Olaandref Skrevet Mandag kl. 21:17 Skrevet Mandag kl. 21:17 På 4.10.2025 den 11.19, ehaugsnes skrev: Enig her, den tiden hvor toyota var kjent for og være mest driftsikker er nok forbi. Virker nesten som at alt som lages idag ikke er i nærheten like holdbart som det var for 20-30 år siden 😅 For min egen del så passer det og ha en gammel toyota som bruksbil helt perfekt, da det ofte blir veldig mye start/stopp, korte turer hvor motor aldri går ordentlig varm, og ofte i arbeidsklær. Da har jeg litt bedre samvittighet for og gjøre det i en toyota som jeg ikke er så redd for, enn en bmw som jeg vil prøve og holde litt i orden😆 Hiace til jeg dør 😍🤣 Egentlig litt morsomt det der, for det har aldri vært større fokus på bærekraft enn nå for tiden, men bilene har vel knapt noen gang vært dårligere enn mye av det som produseres i dag, ikke er det bare bare å bruke brukte deler heller, så ekstremt mye går i kverna uten at det omtrent er brukt.
Fredrik 90 Skrevet Mandag kl. 22:46 Skrevet Mandag kl. 22:46 1 time siden, Olaandref skrev: Egentlig litt morsomt det der, for det har aldri vært større fokus på bærekraft enn nå for tiden, men bilene har vel knapt noen gang vært dårligere enn mye av det som produseres i dag, ikke er det bare bare å bruke brukte deler heller, så ekstremt mye går i kverna uten at det omtrent er brukt. Jeg har alltid sagt at det burde være regler for hvor dårlig en bil skal være før den kan skrotes. Det kastes så uendelig mye bra biler som med enkle grep kan vare mye lenger. Dette ville vært ett av de beste tiltakene for å få en god sirkulærøkonomi. Men som alltid når politikere begynner å legge seg oppi ting de ikke burde, gjerne i miljøets tjeneste så går ting galt, tilbudet blir dårligere og dyrere for oss forbrukere. Beste eksempelet er jo hvordan EU mer eller mindre har ødelagt bilene de siste 10-15 årene. Biler i Norge vrakes i dag når de er i snitt 18 år, dette tallet vil bare synke når andelen fossile biler i bilparken tynnes ut. Det er ingen som ved sine fulle fem tror at den gjennomsnittlige elbilen vil vare til den er 18 år. Den kan, det er fysisk mulig ja men mangel på reproduserte deler, software oppdateringer og dyre reparasjoner vil sette en stopper for det. ehaugsnes reagerte på dette 1
540is Skrevet Tirsdag kl. 05:18 Skrevet Tirsdag kl. 05:18 Et godt eksempel på dette er bla knirkeforinger på en Tesla. Som de fleste her inne kjenner til så må nedre opphengsleddet i bakstilling på våre biler byttes av og til, en del til noen hundre kroner som presses i iløpet av noen minutter. På bildet ser dere hva som må byttes på en TM3.. Werther, fupsaker og Otis reagerte på dette 2 1
mcbanan Skrevet Tirsdag kl. 06:52 Skrevet Tirsdag kl. 06:52 Du kan bytte foringen utan å bytte spindelen, eg har gjort det sjølv på min bil:) men Tesla sin prosedyre var inntil nylig å bytte heile spindelen ja, men no har dei begynt å bytte kun foringen og.
540is Skrevet Tirsdag kl. 08:12 Skrevet Tirsdag kl. 08:12 (endret) 1 time siden, mcbanan skrev: Du kan bytte foringen utan å bytte spindelen, eg har gjort det sjølv på min bil:) men Tesla sin prosedyre var inntil nylig å bytte heile spindelen ja, men no har dei begynt å bytte kun foringen og. Da må det ha kommet nylig, da denne fikk skiftet for et halvt år siden var det ingenting å finne på T-pro sine sider. Dette var 2. bytte på 185 000 km.. Det neste som står for tur på denne 6 år gamle bilen er bytte av rustne bremserør, da må batteriet ned. Endret Tirsdag kl. 08:35 av 540is
E.C. Skrevet Tirsdag kl. 08:25 Skrevet Tirsdag kl. 08:25 BMW er jo ikke alltid bedre der. Gummiforing bak innerst på bærebru - kjøp hele bærebrua (f.eks. e6x). Riktignok ikke ofte disse går, men poenget blir det samme.
540is Skrevet Tirsdag kl. 08:52 Skrevet Tirsdag kl. 08:52 23 minutter siden, E.C. skrev: BMW er jo ikke alltid bedre der. Gummiforing bak innerst på bærebru - kjøp hele bærebrua (f.eks. e6x). Riktignok ikke ofte disse går, men poenget blir det samme. Der har du fått løse foringer fra Lemfördrer i mange år,på min E60 så byttet jeg på ca 400 000 fordi jeg syntest at de så litt slitne ut,det var de egentlig ikke når jeg demonterte de
mcbanan Skrevet Tirsdag kl. 09:02 Skrevet Tirsdag kl. 09:02 (endret) 57 minutter siden, 540is skrev: Da må det ha kommet nylig, da denne fikk skiftet for et halvt år siden var det ingenting å finne på T-pro sine sider. Dette var 2. bytte på 185 000 km.. Det neste som står for tur på denne 6 år gamle bilen er bytte av rustne bremserør, da må batteriet ned. Tesla sin prosedyre er ganske fersk ja, men det har lenge vore mulig å bytte foringar med deler frå SKF f.eks. Treng ikkje ta spindelen ut av bilen heller, berre press dei ut. Gjort på ein halvtime, eg gjorde det sjølv i vinter. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/rear-knuckle-bushing-any-issue-with-it.314741/page-2#post-8588100 https://service.tesla.com/docs/Model3/ServiceManual/no-no/GUID-42DF30F0-42CA-455C-A6B1-D22DF1A8CB55.html ( Dei skal ha skryt for å legge ut service manual gratis for alle!) Bremserøyr fikk eg bytta i sommar, bra dei tek det på goodwill ellers hadde det blitt dyrt sidan batteriet må ned ja Er så lang ventetid på deler at min rakk å få bruksforbud i halvanna månad sjølv om eg tok EU kontroll så raskt som mulig innanfor 2mnd fristen. Fikk heldigvis lånebil etter litt masing. Endret Tirsdag kl. 09:10 av mcbanan
E.C. Skrevet Tirsdag kl. 10:02 Skrevet Tirsdag kl. 10:02 1 hour ago, 540is said: Der har du fått løse foringer fra Lemfördrer i mange år,på min E60 så byttet jeg på ca 400 000 fordi jeg syntest at de så litt slitne ut,det var de egentlig ikke når jeg demonterte de Det vet jeg, men jeg sammenlignet med det du sammenlignet med: leverandørens originale fremgangsmåte. At enkelte selskap kommer med løsdeler som produsenten burde ha tilbudt selv fra starten av er jo intet nytt.
540is Skrevet Tirsdag kl. 10:42 Skrevet Tirsdag kl. 10:42 27 minutter siden, E.C. skrev: Det vet jeg, men jeg sammenlignet med det du sammenlignet med: leverandørens originale fremgangsmåte. At enkelte selskap kommer med løsdeler som produsenten burde ha tilbudt selv fra starten av er jo intet nytt. Jeg nevnte T-pro som sikkert er landets største leverandør av uorginale Tesla deler?
E.C. Skrevet Tirsdag kl. 10:59 Skrevet Tirsdag kl. 10:59 Jeg kjenner ikke til Tesla-systemet så godt, men konklusjonen blir vel uansett den samme? At det ikke alltid er tilrettelagt fra produsent mht. slike bytter? Jeg regner jo nesten med at dere ikke gikk for komplett uoriginal spindel om det var en original Tesla foring å få kjøpt løst, derav min formulering tidligere.
mcbanan Skrevet Tirsdag kl. 11:18 Skrevet Tirsdag kl. 11:18 Foringen er forresten SKF vkds 339008, dersom nokre stakkars Tesla eigarar får tråden opp i søket sitt:) Eystein Ose, E.C. og laffe reagerte på dette 3
liffi Skrevet i går, 08:39 Skrevet i går, 08:39 La ut info ang en ombygget E36 Us M3 prosjekt om noen er int
ehaugsnes Skrevet 38 minutter siden Skrevet 38 minutter siden Skjermbilder fra Instagram. Slår et lite slag for e53 igjen, dæven den er fin i imola rød🤩 en estoril/imola 4,6is har vært fint og hatt Otis, fupsaker og mr.pingu reagerte på dette 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå