Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Anbefaler iallefall å laste ned Chargefinder-appen som en oversikt over lademuligheter på stedet en skal til eller er på. Da har en også oversikt over pris og hvilke som er ledig. Samtidig har elbilforeningens app en ruteplanlegger. Her legger man inn bil, skrur ned litt på startrekkevidde for å gjøre det litt mer realistisk, samt sette antall fullverdige voksne opp for å ta unna litt vekt + klimaanlegg i bruk. Da har man en pekepinn på ladestopp og tidsbruk. Merk, pekepinn, ikke fasit :) 

Eksempelvis nå i vinterhalvåret:

FAC0A28A-8120-45CC-A7CE-22A65E973E29.thumb.jpeg.5560347b119eea4903432a16fc468e80.jpegD87EAC0F-7A5B-46D4-8796-E9CDAA528D18.thumb.jpeg.1be869dbd5179c918e48c0738e859ef8.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Vi kjørte også en kort tur sydover til Ringebu og da så vi flere elektriske biler sinke trafikken i 60-70 Km/t på den nye "motorveien".

Dette er ett stadig tiltagende problem. Jeg har den siste tiden kjørt mye E18 mellom Sørlandet og Oslo, en firefelts strekning som stort sett er ganske grei å kjøre. Fartsgrensen er 110 km/t og jeg kjører 130 km/t. Motorvei kulturen i Norge er faktisk ikke så gal, mye bedre enn i Danmark, Belgia og Nederland. Problemet er folk i eldre elbiler som ligger i 85-90 km/t i høyre fil, akkurat slik at vogntog må ut i venstre felt å lage kaos 200 meter bakover. Også har du "pendlerne" som kjører nyere men rimeligere elbiler, de er altså bare i veien der de ligger fast i venstrefil i 105 km/t… De hindrer flyt og de følger ikke med, de kjører på autopilot siden de kjører veien monotont hver eneste dag og sitter i sin egen verden. Alle andre billister vet å innordne seg når du hurtig kommer bak, bortsett fra folk i I3, ID3, Kona eller e-tron. Hele høyre fil er tom, likevel er venstre fil stedet å ligge. Noen karer i e-tron 50 liker å tøffe seg å henge seg på deg med dieselbil hvis du har blinka de bort ifra venstrefila. Da da justerer du bare opp cruisecontrollen til 140 km/t så skal du se de faller fra som fluer etter noen kilometer 😂 

25 minutter siden, Rune-K skrev:

En kompis har kjørt i3 noen år nå og har akkurat byttet til i4. Som han sier I Norge er det ikke noe problem men bare han passerer svenskegrensa så er saken en helt annen. Spesielt utenfor E18 og E6 kommer rekkeviddeangsten fort. 

En jeg kjenner kjørte Skoda Enyak til Spania, han var ikke videre imponert etter å ha måttet laste ned 16 apper i løpet av turen. Neste gang ble det fossilbil eller Tesla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

En jeg kjenner kjørte Skoda Enyak til Spania, han var ikke videre imponert etter å ha måttet laste ned 16 apper i løpet av turen. Neste gang ble det fossilbil eller Tesla

Jeg var med kameraten min på en svensketur før jul og da måtte han lade litt. Den ladestasjonen vi fant var selvfølgelig ikke kompatibel med noen av de svenske appene han hadde fra før så da måtte han laste ned en til. Den var helt umulig å få til og virke så da ga han opp det men heldigvis kunne man betale med kort selv om lade prisen da ble noe helt annet. Etter en masse ekstra trykking begynte den heldigvis og lade og vi kunne gå og finne en restaurant. Tror vi sto der en 15-20 minutter og knotet før han fikk det til.

Det beste var når vi hadde fått maten og kost oss med den en lang stund så plinget det i telefonen hans. Nå var appen godkjent og han kunne begynne å lade.🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartsgrense på hele Autobahn er noe som har blitt diskutert mye i Tyskland, særlig nå i senere tid med fokus på utslipp. Ett annet argument er trafikksikkerhet, selv om Autobahn er en av de sikreste veiene i verden så er høy fart forbudet med stor risiko. Mye taler altså for en generell fartsgrense på hele Autobahn. For oss som liker fart og moro er jo det svært dumt, halve moroa med å kjøre i Tyskland er jo å kjøre så fort man vil. 

Nå ser det jaggu ut som at elbilene kommer oss til unnsetning. Argumentet er at flere og flere kjører elbil, som i sin tur senker hastigheten på Autobahn av seg selv pga bilens begrensinger på rekkevidde i høy fart. Det dekker for argumentet trafikksikkerhet. Så har du utslipp, en elbil slipper jo ikke ut noe enten den kjører i 80 km/t eller 230 km/t. I fremtiden med mer elbiler på tyske veier så vil altså argumentet for å innføre en generell fartsgrense på Autobahn stå svakere og svakere. Alt i dag så er det kun 2 prosent av de som bruker Autobahn som kjører over 160 km/t…deriblant meg 😅

https://www.tv2.no/broom/fortsatt-fri-fart-bruker-elbilene-som-forklaring/15456236/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 ja, håper de beholder fri fart selv om det var betydelig reduksjon i mengder utslipp ved 120-grense. Ved fri fart så blir ingen skutt om de holder 100(og ligger i riktig fil såklart), mens ved en fartsgrense så er det en forventning til at man holder en fart tilsvarende fartsgrensen. Litt rart det der. Ser at den anbefalte maksimale hastighet på Autobahn er 130km/t og jeg tror heller ikke mange biler er særlig behagelig å kjøre i noe vesentlig høyere fart heller. Men så har vi jo de tyske premiummerkene som er bygget for nettopp dette, uavhengig av drivlinje. Bilindustrien står sterkt i Tyskland, vi satser de beholder fri fart.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdags underholdning ..

Er jo mange måter å kose seg på en lørdag ,jeg for min del var dum nok til å gå inn på Facebook og ta et dypdykk der 😊

Og som det ble nevnt tidligere så blir man ikke overrasket når man går inn i diverse grupper og igår måtte jeg innom her :

AEC38D3F-4419-4CFE-8DD6-85143D55B834.thumb.png.33d3a6d7511425472fd4ee9953c73165.png

Dere ?

Jeg må bare si jeg er mildtsagt sjokkert over oppførselen til enkelte 😓😓.

At voksne mennesker kan sitte å være direkte stygge mot andre som har lik hobby osv ,sjokkerer meg helt enkelt .

Sitte å dele ut klovnetegn ,kalle den ene iditot ,klovn osv  provoserer meg og jeg kjenner en oppgitthet rive i meg .

Så merker jeg og at jeg for mer og mer nok av disse selvutnevnte spesialistene som er så bastante på sine egne teoerier og kunnskaper .

Merker at jeg får mer og mer nok av disse gruppene på Facebook ,bare drittslenging og harselering stortsett overalt .

 

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Lørdags underholdning ..

Er jo mange måter å kose seg på en lørdag ,jeg for min del var dum nok til å gå inn på Facebook og ta et dypdykk der 😊

Og som det ble nevnt tidligere så blir man ikke overrasket når man går inn i diverse grupper og igår måtte jeg innom her :

AEC38D3F-4419-4CFE-8DD6-85143D55B834.thumb.png.33d3a6d7511425472fd4ee9953c73165.png

Dere ?

Jeg må bare si jeg er mildtsagt sjokkert over oppførselen til enkelte 😓😓.

At voksne mennesker kan sitte å være direkte stygge mot andre som har lik hobby osv ,sjokkerer meg helt enkelt .

Sitte å dele ut klovnetegn ,kalle den ene iditot ,klovn osv  provoserer meg og jeg kjenner en oppgitthet rive i meg .

Så merker jeg og at jeg for mer og mer nok av disse selvutnevnte spesialistene som er så bastante på sine egne teoerier og kunnskaper .

Merker at jeg får mer og mer nok av disse gruppene på Facebook ,bare drittslenging og harselering stortsett overalt .

 

Det her har blitt mer og mer vanlig, og jeg kunne ikke vært mer enig med deg, det virker som folkeskikk og respekt for andre forsvinner mer og mer. Jeg holder meg unna det meste, men jeg lar meg provosere som deg, det er absolutt ikke greit at folk får holde på slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis helt enig. Mange av Facebook gruppene er blitt en plattform for drittslenging, sytekopper, og andre dekksparkere. Har man ikke peiling, la være å kommentere. Er man usikker, sett et spørsmålstegn bak.😅 Når man begynner å mobbe/ rakke ned på andre har det gått for langt. Det er rett og slett usmakelig.! Som flere andre melder jeg meg også mer og mer ut av disse gruppene.

Bare så det er nevnt: Har vert medlem av bimmers i mange år. Ikke like aktiv som flere av dere andre. Men det er alltid like kjekt å vende tilbake . Mange kjente navn/ kallenavn og flere nye. Stort sett hjelpsomme og hyggelige folk!! 😊 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Chris A skrev:

@sveigis helt enig. Mange av Facebook gruppene er blitt en plattform for drittslenging, sytekopper, og andre dekksparkere. Har man ikke peiling, la være å kommentere. Er man usikker, sett et spørsmålstegn bak.😅 Når man begynner å mobbe/ rakke ned på andre har det gått for langt. Det er rett og slett usmakelig.! Som flere andre melder jeg meg også mer og mer ut av disse gruppene.

Bare så det er nevnt: Har vert medlem av bimmers i mange år. Ikke like aktiv som flere av dere andre. Men det er alltid like kjekt å vende tilbake . Mange kjente navn/ kallenavn og flere nye. Stort sett hjelpsomme og hyggelige folk!! 😊 
 

Det er rett og slett jævli hvor ille det kan være altså med enkelte .

Skjønner ikke at det går an en gang 😢

Det verste er jo at når jeg går inn på enkelte profiler ,så er det ofte godt voksne mannfolk som tror de er proffe som er de verste .

Og var såpass nysgjerrig der at jeg måtte ta et navn der og søkte han opp på gruppen ,og bare dritt om andre og det vedkommende gjorde var i særklasse .

Nei har meldt meg ut av enkelte grupper og skal gjøre en opprensk nå .

Bimmers er jo noe helt annet ,det er jo en trygg og god søndagsskole og en fin plass å være .😊

Et godt eksempel :

Jeg var så dum og la ut et spm i sin tid angående tomgangsproblemer på e28en jeg har ..

Det første svaret jeg fikk vet du hva det var?

Les av feilkodene din gjøk !Start med det noe annet blir bare synsing .

Vel lang historie kort så finnes det ikke noe feilkodelesing til disse bilene og du hurra meg rundt ,tok jo helt av i kommentarfeltet der😅😅

Og nei han ga seg ikke på tørre møkka før en tidligere bruker her på forumet satt han på plass via teskjemetoden 😊

Den gruppen er jeg ikke med i lengre etter den episoden der .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kjennetegner disse er jo at de stort sett ikke våger å gjøre noe slikt andre steder enn i nettopp disse gruppene, med enkelte unntak. Verstingene er (som du sier Jan) faktisk godt voksne folk, som burde vite langt bedre, men slik er det dessverre ikke. Jeg var så dum å kommentere vedpriser for en stund siden, og det i form av at jeg forsvarte at prisene på ved kunne være litt høyere, for det er noen timer arbeid som ligger bak før du har et ferdig produkt, om du da ikke har importert snarvokst skog fra Latvia for videresalg ja. Men, jeg skal si det satte fyr på både kommentarfelt og innboksen min. 😂

Dette er jo en ting, men så har du alle mulige apptjenester for barn, tror du det er mye dritt som florerer der inne? Det var nok langt enklere å vokse opp på 80 tallet ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Olaandref skrev:

Det her har blitt mer og mer vanlig, og jeg kunne ikke vært mer enig med deg, det virker som folkeskikk og respekt for andre forsvinner mer og mer. Jeg holder meg unna det meste, men jeg lar meg provosere som deg, det er absolutt ikke greit at folk får holde på slik.

Desverre så er det blitt sånn og respekt for andre er totalt forsvunnet virker det som 🥺🥺.

Nei funnet ut at jeg ikke gidder å bruke så mye tid på disse gruppene ,eneste gruppen som jeg faktisk kan legge ut noen spm om bilene om jeg har det ,så er det faktisk på Bimmers of Norway utrolig nok .

Men heldigvis har jeg noenlunde kontroll på det jeg gjør og er jeg usikker ,så spør jeg her eller meldinger / tlfer til brukerene .

Da blir det alltid suksess❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marius2002 skrev:

@Fredrik 90  Ser at den anbefalte maksimale hastighet på Autobahn er 130km/t og jeg tror heller ikke mange biler er særlig behagelig å kjøre i noe vesentlig høyere fart heller. Men så har vi jo de tyske premiummerkene som er bygget for nettopp dette, uavhengig av drivlinje. Bilindustrien står sterkt i Tyskland, vi satser de beholder fri fart.

Jeg er litt uenig med deg her, de aller fleste moderne biler i dag er bygget slik at de er behagelige å kjøre selv fort med. En VW Polo ligger stødig selv i 160 km/t og er ikke videre ubehagelig å kjøre med i de hastigheter. Min Ford Mondeo firmabil var relativt udramatisk å kjøre over 200 km/t med, men med 190 hester så gikk det latterlig treigt over 200. Eneste bilen som var litt ulun å kjøre i 240 km/t med var Ford Explorer PHEV, den gikk jævlig godt opp til 250 km/t man var sykt ustabil under oppbremsing i de hastigheter. Selv Amarok V6 var veldig fin å kjøre 150 km/t nedover Sverige, her snakker vi pickup arbeidsbil. 

3 timer siden, sveigis skrev:

Lørdags underholdning ..

Er jo mange måter å kose seg på en lørdag ,jeg for min del var dum nok til å gå inn på Facebook og ta et dypdykk der 😊

Og som det ble nevnt tidligere så blir man ikke overrasket når man går inn i diverse grupper og igår måtte jeg innom her :

Dere ?

Jeg må bare si jeg er mildtsagt sjokkert over oppførselen til enkelte 😓😓.

At voksne mennesker kan sitte å være direkte stygge mot andre som har lik hobby osv ,sjokkerer meg helt enkelt .

Sitte å dele ut klovnetegn ,kalle den ene iditot ,klovn osv  provoserer meg og jeg kjenner en oppgitthet rive i meg .

Så merker jeg og at jeg for mer og mer nok av disse selvutnevnte spesialistene som er så bastante på sine egne teoerier og kunnskaper .

Merker at jeg får mer og mer nok av disse gruppene på Facebook ,bare drittslenging og harselering stortsett overalt .

 

Facebook er ett ormebol jeg sjelden stikker hånden inn i. Jeg er med i noen grupper hvor tonen stort sett er fin, men det er ofte grupper hvor interessefeltet er relativt smalt. Har likt å være med i gruppe for bilene jeg eier og interessene mine som båtliv, lokalhistorie og bilhistorie. E34 gruppa meldte jeg meg ut av, samme med E60/61 gruppa. Er dog med i en Dansk E60/61, man merker at dette ikke er en ungdomsbil i Danmark på lik linje som i Norge. Da slipper man drittunge prat, dieselstuss og LED barer skrudd i taket. E39 gruppa har jeg aldri giddet, gidder ikke å daglig se slike flotte biler bli herjet i stykker og solgt i deler. Chevy Camaro gruppa er fin, G30/31 gruppa holder bra nivå. Samt en del grupper som ikke har med bil å gjøre.

Rart at Facebook sklir så ut, her sitter man atpåtil med fullt navn når man kaster skit og oppfører seg dårlig. Jeg tenker at de må jo være dumt å vise seg sånn overfor andre venner, familiemedlemmer og kolleger. Facebook er jo en langt mer offentlig plattform enn ett forum hvor alle kan sitte anonymt å kommentere hva man vil. Likevel oppfører folk seg bedre på forum bak ett annonymt nick. Tror også mye av denne skittkastingen kommer i kombinasjon med stort alkoholinntak, typisk på kvelden i helgene. Man har også de trollene vi har i samfunnet som sitter oppe om nettene, det er for en grunn at enkelte medier stenger kommentarfeltene sine etter kl 00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri vært på Facebook men det hender jeg kommenterer litt på diverse artikler i avisene. Det som er synd er jo at de som vil diskutere saken veldig lett forsvinner i mengden blant alt det andre. Man trenger ikke diskutere hvor elendig regjeringen er hvis saken gjelder en lokal parkeringsplass selv om Ap har både statsminister og ordfører men det er jo ingen sammenheng der. Også har vi alle som kun leser overskriften også kommenterer ut ifra det.

Kom på et godt eksempel fra noen uker siden. Da var det en byggesak i strandsonen, en typisk sak som lager mye underholdning i kommentarfeltene. Grovt forenklet så hadde man fått ja fra kommunen til og bygge på et bad mens statsforvalteren hadde sagt nei. Da var det 3-4 stk som selvfølgelig sa at fylkeskommunen burde legges ned, hva statsforvalteren har med fylkeskommunen å gjøre er usikkert men ja, ja. Så var det en som var ordentlig sint på kommunepolitikerne som sa nei til alt selv om det sto i artikkelen at kommunen var positiv. Da spurte jeg vedkommende om han hadde lest artikkelen. Svaret jeg fikk da var at det hadde han men han var overbevist om at kommunen hadde snakket med statsforvalteren og fått de til og si nei. Det er da man skjønner at det ikke er noe poeng og diskutere videre.

Jeg bryr meg ikke så mye hva folk stemmer ved valg men jeg synes de godt kan ha et godt argument for hvorfor de stemmer det de gjør. Det gjelder for alle partier.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Rart at Facebook sklir så ut, her sitter man atpåtil med fullt navn når man kaster skit og oppfører seg dårlig

Ja fatter det ikke at enkelte tør ..

Er som du sier stor forskjell på gruppene på Facebook ,noen er igrunn riktig så koslige ,andre er et helvete på jord helt enkelt .

Absolutt ,du merker når helgene kommer og noen skjenker seg ,da blir det rabalder gitt .

Du nevner E39 gruppen ,jeg husker den som veldig mye støy og problemer ,men nå virker det faktisk ikke så verst men her kan jeg ta feil og .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebookgruppen til i3 er faktisk ganske bra, ellers bærer det nedover ja. Til og med i4-gruppen er ikke av den beste. Var en som klaget på hengerfeste til i4, BMW har jo knapp i bagasjerommet, mens på Teslaen han hadde før kunne han sitte i syden å styre det med app. Flere mener også at TMY et en bedre bil, men istedenfor å sitte å skrive og forurense gruppene så er det ingen som har hindret de i å bytte. Kom et gullkorn her igår, fra sikkert en som er lei alt støyen:

5A1C522A-0DB6-4BF1-A534-B74905FA3CD6.jpeg.5dd1b8bd42379d7017c151d2ddf7ea5f.jpeg

Jeg følger 3-seriegruppene fra E36-F30, der er mye rart. Alt fra rare løsninger til oppførsler fra voksne folk.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...