Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvorfor det er så populært i Danmark å selge bruktbiler med "uden avgift"? Vi kjenner jo alle til Danmarks høye avgift nivå (som faktisk er tatt igjen av Norge nå), men jeg ser nå at veldig mange interessante biler selges med denne betegnelsen. Og da er jo prisene langt mer spiselige, selv med sterk dansk krone. Videre er det moms på bruktbiler i Danmark som man får refundert ved eksport til Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at bilselgeren i Danmark kan få igjen resten av det som er igjen av registreringsavgiften (den store avgiften på nye biler i Danmark) hvis bilen avregistreres fra motorregisteret ved eksport av kjøretøyet. Dette er såvidt jeg vet mulig i 35 år fra registreringsavgiften ble betalt (altså da bilen ble registrert første gang). Hvor mye av registreringsavgiften som kan tilbakebetales vet jeg ikke, men poenget må jo nødvendigvis være at etter 35 år er beløpet gradvis redusert til 0 kroner (jeg tror imidlertid ikke at reduksjonen er lineær, men på en eller annen måte verdibasert og staten holder uansett 15% tilbake som betaling for bryderiet).

For deg som evt. norsk kjøper av bilen betyr dette ingenting såfremt du ellers er tilfreds med prisen på bilen.

For en dansk bileier kan imidlertid en refusjon av det som er igjen av registreringsavgiften bety at bileksportører er villige til å betale mer for bilen iom. at den med en lavere pris (uten avgift) blir lettere å selge til importører f.eks i Mellomøsten. Det sier seg selv at denne bransjen ikke har det beste ry (det har vært mye svindel), men for den danske stat er dette big business iom. at man på denne måten får litt eldre biler vekk fra markedet og behovet for nye biler dermed øker som igjen betyr flere avgifter i statskassen.

Bilene som søkes om refusjon av registreringsavgiften er typisk ganske kostbare iom at insentivene for å gjøre dette øker med registreringsavgiftens størrelse. Ofte er bilene kun 3-4 år gamle iom at dette korresponderer med perioden på en leasingavtale. De aller fleste bilene er imidlertid 6-7 år gamle. Dieselbiler er mest populære og elektriske biler minst populære.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar @Fredrik 👍

Så dette er i prinsippet samme opplegg som har blitt mer vanlig i Norge. Bare at i Norge så er det ikke vanlig å annonsere bilen uten avgift ettersom avgiften først kan refunderes når bilen meldes utført av landet. Slik jeg har forstått det så kan man levere inn skiltene til sin bil i Danmark og få refundert avgiften uten å nødvendigvis måtte selge bilen eller eksportere den. Man kan selvfølgelig ikke da kjøre med bilen men man gjør den attraktiv for utenlandske kjøpere eller danske kjøpere som ønsker å lease den. For i Danmark så kan man tydeligvis lease biler uansett alder.

Enkelte eldre BMW med kraftig motor, ikke M biler men typisk 5-serier med V8 osv selges i en del Facebook grupper av private "uden avgift". Prisene er relativt sympatiske selv med sterk danske krone, i tillegg får man refundert dansk moms ved eksport til Norge. 

I motsetning til Norge og til dels Sverige så virker det som om man i Danmark tar langt bedre vare på eldre BMW med stor motor. Er ikke noe typiske ungdomsbiler virker det som. I Norge er det jo umulig å finne en ubesudlet E60/61 med V8 eller 335i, begynner å bli vanskelig i Sverige også (alt der har jo blitt importert til Norge og omgjort til rånerbiler) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer "baklengs" på dine kommentarer @Fredrik 90.

Det er korrekt at typiske ungdomsbiler i Danmark normalt ikke er litt finere biler som f.eks E60 med litt motor (det finnes selvfølgelig unntak). Dette er det flere årsaker til, men for mange er det avgjørende at den årlige miljøavgiften (den såkalte eieravgiften) ikke er for høy. For en 2004 E60 545i er denne i 2024 ca. 8000 DKK (ca. 12400 NOK). Det er et tilsvarende beløp på f.eks en 2003 E46 318d Touring fordi den er en dieselbil uten et partikkelfilter.

Det at den danske bilen reklameres med "uden afgift" betyr egentlig ingenting for kjøper av bilen (uansett hvor vedkommende befinner seg) såfremt kjøperen av bilen ellers finner prisen attraktiv. Det er i beste fall villedende reklame.

Det er ellers korrekt at man når som helst kan avregistrere bilen i Danmark og få tilbake det som er igjen av registreringsavgiften. Noen gjør dette med f.eks dyre sportsbiler som de kun kjører i sommerhalvåret. Dog koster det hver gang ca. 1500 DKK (ca. 2300 NOK) for et par nye skilter til bilen + bryderiet med å gjøre dette iom. at bilen hver gang skal igjennom en teknisk kontroll (såkalt syning av bilen) som koster ca. 450 DKK (ca. 700 NOK). I tillegg skal man selvfølgelig hver gang betale den til enhver tid gjeldende registreringsavgift for bilen (basert på hva bilen til enhver tid er verdt på markedet). På den annen side slipper man å ha f.eks 1 million kroner i form av en registreringsavgift unødvendig bundet opp i en dyr bil når den ikke brukes i vinterhalvåret eller hvis man trenger pengene til noe annet.

Alle biler kan i prinsippet leases i Danmark, men billige biler er lite attraktive iom. at det i sakens natur er små marginer å konkurrere med for leasingselskapet. Det er imidlertid et marked for dette, men det er relativt lite. Leasingperiodene er i Danmark høyst fleksible. Man kan lease bilen nærmest på dagsbasis eller opp til 3-4 år. Man kan inngå gruppeleasing der flere deler på en bil. Jeg har hørt om folk som gjør dette med f.eks en Ferrari der bilen i sommermånedene brukes av en person i Danmark og resten av året av andre personer i f.eks Spania og Frankrike.  

       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått tatt jomfruturen med russebilen etter en helsikes bremsefiks forrige uke og er nå hjemme :•IMG_2157.thumb.jpeg.ee5abdf0dcadc12f34f98ba9684cad47.jpeg

Og jaggu virket de som bare det ,fin pedal og gode bremser 😊

Trygt å vite .

Nå er det opprydning i gammel morro av ledninger og til nå i kveld 9 m med ledninger som er tatt bort .

IMG_2156.thumb.jpeg.25b3a2d66510848278c34547cda22fba.jpeg

Masse vakumslanger byttet og på plass .

Blir bedre og bedre og sviver renere og renere .

Helt ærlig dere ?Gøy å gjøre noe annet enn Bmw og Opel 😊

Forresten 23 eiere siden ny 1982 og første eier EL kjøp Lillestrøm og de hadde den lenge .

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er imponerende utstyr men så hørte jeg prisen på det og da ble jeg ikke like imponert. Det er ingenting for en hobbymekaniker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eystein Ose skrev:

Har nettopp ført over 340k til en person jeg aldri har møtt før, for en bil jeg aldri har sett før. Spennende!

Har gjort det noen ganger selv, kjenner den følelsen 😅 Men det har gått veldig bra, gjør som regel det 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Har gjort det noen ganger selv, kjenner den følelsen 😅 Men det har gått veldig bra, gjør som regel det 😀

 Magefølelsen er heldigvis god. Bilen blir fraktet ned fra Bodø til Ålesund med Kystruten, og er her tidlig neste uke. Blir lange dager frem til det 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eystein Ose skrev:

Har nettopp ført over 340k til en person jeg aldri har møtt før, for en bil jeg aldri har sett før. Spennende!

Har gjort dette 100-150 ganger nå og enda til gode å bli lurt! Gratulerer igjen med ny bil :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Snagg30 skrev:

Har gjort dette 100-150 ganger nå og enda til gode å bli lurt! Gratulerer igjen med ny bil :D 

Flott! Hjelper litt på klompen i magen, selvom den blir nok værende frem til jeg henter bilen i Ålesund😂

Takk! Gleder meg til å ha en skikkelig bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...