Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Skulebollen skrev:

En annen ting med elbil er jo forbruk.. Har hatt meg en kveldstur og en liten dagstur med m3 denne uken. Og har vel brukt gode 1000kr. I bensin tror jeg🙄 gode litern på mila og 17:50 for bensin så blir det fort kostbart. 

Aldri prøvd elbil så vet ikke hvor mye kjøreglede man får med det.. men skulle jo tru en Porsche klarte å skape litt glede på svingete vestlandsveier

Lån deg en i3 og enjoy 😎

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

En annen ting med elbil er jo forbruk.. Har hatt meg en kveldstur og en liten dagstur med m3 denne uken. Og har vel brukt gode 1000kr. I bensin tror jeg🙄 gode litern på mila og 17:50 for bensin så blir det fort kostbart. 

Aldri prøvd elbil så vet ikke hvor mye kjøreglede man får med det.. men skulle jo tru en Porsche klarte å skape litt glede på svingete vestlandsveier

Kjøp deg en hissig dieselbil 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skulebollen skrev:

En annen ting med elbil er jo forbruk.. Har hatt meg en kveldstur og en liten dagstur med m3 denne uken. Og har vel brukt gode 1000kr. I bensin tror jeg🙄 gode litern på mila og 17:50 for bensin så blir det fort kostbart. 

Aldri prøvd elbil så vet ikke hvor mye kjøreglede man får med det.. men skulle jo tru en Porsche klarte å skape litt glede på svingete vestlandsveier

Ja... har regnet på det der. Vi har hatt både X6M og E90 M3. I dag føler jeg at det hadde vært galskap å kjøpe sånne biler mtp. verditapet og drift og vedlikeholdskostnader...

Regnet litt på det. I 2016 brukte jeg over 60-65.000,- på 30.000 km kjørt (F30). Det var ca. 12.000 i vedlikehold (byttet klosser og skiver + tennplugger, oljeskift, AC service m.m) + Bompenger på 18.000 ila. 1 år. De resterende ca. 40-45.000 på bensin....

Så en kar som regnet på batteribil her om dagen. Han brukte et 90kW batteri som eksempel.

Regnestykket var at 1 L bensin inneholder 9,89 kW energi. Dvs. at 90kW tilsvarer 9,1L bensin. Med et slikt batteri kan man kjøre mellom 350 og 420 km med en SUV elbil. Litt avhengig av hvilken SUV man velger, da det er en del forskjell på effektiviteten av motor/drivverk fra de forskjellige merkene. Dvs at hvis man regner om forbruket på en elbil SUV (f.eks en Model X90D som veier ca. 2.25 tonn + bagasje og 525hk) så får man utrolige 2,21-2,60L per 100km. Det skal godt gjøres å få til på en bil av samme størrelse.... egentlig på fossilbil generelt.

Alt i alt så koster det ikke mer enn (avhengig av strømpris. Vet at med f.eks noe som heter Tibber, så kan man lade på spesifikt prisnivå) 20-100 kr å fylle batteriet. 

Men så må man jo ha glede av det man kjører også. Er man opptatt av kostnader så er jo elbiler sparegris om man har valget mellom ny X5 SUV eller ny E-tron, Jaguar I-pace, Tesla X. 

Dessverre har det blitt veldig kostbart å kjøre bil i byene. Spesielt Oslo og Bergen. Så verditapet på fossilbiler (spesielt diesel) er stort i byene. Elbiler faller selvfølgelig i verdi de også, men ikke like stort fall som tilsvarende fossile biler (mtp pris).

Vi går en snodig tid i møte. Spesielt om MDG og andre vannmelon-partier får styre som de vil.

Endret av Lifeasiknowit_bmw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Model X er kun effektiv mhp. på forbruk i forhold til andre store elektriske SUV'er. Målt mot f.eks Model 3 har den et forferdelig forbruk og er lite effektiv. Faktisk er Model 3 Performance rundt 50% mer effektiv enn f.eks X90D og den er samtidig vesentlig hurtigere. 

Diesel er er dødt med mindre det handler om de aller nyeste modellene som minst klarer Euro 6d-Temp eller Euro 6d utslippskravene.

@Marius2002 Jeg postet videoen mest som underholdning. Testen viser ingenting bortsett fra at Model 3 Performance er hurtigst rett frem (topphastigheten på Model 3 Performance er forøvrig 261 Km/t). Når dette er nevnt er den såvidt jeg forstår ganske artig å kjøre også. Til å være en elektrisk bil har den glimrende kjøreegenskaper. Var jeg i markedet for en elektrisk bil ville jeg uten videre ha kjøpt en Model 3 LR eller Performance.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Skulebollen said:

Du gjennomskuer det ja😅 Stemmer nok det 😥 Kunne dog overlevd med en e46 m3 med presse😬

Hehe, det er ikke en dårlig kombo det heller - så lenge den har manuell da. Blitt et lite must for meg kjenner jeg 🤔

 

Hvordan vil du karakterisere den nye M3n vs den gamle? Antar den er råere på mange måter, men antar også at den gammeldagse "analoge" kjørefølelsen er vekk? ( Har aldri kjørt en nyere M-bil så jeg bare synser ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, scoot skrev:

Hehe, det er ikke en dårlig kombo det heller - så lenge den har manuell da. Blitt et lite must for meg kjenner jeg 🤔

 

Hvordan vil du karakterisere den nye M3n vs den gamle? Antar den er råere på mange måter, men antar også at den gammeldagse "analoge" kjørefølelsen er vekk? ( Har aldri kjørt en nyere M-bil så jeg bare synser ) 

F80 er en helt annen liga når det gjelder effekt og performance. Men jeg hater jo egentlig teknologi 😅 Så jeg har litt blandede følelser. Er som du sier en helt annen kjørefølelse. Og en eldre m3 kan nok absolutt gi like mye eierglede som en ny. 

 

Men p.d.d har jeg ikke tid til stort annet enn hus og hage. Så har ikke sjans til bilskruing, oppgraderinger og alt som hører med eldre M bil 😛

Så akkurat nå er f80 perfekt. 

Så er det jo en bonus at jeg synes en imola rød f80Cp er den råeste bilen Bmw har produsert.🥰 ( estetisk )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Skulebollen skrev:

En annen ting med elbil er jo forbruk.. Har hatt meg en kveldstur og en liten dagstur med m3 denne uken. Og har vel brukt gode 1000kr. I bensin tror jeg🙄 gode litern på mila og 17:50 for bensin så blir det fort kostbart. 

Aldri prøvd elbil så vet ikke hvor mye kjøreglede man får med det.. men skulle jo tru en Porsche klarte å skape litt glede på svingete vestlandsveier

Hvis du synes kjøreturen var verd de 1000 kr så skal du smile og være glad. Hvis ikke så ville jeg vurdert å selge bilen til fordel for noe som går rimeligere. Så enkelte er det 😀

Uten noen som helst sammenlikning til din bil, så eide jeg en Ford Excursion som brukte 2,9 liter på mila. Kosta 1800 kr for full tank og da kunne du kjøre 400 km. Men når jeg brukte den bilen til å trekke båt, minigraver og alt det andre praktiske jeg kjøpte den for så var det verd hver eneste krone i bensin. Når jeg var ferdig med alt det, så ble den for dyr å kjøre til jobb og butikk med så da solgte jeg den. Så en 1000 lapp i bensin på en M3 er ingenting så lenge du synes du hadde det gøy for den 1000 lappen.

12 timer siden, Fredrik skrev:

 

Jeg skjønte jo at M3 i standard form med 431 hk kom til å tape dragrace. Jeg ble derimot overrasket over at en standard M3 skulle gruse en Model 3 Performance og en 450 hk RS4 i rullende start og i bremsetesten. Vi snakker her om en utgående modell i standard format.

11 timer siden, Daniel. skrev:

Kjøp deg en hissig dieselbil 8)

Helt riktig! De nyere dieselmotorene til BMW er vel kanskje de mest inspirerende dieselmotorene på markedet, iallfall de litt større. Ta en 335d xDrive for eksempel, med sine 313 hk og 630 nm så går den til 100 på 4,8 sek. Hvis man gjør de riktige grepene her så kan man få ut opp i mot 400 hk av denne. Da snakker vi M3 killer! Så går det an å gjøre litt modifiseringer på understell slik at bilen også blir mer sportslig som en M3. 

Jeg kjenner nå at jeg ikke angrer på at jeg gikk for 540d i stede for 540i. Den går veldig godt rett frem (0-100 på 4,7 sek) men den er alt for stor og tung til å bli noen sportsbil. Her er en 3-serie med litt modifiseringer helt genial. Men den overfloden av moment og krefter en sterk diesel gir er helt fantastisk. Jeg og @sveigis var i Skien i går og på vei hjem så var forbikjøringer i de korte forbikjøringsfeltene en lek. En stabeis i en XC60 T8 ble også effektivt feid til side av dieseldyret fra Bayern 😂

En dieselbil blir aldri så morsom som en M bil, men den kan by på ett bra kompromiss mellom ytelser og økonomi 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fredrik skrev:

Model X er kun effektiv mhp. på forbruk i forhold til andre store elektriske SUV'er. Målt mot f.eks Model 3 har den et forferdelig forbruk og er lite effektiv. Faktisk er Model 3 Performance rundt 50% mer effektiv enn f.eks X90D og den er samtidig vesentlig hurtigere. 

Diesel er er dødt med mindre det handler om de aller nyeste modellene som minst klarer Euro 6d-Temp eller Euro 6d utslippskravene.

@Marius2002 Jeg postet videoen mest som underholdning. Testen viser ingenting bortsett fra at Model 3 Performance er hurtigst rett frem (topphastigheten på Model 3 Performance er forøvrig 261 Km/t). Når dette er nevnt er den såvidt jeg forstår ganske artig å kjøre også. Til å være en elektrisk bil har den glimrende kjøreegenskaper. Var jeg i markedet for en elektrisk bil ville jeg uten videre ha kjøpt en Model 3 LR eller Performance.

Ja, men det et veldig forskjellige biler også :P de har jo fått samme motor som TM3 nå også. Eneste som skiller de to per nå er luftmotstand, vekt og at det ikke er ny type batteri i den, men det er egentlig kun vekt som spiller inn der igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...