Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Lifeasiknowit_bmw Bioklipp ja. Er ikke alle robotklippere det? Det er Husqvarna som står bak Gardena, så sammenlignbare modellene opp til 1600m2 vil man finne veldig like :) Husqvarna står også bak McCulloch-klipperne tror jeg, men de har jeg ingen kjennskap til annet enn at de er på høyde med Gardena. Honda virker bra, min bestemor er gammel nå og da sa vi at hun måtte kjøpe noe som fungerer, siden vi bor 120 mil unna og ikke kan komme på rescue-oppdrag om det er noe. Honda er solid på alt annet innen hage så vi tenkte det måtte være solid der og :)  Lover fortsatt bra.

Med 435X kan det ikke være noen bekymringer! Det er jo ilag med 535X verstingene på markedet. Vi er kommet langt når robotklipperen har firehjulsdrift. En firehjulsdrift hvor drivverket må snakke sammen, igjen, skikkelig kult :D Du må fortelle om hvordan du opplever den etter litt tid :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer en slik robotklipper div. blomsterbed og trær der man delvis kan komme under, men ikke ordentlig (f.eks tujaer)? Hva er generelt den største utfordringen for en slik plenklipper bortsett fra ulendt terreng og hellinger?

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik skrev:

Hvordan klarer en slik robotklipper div. blomsterbed og trær der man delvis kan komme under, men ikke ordentlig (f.eks tujaer)? Hva er generelt den største utfordringen for en slik plenklipper bortsett fra ulendt terreng og hellinger?

Ser bort fra avstandene så er det forholdsvis likt på alle robotklippere. Det må legges ledekabel rundt plenen og ved busker og trær må det også legges kabel rundt. Er det røtter som stikker opp ville jeg lagt rundt de også. Jeg legger ved et bilde fra Gardena sin instruksjonsbok (den sløyfen helt til høyre er for montering av guidekabel som skal inn til slutt, ikke vist på tegning. Den jeg har bruker ikke guidekabel slik som Husqvarna og Gardena, dessverre):)

Her er scenario med trær/busker, bedd og heller. Stiplalinjen er kabelen.

67510EEE-BE1A-4834-9731-35CC271832F4.thumb.jpeg.92566e1bbfc960eecbc4ab8b647f644e.jpeg

Største utfordringen er nettopp helling og ulendt terreng, ellers er det størrelse på plen. Velg aldri en som dekker for lite areal eller akkurat, gå alltid opp et hakk :) 

Så ja, man må gå over med kantklipper rundt av og til og man må ta i mellom busker manuelt om de står så tett at klipperen ikke kommer til, som en Thuja-hekk f.eks. :) 

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er vel dette det største problemet. https://www.nettavisen.no/nyheter/advarer-mot-robotgressklippere-kan-drepe-pinnsvin/3423678361.html

Jeg funderte på robotklipper når jeg flyttet men så oppdaget jeg at hvis jeg var sløv med klippingen så kom det mange flotte markblomster på plenen. Mye triveligere med mange farger på plenen enn kun det grønne gresset, også er det bedre for insektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Rune-K skrev:

Ellers så er vel dette det største problemet. https://www.nettavisen.no/nyheter/advarer-mot-robotgressklippere-kan-drepe-pinnsvin/3423678361.html

Jeg funderte på robotklipper når jeg flyttet men så oppdaget jeg at hvis jeg var sløv med klippingen så kom det mange flotte markblomster på plenen. Mye triveligere med mange farger på plenen enn kun det grønne gresset, også er det bedre for insektene.

Nå startet jeg dette og må forsvare :) Robotklipper er utrolig behagelig og jeg angrer ikke et sekund, det var det jeg ville frem til i det første innlegget for et par sider siden. Jeg vet og kjenner flere som ønsker eller vurderer, men aldri har satt seg inn i det. Nå begynte ballen og rulle inne her også, gøy :D Pinnsvinene er ute på plenen om natten, man kan på de aller aller fleste robotklippere idag som jeg har sett sette opp ukesskjema for klipp. Da velger man selvsagt dagtid. Jeg imotsetning til deg ønsker bare grønn plen og lite blomster, likevel kan man ordne blomsterbedd om man vil ha blomster. Markblomster som løvetann og hestehov ser jeg på som ugress. Det er ingen bevis for at robotklippere er skadelig for insektsbestanden. Den tar markblomster som insekter nyter godt av, det er det eneste. Men her har forskjellige butikker kommet med «insektshotell» som skal hjelpe på å opprettholde f.eks. biebestanden. Blomster kan man som sagt plante i eget og fint opparbeidet bedd. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg villet hatt kun grønn plen hadde jeg kjøpt robotklipper for mange år siden jeg også. Men siden jeg ikke spiller krokket eller golf så synes jeg personlig at det er triveligere og ha stemorsblomster, smørblomster, kløverblomster og endel annet i plenen men det er smak og behag. Alt dette har også kommet helt på egenhånd fordi jeg er lat, Kan ikke bli bedre en det.

Noe jeg ikke angrer på er robot støvsuger. Den er genial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rune-K skrev:

Hadde jeg villet hatt kun grønn plen hadde jeg kjøpt robotklipper for mange år siden jeg også. Men siden jeg ikke spiller krokket eller golf så synes jeg personlig at det er triveligere og ha stemorsblomster, smørblomster, kløverblomster og endel annet i plenen men det er smak og behag. Alt dette har også kommet helt på egenhånd fordi jeg er lat, Kan ikke bli bedre en det.

Noe jeg ikke angrer på er robot støvsuger. Den er genial.

Hver sin smak og det må man respektere :) Spiller ikke noe av det jeg heller, men ungen leker på plenen. Hadde derimot ALT vært opp til meg hadde jeg laget platting over hele 😂 Jeg har ikke grønne fingre, men må bøye meg for madammen og ungen, husfreden er gull verdt. Når de da forventer en fin hage, så er «lille humlesnurr» gull verdt og satt meg da godt inn i robotklipperverdenen. Kjøpte en bensindrevet kantklipper/ryddesag her forleden. Aldri prøvd før, men det var jo faktisk moro og effektivt :D Har en grøft som gror igjen av løvetann hvert år, nå har jeg planer om å gjøre alt for å stoppe det: klippe, fjerne det jeg får fjernet, ugressmiddel, ugressduk og bark... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fordeler skal man ha med og være ungkar. En ordentlig bensin kantklipper er genialt, har man først prøvd en slik en fra Stihl. så går man ikke tilbake til de små leketøyene som bl.a Bosch leverer. Jeg låner en slik av naboen et par ganger i året, det er liksom slike ting som det er helt greit og dele på.

lykke til med løvetannen, tror du trenger det. Personlig så blir jeg mere og mere skeptisk til ugrasmiddel. Jeg skjønner at bøndene bruker det bare man ikke overdriver men og bruke det i en hage bare fordi det skal bli penere har jeg liten sans for. Dessuten så er den Roundupen man får kjøpt på hagesentrene så utvannet så det er nesten ikke noe poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Skulebollen said:

Jeg er inne på tanken og skifte ut m3 med Taycan når den kommer 🤔 mulig det er galskap men😅 spent på pris på Taycan. Og hvordan den ser ut IRL

Per definisjon galskap 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...