Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Marius2002 skrev:

Såvidt jeg vet er det ingen malingsleverandører som anbefaler å male flisegulv og lover at det holder. Jeg ser derimot flere selvutnevnte interiørspesialister sier det er like bra som nye fliser. Nå er det et par år siden jeg var borti maling, så mulig det er kommet produkt i ettertid. Leverandører sier derimot ikke at det ikke går an, så ja. Du har for eksempel Trestjerner Sigural Epoxy Gulvmaling som jeg kjenner til. Da må gulvet renses først med gulvrens(Trestjerner Gulvrens f.eks.) og gjerne matt ned hvis det er glatte fliser. Man kan selvsagt prøve vanlig gulvmaling, men i våtsoner er det dårlig deal. En annen ting er jo at dette varer uansett ikke evig og det er ment som en midlertidig løsning et par år før man pusser opp. Eventuelt gjenta prosessen. :) 
Sigural kan ikke blandes til forskjellige farger, men har noen få farger å velge mellom. Det finnes sikkert flere leverandører, men Scanox(Tresjerner, Butinox++) er den jeg kjenner til. :) 

Takk for svar. Trestjerner har jeg undersøkt, men det er et par utfordringer. Den er giftig og krever full maske og beskyttelse. Den kan ikke blandes til forskjellige farger. Den er vanskelig å påføre pent. 

Jeg har imidlertid lest om Epodex og det kan man kjøpe her i Danmark (dog kun på nettet). De lover alt jeg etterspør, men jeg er allikevel usikker. Det hadde vært fint om noen med erfaring kunne fortelle meg om dette er noe for amatører.

Det var bare en tanke som slo oss. Et av badeværelsene trenger en oppussing, men vi er usikre på hvor omfattende. Alt er ok rent teknisk, men virker litt trist og kjedelig. Litt maling kunne kanskje sammen med ny belysning gjøre susen. Ihvertfall i 2-3 år frem til vi evt. får bestemt oss for en større oppussing.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Fredrik said:

Jeg har et spørsmål om man kan male gulvfliser på et badeværelse. Tanken er å skifte farge på gulvet uten å måtte legge nye fliser. Jeg forstår at man ikke kan bruke alminnelig maling, men er det mulig å bruke en form for epoxymaling (som kan blandes til riktig farge)?

Hvorfor ikke gå for noe sånn som epoxygulv eller polyuretan? Vi hadde et firma inne som gjorde det i gangen vår - da fløt de avrettingsmasse oppå betongsålen for å få lik høyde som parketten (som jeg hadde tatt bort i gangen der vi ønsket et noe mer hardføre gulv enn parkett), og så fløt de deretter ut epoxy i glans og RAL-farge etter vårt ønske. De gjorde mange fornyinger av fliselagte ganger og bad på samme måte. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

Takk for svar. Trestjerner har jeg undersøkt, men det er et par utfordringer. Den er giftig og krever full maske og beskyttelse. Den kan ikke blandes til forskjellige farger. Den er vanskelig å påføre pent. 

Jeg har imidlertid lest om Epodex og det kan man kjøpe her i Danmark (dog kun på nettet). De lover alt jeg etterspør, men jeg er allikevel usikker. Det hadde vært fint om noen med erfaring kunne fortelle meg om dette er noe for amatører.

Det var bare en tanke som slo oss. Et av badeværelsene trenger en oppussing, men vi er usikre på hvor omfattende. Alt er ok rent teknisk, men virker litt trist og kjedelig. Litt maling kunne kanskje sammen med ny belysning gjøre susen. Ihvertfall i 2-3 år frem til vi evt. får bestemt oss for en større oppussing.  

Trestjerneren er giftig i den forstand at du må bruke vern ja. Vannløselige produkt tør ikke jeg anbefale på gulv i våtrom. Men det kan godt hende det er kommet flere produkt på markedet jeg ikke kjenner til. Jeg går ut ifra det er dusj/badekar der? Er rammen 2-3 år så hvorfor ikke? Da har dere en plan for å pusse opp, og om resultatet ikke er 100%, så skal det vekk igjen. Men slike løsninger gir ikke verdiøkning, men et midlertidig visuelt bedre inntrykk frem til badet "skal tas". Ny belysning og maling kan gjøre underverker i inntrykket, samt maling eller folie på fronter. Igjen "midlertidig" (som ofte blir permanent). :) 
Ikke hørt om Epodex. 

 

@papertiger det går an, men det blir fort mer avansert. Samtidig må en tenke på varmekabler, disse blir liggende dypere om en flyter rett oppå. Og skal dettes tas opp igjen om noen år som det skrives, så blir det ekstra mye arbeid.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tony Soprano skrev:

Vi har kikket på vinylfliser (fra Berry Alloc i Lyngdal) som bl.a ikke krever behandling av underlaget (f.eks eksisterende fliser) og dette virker veldig lovende. Jeg tenker at vi går for en slik løsning når vi virkelig skal pusse opp. Det å male flisene var som sagt bare en tanke og midlertidig løsning, men jeg kan se at det knapt gir mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Marius2002 skrev:

Trestjerneren er giftig i den forstand at du må bruke vern ja. Vannløselige produkt tør ikke jeg anbefale på gulv i våtrom. Men det kan godt hende det er kommet flere produkt på markedet jeg ikke kjenner til. Jeg går ut ifra det er dusj/badekar der? Er rammen 2-3 år så hvorfor ikke? Da har dere en plan for å pusse opp, og om resultatet ikke er 100%, så skal det vekk igjen. Men slike løsninger gir ikke verdiøkning, men et midlertidig visuelt bedre inntrykk frem til badet "skal tas". Ny belysning og maling kan gjøre underverker i inntrykket, samt maling eller folie på fronter. Igjen "midlertidig" (som ofte blir permanent). :) 
Ikke hørt om Epodex.

Det virker ikke som om det akkurat florerer med enkle løsninger som er gode (naturlig nok når man tenker etter). Det å male gulvflisene virker ikke å holde spesielt lenge og knapt verdt å bruke tid på. Det er en dusj i badeværelset, men det er en åpen løsning med plant gulv ut og uten en kant. Det er ikke verdens mest fornuftige løsning (en del vann utenfor dusjen), men det ser veldig åpent og lyst ut. Badeværelset er et slags gjestebad så vi har ikke brukt det mye. Rent teknisk er alt ok (mye takket være fjernvarme i gulvet og ikke en elektrisk løsning), men man kan se at badet nå er 23 år gammelt selv om det ikke har vært brukt mye.

Jeg tenker at vi får heller ta oss sammen å gjøre dette ordentlig med en gang. Det å male gulvet virker ihvertfall som en dårlig løsning. Takk for svar :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, papertiger skrev:

Hvorfor ikke gå for noe sånn som epoxygulv eller polyuretan? Vi hadde et firma inne som gjorde det i gangen vår - da fløt de avrettingsmasse oppå betongsålen for å få lik høyde som parketten (som jeg hadde tatt bort i gangen der vi ønsket et noe mer hardføre gulv enn parkett), og så fløt de deretter ut epoxy i glans og RAL-farge etter vårt ønske. De gjorde mange fornyinger av fliselagte ganger og bad på samme måte. 
 

Slike løsninger krever fagfolk og det var ikke helt meningen, men trolig ender vi der uansett. Jeg håpet på å kunne gjøre arbeidet selv, men det virker som om dette blir vanskelig. Hmm... inn i tenkeboksen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg tenker at vi får heller ta oss sammen å gjøre dette ordentlig med en gang. Det å male gulvet virker ihvertfall som en dårlig løsning. Takk for svar :)   

Jepp, det kommer en grense til hvor mye man skal bruke på noe midlertidig også. Da er det ofte bedre å la det være til det skal tas skikkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Fredrik skrev:

Vi har kikket på vinylfliser (fra Berry Alloc i Lyngdal) som bl.a ikke krever behandling av underlaget (f.eks eksisterende fliser) og dette virker veldig lovende. Jeg tenker at vi går for en slik løsning når vi virkelig skal pusse opp. Det å male flisene var som sagt bare en tanke og midlertidig løsning, men jeg kan se at det knapt gir mening. 

Microsement er også en løsning , og kan fungere som midlertidlig permanent løsning:) 

Endret av skoglund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om Bmw M-biler (M2) slipper inn på NSK sin vårmønstring på Øvrevoll? 

Begrepet sportsbil er jo åpent for tolkning og Bmw faller vel strengt tatt litt utenfor?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...