Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Noen her som enten er så glad i å kjøre bil at de tar oppdrag, eller kjenner noen som er det?
Vurderer å kjøpe båt, +- 18 fot, nå snart men alle aktuelle befinner seg på sør, øst eller vestlandet og jeg gidder rett og slett ikke sånne henteturer fra nordnorge lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2023 den 0.24, Kvasi skrev:

Noen her som enten er så glad i å kjøre bil at de tar oppdrag, eller kjenner noen som er det?
Vurderer å kjøpe båt, +- 18 fot, nå snart men alle aktuelle befinner seg på sør, øst eller vestlandet og jeg gidder rett og slett ikke sånne henteturer fra nordnorge lengre.

Høres fristende ut, men har foreløbig kun bil uten krok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Marius2002 skrev:

Hvordan vasker dere inni hjulbuer etter vinterens hendelser? Avfetting? skumvask? Går det an å mikse de to i en lavtrykkssprøyte og la det virke? Børste? Orker ikke av med hjul 😬

Om ikke hjul skal av så bruker jeg det jeg har tilgjengelig av Avfetning .

Dynker inn og spyler av .

Føler ting blir renere om jeg bruker hageslange egentlig .lettere å komme til .😊

Om felg er av da er det både skum avfetning og børste .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marius2002 skrev:

Hvordan vasker dere inni hjulbuer etter vinterens hendelser? Avfetting? skumvask? Går det an å mikse de to i en lavtrykkssprøyte og la det virke? Børste? Orker ikke av med hjul 😬

Jeg vasker grundig inni hjulhus (med dekk på selvsagt) hver gang jeg vasker bilen, sånn sett så blir det ikke så ille. Viktig å ta den lille kanten rett på innsiden av hjulbuen hvor grums og salt liker seg. Da bare bruker jeg avfetting eller skum, eller bare noen ganger rent vann. Kommer an på hva jeg vasker bilen med. Vår og høst ved hjulskift så tar jeg derimot full nedvask av hjulbuer og hjuloppheng, med håndvask. Litt voldsomt og møysommelig arbeide kanskje men så ser ikke bilen ut som den har gått i Norge heller. 

Men det er viktig å ikke gjøre denne jobben for tidlig, vent til folk ha sluttet med piggdekkene og veiene er litt mindre støvete og grumsete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hageslange og spyle mye langs bretten på skjermen til vannet som kommer ut er rent (mellom innerskjerm i plast og skjerm). Kommer ut både mye jord (brunt) og småstein. Poenget er egentlig å få vekk mest mulig saltrester, slik at man ikke ender opp med salt-lake i bretten på hjulbua hver gang det regner og er vått. Gjerne i bretten mellom indre og ytre skjerm bak det begynner å ruste, ikke midt bak der plastskjermen sitter.

Jekker heller ikke opp bilen og fjerner hjul og innerskjerm på en grusplass, men i år tenker jeg å sette på en 90 grader lanse på spyleren, så det er lettere å komme til på ulike plasser. Kommer dog til å kjøre den på lavere trykk, viktigst med mengde vann her, ikke å blåse møkka utover understellet:

image.png.75810061585799f21efc8f6de43a8356.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, awt skrev:

Jeg synes denne er veldig grei til slikt;

Den der fikk jeg til jul, helt genial til å ta hjulbuene med 👍 Som @E.C. skriver så gjelder det å spyle sånn at bretten på innsiden av hjulbuen blir ren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, E.C. said:

Hageslange og spyle mye langs bretten på skjermen til vannet som kommer ut er rent (mellom innerskjerm i plast og skjerm). Kommer ut både mye jord (brunt) og småstein. Poenget er egentlig å få vekk mest mulig saltrester, slik at man ikke ender opp med salt-lake i bretten på hjulbua hver gang det regner og er vått. Gjerne i bretten mellom indre og ytre skjerm bak det begynner å ruste, ikke midt bak der plastskjermen sitter.

Jekker heller ikke opp bilen og fjerner hjul og innerskjerm på en grusplass, men i år tenker jeg å sette på en 90 grader lanse på spyleren, så det er lettere å komme til på ulike plasser. Kommer dog til å kjøre den på lavere trykk, viktigst med mengde vann her, ikke å blåse møkka utover understellet:

image.png.75810061585799f21efc8f6de43a8356.png

Bruker denne fra Nilfisk selv, den tar som du etterlyser ned trykket til et minimum, og sprer strålen ut i en konsentrert vifteform. Perfekt for å ta inni hjulbuer og spyle mellom skjermen og innskjermen i plast til det som kommer ut er rent. Og det er ikke så rent lite fin sand og dritt som blir spylt ut. På undersiden av vinkelen er det sveist på en doblingplate slik at du kan dra og skyve lansen på asfalten ved underspyling uten fare for å slite på selve tubingen.

image.jpeg.a25ad26695be22b62cb7dd49147aab7c.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere om dette? I løpet av våren så innføres 10 prosent etanol i 95 bensinen.

https://www.amcar.no/aktuelt/amcar+fremlegger+omfattende+rapport+om+etanolfri+bensin.html

Jeg har forstått det sånn at for alle biler etter 2010 så er ikke dette noe problem. Men det er en del av oss som kjører biler fra før dette, hva kommer dere til å gjøre?

Jeg for min del tror jeg nå kommer til å kjøre E34en på 98 bensin, denne er etanolfri (selv om det står E5 på pumpa, er noe EU fjas). Alpinaen kjører jeg på 98  fra før da den skal ha det. 130’en er jeg usikker på, er jo en 2005 modell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask av hjulbue. Jeg har en slik vinkellanse til AVA som @E.C. viser til. Synes derimot skaftet blir langt og veldig høyt trykk som gjør at jeg har lite kontroll på lansen. Sikkert vanesak. Den snerten som @awt @Fredrik 90 så litt mer hendig ut. Jeg tror jeg følger @sveigis sin metode og fortsetter med andre ord som før. :) Jeg kjøpte manuell skumkanon fra biltema i helga nå til formålet. Så får vi se hvordan den fungerer, jeg har for ordens skyld ikke forventninger til at den skal fungere som en skumkanon til ht, men som til å skumme med etter avfettingen har fått virket før avspyling. :) Er jeg ute å kjører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...