, og mye tid gikk med der. 

Jeg var også et ivrig medlem på mitsubishi klubben, og ettersom jeg bodde i bergen ett år i tidspunktet jeg hadde denne så ble det mye treff og slikt :) gode tider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...