Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

https://itavisen.no/2019/12/11/na-slar-elbil-eiere-tilbake-mot-bensinbiler-som-blokkerer-ladestasjoner/

Tesla eiere har blokkert en bensinstasjon for å ta igjen for fossilbiler som har blokkert ladestasjoner? Er det virkelig tilfelle at dette er en "krig" som pågår? Jeg ser dette fant sted i Croatia, ett land hvor elbiler er ett forholdsvis ukjent fenomen. Kan det tenkes at disse fossilbil eierne som blokkerte en ladestasjon faktisk ikke var klar over dette? De visste ikke bedre! 

Drastisk virkemiddel å blokkere en hel bensinstasjon. Om det "straffer" fossilbil eierne i noen grad vet jeg dog ikke. I motsetning til elbiler så kan fossilbilene stort sett bare kjøre videre til neste bensinstasjon, den ligger som regel rett rundt hjørnet 😀

Nå er vel Trond Bie og Itavisen spesielt fan av 2 ting, Tesla og Iphone. :P Så leser det meste derfra med ei klype salt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må i hverfall si at jeg aldri har sett en fossilbil parkert ved en ladestasjon her i landet. Men jeg har sett elbiler stå med en bensinpumpe, fordi eieren er inne på stasjonen for å kjøpe hamburger 😂 Men som sagt, tror ikke dette er noe problem her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg må i hverfall si at jeg aldri har sett en fossilbil parkert ved en ladestasjon her i landet. Men jeg har sett elbiler stå med en bensinpumpe, fordi eieren er inne på stasjonen for å kjøpe hamburger 😂 Men som sagt, tror ikke dette er noe problem her til lands.

...Men det har vel ikke noe med typen bil han kjører? Du hadde nok ikke reagert på samme måte hvis det stod en fet BMW og sperret for pumpen?

Idioter finnes på "begge sider". Jeg er bare så lei slike diskusjoner. Elbilister er akkurat som oss fossilbilister; mennesker! (som innimellom gjør feil..😀)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg må i hverfall si at jeg aldri har sett en fossilbil parkert ved en ladestasjon her i landet. Men jeg har sett elbiler stå med en bensinpumpe, fordi eieren er inne på stasjonen for å kjøpe hamburger 😂 Men som sagt, tror ikke dette er noe problem her til lands.

Dette er vel en følge av endringen bensinstasjonene har opplevd. Ikke den økte andelen av elektrifiserte kjøretøy. De er nå butikker/kiosker mer enn noe annet. Pumpene burde flyttes og erstattes av parkeringsplasser, men det er dyrt. Derfor oppstår dette problemet. 

Man får bruke ubemannede stasjoner om det blir et stort problem i hverdagen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tambur4 skrev:

...Men det har vel ikke noe med typen bil han kjører? Du hadde nok ikke reagert på samme måte hvis det stod en fet BMW og sperret for pumpen?

Idioter finnes på "begge sider". Jeg er bare så lei slike diskusjoner. Elbilister er akkurat som oss fossilbilister; mennesker! (som innimellom gjør feil..😀)

Men om det står en "fet BMW" med pumpen så kan det vel hende at han nettopp har fylt drivstoff og er inne for å betale? Å parkere ved pumpa når man ikke skal ha drivstoff er dustete uansett hva slags bil man kjører. Men man legger jo ekstra merke til når en Tesla eller Leaf står ved en drivstoff pumpe, da VET man at vedkommende kun har parkert der. Det kan være irriterende

1 time siden, humpfy skrev:

Dette er vel en følge av endringen bensinstasjonene har opplevd. Ikke den økte andelen av elektrifiserte kjøretøy. De er nå butikker/kiosker mer enn noe annet. Pumpene burde flyttes og erstattes av parkeringsplasser, men det er dyrt. Derfor oppstår dette problemet. 

Man får bruke ubemannede stasjoner om det blir et stort problem i hverdagen... 

Det er jeg enig i. Enten burde pumpene flyttes eller så burde det anlegges flere parkeringsplasser rundt stasjonene. Dette er de flinke til å få til på nyere stasjoner, mens det er selvsagt vanskelig i tettbygde strøk hvor det kan være tett bebyggelse rundt en bensinstasjon. 

Jeg har googlet litt rundt dette med fossilbiler som parkerer på ladeplasser, etter som jeg stilte meg undrene til problemstillingen i artikkelen. Det viser seg at dette er en greie, særlig i USA. De kaller det for Icing og går ut på at folk med muskelbiler eller svære pickuper blokkerer ladestasjoner med vilje som en protest mot elbiler. Tror ikke vi vil se liknende tilstander i Norge, til det er elbil alt for sosialt akseptert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

[...] Det viser seg at dette er en greie, særlig i USA. De kaller det for Icing og går ut på at folk med muskelbiler eller svære pickuper blokkerer ladestasjoner med vilje som en protest mot elbiler.

For mye fritid borti statene? 😂 

Eneste Icing jeg har hørt om og er sosialt akseptert i min vennegjeng er å gjemme en Smirnoff Ice-flaske og den som tilfeldigvis støter på den må bånski 🤷🏼‍♂️ Høres sikkert dust ut, men det er litt moro og ikke være han som finner den 💁🏼‍♂️

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Marius2002 skrev:

For mye fritid borti statene? 😂 

Eneste Icing jeg har hørt om og er sosialt akseptert i min vennegjeng er å gjemme en Smirnoff Ice-flaske og den som tilfeldigvis støter på den må bånski 🤷🏼‍♂️ Høres sikkert dust ut, men det er litt moro og ikke være han som finner den 💁🏼‍♂️

Men dere gjemmer bare en? 🤭

Dette må prøves! 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ahj skrev:

Men dere gjemmer bare en? 🤭

Dette må prøves! 😃

Det spørs, vi vet aldri hvem eller hvor mange som har med eller hvor de er gjemt 🤷🏼‍♂️ Jeg fikk en dobbel-ice her for fire-fem år siden. Var på dass og kom i retur, da lå det en under puta jeg satt på og en inni(!) potetgullposen. Har noen med en sekk eller pose, så har vi puttet nedi der. Det har også hendt at den vi har gjemt aldri blir funnet av noen :)  Man kan også "gjemme" åpenlyst i kjøleskap så nestemann som henter en øl må til dyst. Fantasien setter grenser, men førstemann som ser eller tar på den utenom personen(e) som legger den ut må ut i ilden. Nekter man er man utestengt, vi har på livstid, så ingen har backa ut her 😂 Heldigvis er det langt mellom hver gang og det skjer igrunn når det er rølp en sjelden gang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius2002 skrev:

Det spørs, vi vet aldri hvem eller hvor mange som har med eller hvor de er gjemt 🤷🏼‍♂️ Jeg fikk en dobbel-ice her for fire-fem år siden. Var på dass og kom i retur, da lå det en under puta jeg satt på og en inni(!) potetgullposen. Har noen med en sekk eller pose, så har vi puttet nedi der. Det har også hendt at den vi har gjemt aldri blir funnet av noen :)  Man kan også "gjemme" åpenlyst i kjøleskap så nestemann som henter en øl må til dyst. Fantasien setter grenser, men førstemann som ser eller tar på den utenom personen(e) som legger den ut må ut i ilden. Nekter man er man utestengt, vi har på livstid, så ingen har backa ut her 😂 Heldigvis er det langt mellom hver gang og det skjer igrunn når det er rølp en sjelden gang :) 

Høres jo kjempe morsomt ut! Den der må innføres 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ahj skrev:

Høres jo kjempe morsomt ut! Den der må innføres 😃

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Icing_(game)

https://www.delish.com/food/a19864865/what-it-means-to-get-iced/

som du ser er det utbredt, det at det er sjeldent og man aldri vet er litt av det som er moro :) Men måtehold, man prøver ikke å ice noen som er "fin i farta", jo mer edru personen er, jo bedre.

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Snublet over denne på youtube. Det er en befrielse å se skikkelige biltester igjen. Man går dypt inn i materien, man tester den på grusvei 4.45 ut i filmen. Senere tar han den på bukk og viser oss hvordan hjulopphenget er bygget opp, hvor deg er brukt aluminium og det som var stort den gang, hvordan de fikk plass til en girkasse på enden av en tverrstilt rekkefemmer.

Hvis man ser på biltester i dag via youtube, så består det i fine fotoshoots, og mest snakk om infotainment og førerassist systemer. Selve den mekaniske biten, gir dem blanke i, eller kan for lite om. Det fører til at jeg skummer gjennom dagens tester. De er for grunne. Det jeg vil vite er plassforhold, reelt forbruk, samt komfort. Det siste punktet er en sorgens kapittel, da alt skal ha ordet "sport" i seg. Man sitter på hoppetusser i de fleste biler i dag. Det blir aldri flyten og den myke sittekomforten vi husker fra volvo 940, scorpio, citroen cx og mange andre. Som jeg leste i en test av f15 x5 her: "man sitter å humper på ugjenvhetene i veibanen, og vi velger derfor å aktivere comfort på demperne, bare til vår fortvilelse så står den allerede i comfort"

Setene er grusomme, selv komfortsetene i e61 vår er på kanten stive. Jeg er kanskje skada etter 5 år med amerikaner med stresslesslignende kapteinstoler? 😛

Savner gode gamle biltester og mer fokus fra produsentene på komfort og mindre på sport. Jeg er redd de alltid sikter mot neste generasjon, og disse kunne ikke brydd seg mindre om forklaringer på hjulgeometri og andre mekaniske finesser. "Se, tøff infoskjerm, harde seter og 21 toms felger!" Da er bilen solgt. Trist utvikling. 

Jeg er bare over 30 år men føler meg som en 60 åring i hva som treffer meg av biler og teknikk. Godt vi selv sitter på kunnskapen slik at vi ikke trenger å se på nymotens biltester som carwow, og autogefuel. Ja de har mye info, men de tester ikke bilene slik jeg mener de bør. Det blir litt hjernedødt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Evopower skrev:

😛

Savner gode gamle biltester og mer fokus fra produsentene på komfort og mindre på sport. Jeg er redd de alltid sikter mot neste generasjon, og disse kunne ikke brydd seg mindre om forklaringer på hjulgeometri og andre mekaniske finesser. "Se, tøff infoskjerm, harde seter og 21 toms felger!" Da er bilen solgt. Trist utvikling. 

Jeg er bare over 30 år men føler meg som en 60 åring i hva som treffer meg av biler og teknikk. Godt vi selv sitter på kunnskapen slik at vi ikke trenger å se på nymotens biltester som carwow, og autogefuel. Ja de har mye info, men de tester ikke bilene slik jeg mener de bør. Det blir litt hjernedødt.

 

Utfordringen er at biler har blitt en forbruksvare på linje med hvitevarer og i tillegg mer eller mindre har fått et best før datostempel pga. stadig strengere krav til utslipp. Det handler ikke lenger om å bygge biler som kan holde flere tiår, men om å bygge til en bestemt pris og estimert levetid basert på nettopp de stadig strengere kravene til utslipp.

Når dette er nevnt er dagens biler mye sikrere enn eldre bilmodeller (og dette koster bilprodusentene store beløp i utvikling og testing) og de har også et langt bedre design med tanke på bl.a plassutnyttelse. Teknisk er moderne biler langt mer lettkjørte og i tillegg er bl.a den indre friksjonen i motorene mye mindre så bilene bruker også vesentlig mindre drivstoff. Selv relativt billige biler i dag kjører ok med en fornuftig komfort, men dette var definitivt ikke tilfellet for 25-30 år siden.

Det svenske programmet Trafikmagasinet med Christer Glenning og Carl-Ingemar Perstad er legendarisk. Jeg så på programmet fast igjennom hele 80-tallet og jeg har faktisk aldri siden sett et bilprogram som i den grad går i detaljene. Bare det at de satte bilene på en jigg slik at de kunne vendes rundt for nærstudie av f.eks hjulgeometrien, eksosanlegg og rustbeskyttelse var helt spesielt. Christer Glenning kunne biler og det var en svensk snusfornuft fra da Volvo og Saab virkelig var målestokken selv for de tyske bilprodusentene.

Carl-Ingemar Perstad var idemaker og produsent for Trafikmagasinet og han laget også en rekke interessante spin-off programmer som f.eks dette fra da han reiste til det tidligere Østtyskland. Dette var veldig spesielt den gangen og ikke mindre interessant i dag siden mange er for unge til å huske hva kommunismen reelt sto for.

Trafikmagasinet tester de nye BMW modellene E34 og E36 i hhv. 1988 og 1992. Disse testene er ganske representative for hvordan Trafikmagasinet testet biler og jeg liker konseptet. Det er ganske grundig, men også veldig typisk for hvordan Perstad og Glenning likte å gjøre tingene... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i lange stunder kost meg med klipp fra Trafikmagasinet på You Tube. Alt fremføres så grundig som man bare kan ønske, alt på skikkelig hyggelig og koselig svenske språk. Christer Glenning hadde en utrolig fin måte å forklare selv de mest tekniske ting på en måte vanlige folk forstår. Jeg savner denne måten å utføre biltester på, jeg synes dog Autogeful har litt av det gamle. Men ellers dreier alt seg om dragrace og andre dustete test disipliner. Jeg har sansen for CarWow, men ser mer på det som underholding enn nytte. Jeg driter i dragrace, hvor mange vannflasker man får plass til i dørlommer eller hvor mange reisekofforter man får plass til. Dagens tester blir for inviduelle, bilene dømmes mer ett personlig smak på han som utfører testen. Dette så man ikke i Trafikmagasinet eller de gamle Auto Motor und Sport. Jeg skulle så gjerne sett Trafikmagasinet teste BMW G30 slik de gjorde før, teste faktisk forbruk, hive barnevogner og kasser i bagasjerommet, vise hvordan bilen ser ut under og hvor bra rustbeskyttelsen er. Ordentlige nøye biltester er en saga blott. 

I likhet med deg @Evopower så føler jeg meg så utrolig gammel når det gjelder biler i dag. Jeg føler meg veldig todelt, jeg digger teknologien som jeg har i G30en, alt det nye og fancy. Jeg er helt på høyde med andre moderne 29 åringer...men så slår det helt om. Jeg holder noen ganger på å bli sprø av nye biler, det er så mange lag med sikkerhet og irritasjon. Det er varsel lyder, tykke a stolper, fancy teknologi som ikke alltid virker slik det skal (som BMW Connected Appen)..det klikker nesten for meg. Da er det nydelig å kjøre E34 i noen dager, bare kjøre bil og selv være herre over situasjonen. Også så mye bedre utsikt man har i en E34 kontra G30, manøvrering i sentrum og trange parkeringshus går som en lek. Det eneste som er "leit" er at jeg får meg ikke til å bruke den nå som de salter veiene her... Jeg må få tak i noe som er litt mer moderne slik at den kan kjøres hele året, men samtidig simpelt og gammeldags. Nå er tiden inne for å importere en 2000 modell Ford Crown Victoria på 20 års reglen 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg er jo litt eldre og var voksen allerede på midten av 80-tallet, men jeg synes at dine refleksjoner rundt Trafikmagasinet og hvordan nye biler presenteres i dag er litt interessant. Jeg har det på mange måter helt motsatt. Jeg elsker måten Trafikmagasinet var, men jeg vil definitivt ikke tilbake til den tiden selv om jeg hadde hva som langt på vei var blandt de mest gjennomførte og fine bilene den gangen for 35 år siden (f.eks Porsche 928 S).

Dagens biler er langt fra perfekte med digital teknikk som nesten frarøver deg kjøreopplevelsen, men jeg tenker allikevel at bilene totalt sett har blitt utrolig mye bedre. Jeg savner definitivt lettere biler og ikke minst hydraulisk styring med ordentlig feedback. Jeg savner den lette og agile følelsen biler som f.eks BMW E30 320i formidlet. Jeg savner at man faktisk hørte motoren og drivverket - selv rimelig avdempet i f.eks bilmodeller som nettopp E30 320i. Man følte at man kjørte bilen samtidig som det var inspirerende og komfortabelt. Moderne biler er etter min mening alt for godt avdempet (altså premium bilmodeller som f.eks BMW) og hele kjøreopplevelsen blir derfor etter min mening altfor distansert og uten reell innlevelse.

Det jeg ikke savner er det generelle kvalitetsnivået på 30 år gamle biler selv da de var nye. Jeg savner heller ikke den dårlige sikkerheten - hvilket vi ikke tenkte på den gangen, men som i dag er nesten utrolig å tenke på. Jeg savner heller ikke tiden. 80-tallet er kanskje litt kult å tenke på i dag med spennende bilmodeller og artig musikk samt mote, men jeg husker faktisk best at det var en brytningstid (politisk, samfunnsmessig, teknologisk etc.) som til tider var ganske irriterende. Den digitale teknikken var kommet med bl.a CD'ene, men ingenting var kompatibelt eller spesielt gjennomført.

Som et eksempel kjøpte jeg CD spiller til bilen da Dire Straits eminente album Brothers in Arms kom i 1985. Lyden var fantastisk i forhold til kassettspilleren, men hvis man ville høre forskjellige låter fra forskjellige band var man like langt med mindre man manuelt byttet CD'er underveis. CD-skiftere kom først senere og MP3 spillere, som virkelig var løsningen før streaming, ble først vanlig et stykke ut på 90-tallet.

Jeg kjøpte en BMW E30 320i i 1988. Den hadde et elektronisk display som viste hvor lenge det var til service (i form av små grønne LED-lys i instrumentpanelet). Nyttig informasjon, bortsett fra at hvis man ga litt på (intet overillet - f.eks bare en forbikjøring som medførte et turtall opp til rødmerkingen) kunne man være nesten helt sikker på at et av de små grønne lysene slukket. Med tanke på serviceprisene BMW opererte med den gangen var dette relativt irriterende og man kunne mistenke BMW for å "jukse" litt med denne målingen.

Jeg savner heller ikke drivstofforbruket bilene hadde for over 30 år siden. Bensinprisene var selvfølgelig en del lavere enn i dag (også inflasjonsjustert), men når forbruket med litt aktiv kjøring lå på godt over literen og sogar opp mot to liter på Autobahn i litt høyere hastigheter var besøk på bensinstasjoner ganske vanlig. Vi lærte å leve med dette (som man i dag gjør med elektriske biler når de skal lades), men lett irriterende var dette spesielt om natten da mange bensinstasjoner var stengt. Man måtte planlegge og evt. redusere hastigheten. Et annet aspekt var at motorene av og til gikk varme pga. dårlig kjøleffekt fra radiatorene. Kjørte man fort på Autobahn måtte man med jevne mellomrom redusere hastigheten for å gi motorene tid til å redusere temperaturen. Det samme gjaldt hvis man kjørte i veldig varme strøk som f.eks Spania om sommeren og spesielt hvis det var køkjøring.

Slike utfordringer har vi ikke i dag og bilene er generelt veldig pålitelige. Teknikken er i det hele tatt blitt mye bedre og det har ikke minst det generelle kvalitetsnivået også (spesielt plastikk kvaliteten i interiøret). Varme og kjøleapparatene er av en annen verden i dag og det er også noe så banalt som hovedlysene på bilene. Jeg er ihvertfall glad for at jeg var ung da lysene på bilene var såpass dårlige som de var den gangen for over 30 år siden... :)         

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...