Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Virker som alle som gnåler over dyre strømpriser glemmer at vi har strømstøtte? Har hatt 4-7kr pr. Kwh hele desember, kvir meg ikke til januar av den grunn. 

Ja jeg vet strømstøtten ikke gjør 100%.. Men fryktelig dyrt blir det da ikke uansett. 

Verre og eige hytte 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Skulebollen skrev:

Virker som alle som gnåler over dyre strømpriser glemmer at vi har strømstøtte? Har hatt 4-7kr pr. Kwh hele desember, kvir meg ikke til januar av den grunn. 

Ja jeg vet strømstøtten ikke gjør 100%.. Men fryktelig dyrt blir det da ikke uansett. 

Verre og eige hytte 😅

Kommer strøm støtten til å vare evig? Og hva om spådommene med 10kr kWh ++ stemmer? Jeg lurer mest på hvordan det vil bli i fremtiden om strøm prisene fortsetter å stige samtidig som bensin går mer og mer ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snagg30 skrev:

Kommer strøm støtten til å vare evig? Og hva om spådommene med 10kr kWh ++ stemmer? Jeg lurer mest på hvordan det vil bli i fremtiden om strøm prisene fortsetter å stige samtidig som bensin går mer og mer ned. 

Den norske befolkning vil klage høyt nok til at strømstøtten kommer til og bestå så lenge Norge eksporter strøm, tror nå jeg. 

 

I tillegg er jo elbil service "gratis" .. Og om sommeren er dieselprisen like høy, mens strømmen normalt sett er billig. Så totalen går nok aldri i fossilt sitt favør. 

Men noe må man jo ha igjen for og orke og dure rundt med 30-40mils rekkevidde 💁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt billigere med strøm, men man må passe litt på. Hvis snittprisen per måned er 4 kr og staten dekker 90% over 70 øre (eller hva det var) så får du en støtte på nesten 3 kr/kwh. Uansett. Så hvis du lader om natta når prisen er ca 3,5 kr/kwh så koster det deg ca 0,5 kr/kwh, men om du tror at du får 90% over 70 øre når det koster 7 kr/kwh så blir jo det feil. Støtten gir det samme beløpet pga. beregning fra månedssnitt og da koster det 4 kr/kwh og det blir jo en del forskjell. Hadde støtten dekket 90% av den aktuelle timeprisen hadde det vært noe annet. 

Angående gammel bil: Klart det var annerledes før, men det var nok andre typer feil som ikke eksisterer i dag. Justere forgasser, ha eksos som er rustet hull i pga. svovel og releer i stedet for mosfet i det elektriske er ikke noe jeg hadde gledet meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømstøtte kommer nok til å være et folkekrav sålenge (sør)Norge er påkoblet et haltende europeisk strømmarked, med tilhørende høye priser. (samtidig som man vet hva det egentlig koster å produsere strøm her i landet). Det europeiske strømmarkedet er forøvrig et politisk konstruert flykrasj. Ser man på energimixen til land som Tyskland, Frankrike og Storbritania de siste 40 årene, så ser man fort at det å skylde på Putin er ren tåkelegging i denne sammenhengen. Denne situasjonen har Europa (EU) satt seg i selv.

Tyskland Energimix 2000-2021:

image.png.65c3f584fddca46bd997dce83cbc6a68.png

 

Storbritania Energimix 2000-2021:

image.png.8e8beb88bd64f22b240d4e24e5e6bddf.png

 

Frankrike Energimix 2000-2021:

image.png

 

Samtlige av de 3 store i Europa produserer mindre strøm nå enn for 40 år siden, men det er ikke det verste. Fornybarandelen, som i de fleste tilfeller er "ikke-regulerbar" (og dermed ustabil) har økt, og er fortsatt økende. Oppi dette har man jo selvsagt et element som energieffektivisering, men alt i alt sier det seg selv at dette ikke flyr. 

 

Norges energimix 2000-2021 til sammenligning.

image.png.5f0d63904ac953318b9ba01df3be1393.png

Vi er i det minste relativt stabile produsenter, men også her er den "ikke-regulerbare" andelen økende. 

 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør det man vil og passer ens situasjon. :) Jeg ser at det går ekstra strøm til oppvarming nå når det ligger på -12 og snittet de siste 31 dagene ligger på 358kW/t på bilen. Bruker følgelig mye mindre på sommer, men shit la gå. Snittprisen hittil i desember er hos meg 3,50kr før strømstøtte, men også her billigere på natt når jeg lader, det er de høye dagsprisene som drar opp. Men ja.
Så er det bare å regne.

Med et forbruk på 358kW/t i måneden blir regnestykket følgende:

Sommer:
3 øre - 11,-
10 øre - 36,-
20 øre - 72,-

Høst/vår:
50 øre - 179,- 
70 øre - 251,-
100 øre - 358,-

Vinter:
200 øre - 716,-
350 øre - 1253,-
700 øre - 2506,-

Regnestykket mitt for juli var 4,-… det veier opp for noen tyngre vinterdager :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, *MrB* skrev:

Strømstøtte kommer nok til å være et folkekrav sålenge (sør)Norge er påkoblet et haltende europeisk strømmarked, med tilhørende høye priser. (samtidig som man vet hva det egentlig koster å produsere strøm her i landet). Det europeiske strømmarkedet er forøvrig et politisk konstruert flykrasj. Ser man på energimixen til land som Tyskland, Frankrike og Storbritania de siste 40 årene, så ser man fort at det å skylde på Putin er ren tåkelegging i denne sammenhengen. Denne situasjonen har Europa (EU) satt seg i selv.

Tyskland Energimix 2000-2021:

image.png.65c3f584fddca46bd997dce83cbc6a68.png

 

Storbritania Energimix 2000-2021:

image.png.8e8beb88bd64f22b240d4e24e5e6bddf.png

 

Frankrike Energimix 2000-2021:

image.png

 

Samtlige av de 3 store i Europa produserer mindre strøm nå enn for 40 år siden, men det er ikke det verste. Fornybarandelen, som i de fleste tilfeller er "ikke-regulerbar" (og dermed ustabil) har økt, og er fortsatt økende. Oppi dette har man jo selvsagt et element som energieffektivisering, men alt i alt sier det seg selv at dette ikke flyr. 

 

Norges energimix 2000-2021 til sammenligning.

image.png.5f0d63904ac953318b9ba01df3be1393.png

Vi er i det minste relativt stabile produsenter, men også her er den "ikke-regulerbare" andelen økende. 

 

Du kommer med veldig gode poenger her, men siden Russland stod for en stor del av gassleveransene til Europa og nå strupet det(fikk sanksjoner etc) så får det dessverre en påvirkning på energiprisene rundt i Europa. Du har rett i at de har satt seg i den selv ved å være litt for avhengige av én leverandør, men når de samtidig tar ned atomkraftverkene så står de bare med søle enda lenger opp på beinet. I Norge har vi vært veldig heldige i mange år og vil være det fremover, OM man velger å trekke seg fra det internasjonale strømmarkedet med bl.a. ACER. Men denne stadige elektrifiseringen av bilparken gjør at det kreves mer av strømnettet rundt i både byer og distrikter. Og infrastrukturen er ikke billig, det er også noe som gjør at strøm koster mer enn produksjonskostnaden (som vel er nede på 16 øre eller hva det er).

 

Og hva gjelder strømstøtte: Den er fin for de med fastpris under 2 kroner slik det er nå, da får du dekket mye eller hele regningen. F.eks. er snittet i 3 regioner denne måneden 458,80 øre pr kWt, som da gir en støtte på 334,17 øre pr kWt. Og kostnaden for en bruker med spotpris er da ca 124 øre pr Kwt. Pluss nettleie selvsagt. Så det er jo en horribel situasjon å være i. Bruker man 4000kWt i mnd så vil en kunde på østlandet betale 6520,- ETTER strømstøtte. Det er horribelt mye mot normalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke 4000kwt i mnd. Jævlig mye? 

Og når det er krig i europa, og vi skal gå tøffere tider i møte.. Er det da krise og måtte betale 6250 når strømprisen er all time high og man likevel bruker noe jævlig?

Da lader man gjerne to biler som man slapp betale mva og avgifter på ved innkjøp, så får man jaggumeg sponsa drivstoffet også💁

Skal den norske stat alltid sponse alt til alle? Slik at man alltid kan sløse?

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Skulebollen skrev:

Men er ikke 4000kwt i mnd. Jævlig mye? 

Og når det er krig i europa, og vi skal gå tøffere tider i møte.. Er det da krise og måtte betale 6250 når strømprisen er all time high og man likevel bruker noe jævlig?

Skal den norske stat alltid sponse alt til alle? Slik at man alltid kan sløse?

Høres mye ut, vi har et eldre murhus som har behov for nye vinduer. Vi ligger på ca 3000-3400kWh de kaldeste månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok utgangspunkt i eget forbruk i hus fra '82 som er bygget på, etterisolert, har utleiedel og 1 elbil som lader. Elbilen står for ca 7-850kWt i mnd. I desember går vi nok noe over. Og nei @Skulebollen, jeg tror ikke man skal klage over det. Men saken er at for de fleste med en litt mer presset økonomi (enn flere av oss her inne) så blir det vanskelig å få ting til å gå rundt. Så staten må nok kanskje ta noe mer av regningen enn det som er normalt. :) Og jeg sier ikke for egen del, men for de som sliter med høye renter, strømregninger etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, *MrB* skrev:

Strømstøtte kommer nok til å være et folkekrav sålenge (sør)Norge er påkoblet et haltende europeisk strømmarked, med tilhørende høye priser. (samtidig som man vet hva det egentlig koster å produsere strøm her i landet). Det europeiske strømmarkedet er forøvrig et politisk konstruert flykrasj. Ser man på energimixen til land som Tyskland, Frankrike og Storbritania de siste 40 årene, så ser man fort at det å skylde på Putin er ren tåkelegging i denne sammenhengen. Denne situasjonen har Europa (EU) satt seg i selv.

Tyskland Energimix 2000-2021:

image.png.65c3f584fddca46bd997dce83cbc6a68.png

 

Storbritania Energimix 2000-2021:

image.png.8e8beb88bd64f22b240d4e24e5e6bddf.png

 

Frankrike Energimix 2000-2021:

image.png

Når jeg ser hvor stor andel av strømmen i Europa som stammer fra fossile kilder så ser man hvor totalt feilslått EU sin satsing på elbiler og 2035 målet er. Jeg håper noen våkner opp og ser dette i all symbol politikken. 

Hva med luften i byene da? Dette vil sikkert noen spør. Vel, nye fossilbiler med partikkelfilter slipper ikke ut skadelige partikler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å komme meg under 5000kWh denne måneden (som jeg må, da strømstøtten ikke dekker forbruk over dette). Skal heldigvis bli bittelitt varmere nå fremover.

Kunne jo selvfølgelig skrudd av varmepumpen i garasjen, men føler liksom ikke helt for det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Når jeg ser hvor stor andel av strømmen i Europa som stammer fra fossile kilder så ser man hvor totalt feilslått EU sin satsing på elbiler og 2035 målet er. Jeg håper noen våkner opp og ser dette i all symbol politikken. 

Hva med luften i byene da? Dette vil sikkert noen spør. Vel, nye fossilbiler med partikkelfilter slipper ikke ut skadelige partikler.

Du mener vel langt færre skadelige partikler, og ikke at de er helt borte? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, fupsaker said:

Du kommer med veldig gode poenger her, men siden Russland stod for en stor del av gassleveransene til Europa og nå strupet det(fikk sanksjoner etc) så får det dessverre en påvirkning på energiprisene rundt i Europa. Du har rett i at de har satt seg i den selv ved å være litt for avhengige av én leverandør, men når de samtidig tar ned atomkraftverkene så står de bare med søle enda lenger opp på beinet. I Norge har vi vært veldig heldige i mange år og vil være det fremover, OM man velger å trekke seg fra det internasjonale strømmarkedet med bl.a. ACER. Men denne stadige elektrifiseringen av bilparken gjør at det kreves mer av strømnettet rundt i både byer og distrikter. Og infrastrukturen er ikke billig, det er også noe som gjør at strøm koster mer enn produksjonskostnaden (som vel er nede på 16 øre eller hva det er).

Det er jo en del av problemet Europa har laget for seg selv: Energiavhengighet til Russland, hvilket gjør de svært sårbare. (Mye av gassen i disse grafene kommer jo fra nettopp Russland, og har gjort det lenge). Men det kommer bare på toppen av at de store landene i stor grad faser ned/ut kull og kjernekraft, som de forsøker å erstatte med sol og vind. (Hvilket de ikke er i nærheten av å klare). Jeg er på ingen måte kullentusiast, men de grønne skylappene skal være rimelig trang om man ikke ser at dette opplegget fungerer dårlig. Budskapet mitt var at Europa var helt på pottekanten mtp strømproduksjon lenge før Putin gikk til aksjon, så når Støre & co står og snakker om krigen i Ukraina i strømdebatter, så er det bare vissvass og bortforklaringer i denne sammenhengen. Selvsagt hjelper ikke akkurat krigen på, men det er ikke der problemet ligger mtp Europas energisituasjon.

Man begynner imidlertid så smått å innse at det kanskje ikke var så dumt med kjernekraft nedover i Europa likevel, men det er litt sent å begynne (gjenopp)byggingen der nå. Vedr Norge, så har vi ikke overflod, vi heller. Kan bla. vanskelig se for meg en nær fremtid uten kjernekraft for vår del, men enn så lenge så er vi på plussiden så lenge det ikke renner ukontrollert gjennom kablene sørover...

 

ACER er jeg ikke prinsipielt imot. Jeg er tvert imot egentlig en ganske markedsliberal type, men når markedet er så vanstyrt fra myndighetene i Europa/EU sin side, så er det bare å se etter første og beste vei ut av elendigheten.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...