Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er på ferie i Danmark for tiden. Finner ikke ut hvor jeg verken kan få spylt av bilen min eller vasket den i automat.

Jeg har vært mange plasser å spurt, men ingen har maskiner for bil med takboks eller mulighet for å spyle av.

@Fredrik vet kanskje noe?

Jeg har vært i København, Odense, Kolding, Vejle, Billund og nå er jeg i Juels Minde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2.7.2018 at 23.23, Fredrik 90 skrev:

Men tilbake til drivstoff i fremtiden. Det vi begynner å se den spede begynnelse på nå er at biler utvikles fra bunnen av til å gå på både fossilt drivstoff og strøm. Golfen har gjort dette en stund, Huyndai Kona kommer og ikke minst BMW X3. Dette tror jeg vil prege utvalget av biler i fremtiden, rett og slett større valgfrihet til å velge selv hva du vi kjøre med. Så vil også norske politikere innse at å sette en stopper for fossilbiler i 2025 kanskje var litt vel tidlig. 2025 er ikke lenge til, ting skjer ikke så fort i bilbransjen. Med mindre de gjør som de gjorde med DAB, skjærer igjennom og blir sett på som idioter av hele Europa som fortsatt sender FM. 

Innovasjon kan ikke vedtas politisk, og når det forsøkes medfører det alltid økte kostnader og forsinket utvikling. De fleste skjønner at DAB er et sidespor og enorm sløsing med fellesskapets penger, som etter hvert vil bli gjort irrelevant av virkelig innovasjon, dog forsinket på grunn av politikkens innblanding. Jeg tror det samme vil skje med elbiler. Teknologien kommer til å bli en parentes som blir stående som et grelt eksempel på politikkens forsøk på å styre innovasjonen. Vi har ikke sett fremtiden, den er lys, men den kommer ikke til å ha plass for å frakte tunge batterier over lange strekninger. Bare en strekt subsidiert næring kan overleve en så håpløs idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Otis skrev:

Jeg er på ferie i Danmark for tiden. Finner ikke ut hvor jeg verken kan få spylt av bilen min eller vasket den i automat.

Jeg har vært mange plasser å spurt, men ingen har maskiner for bil med takboks eller mulighet for å spyle av.

@Fredrik vet kanskje noe?

Jeg har vært i København, Odense, Kolding, Vejle, Billund og nå er jeg i Juels Minde.

Det finnes sikkert, men jeg har aldri i løpet av de 19 år jeg har bodd i Danmark sett slike kommersielle vaskebåser (der man selv kan spyle bilen med rensemidler og sepe) som man har mange steder i Norge. Jeg vasker derfor bilen hjemme med egen høytrykksspyler... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... maskinvask er helt vanlig i Danmark og lakken på bilene ser deretter ut. De to siste bilene jeg har hatt har aldri vært i maskinvask og lakken har mer eller mindre vært som ny 3 år senere. En av årsakene til at maskinvask er populært (utover at det er enkelt og billig) er at deler av overskuddet på forretningen ofte går til lokale idrettslag og/eller foreninger. Dette er en ganske alminnelig måte å gjøre tingene på i Danmark.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på Rhodos på ferie denne og forsåvidt neste uke og må si at jeg er lite imponert over kjørestilen utenfor hotellet. Det går veldig fort med forbikjørsler i sving rett utenfor hotellet med unger gående langs veien. Ingen som stopper i fotgjengerfelt.

må si at jeg nok liker meg bedre i norge sånn sett, men digg med en bedre vær og kort vei til leskende drikke uten at hu mor syter for mye av inntaket.

 

og drosja w211 e270 cdi hadde rulla 660 000km og var fortsatt ganske fast i fisken, og ikke noe rust. Er nok noe med klimaet vårt som ikke er helt bra for bilene.

Endret av flobben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har fått fraktet ting fra Polen, og har et firma å anbefale? Evt. i hvilken retning man skal peile seg inn. Det gjelder frakt av et komplett taktrekk, så det er uhåndterbart og skjøre saker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.7.2018 at 20.24, flobben skrev:

Er på Rhodos på ferie denne og forsåvidt neste uke og må si at jeg er lite imponert over kjørestilen utenfor hotellet. Det går veldig fort med forbikjørsler i sving rett utenfor hotellet med unger gående langs veien. Ingen som stopper i fotgjengerfelt.

må si at jeg nok liker meg bedre i norge sånn sett, men digg med en bedre vær og kort vei til leskende drikke uten at hu mor syter for mye av inntaket.

 

og drosja w211 e270 cdi hadde rulla 660 000km og var fortsatt ganske fast i fisken, og ikke noe rust. Er nok noe med klimaet vårt som ikke er helt bra for bilene.

Veisalt og kulde er ikke noe bra for bilene våre nei, særlig veisalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎11‎.‎07‎.‎2018 at 17.23, Fredrik skrev:

Det finnes sikkert, men jeg har aldri i løpet av de 19 år jeg har bodd i Danmark sett slike kommersielle vaskebåser (der man selv kan spyle bilen med rensemidler og sepe) som man har mange steder i Norge. Jeg vasker derfor bilen hjemme med egen høytrykksspyler... :) 

Dette er vel ganske symptomatisk for Danmark. Et land som hater bilisme, og gjør alt for å unngå det. Ingen vaskehaller, ekstremt få bensinstasjoner og ikke minst sinnssyke avgifter.  

 

On ‎11‎.‎07‎.‎2018 at 20.24, flobben skrev:

Er på Rhodos på ferie denne og forsåvidt neste uke og må si at jeg er lite imponert over kjørestilen utenfor hotellet. Det går veldig fort med forbikjørsler i sving rett utenfor hotellet med unger gående langs veien. Ingen som stopper i fotgjengerfelt. må si at jeg nok liker meg bedre i norge sånn sett, men digg med en bedre vær og kort vei til leskende drikke uten at hu mor syter for mye av inntaket.

Sånn har det alltid vært i "syden". Bilister ignorer myke trafikanter og fotgjengerfelt.  Du er nok litt bortskjemt med norske forhold der vi stopper trafikken på E6 for å slippe over en andefamilie...

Har et spesifikt minne som stikker seg ut - Ancona på Italias østkyst i 1998. Fy faen, det var fullstendig Joker Nord for å krysse veien i et fotgjengerfelt selv i en by med mye turisme.  Selv når man timet godt og løp av gårde var det Fiat Unoer som snittet tærne dine i 80km/t i 40-sona. Ikke kjempe hyggelig med andre ord. Gjør man dette med promille eller narkotika-tåke havner man på panseret av en Renault Clio, hvis man er heldig våkner man på sykehuset i live!...

 

1 time siden, Øyvind.J skrev:

Veisalt og kulde er ikke noe bra for bilene våre nei, særlig veisalt. 

Veisaltet her i Skandinavia dreper bilene våres sakte men sikkert. Dog beskytter de oss mot ordentlige ulykker på vinterstid - det skjer mange flere møteulykker på vinteren uten salting enn på strekninger med salting. Hva vil du ofre? Et par bakskjermer og en kanal på E61en, eller ditt eget eller dine barns liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjem etter jobb i dag. Frihelg og kjøpt inn hamburgere, snacks og godt drikke til. Nedturen ligger visst klar i postkassa. Inkassovarsel på en p-bot ilagt bilen min den 29. Mai. Jeg kjøpte bilen den 24. Juni. Er det noe håp om å slippe unna? Tipper P-service AS ikke har åpent på kundeservice i kveld, så jeg spør heller ekspertisen her 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, And-reas skrev:

Hjem etter jobb i dag. Frihelg og kjøpt inn hamburgere, snacks og godt drikke til. Nedturen ligger visst klar i postkassa. Inkassovarsel på en p-bot ilagt bilen min den 29. Mai. Jeg kjøpte bilen den 24. Juni. Er det noe håp om å slippe unna? Tipper P-service AS ikke har åpent på kundeservice i kveld, så jeg spør heller ekspertisen her 😀

Det skal du slippe. Om de brånekter, så viser du bare til vegvesenet sine sider om når bilen ble registrert på deg. Dette er egentlig noe de burde ha i systemet sitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Jo det gjør den. Jeg tenkte på bompenger og blandet. Beklager. En p-bot følger bilen og da tror jeg det er lite vits å klage. 

Men gjelder ikke det bare offentlige? Tror private går til eier og ikke bil, så du bør sjekke opp reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...